Programeaza-te acum!
Probleme cu mașina? Programează-te la atelierul AUTO VROM din Brasov
Contacteaza-ne
1. Simptome pompa benzina DEFECTA? Afla cauzele, cele mai frecvente greseli si cum sa remediezi problema.
Pompa de combustibil este una dintre cele mai importante piese, fiind responsabila pentru alimentarea cu combustibil a sistemului si mentinerea presiunii normale a acestuia. Desi pompele mecanice si cele electronice functioneaza pe principii diferite, simptomele defectarii sunt similare pentru ambele tipuri de pompe.
Simptome pompa combustibil defecta:
- Masina nu porneste, sau adesea se opreste – daca pompa de benzina moare, nu mai are cine sa trimita combustibil la motor si acesta evident ca nu poate porni, iar daca fluxul este intrerupt, masina se va opri. Exista o multitudine de cauze pentru care motorul nu porneste. Pentru a identifica daca pompa de benzina este de vina, trebuie verificata cu un manometru presiunea in sistemul de alimentare cu combustibil. Daca citirea este zero, evident pompa este moarta. De asemenea puteti verifica tabloul de sigurante al masinii. O siguranta arsa a pompei de combustibil este un alt simptom probabil al unei pompe defecte.
- Zgomot strain in functionare
- Motorul pierde din energie cand este accelarat – accelerarea necesita mult combustibil, fortand pompa sa functioneze mai mult. Daca pompa cedeaza, este posibil sa nu poata tine pasul cu aceasta cerere crescuta, epuizand motorul. De asemenea, o pierdere de putere a vehiculului poate sa apara si daca un filtru de combustibil este infundat, caz in care acesta trebuie curatat sau inlocuit.
- La tractarea unei sarcini motorul pierde din putere – la urcarea unei pante sau la remorcarea unei incarcaturi, creste nevoia de combustibil marind sarcina pompei. Daca pompa este uzata, ea nu mai mentine fluxul de combustibil constant catre motor, rezultand o pierdere de putere.
- Masina se misca la viteze mari (la viteze mari motorul se clatina) – acest lucru se intampla cand pompa de benzina nu poate sa asigure un flux lin de benzina catre motor. In faza de inceput a functionarii defectuoase a pompei de benzina, acest simptom poate dura un minut, dupa care revine la normal. Unii soferi confunda aceasta defectiune cu posibilitatea unei benzine murdare, dar standardele actuale de combustibil fac ca pompa de benzina sa fie o cauza mai probabila.
Deoarece pompele mecanice sunt actionate direct de miscarea motorului si au putine piese in miscare, ele sunt in general fiabile si usor de diagnosticat. Probleme care apar la acest tip de pompe sunt legate de diafragma care se deterioreaza.
Pompele electronice sunt legate de sisteme electronice de control si contin mai multe parti mobile. Din cauza acestei complexitati crescute, aceste tipuri de pompe sunt mai predispuse la defectiuni.
2. Ce este o pompa de benzina?
O pompa de benzina este un dispozitiv care deplaseaza combustibilul din rezervor catre motor, alimentandu-l sub presiune constanta pentru o functionare optima a acestuia. In functie de varsta masinii, exista pompe de benzina mecanice sau electronice.
3. Care sunt cele mai frecvente simptome ale defectarii unei pompe de benzina auto?
Unul dintre cele mai frecvente simptome timpurii ale unei pompe de combustibil defecta este producerea unui sunet puternic la pornirea motorului. Acest sunet este descris de unii soferi ca fiind asemanator cu fluieratul unui vas de fierbere cu semnal de avertizare. Altii il descriu ca fiind asemanator cu macinarea. Indiferent de tipul de sunet emis de pompa de combustibil, este foarte important ca masina sa fie verificata la timp de un specialist. Pompa va continua sa mai functioneze pentru o scurta perioada de timp dupa aparitia acestor sunete.
Un alt simptom intalnit frecvent ar fi presiunea scazuta a combustibilului in conducta de combustibil. Presiunea este generata de pompa, atata timp cat aceasta functioneaza.
4. Care sunt cele mai frecvente cauze/situatii in care o pompa de benzina auto se poate defecta?
Cele mai frecvente cauze/situatii in care pompa de benzina se poate defecta sunt:
- Benzina de calitate inferioara – un combustibil murdar sau cu impuritati poate infunda prefiltrul de combustibil care se afla in rezervorul fiecarei masini, indiferent de tara sau an de fabricatie. Filtrul este o plasa sintetica sau metalica, instalata in rezevor direct pe pompa de combustibil, iar in cazul unei pompe la distanta, acesta se afla pe gatul de admisie din rezervor.
- Filtrul grosier infundat – un filtru infundat este maro, deoarece celulele filtrului sunt complet infundate cu depuneri. Se recomanda schimbarea acestuia la fiecare 20.000 km. Dar este suficient o singura data sa se alimenteze cu benzina cu impuritati si acesta se va infunda.
- Nerespectarea regulilor de functionare – in topul defectiunilor, pompa de benzina se afla pe locul 2. O pompa proiectata sa functioneze intr-un anumit domeniu de presiune, este fortata sa functioneze la presiune maxima, lucru care nu este permis pentru aceasta, deorece filtrul infundat cu particule mecanice nu permite debitul de combustibil necesar motorului la presiunea de functionare.
- Cantitatea mica de benzina din rezervor – poate supraincalzi pompa electronica de combustibil, de aceea este de preferat sa nu circulati „pe rosu”.
- Lipsa alimentarii cu energie electrica a pompei de benzina – motivul poate fi contactele terminale oxidate. Folosind un tester sau un bec de 12 volti, puteti verifica circuitul de alimentare al pompei de benzina.
- Contaminarea treptata a filtrului suplimentar superior duce la o defectiune prematura.
- Instalarea de filtre chinezesti (taiwaneze) cu un element filtrant de calitate scazuta
- Furtunul bypass tur-retur infundat (la modelele vechi), supapa sau releul bypass defect(la autoturismele moderne).
5. Sfaturi pentru evitarea defectarii pompei de benzina si ce trebuie sa faca un conducator auto daca realizeaza ca pompa de benzina s-a defectat.
- O modalitate de a prelungi durata de viata a pompei de benzina este sa mentineti un anumit nivel minim de benzina in rezervor, recomandat cel putin un sfert din volumul rezervorului de combustibil.
- Curatati inainte de sezonul rece tabloul electric (se vor curata toate contactele cu un spray special).
- La 70.000 km sau la schimbarea distributiei, este recomandata spalarea rezervorului de reziduuri si totodata si lamelele clapetei plutitorului.
- Evitati „pana prostului”, deoarece motorul, consumand toata benzina din rezervor, va trage si toate reziduurile, infundand pompa.
6. Testarea pompei de benzina
Problemele legate de pornirea si oprirea motorului nu sunt intotdeauna legate de pompa de benzina. Uneori, semnele defectarii pompei de benzina sunt aceleasi ca atunci cand regulatorul de presiune a combustibilului, injectoarele sau duzele, lumanarile si cablajul de inalta tensiune sunt defecte. Chiar si specialistii cu experienta, care cunosc toate semnele unei pompe defecte, nu pot determina fara echivoc tipul si cauza defectiunii de la prima vedere si este necesar sa verifice unul cate unul toate componentele potential defecte.
Pentru a testa pompa de benzina trebuie urmati urmatorii pasi:
Pasul 1. Verificarea sigurantei de la tabloul de sigurante.
Pasul 2. Testarea releului – utilizati un multimetru in modul „ohmmetru” pentru a masura rezistenta infasurarii bobinei releului. Asigurati-va ca bornele nu sunt oxidate.
Pasul 3. Verificarea sursei de alimentare – se efectueaza cu un multimetru. Sondele dispozitivului de masurare in modul „voltmetru” (de la 0-20 volti) trebuie conectate la bornele de alimentare ale pompei de combustibil.
Pasul 4. Verificarea filtrului grosier.
Pasul 5. Verificarea motorului electric al pompei de benzina – pentru a exclude defectarea motorului electric, furnizam 12 volti direct de la baterie la bornele pompei de combustibil.
Pasul 6. Verificarea supapei de retinere – consta in masurarea presiunii cu un manometru. Indicatorii de presiune nu trebuie sa depaseasca 3 bari, si cand motorul se opreste presiunea trebuie sa scada brusc.
Varianta mai simpla: Puteti opta pentru verificarea cu un tester specific marcii masinii din dotare.