1. Ce este distributia si cureaua de distributie?
Distributia este un subansamblu al motorului care are ca rol principal sincronizarea componentelor responsabile de admisie, evacuare si pozitia cilindrilor, pentru a se respecta timpii de ardere ai motorului.
Unele autovehicule au cuprinsa in sistemul de distributie si pompa de apa care este antrenata de aceeasi curea.
Cureaua de distributie este un inel inchis din cauciuc tehnic. Unele modele au inserate fire de polimer. Cauciucul din compozitie ajuta la reducerea nivelului de zgomot.
Cureaua de distributie a unei masini este responsabila pentru transmiterea fortei de la arborele cotit la arborele cu came. Datorita rotilor dintate, mentine setarile corecte ale sistemului.
Cureaua are rolul de a regla in mod eficient sincronizarea supapelor. Cureaua de transmisie este prevazuta cu crestaturi la interiorul inelului, care asigura un angajament fiabil cu scripetele arborelui cu came si al arborelui cotit.
Exista trei tipuri de curele si anume:
- Curea dintata
- Curea pana
- Curea poli pana
Ultimele doua tipuri sunt mai rar folosite. In comparatie cu cele dintate, acestea nu asigura o fiabilitate optima pentru transmiterea puterii. Fiecare curea are dimensiuni specifice sistemului de distributie la care este montata, avand diametrul interior si latimea benzii diferite. Daca se achizitioneaza o curea “neoriginala”, atunci trebuie sa se tina cont de acesti parametri.
2. Rolul sistemului de distributie
- roata dintata de antrenare a arborelui cu came (la distributia pe curea)
- chiulasa
- canale de legatura cu galeria de evacuare
- supapa de evacuare
- culbutor supapa de evacuare
- axul culbutorilor (evacuare)
- axul culbutorilor (admisie)
- supapa de admisie
- culbutor supapa de admisie
Sistemul de distributie este un subansamblu al motorului care asigura umplerea periodica a cilindrilor cu amestecul carburant-aer si evacuarea gazelor de ardere din cilindrii motorului, intr-o anumita ordine de lucru. Sistemul de distributie este alcatuit din:
– mecanismul ce comanda deschiderea si inchiderea periodica a orificiilor de admisie si evacuare ale cilindrilor;
– colectorul de gaze, ce distribuie gazele proaspete la cilindrii motorului, colecteaza gazele de ardere din cilindrii si le transporta in atmosfera;
– amortizorul de zgomot.
Motoarele in patru timpi au sisteme de distribuție cu supape, dar exista si sisteme de distributie cu lumini/fante (la motoarele in doi timpi), cu sertare (la automobile de curse), sau combinate, cu lumini si supape (la unele motoare in doi timpi).
In functie de pozitia supapelor fata de axa cilindrului, sistemele de distributie cu supape pot fi:
– sistemul cu supape laterale, la care supapele sunt asezate lateral in blocul cilindrilor
– sistemul cu supape in chiulasa, la care supapele sunt asezate in corpul chiulasei, deasupra capului pistonului
– sistemul mixt, la care supapele sunt asezate atat lateral, in blocul cilindrilor, cat si in corpul chiulasei, deasupra capului pistonului.
Principalele elemente ale distributiei prin supape sunt:
– supapele, care obtureaza orificiile de admisie si evacuare ale cilindrilor;
– arcurile, care mentin supapele pe scaun;
– arborele de distributie (arborele sau axul cu came), pe care se afla camele ce comanda miscarea supapelor;
– mecanismul de transmitere a miscarii de la arborele cotit la axul cu came.
3. Ce se intampla daca sare distributia de la punct?
Atunci cand masina nu merge bine, este pusa pe tester, dar nu sunt identificate erori ale sistemului electric (senzori, bobine, potentiometre si ECU), problema vine de la o eroare de tip mecanic, cum ar fi clapeta de acceleratie murdara, motor uzat, vacuum spart, evacuare infundata, sau cel mai frecvent o distributie desincronizata, adica o distributie “sarita de la punct”, cu unu sau doi dinti mai in fata sau mai in spate.
O curea uzata poate sari peste dinti si poate scapa de pe scripete. Atunci motorul este instabil si este posibil sa nu porneasca din prima. Cand cureaua a sarit peste mai mult de un dinte, se pot deteriora supapele motorului. Cand masina este trasa (motor avansat), rotile se invart, miscarea de transmisie se produce fortat la cureaua de distributie, de la planetare catre cutia de viteze, de la arborele secundar spre arborele primar, din cutie spre ambreiaj, volanta, arbore motor, curea si de aici la axul cu came. Daca forta cu care se trage masina oprita este brusca, violenta miscarii face ca un dinte de la cureaua de distributie intinsa insuficient, sau avand un intinzator uzat, sa scape de pe dantura pinionului axului cu came si acesta se pozitioneaza incorect fata de arbore, aparand fenomenul de desincronizare. Procesul invers, (de devansare a motorului), se produce atunci cand masina pleaca violent de pe loc, sau trage dupa ea o alta masina, sau o sarcina mai grea (remorca sau rulota), fenomenul produs este acelasi si avem de asemenea o distributie “sarita de la punct”.
4. Principalele simptome ale unei distributii decalate:
- Motorul masinii este instabil
- Motorul se opreste constant
- Scade puterea de tractiune a motorului
- Motorul porneste cu probleme, sau deloc
- Probleme la sistemul electric centralizat
- Motorul devine zgomotos
Cand sare doar un dinte la curea, motorul continua sa functioneze, insa creste consumul de combustibil, apar intreruperi in timpul functionarii si la pornire.
Motivele care duc la decalarea distributiei sunt urmatoarele:
- Ulei sau lichid de racire pe suprafata curelei – in clipa in care apare unul din aceste lichide pe suprafata curelei, aceasta trebuie schimbata imediat deoarece are loc alunecarea pe scripete, sau chiar ruperea acesteia. Este complet gresit sa credeti ca daca o curatati ea va fi functionala, deoarece lichidul sau uleiul sunt absorbite de catre cauciuc, cureaua pierzandu-si proprietatile se va intinde.
- Inlocuirea tardiva a curelei – producatorii recomanda schimbarea curelei la 60.000 km, insa acest indicator poate sa varieze in functie de calitatea produsului.
- Montarea necorespunzatoare – daca este prea slaba va aluneca de pe canelurile fuliei, iar daca este prea stransa se va rupe.
- Etichete plasate incorect – acest lucru se intampla daca semnele au fost sterse sau setate incorect initial. Punerea la punct cu o decalare de unul – doi dinti, poate provoca probleme motorii. Motorul diesel nu va porni nici macar cu o eroare de un singur dinte. Este recomandat sa inlocuiti cureaua de distributie intr-un atelier specializat cu unelte speciale.
- Daune externe – in timp vor aparea fisuri si caneluri pe suprafata curelei, iar firele se vor desprinde ducand la franjurarea acesteia.
- Curele de schimb de slaba calitate – aceste produse sunt ieftine, dar dupa 20.000 de km se intind sau se rup.
- Conditii de exploatare dificile – spre deosebire de lant, cureaua este foarte sensibila la conditiile atmosferice (temperaturi ridicate sau scazute, umiditate). Acest lucru duce la uzarea prematura a acesteia.
5. Simptomele unei curele de distributie uzata
Primele semne care atentioneaza ca a sosit timpul sa schimbati cureaua de distributie sunt:
- Varsta acesteia – se face referinta nu doar la kilometraj, ci si la timpul de functionare al motorului. Cauciucul din care este confectionata se poate deteriora in timp, chiar daca masina nu a fost circulata. Daca masina este trasa de alta masina si nu vrea sa porneasca, pot sari unu – doi dinti din fata.
- Defectiuni la sistemul de aprindere.
- Fumul de evacuare – poate proveni dintr-o multitudine de motive, unul din acestea fiind si slabirea curelei de distributie. Astfel combustibilul arde incomplet, continuand sa arda si in sistemul de evacuare
- Sunete anormale – indica o curea uzata
- Scurgeri de ulei de sub carcasa de distributie – apar din cauze de etanseitate necorespunzatoare la arborele cotit. Daca uleiul ajunge pe curea, atunci trebuie inlocuit tot ansamblul (curea, scripete si role).
- Fisuri si defecte, chiar minore, necesita inlocuirea acesteia
- Demarorul se roteste, dar motorul nu porneste – probabilitatea cea mai mare este ca s-a rupt cureaua.
6. Distributie pusa gresit, simptome pe care sa le recunosti
Desincronizarea deschiderii / inchiderii supapelor de catre axul cu came, prin punerea curelei de distributie cu un dinte mai la stanga, sau mai la dreapta, face ca supapele sa nu se mai deschida / inchida cand trebuie, o parte din aerul care intra in admisie este evacuat inainte de producerea amestecului optim carburant – aer, se obtine un amestec bogat, cu prea mult carburant. Aceasta duce la:
- Motorul nu porneste
- Scade puterea motorului, sesizabil de catre conducatorul auto, care stie cum mergea inainte
- Lovituri in partea superioara a motorului
- Sunet caracteristic (zgomot) ce vine din zona de sincronizare
- Eroare in bord “check engine”
- P0016 – corelare pozitie arbore cotit (CKP) – pozitia arborelui cu came pentru admisie (CMP)
- P0017 – Corelare pozitie arbore cotit (CKP) – pozitia arborelui cu came pentru evacuare (CMP)
- P0340, P0341 – senzor de pozitie al arborelui cu came – semnal neverosimil
- P0335 – senzor de pozitie al arborelui cu came – ECM (Electronic Control Module) nu a detectat miscarea manivelei din prima secunda
- Emisii crescute
- Distrugerea motorului, in cazul motoarelor cu interferenta
Inlocuirea curelei de distributie acasa, poate fi riscanta. Intr-un service autorizat, imediat ce se aprinde in bord martorul “check engine”, se impune punerea masinii pe tester. In plus, legislatia actuala obliga fiecare service auto sa efectueze testul de noxe dupa inlocuirea sistemului de distributie, iar emisiile crescute sunt un indicator al dereglarii distributiei. (Desigur, NIMENI nu face acest test, pentru ca ar trebui facut atat la intrarea, cat si la iesirea masinii din reparatie, pentru comparatie. Unii producatori de autoturisme recomanda aceasta (ex: AUDI – VW), RAR cere explicit aceasta, legea obliga aceasta, dar … suntem in Romania).
7. Cand trebuie inlocuita cureaua de distributie?
Schimbarea curelei de distributie este influentata de mai multi factori, cum ar fi:
- Durata de viata
- Uzura
- Defectiuni ale motorului
- Montare si intretinere necorespunzatoare
- Curea necorespunzatoare calitativ
- La schimbarea distributiei
In manualul tehnic al masinii (cartea masinii, carnetul de service etc.) este precizat numarul de kilometri la care trebuie inlocuita, ca de exemplu:
Nr crt |
Model masina |
Durata de viata a curelei in km |
1 |
Audi |
120.000 |
2 |
Renault |
120.000 |
3 |
Hyundai |
75.000 |
4 |
BMW |
95.000 |
5 |
Honda |
120.000 |
6 |
Toyota |
95.000 |
7 |
Nissan |
95.000 |
8 |
Mazda |
95.000 |
9 |
Kia |
90.000 |
10 |
Daewoo |
115.000 |
8. Ce se intampla daca se rupe cureaua de distributie?
Daca aveti un motor pe benzina, fara interferenta, model mai vechi, nu se intampla nimic. Raportul de compresie este mic, pistoanele nu ating supapele, asa ca mergeti la primul service, va monteaza alta, va regleaza distributia si va puteti continua drumul.
Datorita preocuparii permanente a producatorilor de a obtine performante, calitate si consum redus, majoritatea motoarelor moderne sunt cu interferenta, pistoanele ating supapele, chiar si atunci cand cureaua de distributie e reglata gresit, cu un dinte spre dreapta sau spre stanga. Daca acest caz particular minor produce zgomote, va puteti imagina ce se intampla cand se rupe cureaua de distributie. Vor aparea o serie de probleme, cum ar fi:
- Indoirea supapelor – lucru care se intampla din cauza functionarii inegale a arborilor
- Arborele cu came ingheata intr-o anumita pozitie si supapa la fel
- Arborele cotit este inert, iar pistoanele lovesc supapele din punctul mort superior deteriorandu-le. Ca rezultat final este necesara schimbarea setului de supape.
- In anumite situatii supapa strapunge pistonul
- Blocul de cilindrii se rupe
- Distrugerea chiulasei
8.1 Simptome curea de distributie rupta
Deoarece cureaua de distributie este fabricata din cauciuc, care in timp se intareste si isi pierde din proprietatile elastice, inainte sa cedeze cureaua poate sa scartaie sau sa se rupa fara niciun semn in prealabil, de aceea este necesara inspectarea vizuala a curelei la fiecare 60.000 de km, sau la fiecare revizie periodica. In cel mai fericit caz motorul nu porneste, desi demarorul se roteste.
9. Demontarea si montarea pe cont propriu a unei curele de distributie
Pentru cei care intentioneaza sa monteze pe cont propriu cureaua de distributie, urmatoarele sfaturi le pot fi de ajutor:
Recomandat este sa se inlocuiasca tot setul. Daca uzura rolelor si a scripetilor este cat de mica, acestea vor accelera uzura curelei. Intinzatoarele cu role sau scripetele pot esua in scurt timp, necesitand reparatii regulate.
- Pentru punerea la punct a distributiei urmariti cu bagare de seama semnele amplasate pe arborele cotit si pe arborele cu came, in apropierea volantului (locatia si aspectul difera de la un model de motor la altul). Toate trebuie sa se potriveasca perfect, altfel distrugerea motorului poate fi totala.
- La inlocuirea curelei de distributie de pe motoare cu 2 arbori cu came, este imperativ necesar sa utilizati clemele.
- Unele masini folosesc un dispozitiv de tensionare hidraulic. Inainte de a monta noua curea, acesta este demontata, adusa in pozitia de lucru si instalata inapoi.
In concluzie, deoarece cureaua de distributie garanteaza un transfer absolut sincron al fortei prin intermediul dintilor, este responsabila pentru functionarea simultana a arborelui cu came, pompei de injectie, arborelui de echilibrare si a pompei de apa, inlocuirea necorespunzatoare a acesteia poate duce la reparatii majore. Inlocuirea kitului de distributie intr-un service autorizat nu este costisitoare, deoarece operatiunea in sine, executata permanent de mecanicii specialisti, produce automatisme si nu prezinta risc, insa realizata acasa, sporadic, de un novice, poate duce la costuri neprevazute, inutile.