1. Ce este pompa de apa?
In lipsa unui sistem de racire, motorul unui autovehicul se incalzeste pana la griparea lui, adica se blocheaza si sunt sanse mari sa nu mai porneasca. Sistemul de racire este acela care mentine motorul la o temperatura optima in timpul functionarii, folosind un lichid de racire (apa distilata, sau un amestec de antigel si apa), care preia o parte din caldura produsa de piesele in miscare, curge prin radiator si se raceste in mod repetat inainte de a trece din nou prin motor.
Lichidul din sistemul de racire al masinii nu se poate misca independent, prin urmare, este necesara montarea unei pompe de apa, responsabila de toata aceasta actiune. Sarcina principala a pompei de apa este de a realiza circulatia lichidului de racire prin sistem, ceea ce asigura aportul de caldura, cat si indepartarea acestuia. Pompa nu face nimic mai mult, dar functionarea optima a motorului depinde de functionarea corecta a acesteia. Fara pompa, sistemul de racire se supraincalzeste foarte repede.
In prezent, masinile folosesc o pompa de apa centrifuga. Prin simplitatea ei de proiectare aceasta pompa a devenit foarte populara.
2. Componentele și cum funcționează pompa de apa?
Pompa sistemului de racire are un design destul de simplu, cu un numar minim de piese: rotorul de metal sau plastic este situat pe arbore, fixat pe doi rulmenti, pompand antigelul intr-un cerc. Un element de etansare pentru ulei este utilizat pentru etansarea conexiunii dintre arbore si camera de lucru, iar garniturile din cauciuc special sunt utilizate pentru etansarea imbinarilor tevilor ramificate. Intreaga structura este inchisa intr-o carcasa metalica robusta din aluminiu sau fonta, care are grad ridicat de rezistenta la vibratii si temperaturi extreme.
Aspectul pompelor de apa poate fi diferit (sistemele de racire difera in functie de producatori), dar toate pompele au structuri identice cum ar fi:
- Cadru
- Axa
- Scripete cu roti dintate
- Rotor
- Carcasa
- Rulmenti
- Cadrul – este un element de sustinere a elementelor enumerate anterior, cu exceptia rotorului si a scripetelui, care se afla pe laturile exterioare. Corpul este cel mai adesea din aluminiu. Pompa se afla atasata la blocul de cilindri. Pentru a asigura etanseitatea la locul in care carcasa este adiacenta motorului, este plasata o garnitura intre ele. Pentru a se evita acumularea antigelului si umezelii, in zona lagarului se afla un orificiu de scurgere in carcasa.
- Axa , rulmenti, garnitura de ulei – In interiorul corpului exista o axa de otel, (pentru o rezistenta ridicata) montata pe doi rulmenti, ceea ce face usoara rotirea. Ungerea rulmentilor se face datorita lubrifiantului inerent, care ar trebui sa fie suficient pentru intreaga durata de viata a pompei, dar la unele camioane mai vechi, exista un surub de gresare in corp, astfel incat rulmentii lor puteau fi lubrifiati. Pentru a preveni contactul lichidului de racire cu rulmentii, exista o garnitura de etansare instalata pe o parte a rotorului. Fara aceasta garnitura, antigelul ar patrunde in zona de functionare a rulmentilor, ducand la uzura rapida a acestora.
- Rola rotor, scripetele sau roata dintata este elementul care primeste forta de la arborele cotit. Scripetii sunt utilizati la masinile in care mecanismul de sincronizare este actionat de o transmisie pe lant. La aceste solutii constructive, nu a fost posibila asigurarea transferului de forta la pompa de catre lant. Asadar, pentru a asigura rotatia pompei, se foloseste o transmisie separata pe curea, care asigura in plus functionarea altor accesorii ale motorului (pompa de servodirectie, compresor etc). In cazul autovehiculelor in care cureaua de distributie este dintata, ea este folosita si pentru a asigura functionarea pompei de apa. In acesta varianta constructiva, o singura curea este implicata atat in activitatea distributiei, cat si a pompei de apa. Si pentru a nu exista pierderi datorate alunecarii in timpul transmiterii fortei, este folosita o roata dintata ca element de actionare pe pompa. Scripetele sau angrenajul sunt conectate rigid la osie. Pentru aceasta se utilizeaza fie o conexiune cu cheie, fie o conexiune cu suruburi. Pe de alta parte, un rotor este montat pe axa si un disc special cu palete. Rotorul este fabricat cel mai des din aluminiu, desi exista si rotoare din plastic. Asezarea pe axa este, de asemenea, rigida.
Actionarea pompei de apa se face direct de la arborele cotit cu ajutorul unei curele dintate sau trapezoidale.
Exista pompe mecanice si pompe electrice; o pompa antrenata electric confera flexibilitate in ceea ce priveste regimul termic al motorului, debitul lichidului de racire fiind independent de turatia motorului. Controlul electric al pompei de apa al masinii este asigurat de catre calculatorul de injectie, cu un management termic al motorului avansat; acest lucru poate conduce la scaderea consumului de combustibil cu aproximativ 3% si o imbunatatire a confortului pasagerilor prin buna gestionare a sistemului de incalzire.
Principiul de functionare al pompei de apa auto este foarte simplu:
Pompa primeste rotatia de la arborele cotit printr-o transmisie pe curea. Aceasta rotatie este primita de scripete sau rola dintata montata rigid pe axa. Rotorul fiind montat pe cealalta parte a axei, se roteste si el. Rotorul, fiind plasat intr-o manta de racire, este in mediu de racire. La rotatie, paletele rotorului creeaza o forta centrifuga, cu rolul de a impinge antigelul, obligandu-l sa se deplaseze pe canalele invelisului de racire.
3. Simptome pompa de apa defecta
Principalele simptome ale uzurii pompei de apa sunt:
- Scurgerea lichidului de racire (antigel) din pompa de apa. Cauza – lichid de racire contaminat. Solutie – spalati bine sistemul de racire inainte de a instala o pompa noua, apoi umpleti-l cu lichidul de racire recomandat de producator.
- Scurgere de sub suprafata scaunului sau pe carcasa. Cauza – instalarea incorecta a pompei de apa, sau utilizarea necorespunzatoare a garniturilor/etansantului. Solutie – in cazul unei pompe noi instalate de curand, reinstalati-o din nou. Respectati cu strictete momentele de strangere. Asigurati-va ca garniturile sunt puse corect. Cand se recomanda aplicarea etansantului, curatati bine marginile piesei si suprafata de asezare si aplicati etansantul de-a lungul marginii piesei. Daca scurgerea nu se datoreaza instalarii, atunci pompa trebuie inlocuita.
- Ruginirea si coroziunea pompei de apa. Simptome – rugina ataca paletele rotorului si reduce eficienta de pompare. Cauza – agent de racire contaminat, sau amestec de fluide cu compozitie chimica diferita. O alta cauza: deteriorarea capacului etans, acest lucru duce la formarea bulelor de aer, care accelereaza procesul de coroziune. Solutie – la inlocuirea pompei de apa, spalati in prealabil sistemul de racire, umpleti-l cu fluidul de racire recomandat de producator. Verificati capacul sigilat si inlocuiti-l daca este defect.
- Formarea depozitelor. Simptome – depozitele de carbon, rasinoase si minerale, se formeaza pe suprafetele interne, infundand pompa de apa si interferand cu buna functionare a pieselor individuale. Cauza – agent de racire contaminat, agent de racire incompatibil, sau amestec de fluide cu componenta chimica diferita. Solutie – inlocuiti pompa dupa ce ati spalat bine sistemul de racire si folositi la umplere lichidul recomandat de producator.
- Aparitia zgomotelor tertilor cand motorul functioneaza
- Cavitatie. Simptome – bulele generate in lichidul de racire sa prabusesc cu forta exploziva, lasand urme pe partile individuale ale pompei. Ulterior aceste zone se corodeaza. Cauza – formarea de bule in orificiul de admisie al pompei. Pe masura ce presiunea din sistem creste, aceste bule produc daune.
- Reactii vizibile atunci cand sistemul functioneaza.
Toate aceste simptome se datoreaza rulmentilor uzati si deteriorarea sistemului de etansare. Exista si alte defectiuni care sunt mai putin frecvente, cum ar fi:
- Deteriorarea rotorului – ca urmare a proceselor chimice care apar din cauza contactului constant cu antigelul
- Aparitia fisurilor pe carcasa
- Deteriorarea lagarului. Simptome: cu motorul oprit, verificati starea rulmentului pentru jocul lateral pe arbore. Apasati cu mana pe rulment (nu ar trebui sa existe joc). In plus, scartaitul in pompa de apa indica uzura lagarului. Cauza – nealinierea curelei de antrenare duce la uzura excesiva. Supraincarcarea centurii suprasolicita rulmentul, ceea ce accelereaza procesul de uzura. Daca etansarea mecanica este deteriorata, lichidul de racire intra in lagare si il degreseaza, accentuand uzura. Solutie – inlocuiti pompa si verificati sistemul de antrenare a curelei: cureaua, dispozitivul de tensionare, scripetele, tensiunea curelei si alinierea.
- Uzura excesiva a suprafetelor de lucru ale scripetelui sau rotii dintate
- Deteriorarea sau distrugerea arborelui. Simptome: arborele este foarte indoit sau rupt. Cauze – nealinierea curelei de antrenare, duce la uzura excesiva. O centura stransa excesiv, aplica o forta puternica de indoire asupra arborelui, ceea ce face ca arborele sa se indoaie, sau sa rupa prematur arborele (vibratii excesive din cauza lipsei de intretinere). Solutie – inlocuiti pompa de apa si verificati sistemul de antrenare a curelei: curea, dispozitiv de tensionare, scripete, tensiunea curelei si alinierea. Daca motorul are un ventilator montat pe pompa de apa, inspectati vizual ansamblul ventilator/ambreiaj ventilator. Ventilatorul nu poate fi montat perpendicular pe arbore. Indoirea sau deteriorarea ventilatorului, uzura inelului distantier, uzura sau deteriorarea ambreiajului ventilatorului pot contribui, de asemenea, la defectarea arborelui.
De retinut este faptul ca pompa de apa este una dintre componentele sistemului de racire care nu poate fi reparata. Componentele pompei de apa sunt fixate prin presare in corpul pompei, astfel incat nu pot fi separate si inlocuite, necesitand inlocuirea pompei. De asemenea, cand se inlocuieste pompa de apa de pe masina, obligatoriu se inlocuieste si garnitura.
4. Ce complicatii pot să apară ?
Consecintele inlocuirii tardive a pompei de apa:
Multi soferi, dupa aparitia unei fluieraturi sau a unei scurgeri la pompa, continua sa circule cu pompa defecta, fara sa se gandeasca la ce ar putea sa se intample. Astfel, exista semne indirecte ca situatia a ajuns la un punct critic. De exemplu: un radiator care functioneaza constant, poate indica nu numai un termostat inoperant, ci si o lipsa de racire in sistem, datorita faptului ca acesta curge de sub scripete.
Complicatii ce pot sa apara la functionarea cu pompa defecta:
- Scurgerile constante de lichid de racire reduc nivelul lichidului din sistem, ceea ce duce mai intai la functionarea constanta a termostatului si la supraincalzirea sistemului.
- Supraincalzirea este plina de consecinte grave cum ar fi:
o Deteriorarea elementelor interne ale chiulasei
o Devierea si deformarea planului chiulasei
o Apar fisuri in carcasa capului blocului si a blocului de cilindri, care sunt destul de greu de remediat
o Dupa deformarea chiulasei, lichidul de racire poate intra in camerele de ardere si se comporta ca un ciocan cu apa, a carui consecinta este o revizie completa si irevocabila a unitatii de putere, sau inlocuirea completa a motorului. Acest lucru afecteaza serios buzunarul proprietarului care a neglijat simptomele.
5. Când sa apelezi la un service?
Solicitarea unui service auto autorizat, pentru repararea sistemului de racire si implicit inlocuirea pompei de apa, se face la aparitia urmatoarelor semne :
- Fluier continuu subtire din partea fuliei arborelui cu came
- Scurgeri de lichid de racire pe motor sau urmele acestuia pe asfalt
- Miros de lichid de racire in masina
- Supraincalzirea unitatii de putere
6. Sfaturi pentru a evita problemele apărute la pompa de apa
- Nu lasati pompa de apa sa functioneze niciodata, in afara modului firesc, chiar si pentru cateva secunde; acest lucru duce la distrugerea etanseitatii sale mecanice interne.
- Calitatea pompei de apa nu trebuie neglijata! Pompele ieftine nu indeplinesc cerintele originale ale producatorului de echipamente. Calitatea etansarii mecanice si a lagarelor acestor pompe lasa mult de dorit.
- Reparatiile la sistemul de racire trebuie efectuate la timp, dupa primele simptome. Daca acest lucru nu se face, consecintele pot fi grave pentru motor si proprietar.
- Asigurati intretinerea corespunzatoare sistemului de racire al autovehicului.
- Daca alegeti sa schimbati singuri pompa, asigurati-va ca stiti ce aveti de facut si ca ati spalat foarte bine instalatia de racire.
- Nu inlocuiti lichidul de racire decat cu cel recomandat de producator.
- Nu amestecati lichidele de racire; pot avea componente chimice diferite si pot creea depuneri, coroziuni etc.
- Daca nu ati mai facut aceasta operatiune niciodata, apelati la un service autorizat.