Exista un numar foarte mic de conducatori ai unui autoturism pe benzina care sa nu stie cum arata o bujie. Cu siguranta ei nu vor vrea sa citeasca nimic pe aceasta tema, pentru ca pur si simplu nu-i intereseaza. Probabil vor prefera masinile diesel, sau au prieteni care se ocupa de intretinerea masinii lor. Pentru ceilalti, vom prezenta foarte succint cateva informatii: Bujiile (cate una pentru fiecare cilindru), sunt introduse in chiulasa in asa fel incat sa ajunga in interiorul camerei de ardere, unde vor face aprinderea amestecului carburant la fiecare moment al combustiei, datorita unei scantei.
Responsabila de aceasta scanteie este bujia, formata din doi electrozi, unul central, izolat cu portelan, acoperit si el cu o carcasa metalica cu o forma speciala, intr-un capat piesa hexagonala pentru strangerea cu cheia de bujii si in celalalt capat filetul, pentru insurubarea in chiulasa. Distanta dintre electrozi, de dimensiunea unei lere, este data de fabricant. Calitatea unei bujii, durata de functionare si implicit pretul ei sunt date de materialul din care este confectionat varful electrodului central: Cupru-Nichel, Platina, Platina dubla sau Iridium.
Bujiile Cupru-Nichel au echipat motoarele de generatie veche, dotate cu delcou de joasa tensiune, la care varful electrodului are 2,5 mm si este din cupru sau nichel. Aceste bujii rezista putin in timp.
Bujiile cu Platina au varful electrodului din platina, iar electrodul de impamantare, lateral este din otel.
Bujiile cu Platina dubla au varful din platina, iar pe electrodul de impamantare au un disc mic, tot din platina. Aceste bujii sunt rezistente in timp si tin chiar si peste 100,000 de km.
Bujiile cu Iridium au un varf foarte subtire din iridium care conduce excelent de bine energia electrica si produce o scanteie puternica. Electrodul de impamantare are, de asemenea, tot un disc mic de platina.
Simptome bujii cu scanteie defecte
Foarte multi sofer,i cand au probleme cu pornirea masinii, se duc sa verifice bateria mai intai. Ar putea fi si aceasta una din cauze, dar nu este singura. Bujiile vechi sau defecte pot fi principalul vinovat; desi mici, au o treaba foarte importanta de facut. Schimbarea bujiilor ar fi o idee buna atunci cand prezinta urmatoarele simptome:
Lumina de verificarea a motorului se aprinde – uzura bujiilor sau a fiselor bujiilor pot aprinde in bord indicatorul ”verificare motor”, care, intre alte defectiuni ale motorului semnaleaza si aceasta problema. In mod normal la rotirea cheii in contact, ar trebui sa se aprinda intermitent si sa se stinga la pornirea motorului; daca acest lucru nu se intampla si continua sa se aprinda in mers in mod neasteptat, atunci trebuie verificat din aproape in aproape. Cel mai bun lucru este ca bujiile sa fie inlocuite preventiv, in etapa de intretinere a masinii, pe baza specificatiilor producatorului.
Probleme la pornire – bujiile au rolul de a oferi scanteia care aprinde amestecul carburant. In situatia in care la pornire masina stagneaza, cauza poate fi de la mai multe bujii si/sau fise simultan.
Consum mai mare de combustibil – daca bujiile sunt pe moarte, nu vor arde eficient combustibilul care intra in motor; o aprindere gresita cauzata de bujii, poate creste consumul cu pana la 30%, dar si emisile de gaz cu pana la 4%. Schimbarea bujiilor la timp poate face minuni pentru economia de combustibil, spun specialistii in domeniu.
Motorul nu toarce – daca motorul zangane, trepideaza, sau are intreruperi, o cauza poate fi una sau doua din bujii/fise.
Motorul nu accelereaza – daca masina nu este la fel de receptiva ca in mod normal, in special cand doriti sa accelerati, cauza poate fi de la bujii.
Bujie supraincalzita – daca bujia este foarte calda, poate fi vorba de o supraincalzire a motorului sau un amestec benzina / aer neadecvat. Intr-o astfel de situatie, verificarile vor continua pentru a determina cauza exacta.
Bujia prezinta depuneri de carbon (bujie afumata) – cand exista o astfel de problema cauzele pot fi:
– filtru de carbon al masinii este imbacsit
– voltajul de aprindere este mic (se verifica acumulatorul de alimentare)
– sistemul de pornire la rece are o problema
Bujia prezinta rupturi – daca bujia prezinta rupturi, inseamna ca exista obiecte straine care au patruns in camera de ardere. Acesta este un semnal de alarma care necesita verificarea cu atentie a cilindrilor pentru a nu distruge motorul.
Bujia are cenusa pe ea – cenusa provine de la aditivii din combustibil. Verificarile vor continua si de aceasta data, deoarece astfel de reziduuri se pot depune si pe blocul motor. Astfel de depuneri intalnim la masinile care circula prin orase aglomerate, pe distante mici, unde sunt porniri si opriri succesive si repetate.
Ce informatii primim la examinarea unei bujii uzate?
Bujiile se pot deteriora atat din exploatarea gresita a masinii, cat si din incompatibilitatea acesteia cu alte componente ale masinii. Informatiile primite de la examinarea unei bujii uzate sunt urmatoarele :
Electrodul central al bujiei se ingalbeneste – ingalbenirea are loc la temperaturi mari, cauzata de accelerari bruste si puternice, sau la functionarea bujiei incompatibila cu motorul si atunci trebuie inlocuita cu o bujie compatibila.
Bujie uscata – daca bujia nu prezinta nici o urma de lubrifiere, inseamna ca voltajul pentru aprinderea scanteii este peste normal, si acest lucru poate fi datorat incompatibilitatii cu bujia, si din nou inlocuirea acesteia.
Bujiile nu sunt tocmai cele mai scumpe consumabile ale masinii, de aceea este bine sa fie schimbat tot kitul, la primul semn, deoarece bujiile necorespunzatoare pot atrage si alte reparatii ale masinii, mai costisitoare. Este de preferat sa puneti exact acelasi tip de bujii. Fiecare bujie are un cod si fiecare model de masina are nevoie de un anumit tip de bujie, deci, atunci cand veti achizitiona noile bujii, folositi codul de pe bujiile uzate.
La cat timp se schimba bujiile cu scanteie?
Cel mai bine este sa se urmeze intervalele de schimb recomandate de producator. De obicei bujiile cu scanteie ar trebui schimbate la fiecare 30,000 km – 60,000 km. Sunt si bujii care au durata de functionare de 100,000 km. Anumiti producatori de bujii recomanda verificarea functionalitatii bujiilor o data pe an.
Recomandarile specialistilor, informativ, pentru cateva marci de autoturisme:
Hyundai – 40,000km
Audi – 80,000 km
Skoda Octavia – 60,000km
Opel – 30,000 km
dar daca apar simptomele precizate mai sus, trebuiesc inlocuite imediat. A continua sa circulati cu bujii necorespunzatoare, va supuneti riscului sa deteriorati motorul. Daca nu aveti competentele necesare pentru a face aceasta operatiune, apelati la un specialist in domeniu, sau la un service autorizat.
Bujiile incandescente
In motoarele diesel compresia este mult mai mare si amestecul motorina – aer nu are nevoie de scanteie. Motoarele diesel functioneaza pe baza compresiei amestecului de aer-motorina, nu prin aprinderea acestuia cu ajutorul unei bujii.
In momentul in care pistonul comprima aerul in piston, se creeaza o caldura foarte mare, iar atunci cand injectorul introduce motorina, aceasta se aprinda instantaneu de la caldura si se produce explozia care impinge pistonul, ducand in final la miscarea arborelui cotit. Exista insa momente in care compresia are nevoie de… ajutor.
Iubitorii motoarelor diesel de altadata stiu ca exista doar una singura, pe galeria de admisie. Intr-adevar, acele modele incalzeau aerul de pe galeria de admisie doar la prima pornire si astfel amestecul combustibil atingea o temperatura optima declansarii exploziei in camera de ardere. Ulterior mai activau bujia incandescenta doar daca stationau prea mult intr-un loc si motorul de racea.
Mai toate motoarele diesel din zilele noastre au bujii incandescente, cate una pentru fiecare cilindru. Bujia incandescenta nu este practic o bujie, ci mai degraba un incalzitor.
Este o piesa metalica cu o rezistenta in interior ce reactioneaza la curentul electric. Numele de “glow plug” in engleza, dar si in romaneste “bujie incandescenta”, vine de la faptul ca acest incalzitor se inroseste cand produce caldura. Ea este un element foarte putin utilizat in functionarea unui motor diesel. Daca temperatura este peste 25 °C, bujia incandescenta nu functioneaza deloc, nefiind nevoie.
Simptome bujii incandescente defecte
Desi bujiile incandescente au o durata de viata indelungata, ele se pot deteriora in timp din cauza uzurii. Principalele semne ale uzurii care indica faptul ca bujiile incandescente trebuie schimbate, sunt:
1 – Se aprinde in bord martorul de defectiune motor – martorul de defectiune motor este de cele mai multe ori primul indiciu ca ceva nu-i in regula. Daca este posibil, duceti imediat autoturismul la un service autorizat pentru o diagnoza profesionala.
2 – Pornire greoaie – cand motorul porneste greu, cel mai probabil ca bujiile incandescente sunt defecte. Cand afara este frig, camera de combustie nu atinge temperatura potrivita pentru aprinderea combustibilului si pentru pornirea motorului, deci este obligatorie functionarea corecta a bujiilor incandescente. Daca nu sunt probleme legate de combustibil sau de acumulator, atunci ar trebui verificate bujiile incandescente. Atunci cand bujiile incandescente s-au uzat ori au depuneri de carbon, motorul va porni din ce in ce mai greu odata cu racirea vremii.
3 – Mers la ralanti defectous, fum alb – odata pornita, masina va scoate fum alb pe galeria de evacuare, timp de cateva minute, pana la incalzirea motorului. Bujiile incandescente deteriorate nu permit atingerea temperaturii optime la fiecare cilindru, combustibilul se arde incomplet, degajand un fum alb si miros de gaze nearse.
4 – Motorul da rateuri – cauzate de calitatea combustibilului, de injectia de motorina si/sau de compresie. In camera de combustie trebuie sa se atinga minim 230 °C pentru ca autoaprinderea sa se produca. Daca bujiile incandescente sunt uzate, atunci nu se va atinge temperatura aceasta in camera de combustie.
5 – Fum negru – albastrui – este cauzat de dezechilibrul raportului amestecului combustibil – prea multa motorina si prea putin aer. Daca bujiile incandescente sunt defecte, amestecul din camera de ardere va inclina proportiile tot catre surplusul de motorina, conducand la producerea de fum negru – albastrui. Fumul negru – albastrui la pornire ne anunta ca bujiile incandescente, sau alte componente vitale ale procesului de combustie, sunt defecte.
La cat timp se schimba bujiile incandescente?
Specialistii recomanda schimbarea bujiilor incandescente dupa 100,000 km parcursi, desi cartile tehnice ale autovehiculelor nu precizeaza o perioada pentru inlocuirea acestora. De exemplu la BMW se recomanda inlocuirea bujiilor incandescente la 60,000 km, daca a fost rulat preponderent in oras si la 150,000 km, daca s-a circulat mai mult pe autostrada. Recomandarea noastra este:
verificati starea bujiilor incandescente la atingerea primilor 90,000 de km
schimbati bujiile incandescente daca ati parcurs deja 100,000 de km
schimbati tot setul de bujii incandescente, pentru a preveni aparitia unor disfunctionalitati in sistemul de aprindere
solicitati verificarea bujiilor incandescente la fiecare revizie periodica a masinii
solicitati inscrierea operatiunii de inlocuire a bujiilor incandescente in carnetul de service