1. Ce este un senzor map?
Senzorul de presiune absoluta (MAP) este utilizat de unitatea de comanda ECU pentru a calcula sarcina motorului. Acest senzor genereaza un semnal proportional cu vidul din galeria de admisie. ECU foloseste aceasta intrare, impreuna cu alte cateva, pentru a calcula cantitatea corecta de combustibil de injectat in cilindri.
Cand motorul functioneaza in sarcina, vidul din admisie scade pe masura ce acceleratia se deschide larg. Motorul atrage mai mult aer, ceea ce necesita mai mult combustibil pentru a mentine raportul aer-combustibil la nivel optim.
Atunci cand ECU citeste semnalul de incarcare ridicata de pe MAP, acesta determina amestecul de combustibil sa fie putin mai bogat decat de obicei, astfel incat motorul produce mai multa putere. In acelasi timp ECU modifica usor sincronizarea aprinderii (PAD) pentru a preveni lovirea, care poate deteriora motorul si a-i reduce performanta.
Cand vehiculul este sub sarcina usoara, coborand sau incetinind, este necesara o putere mai mica. Supapa de acceleratie este deschisa usor, sau poate fi inchisa, ceea ce creste vidul de admisie. Senzorul MAP detecteaza acest lucru. ECU epuizeaza amestecul de combustibil si modifica timpul de aprindere pentru a reduce consumul de combustibil.
2. Unde este localizat acesta?
Acest senzor de presiune absoluta poate fi amplasat in mai multe locuri, in functie de marca si modelul masinii. Senzorul MAP poate fi montat pe panoul motorului, pe aripa interioara sau pe galeria de admisie. Acesta este conectat direct, printr-o gaura din colector, sau folosind un furtun. La motoarele turbo, acest senzor este cel mai des instalat direct pe galeria de admisie.
3. Ce rol are senzorul map?
Senzorii MAP sunt numiti senzori de presiune absoluta a colectorului si nu senzori de vid de admisie, deoarece masoara presiunea din interiorul colectorului de admisie. Cand motorul nu functioneaza, presiunea din interiorul galeriei de admisie este aceeasi cu presiunea atmosferica exterioara. Cand motorul este pornit, se creeaza un vid in interiorul galeriei, datorita miscarii pistoanelor si restrictiei create de supapa de acceleratie. Cand clapeta de acceleratie este complet deschisa cu motorul pornit, vidul de admisie scade spre zero, iar presiunea din interiorul galeriei de admisie este din nou aproape egala cu presiunea atmosferica din exterior.
Cand clapeta de acceleratie se deschide brusc, ca si cand ati accelera, motorul atrage o cantitate mare de aer si vidul scade la zero. Apoi vidul creste incet cand clapeta de acceleratie este inchisa. Cand cheia de contact s-a rotit pentru prima data, inainte de pornirea motorului, unitatea de control verifica citirea MAP pentru a determina presiunea atmosferica (barometrica). Astfel senzorul MAP poate functiona ca un senzor de presiune atmosferica (BARO). ECU foloseste apoi aceste informatii pentru a regla amestecul de aer/combustibil, pentru a compensa modificarile presiunii aerului datorate altitudinii si/sau vremii.
Sunt anumite tipuri de masini care folosesc un senzor barometric separat in acest scop, in timp ce altele folosesc unul combinat, care masoara ambele presiuni si se numeste BMAP.
La motoarele cu supraalimentare situatia este mai complicata, pentru ca atunci cand este supraalimentat, poate exista o presiune pozitiva a galeriei de admisie, insa senzorului MAP nu ii pasa, pentru ca monitorizeaza presiunea absoluta din interiorul galeriei de admisie.
La motoarele cu injectie electronica, debitul de aer este estimat, nu masurat de senzorul de debit de aer. Controlerul analizeaza semnalul MAP, precum si turatia motorului, pozitia clapetei de acceleratie,temperatura lichidului de racire si temperatura ambientala, pentru a estima cat de mult aer intra in motor.
4. Senzor map defect : simptomele cel mai des intalnite
Senzorul MAP defect are implicatii grave pentru controlul combustibilului, emisiile de gaze de esapament si economia de combustibil.
Simptomele cel mai des intalnite sunt:
- Consum mare de combustibil – dispozitivul trimite date catre unitatea de control despre presiunea ridicata a aerului, care este de fapt mult mai mica, din aceasta cauza in cilindri amestecul este mai bogat
- Dinamica motorului scade, si nu se imbunatateste odata cu incalzirea
- Cand motorul este pornit, se simte miros de combustibil din conducta de evacuare
- In functiune, emite fum alb, chiar si in anotimpul cald
- Exista intreruperi tangibile in functionarea motorului
- Apare un mesaj pe computerul de bord
- Motorul functioneaza defectuos la ralanti
- Scuturari ale masinii sunt resimtite la schimbarea vitezelor
- Functionare instabila a motorului in toate modurile de mers, prezenta unor sunete ciudate necunoscute, adesea sub forma de zumzet
- Cresc noxele
5. Care sunt cele mai frecvente cauze ale defectarii senzorului map?
Senzorul MAP este un dispozitiv destul de fiabil, dar uneori nu functioneaza, determinand trecerea motorului in modul de urgenta si chiar impiedicand pornirea motorului.
Cele mai frecvente cauze ale defectarii senzorului MAP sunt:
- Conexiune slaba intre senzor si racordul de admisie
- Scurtcircuit in circuitul senzorului
- Conducta cocosata, insuficient de flexibila
- Defectarea senzorului de temperatura a aerului, care este asociat cu MAP si uneori combinat cu acesta in aceeasi carcasa
- Depresurizarea furtunului de vid din cauza deteriorarii sau deconectarii de la senzor
- Ruperea „masei” de contact
- Oxidarea contactelor, ceea ce face o corectie tangibila a valorii de masurare
- Infundarea elementului sensibil al senzorului – impreuna cu aerul aspirat particulele de praf pot circula prin sistem si se depun in zona termistorului
- Deteriorari mecanice ale casetei sau ale altor elemente auxiliare, care afecteaza precizia masuratorilor
- Filtru infundat si o permeabilitate redusa a sistemului
6. Ce faci cand apar simptomele unui senzor map defect sau murdar?
In general, senzorul de debit de masa al aerului este important pentru obtinerea puterii maxime a motorului, pentru o ardere completa (ecologica) si pentru o conducere economica. Defectiunea acestui senzor duce la activarea becului de avertizare Check Engine, care poate sa se aprinda din orice motiv. Daca nu exista in dotarea masinii un computer de bord cu functie de diagnosticare, va trebui sa mergeti la o statie de service unde exista un scanner.
7. Cum se curata la domiciliu un senzor map murdar?
Se parcurg urmatorii pasi:
- Cu un cutit, sau un instrument ascutit, scoateti capacul dispozitivului si identificati locul defectiunii
- Se curata contactele de murdarie si rugina, se verifica fiabilitatea conexiunilor
- Dupa curatare, sunt uscate, umplute cu etansant siliconic si uscate din nou
- Dupa ce dispozitivul a fost reasamblat, toate imbinarile sunt etansate cu un material de etansare
- Dispozitivul este instalat pe masina si este verificata functionalitatea sa. Daca pornirea motorului este rapida si functoneaza lin, inseamna ca dispozitivul functioneaza corect si curatarea s-a facut corect
- Daca dimpotriva, curatarea nu a dat rezultatele asteptate, senzorul este inlocuit cu unul nou.
8. Cand este cazul sa mergi la un service auto
In situatia in care masina prezinta simptomele mai sus mentionate, iar tabloul de bord nu iti ofera suficiente date, sau poate nu ai suficiente cunostinte de mecanica, cel mai indicat este sa apelezi la un service auto.
9. Sfaturi pentru evitarea defectarii senzorului de presiune aer admisie
Senzorul de presiune MAP nu are cea mai mica durata de viata, insa multi soferi s-au confruntat cu necesitatea inlocuirii acestuia dupa cativa ani de functionare a masinii. Este destul de dificil de identificat defectarea acestuia fara ajutorul unui specialist; defectiunile pot indica atat defectarea senzorilor de debit de masa sau de temperatura a aerului, cat si defectiuni ale motorului, cu greu poate fi numit MENTENABIL. Cea mai simpla metoda de reanimare a senzorului este curatarea contactelor. Sfaturile specialistilor se refera la ingrijirea si curatarea periodica a intregului sistem motor.