ECU (Electronic Control Unit) – este un termen general pentru orice unitate de control electronica. ECU mai poarta si denumirea de PCM (Powertrain Control Module).
ECU – unitatea electronica de control (cunoscuta si sub denumirea de controller) – este in esenta creierul masinii dumneavoastra. Fara el toate celalalte sunt bucati de metal, plastic, microcircuite si fire.
ECU – primeste o cantitate mare de informatii de la diversi senzori (cum ar fi cel de oxigen, turatie, temperatura ambianta, motor etc), dupa care prelucreaza datele primite intr-un program special (algoritm). El gestioneaza toate procesele electronice (de la pozitie si lumina pana la controlul acestora in sisteme cum ar fi ABS, ESP si schimbarea vitezelor intr-o masina automata).
Dupa cum se poate vedea, ECU este o piesa foarte inteligenta, dar vom vedea in continuare cat mai detaliat ce functii controleaza si ce comenzi trimite mai departe.
Pentru inceput, vom enumera senzorii de la care ECU colecteaza informatii:
Temperatura motorului
Temperatura ambientala
Alimentare cu oxigen
Alimentare cu combustibil
Miscare, inactiv
Senzori pentru sistemul de franare antiblocare, stabilizare antiderapare si alte sisteme de siguranta pentru roti
Viteza
Pozitia clapetei de acceleratie
Pozitia pedalei de acceleratie
Arborele cotit (uneori doi)
Controlul lichidului de racire
Senzorul aparatului de aer conditionat si sistemele acestuia
Controlul sistemului de franare si al lichidului acestuia
Semnale de la rezervorul servodirectiei sau din circuitul EUR
Analizeaza tensiunea din bord
Acesta este un set standard care se gaseste pe aproape orice masina. In situatia in care detineti o masina mai performanta atunci numarul de senzori este mai mare. In acest caz pot fi adaugati senzori de suspensie (de exemplu, la unele SUV- uri este pneumatica).
Acum sa vedem catre cine trimite ECU comenzi:
Alimentare cu combustibil
Sistem de aprindere
Controlul temporizarii supapelor
Controlul si intretinerea temperaturii motorului
Analiza gazelor de esapament inainte si dupa esapament
Sistem aer conditionat
Sistemul de iluminat si toate echipamentele electrice, uneori chiar si radioul
Geamuri electrice
Controlul transmisiei automate
Incalzirea si dezburirea
Din nou, acesta este setul standard minim. In situatia in care masina dumneavoastra este mai moderna, exista mult mai multe astfel de comenzi.
Dupa cum s-a vazut aceasta cutie mica are rolul de a controla intreaga masina, adica toate subsistemele, toti senzorii fiind legati de ea.
Componentele unui Calculatoare De Motor
Unitatea de control poate fi atat din plastic, cat si din fier sau aluminiu. Carcasele de plastic sunt folosite pe VAZ -uril iar carcasele de fier pe multe masini straine. De asemenea carcasa poate sa difere si in functie de locatia acesteia. Daca este in masina poate fi si din plastic, iar daca este in exterior, sub capota, atunci de regula este de aluminiu (sau alt aliaj/metal).
Toate componentele unitatii de control pot fi impartite in doua blocuri mari si anume:
ØSoftware – este format dintr-o pereche de module de calcul :
– control – este configurat pentru a inspecta semnalele de iesire, precum si pentru a le regla, daca este necesar.
– functional – sarcinile sale constau in receptia diferitor semnale venite de la senzori, prelucrarea lor ulterioara, precum si formarea de comenzi pentru dispozitive de natura executiva.
ØHardware – este format dintr-o masa de elemente electronice – microprocesoare si altele. Convertorul analog – digital capteaza semnalele analogice care provin de la diferiti senzori si le converteste intr-un format digital, care este punctul central al microprocesorului. Daca este nevoie de conversie inversa (comenzi care vin de la procesor), atunci convertorul le traduce si pe ele. In plus, semnalele de impuls sunt trimise si catre computer, trecand astfel si prin convertor pentru a schimba formatul in digital.
Cum funcționează un Ecu?
Rolul computerului este de a primi informatii de la diversi senzori, ai caror numar la modelele moderne ajunge la 20 sau mai mult. Informatiile primite se refera, in deosebi, la:
Informatii despre arborele cotit (pozitia si viteza)
Semnale de rugozitate a drumului etc
Pe langa procesarea acestor semnale, ECU trimite semnale catre diferite dispozitive:
ØAprindere – poate fi o bobina sau mai multe deodata (in functie de tipul unitatii de alimentare)
ØIndicator luminos – scopul acestuia este de a trimite notificari privind prezenta erorilor, atat in motor, cat si direct in bloc,
ØDuze – prin ele combustibilul este injectat in cilindrii. In aceelasi timp, frecventa modificarii cantitatii de combustibil este in continua schimbare, deoarece depinde de anumite conditii. In acest caz, caracteristicele injectoarelor vin in prim – plan (reactia componentelor lor de control la modificarile comenzilor de la ECU, precum si viteza de functionare a acestora)
ØTestere – echipamentele de diagnosticare sunt conectate prin conectori speciali daca devine necesara verificarea motorului si a unitatii electronice de control a motorului.
Ecu defect – simptome
De regula, o defectiune a computerului se caracterizeaza prin prezenta urmatoarelor simptome:
Unitatea nu raspunde la semnalele transmise de sonda lambda – citiri ale senzorilor de temperatura, precum si pozitia clapetei de acceleratie
Nu exista semnale care sa indice controlul diferitelor componente executive – supapa de ralanti, sistem de aprindere, injectoare de combustibil, pompa de combustibil etc.
Deteriorare mecanica – conductoare sau microcircuite arse.
Cauzele principale ale unui Ecu defect
Cele mai frecvente cauze ale defectarii ECU sunt:
Umiditate pe suprafata computerului
Scurtcircuit al cablajului
Polaritate incorecta la conectarea bateriei
Activarea demarorului cand magistrala de alimentare este oprita
Daca borna bateriei este scoasa cu motorul pornit
In cazul in care, in timpul procesului de sudare, electrodul se agata de cablajul masinii sau de senzorii acestuia
Repararea sau instalarea unei alarme de catre o persoana neautorizata
Defectiuni in sistemul de aprindere (partea de inalta tensiune) – acestea pot fi fire, bobine de aprindere sau distribuitor.
Dupa cum se poate vedea, unitatea electronica de control joaca un rol cheie in functionarea intregului sistem. Prin urmare, defectiunile acestei componente trebuie eliminate.
Sfaturi utile de la mecanicii auto Vrom
Pentru a evita situatiile asociate cu defectarea unitatii electronice de control a motorului, specialisti recomanda:
Nu scoateti bornele de la baterie cu motorul pornit
Nu scoateti bornele bateriei atunci cand aveti contactul pus, deoarece acest lucru poate duce la distrugerea firmware-ului ECU si la intreruperea comunicarii cu cheia.
Monitorizati integritatea firelor, a cablajelor care deservesc unitatea de comanda a motorului. In timpul functionarii masinii acestea pot fi distruse din cauza procesului de electroliza, provocand defectiouni ale dispozitivului.
Daca se intampla ca in urma unui accident sau a unui alt impact mecanic, computerul sa fi primit o fisura in carcasa, aceasta ar trebui sa fie umpluta cu un lipici ermetic.
Nu permiteti incalcari ale modului natural de racire a unitatii.
Verificati starea senzorilor numai atunci cand conectorii sunt deconectati de la computer.
Nu faceti modificari la circuitul de control al motorului si utilizati senzori si alte componente strict conform catalogului de echipamente pentru un anumit model de masina.
Pentru a afla ce controler se afla pe masina dumneavoastra, va trebui sa indepartati cadrul lateral al consolei tabloului de bord a masinii.
Daca sunteti din Brasov si suspectati ca masina dumneavoastra poate avea calculatorul de motor defect, va recomandam sa faceti o programare online sau telefonica la service-ul nostru, unde veti putea lasa masina in cele mai bune maini!