Modul de functionare al ambreiajului

Modul de functionare al ambreiajului

Ambreiajul este o componenta esentiala in transferul fortei de deplasarea a autoturismului la roata, totodata este o componenta complexa si costisitoare in cazul in care se defecteaza.

Cum ajungi sa cunosti mai bine modul de functionare al ambreiajului?

Prin acest articol dorim sa va informam despre modul lui de functionare al ambreiajului, prevenirea aparitiei defectiunilor si cel mai simplu mod de diagnosticare. Astfel incat sa nu va lasati pacaliti atunci cand mergeti intr-un serivce pentru inlocuirea lui.

  1. Rol
  2. Compunere
  3. Funcţionarea ambreiajului
  4. Diagnosticarea
  5. Recomandări pentru a evita uzura prematură
  6. Reguli de respectat la înlocuirea ambreiajului

 

  1. Rol:

    ambreiajul face parte din lanţul de transmitere a mişcării de la motor la roţile automobilului având un rol esenţial în schimbarea treptelor de viteze în cazul cutiilor de viteze manuale. În acest context el are două funcţii majore:

  • întreruperea transmiterii mişcării de la motor către cutia de viteze;
  • cuplarea progresivă a motorului la cutia de viteze.
  1. Compunere:

În general ambreiajul este compus din (figura 1):

  1. o parte conducătoare (formata din piese care sunt permanent în legătura cu motorul) alcătuită din volant (cu masă simplă sau dublă), placa de presiune şi carcasa plăcii de presiune;
  2. o parte condusă (solidarizată permanent cu arborele primar al cutiei de viteze) compusă din discul ambreiajului;
  3. mecanismul de acţionare (piesele ce transmit comanda de acţionare a ambreiajului) alcătuit din rulmentul de presiune şi furca de debreiere (acţionată mecanic sau hidraulic) .
  1. Funcţionarea ambreiajului

Pentru a înţelege mai bine  asamblarea şi funcţionarea ambreiajului puteţi urmări videoclipurile următoare:

  

 

18149310

 

  1. Diagnosticarea:

    • Când un ambreiaj debreiază corect? Pentru a afla răspunsul la această întrebare se debreiază complet (cu motorul la ralanti) şi se aşteaptă 3 secunde după care se introduce în viteza marşarier. Introducerea trebuie să se facă fără să apară zgomote de cuplare. De menţionat că dacă se introduce imediat în viteza marşarier este normal să apară zgomote de cuplare.
    • Când patinează un ambreiaj? Pentru a afla acest lucru trebuie parcurse mai multe etape:
      • se aduce ambreiajul la temperatura de regim prin parcurgerea unei porţiuni de drum făcând câteva schimbări de viteză;
      • se opreşte autovehiculul (fără a opri motorul) şi se trage ferm frâna de mână;
      • se apasă ambreiajul şi se angajează treapta de viteze cea mai mare;
      • se menţine ambreiajul apăsat şi se turează motorul până la 2000 rpm, se menţine timp de 1 minut;
      • se eliberează repede pedala de ambreiaj;

Dacă „moare” motorul atunci capacitatea de transmisie a ambreiajului este bună;

Atenţie: având în vedere suprasolicitările, acest procedeu se execută o singură dată

 

Recomandări pentru a evita uzura prematură.

  1. Pe cât posibil se va evita coborârea pantelor cu ambreiajul decuplat şi în treaptă mică de viteză;
  2. Nu se circulă cu piciorul uitat pe pedala de ambreiaj;
  3. Se evită plecarea de pe loc în treaptă de viteză prea mare sau cu turaţie prea mare (uzura prematură a discului);
  4. La urcarea unei rampe nu se va ţine discul în patinare;
  5. Nu se ajustează viteza de deplasare prin menţinerea în patinare a ambreiajului;
  6. Se evită frânele de motor violente;
  7. Se va evita circulaţia cu autovehiculul supraîncărcat şi cu tractarea de remorci mari;
  8. Se vor evita pe cât posibil plecările „cu scârţ” mai ales repetate şi plecările în rampe extreme;
  9. Ar trebui spus că şi parcările frecvente influenţează negativ durata de viaţă a ambreiajului, dar asta nu depinde de noi de cele mai multe ori.

Reguli de respectat la înlocuirea ambreiajului

  1. La sistemul de debreiere:

    • la sistemele de debreiere fără joc trebuie să se ţină cont de pretensionarea necesară pentru pârghia de decuplare;
    • respectarea cursei de debreiere în conformitate cu prevederile manualelor;
    • la sistemele de debreiere convenţionale trebuie respectat ca jocul ambreiajului să fie între 2-3 mm
  2. Rulmentul de presiune:

    • la cele dispuse oscilant se vor verifica punctele de reazem pentru furca de debreiere;
    • la cele conduse central trebuie să se mişte uşor pe coloana de ghidaj, iar coloana de ghidaj trebuie îndreptată exact către centrul volantului;
    • rulmenţii cu bucşe glisante din material plastic nu se vor lubrifia;
  3. Discul de ambreiaj:

    • verificare bătăii laterale înainte de montaj (nu trebuie să depăşească 0,5 mm)
    • lubrifierea canelurilor din butucul discului cu un lubrifiant special destinat;
    • ştergerea unsorii excedentare de pe arborele de transmisie după introducerea discului şi deplasarea înainte şi înapoi pe arbore;
    • centrarea discului de ambreiaj înainte de fixarea plăcii de presiune;
  4. Placa de presiune:

    • având o poziţie fixă nu se face nici o modificare (regula nu se aplică la plăcile cu discuri duble şi arcuri elicoidale)
  1. Volant:

    • centrarea trebuie să fie perfectă;
    • pentru evitarea deformărilor sau ruperilor strângerea şuruburilor se face în conformitate cu instrucţiunile din manual (de exemplu: strângerea şuruburilor cruciş cu mâna urmată de strângerea în 3 paşi la cuplurile recomandată, iar la final strângerea la cuplul recomandant)

0 comentarii

Scrie un comentariu

Câmpurile cu * sunt obligatorii