1. Ce rol are clapeta de acceleratie sau clapeta de admisie?
Clapeta de acceleratie are rolul de a regla alimentarea cu aer necesara pentru formarea amestecului combustibil-aer catre galeria de admisie a motorului.
Clapeta se deschide usor in momentul apasarii pedalei. Cu cat se intampla mai intens, cu atat intra mai mult aer in camera de ardere, motorul producand mai multe rotatii.
In mare parte masinile ieftine sunt echipate cu un accelerator mecanic. Clapeta are un senzor de pozitie (DPDZ) si un regulator de ralanti (IAC), care adesea mai este numit si senzor de ralanti. Aceste mecanisme permit masinii sa se indeparteze si, de asemenea, ajuta la mentinerea vitezei optime.
2. Curatare clapeta de acceleratie
Un strat gros de depozite uleioase murdare de pe amortizor poate duce uneori la „lipirea” sa.
Din cauza depozitelor mari de carbon, aceasta nu se mai inchide complet si, totodata, nu mai permite trecerea excesului de aer. Intr-o astfel de situatie curatarea este o necesitate.
2.1 Cum se curata o clapeta de acceleratie?
Spalarea suprafetei supapei de acceleratie (fara indepartarea ansamblului) nu va oferi rezultatul scontat, deci este posibila doar in ultima instanta.
Indepartarea clapetei de acceleratie se face rapid – aveti nevoie doar de un set minim de instrumente si materiale: o surubelnita, chei, curatator, lavete sau carpe curate.
2.2 Pot sa-mi curat singur clapeta de acceleratie?
Daca va pricepeti cat de cat la mecaica si v-ati pus problema de a va curata singuri clapeta de acceleratie, dar nu stiti daca este posibil, atunci aflati ca da: va puteti curata singuri clapeta de acceleratie. Totusi, in cele mai multe cazuri este recomandabil sa apelati la ajutorul unui specialist. In felul acesta scapati de durerile de cap si de gandul ca poate nu ati facut ceea ce trebuia.
In orice caz, pentru a curata clapeta de acceleratie trebuie sa aveti in vedere urmatoarele:
Ansambulul clapetei de acceleratie cu filtrul de curatare a aerului conecteaza conducta de aer pe care o scoateti. Scoateti carcasa filtrului de aer atasata la motor. Verificati starea garniturilor de cauciuc: amintiti-va ca piesele contractate slabesc strangerea suruburilor, ducand la joc in carcasa filtrului de scurgeri de aer in supapa de acceleratie.
Retineti ca exista un inel intre clapeta si filtru de aer. Glisati-l peste filtru pentru a putea sa puneti apoi totul la loc.
In cazul in care amotrizorul este echipat cu o legatura metalica, indepartati-o usor si cu grija. Apoi deconectati senzorul de pozitie al clapetei de acceleratie si controlul turatiei de mers in gol apasand conectorii corespunzatori.
Scoateti suportul de fixare si apoi corpul clapetei.
Inainte de a curata, acoperiti deschiderea din colectorul de admisie cu o carpa sau tesut curat pentru a se evita contaminarea.
In principiu orice solutie de curatare este potrivita pentru curatarea clapetei. Multi oameni, de exemplu, folosesc produse speciale, care se gasesc in comert si sunt destinate curatarii urmelor de carbon.
Cu toate acestea, trebuie precizat ca cele mai sigure si eficiente materiale sunt cele pe baza de solventi organici. Nu este necesar sa curatati exteriorul clapetei pana la o finisare de oglinda, deoarece se va acoperi rapid cu praf. Important este sa il spalati bine din interior, in special in locurile de contact cu carcasa filtrului.
Cand curatati clapeta de acceleratie trebuie sa mai aveti in vedere si ingrijirea urmatoarelor elemente:
Canalele pentru admisia suplimentara de aer
Tija regulatorului de ralanti si frana de sub acesta.
Dupa ce soclul a fost curatat si uscat, inspectati intregul ansamblu pentru a observa integritatea stratului de protectie din fabrica, in special pe peretii interiori ai clapetei de acceleratie si pe clapeta.
Ulterior finalizarii tuturor procedurilor de curatare puteti incepe reasamblarea astfel:
Mai intai puneti controlul vitezei de ralanti in pozitie si reduceti clapeta in canelura si strangeti suportul de fixare.
Instalati legatura, daca a fost indepartata, dupa ce ati lubrifiat capetele cu cu orice fel de lubrifiant sau grasime. Verificati cursa de tractiune cu mana: ar trebui sa fie neteda, fara sa smuceasca sau sa „muste”.
Insurubati filtrul de aer si montati tubul de aer.
Dupa ce ati curatat clapeta de acceleratie, controlul vitezei de ralanti va fi reglat. Pentru aceasta, scoateti terminalele din baterie timp de 15 minute, apoi puneti-le si porniti motorul. Lasati-l in repaus timp de aproximativ 10 minute.
Dupa ce motorul s-a incalzit la temperatura de functionare, vehiculul va fi gata de utilizare. Producatorii recomanda curatarea corpului clapetei de acceleratie la fiecare 160.000 km. O idee si mai buna ar fi ca acest lucru sa se faca totusi la fiecare 50.000 km.
2.3 Cu ce se curata clapeta de acceleratie?
Pe piata puteti gasi foarte multe produse de curatare despre care producatorii afirma ca pot da rezultate foarte bune in procesul de curatare a sistemelor de injectie sau a clapetei de acceleratie.
Totusi, atunci cand vine vorba despre curatarea clapetei de acceleratie, cel mai bine este sa utilizati un degresant special conceput pentru componentele sistemului de combustie.
3. Cum se diagnosticheaza o clapeta de acceleratie defecta?
O clapeta de acceleratie defecta se diagnosticheaza dupa urmatorul algoritm:
Se verifica intai codurile de eroare;
Se analizeaza conducta pentru a vedea daca exista obiecte straine, murdarie, apa, etc. Daca este necesar se vor curata canalele.
In aceasta etapa se poate folosi un tester pentru a verifica performanta senzorului de pozitie al pedalei de acceleratie;
Se testeaza functionarea regulatorului de ralanti;
In acelasi mod, se elimina defectiunea senzorului de pozitie al amortizorului, precum si cea a motorului electric.
4. Simptome clapeta acceleratie defecta benzina
Atunci cand vine vorba despre o masina pe benzina, cele mai comune simptome care anunta defectarea clapetei de acceleratie sunt:
Functionarea instabila a motorului, mai ales la rece;
Prezenta turatiei „plutitoare” la ralanti;
Acceleratia nu este constanta si poate disparea in orice moment;
Se aprinde martorul „verificare motor” in bord;
Motorul se poate opri brusc si, dupa repornire, poate functiona fara probleme pentru o vreme, dupa care o ia de la inceput.
5. Simptome clapeta acceleratie defecta diesel
In cazul masinilor diesel, cele mai comune simptome care anunta defectarea clapetei de acceleratie sunt:
Pornirea problematica a motorului la rece, precum si functionarea instabila a acestuia;
Valoarea turatiei motorului fluctueaza constant si intr-o varietate de moduri – la ralanti, sub sarcina, in intervalul mediu de valori;
Pierderea performantelor dinamice ale masinii, acceleratie slaba, pierderea puterii la conducerea in sus si/sau cu sarcina.
„Scufundari” la apasarea pedalei de acceleratie. Pierderi periodice de putere;
Consum crescut de combustibil;
Martorul „Check engine” se aprinde si se stinge (lucru care se poate repeta perioadic);
Un miros specific de benzina apare periodic in sistemul de evacuare, asociat cu arderea incompleta a combustibilului;
In unele cazuri se produce autoaprinderea amestecului aer – combustibil;
Uneori se aud zgomote mici in colectorul de admisie si/sau in toba de esapamenmt.
6. 9 semne ale unui corp de acceleratie defect
Corpul de acceleratie defect este dat de gol, in general, de aceste 9 semne:
Pornirea instabila a motorului masinii;
Viteza la ralanti plutitoare;
Masina se misca la o viteza sub 15 km/h;
Esec la ralanti;
La turatii plutitoare masina se clatina puternic sau se opreste. Un salt puternic in rotatii pana la 2000 – 3000;
Dinamica masinii scade, in special in timpul acceleratiei (scufundari, scuturari), remorcare, urcare in sus, transport de marfuri. Se poate sa aveti impresia ca „motorul nu trage”. Acest lucru se intampla si datorita functionarii defectuoase a transmisiei automate. In principiu totul este interconectat aici. Sau dimpotriva, cu o usoara presiune pe pedala de acceleratie masina accelereaza brusc.
Consum mare de combustibil – se manifesta imediat dupa aparitia defectiunilor la corpul de acceleratie;
Cand treceti dintr-o treapta de viteza in alta, inclusiv neutru (la masinile cu transmisie automata), motorul se opreste;
In situatia treceri masinii in modul de urgenta, viteza arborelui cotit nu depaseste 1500 rpm, deoarece amortizorul din acest mod este usor deschis (doar cu 6-7%).
6.1 Acumularea murdariei
Exista mai multe motive pentru acumularea de murdarie, insa cea mai frecventa cauza este praful de ulei, care patrunde sub capacul supapei de acceleratie prin conducta de ventilatie a carterului.
Daca gazele carterului sunt lipsite de oxigen, la intrarea in clapeta se amesteca cu aerul si degradeaza pur si simplu amestecul combustibil-aer. In aceasta situatie praful de ulei care insoteste miscarea gazelor ajunge sa se amestece cu esenta murdara a gazelor mentionate anterior, situatie in care se pateaza foarte tare corpul de accelaratie.
6.2 Probleme electrice
In cazul unui circuit dechis in cadrul circuitul senzorului clapetei de acceleratie, ECU dezactiveaza unitatea de acceleratie si stocheaza un cod de eroare in memorie.
Cea mai frecventa cauza a unei defectiuni este producerea unui scurtcircuit in circuitele electrice. De asemenea poate fi vorba si despre un cablu rupt.
Motivul principal al defectarii este uzura pistelor rezistive, ceea ce duce la o rupere completa sau partiala a ciruitului electric. Acest lucru determina transmiterea datelor incorecte catre ECU.
6.3 Intreruperile fluxului de aer din scurgerile de vid sau oprirea clapetei de acceleratie
Uneori se poate intampla ca in trafic sa va speriati, constatand ca masina nu mai da randamentul de alta data. De exemplu, dupa o oprire brusca se poate intampla sa observati ca masina se sufoca o clipa, la repornirea de pe loc. In alte cazuri ea se opreste chiar. In astfel de situatii este cel mai adesea vorba despre o scurgere de vid.
Simptomele intreruperilor fluxului de aer:
Masina porneste mult mai greu dimineata;
Prezenta unui ralanti instabil – viteaza de ralanti se schimba constant si sub 1000 rpm.
Pierderea de putere;
Consum crescut de combustibil.
Principalele locuri pe unde apar scurgeri de aer sunt:
Garnitura colectorului de admisie;
Garnitura de acceleratie;
Sectiunea conductei ramificate de la filtrul de aer la unitatea de acceleratie;
Inelele „O” pentru injectoare;
Amplificatorul de frana cu vid;
Furtunul de vid;
Supapa absorbanta;
Regulatorul de ralanti (daca exista).
La motoarele diesel moderne, problema scurgerilor de aer in sistemul de alimentare cu combustibil este mult mai frecventa decat la motoarele diesel mai vechi.
6.4 Turatie mare/mica la ralanti
Turatia mare sau, dimpotriva, turatia mica la ralanti se poate datora mai multor factori. Cel ma adesea este vorba despre:
Intrarea aerului strain in motor;
IAC defect – necesita inlocuire;
Necesitatea curatarii supapei si a elementelor sistemului de ventilatie a motorului;
Necesitatea inlocuirii DMRV – daca senzorul de debit de aer este defect trebuie inlocuit neexistand alta solutie;
Necesitatea curatarii supapei de acceleratie;
Setare inactiva – se efectueaza folosind o surubelnita, regland suruburile pentru calitatea amestecului de combustibil si numarul de rotatii ale motorului;
Necesitatea inlocuirii electrovalvei;
Necesitatea curatarii duzei sistemului de ralanti;
Curatarea gresita a pompei de combustibil.
Daca apare o denivelare a turatiei la ralanti a motorului este cel mai bine sa contactati un service autorizat pentru a efectua o diagnosticare detaliata.
Ce puteti face atunci cand apare o fluctuatie a turatiei la ralanti este:
Sa verificati presiunea de alimentare (daca este sau nu constanta);
Sa verificati etanseitatea circuitului de alimentare;
Sa verificati rolele intinzatoare pe distributie sau pe cureaua de accesorii (sa nu fie blocate);
Sa verificati debitmetrul de aer.
Ralantiul normal al masinii este la 820 turatii/minut. Acesta poate varia, insa, in functie de motorizare.
Odata cu emiterea codului de eroare P2135, ECU mai poate transmite si altele care pot reflecta abateri de la parametrii normali de functionare a sistemului de acceleratie si a senzorilor acestora.
Astfel, aveti grija la codurile de eroare P0120, 0123, 0220, 0223, 01578.
Deci, un posibil motiv pentru aparitia P2135 este o defectiune a TPS – uzura excesiva, imbinare fragila a pinilor, scurtcircuit.
7. Reparatie/reconditionare clapeta de acceleratie
Exista situatii in care va puteti pune problema ca a venit momentul sa reparati sau chiar sa inlocuiti clapeta de acceleratie.
Functia ei este de a tine sub control cantitatea de aer care patrunde in motor. Din acest motiv este important sa acordati o atentie deosebita acesteia. Cand este defecta poate duce la scaderea performantei masinii si chiar la stricarea motorului.
Desi poate v-ati gandit ca ar fi o idee buna sa o reparati pe cea veche, sau sa o reconditionati, majoritatea specialistilor recomanda mai degraba sa cumparati o piesa noua. Motivul principal il reprezinta faptul ca o clapeta de acceleratie noua nu este atat de scumpa incat sa justifice riscul stricarii celei reconditionate. In plus, cine monteza clapeta noua ofera si o garantie – cel putin garantia ca nu se va strica atat de repede ca una reparata.
In plus, exista si situatii in care aceasta piesa nu poate fi reparata din start.
8. Merita reparata clapeta de acceleratie?
Daca este vorba de o incarcare cu mizerie a clapetei de accelaratie, atunci nu exista niciun motiv pentru care sa nu se realizeze curatarea acesteia.
Totusi, in situatia in care piesa este uzata sau deteriorata, atunci cea mai buna solutie este inlocuirea ei.
9. Simptomele unui senzor pozitie clapeta acceleratie defect
La masinile moderne, senzorul de pozitie al clapetei de acceleratie (TPS) nu functioneaza periodic. Acest element mic, care mentine motorul masinii in stare de functionare, se poate uza uneori insa, din fericire, astfel acest lucru poate fi verificat si diagnostica cu usurinta.
Majoritatea senzorilor moderni de pozitie ai clapetei de acceleratie utilizeaza elemente fara contact precum 2 magneti si un senzor hall. Acesti senzori sunt mai putin predispusi la uzura si, prin urmare, sunt mai rezistenti. O mare problema cu acest senzor este ca fiind foarte mic si complex este mai greu de reparat, insa partea buna este ca nu este scump.
Simptomele unui senzor pozitie clapeta de acceleratie defect sunt:
Se aprinde indicatorul „verificati motorul” (check engine) din bord;
Pot fi prezente anumite zvacniri si intarzieri in timpul accelerarii;
Ralanti instabil;
Oprirea brusca a motorului;
Cresterea brusca a turatiei motorului in timpul condusului.
Asadar, atunci cand vine vorba despre problemele clapetei de acceleratie, cel mai bine este sa mergeti intr-un service pentru a realiza o diagnoza corecta. In cazul in care este vorba doar despre scaderea eficientei sale din motive de murdarie, puteti realiza singuri curatarea in garajul propriu. Totusi, daca aceasta este defecta, se recomanda inlocuirea sa, in detrimentul repararii.
Uneori cea mai ieftina si mai eficienta varianta este si cea mai simpla!