Ce este filtrul de particule?
insusi conceptul de filtru indica faptul ca aceasta componenta este implicata in procesul de curatare. acesta este instalat in sistemul de evacuare. Filtrul de particule este conceput pentru a minimaliza emisia de substante daunatoare in atmosfera. in functie de calitatea acestuia si a elementelor de filtrare, acesta este capabil sa indeparteze pana la 90% din funingine din evacuare dupa arderea motorinei.
Durata de viata a unui filtru de particule si conditii de exploatare
De regula, durata de viata a filtrului de particule DPF este de 120 -200 mii km. sunt situatii in care filtrul de particule poate dura si mai mult. De exemplu, filtrele de particule ale unor masini audi Q7, au deservit 300 mii km si erau inca in stare de functionare. Dar la o masina diesel care functioneaza constant in oras si este alimentata adesea cu combustibil de calitate inferioara, durata de viata a filtrului este semnificativ redusa, deoarece ambele metode de regenerare (activa si pasiva) ar putea sa nu faca fata sarcinilor lor. Perioada de pornire a regenerarii standard este de obicei la fiecare 1500 -2000 km. Totul depinde de marca automobilului, de calitatea motorinei si de conditiile de functionare.Durata de viata a filtrului de particule poate fi redusa semnificativ daca folositi motorina cu o concentratie mare de sulf.Daca procesul de curatare incepe prea des, inseamna ca filtrul este infundat si ca depozitele care au aparut in el nu mai sunt supuse autocuratarii.Pentru ca filtrul de particule se incalzeste la o temperatura ridicata, nu parcati masina in locuri in care filtrul incalzit poate intra in contact cu iarba uscata sau alte materiale inflamabile – risc de incendiu.
De ce se infunda filtrul de particule?
Exista mai multe motive care duc la infundarea filtrului de particule si anume:
- Modul defectuos de utilizare a masinii
- Blocajele de trafic si vitezele medii reduse – nu permit autocuratarea si regenerarea, iar funinginea se depune
- Combustibilul de slaba calitate
- Lipsa de ingrijire a masinii, starea ei proasta
- Motorul si sistemele sale in stare proasta
Ce trebuie sa faci pentru a regenera filtrul de particule sau DPF-ul?
Particulele din gazele de evacuare se aduna in filtrul de particule diesel in timpul condusului normal. In aceste conditii, regenerarea incepe sa arda particulele si sa goleasca filtrul. Pentru a incepe o regenerare, motorul trebuie sa ajunga la temperatura de regim. Regenerarea filtrului de particule se realizeaza automat si dureaza 10-20 min. Daca vehiculul nu-si poate autocurata catalizatorul si filtrul, puteti face acest lucru singuri. Acest procedeu va fi necesar in urmatoarele cazuri:
- Cand masina circula rar pe distante mari (esapamentul nu are timp sa se incalzeasca la temperatura dorita)
- Motorul cu ardere interna a fost inecat in timpul procesului de regenerare
- Senzorul ECU este defect si nu primeste impulsurile necesare, motiv pentru care procedura de curatare nu porneste
- La un nivel scazut de combustibil, regenerarea nu are loc, deorece necesita o cantitate suplimentara de combustibil
- Defectiunea supapei EGR (localizata in sistemul de recirculare al gazelor de esapament)
Un semn ca filtru de particule s-a infundat este scaderea brusca a puterii. In acest caz spalarea elementului filtrant cu ajutorul unor substante chimice speciale va ajuta la rezolvarea problemei.
Tipuri de regenerari ale filtrelor de particule
Exista doi algoritmi pentru efectuarea regenerarii filtrului de particule si anume:
Regenerare pasiva
Acest proces se efectueaza in timp ce motorul functioneaza in sarcina. In timp ce masina circula pe drum, temperatura evacuarii din filtru creste la aproximativ 400°C. Aceste conditii provoaca o reactie chimica pentru oxidarea funinginei. In timpul procesului de regenerare, dioxidul de azot este generat in astfel de filtre. Acesta actioneaza asupra compusilor de carbon care formeaza funinginea: oxidul nitric si monoxidul de carbon. Aceste substante, in prezenta oxigenului formeaza alti doi compusi: bioxidul de carbon si dioxidul de azot.
Regenerare activa
Pentru a evita defectarea filtrului de particule este necesara curatarea periodica a suprafetei active a catalizatorului. In traficul din oras sau in calatoriile pe distante scurte este imposibil sa se asigure o curatare pasiva a catalizatorului. In acest caz este necesara o curatare activa sau fortata, astfel: supapa EGR se inchide (daca este nevoie, ajustarile se fac automat la functionarea turbinei). In acest fel, pe langa combustibilul necesar se formeaza o anumita cantitate suplimentara de amestec aer-combustibil care este introdusa in cilindru, in care se arde partial. Restul amestecului ajunge in galeria de evacuare si intra in catalizator. Acolo arde crescand temperatura de evacuare – se formeaza efectul unui furnal cu suflanta pornita. Datorita acestui efect, particulele acumulate in celulele catalizatorului sunt arse. Aceasta procedura este necesara pentru ca reactia chimica sa continue in convectorul catalitic. Acest lucru va permite sa intre mai putina funingine in filtrul de particule, ceea ce va duce la cresterea duratei de viata a acestui filtru.
De ce sa alegi curatarea chimica a filtrului de particule?
Filtrul de particule nu se curata mecanic. Este suficient sa scoateti piesa din sistemul de evacuare si sa inchideti unul dintre orificii, dupa care se toarna un emulgator universal in recipient. Curatarea chimica ajuta la indepartarea placii si funinginei, fara a fi necesara inlocuirea filtrului. Lichidul trebuie sa acopere complet suprafata contaminata. Dupa 12 ore piesa trebuie scoasa si scuturata periodic, astfel incat funinginea sa dispara. Dupa curatarea chimica filtrul este clatit cu apa curata.
Avantaje ale curatarii chimice a filtrului de particule
Curatarea chimica a filtrului de particule prezinta urmatoarele avantaje:
- Motorul nu va mai fi fortat de viteza mare de rotatie necesara in timpul procesului de regenerare fortata.
- Celelalte elemente din sistemul de evacuare (turbocompresor, catalizator, miezul filtrului), nu vor mai fi supuse la temperaturi foarte ridicate.
- Lipsa nevoii de schimbare a uleiului motor dupa aceasta operatiune de regenerare
- Curatarea chimica, daca este efectuata intr-un service autorizat ofera posibilitatea obtinerii unei garantii de 12 luni pentru acest serviciu.
De ce sunt dotate masinile diesel cu filtru de particule?
Toate vehiculele cu motoare diesel care indeplinesc standardul de emisii Euro 5, fabricate dupa 2009, sunt echipate cu filtru de particule. DPF- ul este bun pentru mediu, deoarece, atunci cand functioneaza corect, impiedica patrunderea agentilor cancerigeni in aer.Un filtru de particule diesel functional, permite pana la cel mult 15% emisii din cantitatea de funingine produsa prin functionarea masinii, restul este stocat in el.
Simptomele unui DPF infundat
Simptomele unui filtru de particule infundat se manifesta astfel:
- Regenerarea frecventa a filtrului de particule – soferul realizeaza ca masina este turata la ralanti si creste consumul de combustibil din cauza regenerarii repetate.
- Vizual curatarea DPF duce la emisii de fum gros. Cand fumul este alb, catalizatorul de oxidare DPF poate fi defect
- La masinile moderne, se aprinde un senzor de avertizare la bord
Inlocuirea filtrului de particule
Daca filtrul de particule este intr-o stare deplorabila, atunci singurul mod prin care puteti pastra mediul sanatos si sa cresteti puterea motorului, este sa il inlocuiti. Procesul de schimbare a filtrului de particule presupune demontarea acestuia si inlocuirea cu altul nou, procedeu pe care specialistii il recomanda sa se execute intr-un service autorizat.
Care este martorul de bord al DPF-ului sau filtrului de particule?
Daca lampa de avertizare a filtrului de particule diesel este aprinsa, filtrul de particule este plin de funingine.Daca filtrul de particule nu a fost curatat, lampa de avertizare „filtru de particule diesel” nu se va stinge si lampa de avertizare „sistemul de preincalzire” incepe sa clipeasca.Dupa oprirea si repornirea contactului, se aprinde si lampa de avertizare „sistemul de monitorizare a gazelor de esapament”.Important!Erorile date de filtrul de particule la diagnosticare pot fi diferite de la o masina la alta, cum ar fi: 00480a, 00481, 2626 -001, P2002, P242f-001, 009263, 008194 etc.
Ce se intampla cand mergem cu filtrul DPF infundat?
A merge cu filtrul de particule infundat, inseamna a solicita sistemul de evacuare prin presiunea formata, pentru ca gazele sunt eliminate cu dificultate. Cand filtrul de particule este infundat in procent de 70%, condusul nu mai este placut, existand urmatoarele inconveniente:
- Martor la bord prezinta eroare la filtrul de particule
- Scade viteza si se pierde din putere
- Motor instabil la ralanti
- Consum crescut de combustibil
- Creste presiunea gazelor din esapament
- Scurgeri de ulei
- Motorina fumega mult (fum negru – funingine)
- La folosirea unui ulei de motor necorespunzator – proprietarii masinilor echipate cu filtru de particule, trebuie sa citeasca specificatile tehnice de pe eticheta a uleiului de motor (sunt recomandate cele cu cenusa mica si medie, saPs mic, saPs mediu)
- Condusul in regim de asteptare – impiedica arderea automata a funinginii – intr-o astfel de situatie, regulatorul motorului poate bloca regenerarea automata a filtrului.
- Reglarea neprofesionala a cipurilor afecteaza negativ viata filtrelor DPF.
- Mersul cu filtrul de particule infundat, atrage dupa sine alte defectiuni, plus ca se poate sesiza politia din cauza fumului scos de masina, prin incercarea esuata de a se autocurata.
- Din cauza unui filtru de particule defect, sistemul de recirculare a gazelor de esapament si turbocompresorul (turbina) se pot rupe.
- Cand filtrul este infundat, masina poate intra in functia de urgenta, turbina nu se va porni si viteza va creste peste 2500-3200 rotatii/minut, in urma careia transmisia automata primeste un cuplu inadecvat si nu va mai functiona corect.
In concluzie: a merge cu filtrul de particule infundat, puteti distruge atat turbina cat si motorul, implicit anexele.
Cum se infunda filtrul DPF?
In orice tip de motor totul este interconectat, deci, daca un sistem esueaza, atunci acest lucru se reflecta in functionarea altor sisteme.
- De exemplu, cand sistemul de alimentare cu combustibil nu functioneza corect, creste cantitatea de funingine, ca urmare filtru DPF se infunda rapid. Cel mai daunator lucru pentru filtru, cat si pentru motor, este intreruperea prematura a procesului de ardere a funinginei, adica a procesului de regenerare a filtrului. In acest caz, nu numai ca filtrul nu s-a curatat, ci si combustibilul ars intra in uleiul motor, ceea ce dilueaza uleiul si reduce parametrii de lubrifiere, accelerand uzura motorului.
- Filtrele DPF se infunda daca masina circula la viteze mici, daca masina este turata sub 1500 – 2000 rpm, sistemul de autocuratare nu se declansaza si filtrul se incarca. Daca masina merge la drum lung la peste 3000 rpm , filtrul se incinge mai tare si se curata mai usor, fara a se ajunge la incarcarea totala a acestuia.
- Lipsa de aer din sistem duce la o cantitate mare de funingine din gaze. Exemplu: filtrul de aer infundat, turbina suflantei nu functioneaza la parametri sau exista pierderi de aer undeva. Acesta din urma ajunge prea putin in cilindri, amestecul reimbogatit arzand, produce mai multa funingine.
Ce inseamna anulare DPF din soft?
Filtrul DPF, la fel ca si convertorul catalitic, nu se pot repara, ele se curata pana la un punct, iar daca s-au deteriorat trebuiesc inlocuite, exista practici prin care se reface ECU-ul se instaleaza un blocaj al senzorului de poluare. In unele cazuri, nici regenerarea automata facuta de masina nu da roade si filtrul trebuie schimbat. Dar pentru ca o piesa noua costa in jur de 800-1000 de Euro, in functie de masina, in Romania, in loc sa pui un filtru de particule nou, costisitor, se practica varianta ilegala de anulare a filtrului DPF. Ce inseamna asta? Se scoate complet filtrul de particule prin doua tipuri de anulari: fizica si din soft.Anularea DPF fizic inseamna scoaterea filtrului de particule din circuitul de esapament si inlocuirea sa cu o bucata de teava, dar se va aprinde martorul de bord „filtru infundat”, eroarea va persista in calculator si masina va mearge in modul de avarie. Aici intervine anularea din soft, care pacaleste calculatorul ca filtrul e la locul lui si ca merge perfect.
Ce riscuri prezinta anularea DPF?
Desi anularea DPF este foarte discreta si nu exista nici o cale de a observa absenta acestuia in cadrul unei inspectii tehnice vizuale, in multe tari, inclusiv in Romania, este interzisa anularea acestui filtru. Riscurile anularii DPF sunt mari atat pentru soferi, cat si pentru service-uri. Soferii care sunt prinsi in trafic, sau la controlul periodic ITP de catre RAR, nu vor mai primi viza de efectuare a inspectiei tehnice periodice ( ITP ), iar service-urile care au efectuat ilegal lucrarile de anulare a filtrului de particule sunt pasibile de amenzi cuprinse intre 5.000 – 10.000 de lei.Masinile care au facut acest lucru sunt recunoscute imediat in trafic deoarece scot fum negru cand accelereaza.Toate aceste particule mici negre stau suspendate in aer si pot fi inhalate, ducand la afectiuni grave ale plamanului. Facand acest lucru atentam la sanatatea celorlalti participanti la trafic, biciclisti si pietoni. Pe langa cancer, emisiile toxice cauzate de anularea DPF pot produce astm, bronsita, boli respiratorii si pot agrava conditii medicale deja existente. Emisiile motoarelor diesel contribuie substantial si la amplificarea efectului de sera, principalul responsabil pentru incalzirea globala.
Cum poti evita infundarea filtrului de particule DPF?
Pentru a evita infundarea DPF-ului, masina trebuie sa circule 30-50 km la o viteza de aproximativ 100 km/h la fiecare 300 km, in timp ce motorul trebuie sa se incadreze intr-un interval de turatie cuprins intre 2500-3000 rpm, cel putin cateva minute. Asa cum am mai specificat, condusul in oras si pe distante scurte nu permite filtrului sa se regenereze.Daca masina are un kilometraj mic, incercati sa spalati filtrul de particule (se face la service autorizate).
Ce este de facut cand se aprinde indicatorul de avarie al filtrului de particule DPF?
Majoritatea motoarelor diesel sunt echipate cu filtre de particule. De obicei, pentru primii 120-200 de mii de km ai unei masini, functionarea acestuia este practic insesizabila de catre sofer. Cu cat incep sa creasca numarul de kilometri, cu atat este mai mare si riscul aparitiei problemelor de filtrare, primul simptom serios fiind de obicei indicatorul DPF care se aprinde la bord. Ce anume simbolizeaza aprinderea acestuia si ce este de facut? Inainte de a va hotara sa schimbati filtrul, trebuie sa va asigurati ca senzorul DPF care monitorizeaza filtrul functioneaza corect – o defectiune a senzorului poate provoca aceleasi simtome ca atunci cand filtrul de particule s-a infundat. Cand indicatorul DPF se aprinde, este recomandat, mai inainte de a schimba ceva, adresati-va unui centru specializat in diagnosticare, pentru a determina gradul de incarcare a filtrului. Ignorand senzorului de bord care va informeaza de starea filtrului, va expuneti riscului de deteriorare (cum am mai spus) a turbocompresorului sau a motorului.