Actionarea rotilor din fata consta in miscarea capetelor de bara interne (3) si externe (1), care se deplaseaza cu viteze unghiulare egale, conectate prin arbori (2).
Capul planetarei extern ofera doar posibilitatea miscarilor unghiulare ale arborilor conectati. Cele interne, pe de alta parte, pe langa miscarile unghiulare asigura si deplasarea axiala a arborilor la intoarcerea rotilor din fata, la lucrul suspensiei.
Arborii de antrenare difera ca lungime: cel din dreapta este mai lung, iar cel din stanga este mai scurt.
Planetarele sunt niste axe cardanice prevazute cu doua articulatii la capete, numite si cap de planetara.
Planetara continua transmisia de la cutia de viteze la roti. La masinile cu tractiune fata planetarele celor doua roti ies direct din cutia de viteza. In cazul tractiunii spate din cutia de viteza iese un cardan care ajunge intr-un diferential iar din acesta mai departe ies doua planetare. Un capat al planetarei este in diferential, iar celalat in fuzeta, unde este blocat de catre dintii pe care ii are fuzeta, astfel incat sa se poata invarti odata cu butucul si cu discul de frana.
2. Planetara defecta simptome
Planetarele se strica si ele, insa de cele mai multe ori cand apare o defectiune in aceasta zona este mai curand vorba despre o problema la capul de planetara.
La masinile cu tractiune spate planetarele nu cedeaza niciodata. In cazul tractiunii fata insa, din cauza virajelor repetate, se exercita o forta suplimentara asupra articulatiei planetarei si in timp acestea cedeaza.
Planetara defecta are urmatoarele simptome:
Urme de grasime pe marginea anvelopei
Zgomote puternice cand masina pleaca de pe loc
Zgomot cu aspect de „bataie” in zona rotii cand accelerati masina pentru a schimbarea viteza intr-o treapta superiora.
Zgomot la franarea masinii
Socuri mecanice
Lovituri la pornirea cutiei de viteza
Zgomote puternice la viraje
Masina sare cand conduceti pe asfalt
Vibratii – cu cat accelerati mai mult cu atat vibratia creste in intensitate
Sunete in forma de ciocanit (bataie) in mers
Daca masina dumneavoastra prezinta alte simptome, puteti vedea mai multe defectiuni posibile aici.
2.1 Zgomot sau bataie la planetara in mers
Daca planetara se uzeaza din cauza suprasolicitarii va incepe sa bata chiar si la viteza mica. Acasta bataie poate sa provina de la capul interior al planetarei. Totusi, o alta sursa a batailor poate fi si treapta diferentiala.
Daca doriti sa auto-diagnosticati problemele cu planetara porniti inapoi si inainte, apoi incetiniti. Comutati intre accelerare si decelerare si ascultati zgomotele (bataile) care sunt dovada clara a planetarei defecte.
2.2 Planetara uzata
Pe langa uzura naturala, planetara este expusa in mod regulat la influente externe – de la influenta mediului pana la o interventie nepotrivita a specialistilor de tuning. Din acest motiv este extrem de important daca doriti sa faceti un astfel de upgrade masinii dumneavoastra sa aveti in vedere cine se ocupa de el.
2.3 Burduful spart la planetara
Probabil cea mai frecventa defectiune a unei planetare, care duce la stricarea intregului mecanism, este datorata burdufului confectionat din cauciuc sau termoplastic.
Cele de cauciuc sunt mult mai ieftine decat cele de termoplastic, insa au si marele dezavantaj ca se distrug mult mai usor. Unii proprietari au suspiciuni la cele din termoplastic, in principal datorita faptului ca sunt mai rigide, insa conceptia acestora este gresita deoarece ele sunt mult mai rezistente si tolereaza mult mai bine dinamica mecanica.
Burduful planetarei se sparge la impactul fizic, inghet si abraziune naturala.
Un burduf spart nu apare de la inceput ca o defectiune. Daca lubrifiantul este de buna calitate, va unge piesele de frecare pentru mult timp. Astfel cel putin o luna nu se va auzi niciun zgomot, insa particulele abrazive intra in el accelerand uzura componentelor protejate de burduf.
Cand lubrifiantul a disparut, atunci incepe supraincalzirea mecanismelor de frecare, in urma careia se roteste suportul articulatiei si masina cu tractiune fata ramane, de fapt, cu o singura roata motoare.
3. De ce se strica planetara
Planetara se strica atat din motive de uzura naturala a elementelor componente aflate in permaneta miscare, cat si din vina soferilor.
Murdaria si sedimentele de pe drum patrund in rosturile in miscare, actionand ca un abraziv. Dupa cateva sute de kilometrii, cu un burduf rupt, planetara se uzeaza si incepe sa scrasneasca.
A doua cauza este conducerea inadecvata. Cand conduceti masina trebuie sa va ganditi ca nu este proiectata pentru sarcini extreme – porniri bruste cu alunecare si franare sistemica a transmisiei.
Pasionatii de tuning, care accelereaza in mod exagerat si nejustificat motorul masinii, uitand (sau ignorand) totodata ca transmisiile standard si articulatiile homocinetice (planetarele) nu sunt concepute pentru a transmite prea mult cuplu, nu doar ca pun in pericol integritatea sistemului, dar isi pericliteaza chiar si propria viata.
4. Cum se verifica planetara
Pentru a verifica planetara va prezentam urmatorul algoritm:
Asezati rotile masinii drepte;
Sprijiniti una din rotile din fata pe un cric stabil;
Actionati de frana de mana si, in cazul in care aveti cutie de viteze automata, intrati in modul neutru;
Porniti motorul, strangeti ambreiajul, cuplati prima treapta de viteza si apoi eliberati incet ambreiajul (ca urmare, roata suspendata va incepe sa se roteasca);
Apasati usor pedala de frana aplicand o sarcina naturala planetarei. Daca este defeca se vor auzi batai pe stanga sau pe dreapta. Daca articulatiile interioare sunt in ordine atunci masina se va bloca pur si simplu.
Rotiti volanul pana la capat spre stanga. Apasati incet pedala de frana. Daca articulatia interna (capul planetar) este defecta, atunci va continua sa bata. Daca cea stanga este defecta, sunetul de la acesta va fi adaugat.
Rotiti volanul pana la capat spre dreapta. Efectuati proceduri similare. Daca se aude o bataie cand volanul este rotit spre dreapta inseamna ca planetara externa dreapta este defecta.
Nu uitati sa treceti pe neutru, sa opriti motorul si sa asteptati ca roata sa se opreasca in totalitate inaite de a cobori la sol.
5. Cum se previne stricarea planetarelor
Pentru a evita problemele pe drum si cheltuielile inutile, proprietarii de masini ar trebui sa inspecteze mai des articulatiile masinii pentru integritate. Cand apar probleme si simptome, sau cand burduful s-a rupt, la cea mai mica suspiciune planetarele trebuie spalate termic de murdarie, iar burdufurile inlocuite cu altele noi, reinnoind totodata lubrifiantul.
Nu amanati reparatia la infinit pentru a nu va realiza si mai multe daune!
Daca suspectati ca aveti o problema cu o planetara, sau pur si simplu vreti sa faceti o inspectie masinii, va invitam sa faceti o programare pe site-ul nostru, si va garantam camasina dumneavoastra va fi in cele mai bune maini!