1. Din ce este compus senzorul de impulsuri aprindere?
Senzorul de impulsuri aprindere se afla intr-o carcasa. Carcasa dispozitivului contine un magnet permanent, un circuit magnetic si un microcircuit cu un element sensibil. Dispozitivul este alimentat cu o tensiune de alimentare (de obicei de la o baterie de 12 V sau 5 V, de la un stabilizator separat). De la iesirea amplificatorului operational situat in microcircuit, un semnal este eliminat, care este alimentat la ECU, ca in exemplul de mai jos:
Dintii discului de referinta ai axului cu came trec prin fanta senzorului. Pana cand liniile de forta ale campului magnetic sunt acoperite de metalul dintilor exista o tensiune pe elementul sensibil, insa nu se prezinta niciun semnal la iesirea senzorului.
In momentul in care reperul traverseaza liniile de forta ale campului magnetic, tensiunea de pe elementul sensibil dispare, iar la iesirea dispozitivului semnalul creste aproape la valoare tensiunii de alimentare.
In cazul dispozitivelor cu fante, se foloseste un disc principal cu un spatiu de aer. Cand acesta trece prin campul magnetic al senzorului este generat un impuls de control. Impreuna cu dispozitivul final se foloseste un disc dintat. Discul de referinta si senzorul de faza sunt instalate astfel incat impulsul de control sa fie transmis la ECU in clipa in care pistonul trece pe punctul mort superior al primului cilindru, la inceputul unui nou ciclu de functionare. La masinile cu motor diesel, formarea impulsurilor are loc pentru fiecare cilindru separat.
Cel mai adesea sunt intalniti senzorii de ax cu came de tip Hall, precum si senzorii de tip inductie, in care exista si un magnet permenent, iar o bobina de inductanta este infasurata peste miezul magnetic. Campul magnetic care se modifica pe timpul trecerii punctelor de referinta creeaza impulsuri electrice in bobina.
La senzorii de tip optic se foloseste un optocuplor, iar impulsurile de control se formeaza atunci cand conexiunea optica dintre LED si fotodioda este intrerupta la trecerea punctelor de referinta. Senzorii optici ai axului cu came nu si-au gasita insa o aplicatie vasta in industria auto, desi pot fi gasite in alte sisteme.
2. Rolul senzorului ax cu camera
Functionarea unitatii de putere in masinile moderne este controlata electronica. ECU (Electronic Control Unit) genereaza impulsuri de control pe baza analizei semnalelor primite de la mai multi senzori.
Astfel, senzorii amplasati in diferite zone fac posibil ca ECU sa evalueze starea motorului in orice moment si sa corecteze prompt anumiti parametri. Printre acesti senzori se numara si senzorul axului cu came.
Semnalul sau va permite sa verificati sincronizarea sistemului de injectie al unui amestec de combustibil in cilindrii motorului. In marea majoritate a motoarelor cu injectie este utilizata injectia secventiala distribuita (in faza) a amestecului. In acest caz ECU deschide alternativ fiecare duza, asigurand fluxul amestecului aer-combustibil in cilindrii, chiar inainte de cursa de admisie.
Fazarea, adica secventa corecta si momentul potrivit pentru deschiderea injectoarelor, este tocmai ceea ce ofera senzorul axului cu came, motiv pentru care adesea este numit senzor de faza.
Functionarea corecta a acestuia va permite sa obtineti o ardere optima a amestecului de combustibil, sa cresteti puterea motorului si sa evitati consumul de combustibil inutil.
3. Simptome senzor ax cu came defect
Cel mai adesea soferii mentioneaza urmatoarele simptome ale unei defectiuni a senzorului axului cu came:
Blocarea transmisiei la o singura viteza. Pentru a elibera blocajul, opriti si reporniti motorul. Fenomenul se poate repeta la intervale regulate.
Redurerea semnificativa a puterii motorului. Exemplu: este imposibil sa accelerati motorul peste 55-60km/h.
Motorul se poate opri brusc.
Daca defectiunea apare in miscare, motorul se smuceste, in timp ce puterea motorului scade considerabil.
Rata de aprindere dificila
Dinamica slaba a motorului
Un senzor defect blocheaza pur si simplu formarea unei scantei, incat masina este imposibil de pornit.
La bord se aprinde martorul Check Engine
Vedeti mai multe despre semnificatia martorilor din bord aici.
La diagnosticare apar urmatoarele erori:
Nr crt
Simbol eroare
Explicatii
1
P0340
Nu exista semnal de la senzorul arborelui cu came (circuit deschis)
2
P0341
Valoarea invalida a semnalului senzorului
3
P0342
Nivel scazut de semnal la intrarea in circuitul senzorului
5
P0343
Nivel ridicat de semnal la intrarea circuitului DPRV
6
P0344
Semnal senzor instabil
4. Unde se afla si cum se curata senzorul ax cu camera
Locatia senzorului axului cu came este specifica fiecarui tip de motor. De obicei acesta este situat undeva in zona chiulasei. Este necesar sa inspectati partea superioara a lantului de distributie sau a curelei de distributie sau sa acordati atentie la partea din spate a chiulasei. Unii producatori „ascund” acest senzor in compartimente speciale.
De asemenea, este important de stiut faptul ca anumite masini pot fi echipate cu mai multi senzori.
Pentru a identifica exact locul in care este amplasat senzorul ax cu came trebuie sa va concentrati pe pozitia arborelui cu came. Il puteti gasi pe partea dreapta sau stanga a motorului. Locatia senzorului variaza in functie de marca si modelul masinii.
Unii producatori auto l-au pus intr-un compartiment special sub capota (este cazul General Motors).
Mai jos vom prezenta cateva exemple cu amplasarea senzorului pe diferite masini:
Senzor ax cu came pentru masinile Opel Astra
Senzor ax cu came pentru VAZ 2114
Senzor ax cu came Volkswagen Polo
Daca martorul „Check Engine” s-a aprins deja in bord (s-ar putea sa nu straluceasca constant, dar sa apara periodic), trebuie sa cititi codul de eroare folosind dispozitivul de diagnosticare.
Nu intotdeauna prezenta unuia din codurile de erore mai sus mentionate indica faptul ca senzorul trebuie inlocuit. Uneori cauza problemei sta in deteriorarea cablajului conectorului. Este foarte posibil se remediati singuri astfel de probleme:
Mai intai verificati vizual starea conectorului senzorului si firele care merg la acesta. Asigurati-va ca nu exista murdarie, ulei sau rugina.
Verificati integritatea firelor: Fire rupte, conexiuni proaste sau defecte ale stratului izolator, cauzate de temperaturile ridicate – toate acestea pot fi extrem de neplacute.
Firele senzorului nu trebuie sa intre in contact cu firele de inalta tensiune ale sistemului de aprindere. Dupa ce s-au curatat, inlocuiti cele prezentate mai sus. In situatia in care problema nu s-a remediat, se poate trece la masuratoare senzorului cu multimetru.
Unii senzori au conectori proiectati astfel incat sa puteti conecta fire suplimentare la ei pentru a citi datele cu un multimetru. Daca acest lucru nu este posibil incercati sa deconectati senzorul si sa conectati fire subtiri de cupru la fiecare terminal al conectorului. Apoi reinstalati conectorul in asa fel incat doua fire sa iasa din corp si sa le puteti folosi la multimetru.
Senzorul poate fi scos si curatat de depunerile de mizerie si ulei acumulate in timp.
Majoritatea senzorilor axului cu came sunt schimbati nu din cauza uzurii fizice, ci dintr-un motiv complet diferit: garnitura dintre senzor si chiulasa se intareste. Din cauza temperaturilor inalte se crapa, lasand trecerea uleiului spre exterior, contaminand dispozitivul, exact ca in imaginea de mai jos:
Acest inel „O” sau „garnitura” face parte din senzor, determinand inlocuirea senzorului cu unul nou.
Daca se indeparteaza garnitura arsa si totusi incercati sa il recuperati, atunci aveti nevoie de o etansare perfecta si rezistenta la temperatura.
5. Ce risti daca mergi cu masina iar senzorul de impulsuri aprindere este defect
Cand senzorul de impulsuri aprindere este defect, pot aparea probleme grave ce nu trebuie, sub nicio forma, ignorate.
Daca senzorul se defecteaza in timpul unei calatorii pe autostrada, exista un potential crescut pentru neplaceri sau accidente. Din acest motiv este esential ca atunci cand stiti ca aveti o astfel de problema sa nu riscati.
In primul rand, odata cu recunoasterea simptomelor enumerate mai sus , este cel mai intelept sa va adresati unui atelier specializat. Acolo un expert va opera inlocuirea sa.
Multi soferi isi pun intrebarea: „este sigur sa conduci cu un senzor ax cu came defect?” Ei bine, raspunsul specialistului este „nu recomandam”.
Daca senzorul se defecteaza sau este defect, va afecta arborele cotit, care poate incalzi mult prea mult motorul masinii, asa ca ar fi total nepotrivit sa va asumati un asemenea risc.
Totusi, pentru a da un raspuns explicit si tehnic la intrebarea de mai sus, trebuie sa stim:
ØIn primul rand trebuie sa simti daca motorul masinii functioneaza normal, in loc sa se blocheze,
ØIn al doilea rand, daca masina dvs are o aprindere gresita si observati ca ledul de verificare al motorului se aprinde sau incepe sa clipeasca, atunci nu este recomandat sa conduceti.
ØConducerea in starea aceasta poate deteriora motorul masinii generand costuri suplimentare.
Raspunsul final este: daca ati diagnosticat si identificat defectarea senzorului, varianta corecta este sa il inlocuiti cat mai repede. Eventual singurul drum spre care sa mai conduceti masina este la service.