Ce este decarbonizarea motorului si la ce ne ajuta
Decarbonizarea motorului este o operatiune de indepartare a depunerilor de carbon din motor folosind atat metode mecanice, cat si chimice.
Procedura mecanica consta in indepartarea chiulasei si apoi indepartarea fizica a depunerilor de carbon din partea superioara a pistoanelor, a camerei de ardere ai a altor componente (cum ar fi supapele).
In trecut motoarele in doi timpi necesitau decarburare frecventa, deoarece uleiul de lubrifiere (de obicei uleiul 2-T) ardea in camera de ardere, lasand in urma reziduu de carbon.
Deschiderea chiulasei la motoarele in doi timp era o procedura simpla comparativ cu motoarele in 4 timpi. Acest procedeu de decarbonizare auto mecanica, daca nu este facuta de un specialist priceput, poate ajunge sa implice costuri suplimentare – motiv pentru care este recunoscuta necesitatea decarbonizarii chimice.
Adaugarea anumitor substante chimice – cum ar fi alcoolul si terpenii – unei surse de combustibil conventionale (benzina /diesel) pare sa dizolve si sa indeparteze o parte din depunerile de carbon formate in diferite zone ale ansamblului motor. Cel mai des este vorba despre depunerile din sistemele de injectie de combustibil, pistoane, coroane, inele, camere de ardere, supape, colectoare de evacuare, supape EGR, cale si amortizoare. Dupa indepartare carbonul este expulzat prin sistemul de evacuare.
Curatarea cu abur a componentelor unui motor, a fost prezentata ca o metoda ieftina de decarbonizare auto in care apa este injectata in admisia de aer a motorului fierbinte. Aburul generat dupa acest procedeu ar trebui sa inlocuiasca carbonul depus si sa il elimine prin evacuare.
Eficienta unei astfel de metode, precum si efectele sale pozitive si negative, au fost luate in discutie de specialisti din intreaga lume, insa ca si in cazul decarburarii mecanice, daca metoda este executata incorect, se ajunge la deteriorarea motorului.
Decarbonizarea motorului este o procedura preventiva care se face atunci cand un vehicul parcurge peste 50.000-60.000km. Dupa decarbonizare, durata de viata a motorului este imbunatatita substantial. Totodata se pot observa imbunatatiri si in ce priveste puterea, performantele generale si kilometrajul.
Decarbonizarea motorului Diesel
Decarbonizarea motoarelor diesel are ca scop principal prelungirea duratei de viata a celor mai importante elemente de putere (grup cilindru-piston, distributia gazului si mecanismul supapei), si este, deasemenea, o masura preventiva obligatorie care trebuie efectuata in mod regulat, cu respectarea tuturor aspectelor tehnologice.
Decarbonizarea motorului pe benzina
Procedura de decarbonizare la motorul pe benzina se recomanda a fi facuta dupa sistemul de inductie a sistemului de admisie a aerului prin:
Spalarea galeriei de admisie;
Spalarea conductei de combustibil;
Spalarea injectoarelor;
Spalarea camerei de ardere si a supapelor.
Inainte de a trece la decarbonizarea motorului este necesar sa diagnosticati motorul folosind un instrument special. Daca in urma diagnosticarii a rezultat ca exista o uzura semnificativa in grupul cilindru-piston, atunci procedura de decarbonizare nu este recomandata.
Programati-va pentru o diagnoza la sediul nostru ACUM!
Cum se face decarbonizarea motorului?
Principalii pasi ce trebuie urmati in procesul de decarbonizare a motorului sunt:
1. Pentru a decarboniza motorul, se toarna agent reducator de compresie (pentru a decalcifica racleta de ulei si inelele de compresie inferioare) prin gatul de umplere a uleiului, in uleiul cu care a fost actionat motorul. Tipul acestuia difera de gradul de colmatare al motorului. Astfel, dupa ce a pornit motorul si il incalziti la 90 de grade, este recomandat sa il lasati sa functioneze timp de 20 de minute. Acest ulei impreuna cu spalarea, va fi folosit pentru intreg procesul de de decarbonizare.
2. Desurubati bujiile si insurubati in locul lor adaptoarele incluse in kit.
3. Conectati adaptoarele la dispozitivul cu agent de decarbonizare folosind tuburile de plastic incluse.
4. Instalati unitatea de pornire independenta a demarorului conectand o sursa de alimentare de 12V si cablul de control la terminalul demarorului.
5. Dupa conectarea unitatii de control, desurubati capacul superior al dispozitivului cu agent de decarbonizare, inchideti supapele de alimentare cu lichid, insurubati bine capacul superior si opriti supapa de alimentare cu aer a dispozitivului. Asigurati-va ca toate conductele transparente de alimentare cu fluid la cilindri sunt bine fixate si nu intra in contact cu partile mobile ale motorului. Atentie acest lichid este coroziv! Respectati masurile de siguranta!
6. Verificati sa vedeti in ce masura conexiunea este corecta. Deschideti supapele de alimentare cu lichid de pe adaptoare si rotiti motorul cu demaror folosind butonul de pe unitatea de comanda. Faceti acest lucru pana cand lichidul apare in tuburile transparente de la dispozitiv. Apoi comutati dispozitivul in modul offline timp de 2 ore.
7. Dupa trei ore, opriti demarorul autonom, opriti supapele pentru alimentarea cu lichid la cilindri, turnati lichidul uzat din recipientul aparatului de decarbonificare si completati cu lichid proaspat. Strangeti bine capacul.
8. Instalati unitatea de comanda demaror independenta pentru inca 2 ore.
9. Dupa urmatoarele 3 ore, conectati aerul comprimat la adaptorul situat in partea superioara a dispozitivului cu presiune (6 bar) si rotiti demarorul cu butonul „start” de pe unitatea de comanda de 10-15 ori. La un motor diesel, dupa aceasta operatiune se recomanda oprirea alimentarii cu aer comprimat. Asadar desurubati adaptoarele din prizele bujiilor, acoperind gaurile cu o carpa. Repetati pornirea motorului cu demarorul pentru a elimina complet lichidul din camera de ardere.
10. Demontati echipamentul BG si instalati bujiile in mod normal.
11. Porniti motorul si incalziti-l la temperatura normala de functionare. Lasati motorul sa functioneze timp de 30 de minute la 1200- 1400 rpm.
12. Goliti uleiul de motor murdar si inlocuiti filtrul de ulei.
13. Completati 1 litru BG120 si orice ulei motor sau de spalare in functie de nivel.
14. Porniti motorul inca 15-20 minute.
15. Scurgeti uleiul si inlocuiti filtrul de ulei.
16. Goliti baia de ulei si curatati-o pentru a indeparta reziduurile de carbon.
17. Montati carterul in mod normal si umpleti motorul cu elei de motor adecvat si curat, cu adaugarea de modificator de ulei BG 110 sau BG 112, in functie de motor. Astfel, pentru motoarele benzina utilizati BG 110, iar pentru cele pe motorina este recomandat sa utilizati BG 112.
In plus, faceti plinul cu un combustibil cu aditiv de curatare (BG208/244) tot in functie de tipul de motor (benzina sau motorina).
Porniti motorul in mod normal timp de 5 -10 minute la ralanti, apoi lasati motorul sa functioneze sub sarcina pentru 15-20 minute (cresteti usor viteza de la ralanti la 3-4 mii rpm).
Metode de decarbonizare
Asa cum am mai spus exista urmatoarele tipuri de decarbonizare a motorului si anume:
Pe cale mecanica – conform tehnicii mecanice/fizice, componente precum chiulasa, supapele de admisie si evacuare sunt deschise, astfel incat depozitele de carbon sa poata fi inlaturate manual.
Teava de esapament si toba de esapament sunt demontate si spalate folosind o tehnica sub presiune. Efectuata de catre un mecanic instruit, aceasta procedura poate fi de succes. Metodele mecanice efectuate de persoane care sunt sunt instruite corespunzator si fara experienta pot fi calificate drept dezastre.
Pe cale chimica – poate fi efectuata si de catre mecanici mediu calificati, metoda implica utilizarea compusilor chimici pe baza de alcool. Metoda chimica ar trebui utilizata doar ca metoda preventiva deoarce depozitele mari sunt mai bine indepartate pe cale manuala.
Decarbonizare chimica (cu hidrogen)
Metoda decarbonizarii cu hidroge a motorullui dureaza 1 ora. Metoda ajuta chiar si in cazul cocsarii severe, iar costul este mult mai mic comparativ cu orice alta metoda alternativa. In plus nu trebuie sa demontati nicio componenta a motorului, curatarea motorului cu hidrogen este foarte eficienta. Spre deoasebire cu curatatea chimica prin care se realizeaza spalarea coxului, adesea numai in stratul superior, in cazul hidrogenului ractia de piroliza distruge complet depozitul de carbon, fara a reactiona cu alte elemente. Resturile sunt expulzate prin sistemul de evacuare.
Decarbonizare mecanica
Asa cum am mai spus decarbonizarea mecanica se face prin demontarea componentelor si curatirea rezidurilor de carbon.
O metoda sigura de curatare mecanica este cea cu ultrasunete. Aceasta este relativ sigura pentru piesele ce urmeaza a fi curatate. Stratul de zgura se sfarama, geometria piesei nu este perturbata, golurile nu devin mai mari.
Inconvenientul este ca statiile de curatate cu ultrasunete sunt scumpe.
Cat costa decarbonizarea motorului?
Costurile de decarbonizare motor difera de la un service la altul in functie de mai multi factori, cum ar fi:
Dispozitivele utilizate;
Metodele de decarbonizare folosite;
Nivelul de calificare al mecanicilor;
Tipul de service etc.
In linii mari costurile difera de la un motor la altul, in general in functie de gradul de incaracare al acestuia cu carbon si de uzura sa generala. Ca pret de referinta estimativ, in functie de capacitatea cilindrica, acesta se incadreaza in jurul valorii de 250 lei pentru masinile cu motoare sub 2000 cmc si 300 lei la cele cu peste 2000 cmc.
Exista si ateliere de colt de strada care pot efectua operatiunea la un cost de 100 ron dar va asumati toate riscurile.
Care este parerea noastra, merita sau nu?
Odata ce ati inteles ce este decarbonizarea motorului si care sunt modalitatile de a efectua aceasta operatiune, puteti lua o decizie mai buna in privinta metodeiutilizate. Specialistii recomanda ca decizia de decarbonificare a motorului sa o luati dupa ce in prealabil ati incercat celelalte metode de rezolvare.
Decarbonizarea este necesara la autovehiculele imbatranite. In cazul masinilor care au putini kilometri parcursi, aceasta nu este deloc recomandata.
Drept urmare, avand in vedere riscurile implicate, este recomandat sa alegeti bine service-ul care sa efectueze aceasta procedura de decarbonizare.
Daca sunteti din Brasov sau din imprejurimi, va asteptam la service-ul nostru unde va garantam cei mai priceputi specialisti!