Unul dintre cei mai obisnuiti, si totodata mai eficienti agenti de racire este apa obisnuita – in special apa „moale”, fara calcar, distilata sau deionizata.
Avantajele apei ca lichid de racire sunt, provin, in special, din proprietatile pe care aceasta le are, si anume:
capacitatea termica ridicata,
vascozitatea scazuta,
fluiditatea ridicata,
disponibilitatea (usurinta de a fi procurata)
costul redus.
Cu toate acestea apa are si dezavantaje, in special daca avem in vedere faptul ca este coroziva si ingheata.
In prezent se folosesc lichide de racire care ne scapa de aceste inconveniente ale apei simple, insa compozitia lor este, in mare parte, aceeasi. Altfel spus, este vorba despre o „apa” cu un adaos de aditivi functionali care ii sporesc performanta.
2. Care este temperatura optimă de funcționare a motorului ?
Toate masinile sunt dotate cu un senzor de temperatura a lichidului de racire al motorului care la incalcarea normei admise trimite semnale la bord unde se aprinde martorul de bord.
Toti soferii stiu ca temperatura de functionare a unui carburator si a unui motor cu injectie este aproximativ 90 grade celsius.
Pentru un motor diesel, aceasta valoare poate varia de la 80 la 90 grade celsius.
Orice abateri de la norma va pot transmite semnalele unei defectiuni ce poate fi prezenta oriunde in sistem, dar cel ma adesea in cel de racire.
3. Unde se pune apa la motor ?
Este impropiu spus ca „punem apa la motor”.
In realitate apa se pune in sistemul de racire, mai exact in vasul de expansiune. Aici se fac completarile pana la cota admisa (undeva intre minim si maxim).
Incarcarea instalatiei cu apa se face prin radiator.
In vremurile actuale apa se pune doar in situatii de maxima necesitate, deoarece masinile moderne prevad ca sistemul de racire sa fie incarcat cu antigel de un anumit tip, in functie de caracteristicile de baza ale modelului auto.
Sistemul de racire cu apa al motorului arata in felul acesta:
In imaginea de mai sus este prezentat sistemul de racire al motorului cu apa. Apa se pune in vasul de expansiune pana la nivelul prevazut corect, vasul avand un minim si un maxim. In general se recomanda proprietarilor de autoturisme sa verifice destul de regulat ca lichidul sa nu fie la minim deoarece in aceasta situatie poate intra aer in istalatie.
De asemenea, lichidul care depaseste nivelul maxim poate duce la supraincalzire (poate sa iasa afara din cauza presiunii care se formeaza in vas).
4. Cauze pentru supraincalzirea apei de la motor în funcție de motor
Tabloul de bord este cel care ne furnizeaza datele necesare pentru temperatura lichidului de racire in orice moment:
Principalele cauze care duc la supraincalzirea apei in motor sunt:
Blocarea robinetului termostatului
Ventilatorul de racire al termostatului nu functioneaza (motorul ventilatorului este defect, siguranta arsa, circuitul de alimentare al ventilatorului este defect, senzorul de temperatura, sau cuplajul fluidului este defect)
Radiator de racire infundat
Supapa din capul vasului de expansiune defecta
Defectarea garniturii blocului
Pompa cu scurgeri
Tensiune slaba prin ruperea curelei de transmisie pentru mecanisme suplimentare
Depresurizarea sistemului de racire
Termostat inoperant
Lipsa lichidului de racire
Pierderi ale lichidului de racire: pot exista conducte fisurate sau etanseitate proasta
Vas de expansiune explodat
Aprindere sau injectie reglate incorect
Cantitate mare de saruri minerale in lichidul de racire – blocheaza canalele din circuitul de racire
Furtun radiator spart.
4.1 Temperatura apa motor diesel
Motivele fierberii unui motor diesel, mai ales al unuia modern, sunt minime. Acest lucru se datoreaza eficientei sale ridicate. Majoritatea covarsitoare a energiei termice este convertita in energie mecanica: transferul de caldura catre sistemul de racire este mic. Uneori este atat de mic incat pentru incalzirea decenta in timpul iernii, unitatea climatica terbuie sa fie alimentata cu incalzitoare electrice.
Prin urmare , sistemele de racire ale motoarelor diesel (HDI,TDI,CDI,CRDI,JTD etc) au o marja uriasa de rezistenta la supraincalzire.
4.2 Temperatura apa motor benzina
Despre norma de temperatura a apei am vorbit mai sus, insa ce trebuie stiut este faptul ca in prezent masinile care functioneaza pe benzina au o temperatura periculoasa a motorului (de aproximativ 130 grade celsius).
Cand aceasta temperatura a fost atinsa motorul s-a blocat. Temperaturile maxime admise sunt limitate de proprietatile lichidului de racire.
Daca punctul de fierbere al apei este la 100 grade celsius, atunci punctul de fierbere al antigelului poate varia de la 108 la 138 grade celsius. Prin urmare, exista o serie de motoare care pot fi functionale la 120 grade celsius.
5. De ce se incalzeste apa la motor în funcție de marca masinii
Fiecare model de masina are un circuit de racire propriu asa incat si incalzirea fluidului de racire are loc din motive diferite.
5.1 Crește temperatura apei la motor golf 4
Cea mai des intalnita cauza de supraincalzire a motorului la masinile Golf 4 este defectarea ventilatorului de racire.
In situatia in care ventilatorul electric de racire nu functioneaza in momentu in care motorul se incalzeste, atunci acest lucru va duce la supraincalzirea motorului.
5.2 Crește temperatura apei la motor skoda octavia
Cea mai comuna cauza de supraincalzirea a apei in motorul masinii skoda Octavia este defectarea termostatului. Motorul se poate supraincalzi daca termostatul se defecteaza.
Astfel, pentru a verifica daca termostatul este problema, incercati sa simtiti temperatura furtunelor superioare si inferioare care conecteaza motorul la radiator. Daca furtunul inferior al radiatorului este rece , termostatul este defect. Acest lucru inseamna ca nu exista circulatie prin radiator.
5.3 Crește temperatura apei la motor logan
Ce mai des intalnita cauza de supraincalzire a motorelor Daciei Logan are legatura cu senzorul de temperatura. Contactele acestui senzor se oxideaza foarte usor. Din acest motiv este recomandabil sa verificati des starea lor si sa le inlocuiti atunci cand dau semne de oxidare.
5.4 Crește temperatura apei la motor opel
Mecanicii auto cu experienta, care cunosc bine gama de modele Opel, considera ca sistemul de racire al unei serii de masini asemanatoare, „de buget” este neterminat din punct de vedere structural.
Punctele slabe ale sistemului sunt recunoscute drept senzorul pentru masurarea temperaturii, si termostatul.
Pe langa aceste defectiuni tipice, s-au mai intalnit si urmatoarele:
Dopuri de aer in radiatoarele de racire (infundarea sistemului)
Tensiunea slaba a curelei de transmisie a pompei sau defectiune a pompei
Blocarea termostatului in pozitie deschisa
Imbatranirea antigelului
Oxidarea contactelor ventilatorului
Radiatoare infundate
Defectarea senzorului de presiune S20
Deformarea rotorului ventilatorului
Defectarea comutatorului termic S128
Functionarea defectuoasa a releuleui K60
6. In cat timp se raceste motorul după oprire?
Oprirea motorului atrage oprirea circulatiei lichidului de racire, ceea ce afecteaza starea ansamblului fierbinte.
La unele masini exista un sistem prin care pompa continua sa functioneze timp de 1-2 minute dupa oprirea unitatii de alimentare. Se aude bine chiar si din exterior.
Timpul de racire a motorului este conditionat si de vremea exterioara (conditiile climatice). Astfel, pe canicula se raceste mai greu iar pe frig mai repede.
7. Martor supraincalzire motor
Daca indicatorul de temperatura se aprinde si apoi se stinge in cateva secunde dupa pornirea motorului, atunci nu aveti de ce sa va faceti griji.
In situatia in care acesta sta in continuu aprins, atunci cel mai probabil lichidul de racire din sistem este la un nivel foarte scazut sau sistemul in sine a functionat defectuos.
Se poate ca pictograma sa se aprinda cand vehiculul este in miscare. Motivele sunt cele amintite anterior.
8. Cum pastrezi temperatura de functionare a motorului în limite normale. Sfaturi de la specialisti.
Pentru a evita supraincalzirea motorului, specialistii recomanda:
Schimbarea fluidului de racire o data la 2-5 ani;
In functie de kilometraj la 60.000 pana la 300.000 km;
Verificarea nivelului apei din vasul de expansiune 1 data / luna;
O data pe an clatiti celulele radiatorului cu un jet de apa de inalta presiune pentru a indeparta depunerile si mizeria.
O data pe an dopul vasului de expansiune trebuie clatit cu apa curata, iar supapa trebuie verificata daca se lipeste prin apasarea cu degetul, daca aveti indoieli inlocuiti-o.
In situatia in care ati constatat ca masina dumneavoastra prezinta cresteri de temperatura a apei si vreti sa auziti si opinia unui expert, va invitam sa faceti o programare aici.