Carcasa de protectie exterioara cu orificiu de aer
Incalzitor
Varf ceramic
Ecran de protectie a gauri
Denumirea sondei lambda provine de la litera greceasca λ, care in industria auto reprezinta excesul de raport de aer din amestecul combustibil-aer.
Sonda lambda este, de fapt, un senzor care masoara nivelul de oxigen existent in gazele de evacuare.
Daca amestecul este corect atunci indicatorul va trebui sa se afle in intervalul 0.1 -3 %.
Pe de alta parte, daca acest senzor este defect motorul nu mai functioneaza normal.
Excesul de aer din amestec este masurat prin determinarea continutului de oxigen rezidual din gazele de esapament. Prin urmare, sonda lambda se afla in colectorul de evacuare din fata catalizatorului. Semnalul electric de la senzor este citit de unitatea de comanda electronica pentru sistemul de injectie a combustibilului (ECU). Acest lucru, la randul sau, optimizeaza compozitia amestecului prin schimbarea cantitatii de combustibil furnizata cilindrilor.
La unele modele de masini sonda lambda se afla la iesirea catalizatorului. Aceasta obtine o precizie mai mare in prepararea amestcului si controleaza eficienta catalizatorului.
Sonda lambda este cel mai vulnerabil senzor al masinii. Ea este garantata pentru un interval de 60.000 -120.000 km, in functie de conditile de exploatare ale masinii si de starea motorului. Acest senzor este foarte sensibil la calitatea combustibilului – dupa mai multe realimentari cu combustibil de proasta calitate el „moare”. Asadar nu mai functioneaza.
2.Sonda Lambda Defecta: Cauze
Sonda lambda se poate defecta din diverse motive, dar motorul va functiona invariabil mai rau, deoarece calitatea amestecului de combustibil scade.
Exista o serie de defectiuni tipice ale senzorului lambda care apar cel mai frecvent. In urma procesului de diagnosticare facut de mecanici au fost enumerate urmatoarele defectiuni si cauze:
Nr.crt
Defectiuni ale senzorului lambda
Cauze
1
Tubul de protectie sau carcasa sondei infundate cu reziduri de ulei
Ulei ars patruns in sistemul de evacuare: de exemplu din cauza inelelor de piston defecte sau a etanseitatii slabe a tijei supapei.
2
Fara acces la aerul de referinta, fara flux de aer
Sonda nu este instalata corect, gaura de intrare a aerului este blocata
3
Daune din cauza supraincalzirii
Temperatura a depasit 950 ° C din cauza unor aprinderi incorecte sau aunei probleme de reglare a supapei
4
Contacte conectate gresit
Oxidarea firelor senzorului
5
Cablare rupta
Fire roase de rozatoare sau strapunse din diverse cauze
6
Lipsa impamantare
Oxidare, coroziune in sistemul de evacuare
7
Daune mecanice
Senzorul va fi suprasolicitat in timpul instalarii. Cuplul de strangere a fost depasit
8
Imbatranirea chimica
Calatorii scurte si frecvente
9
Depozite de plumb
Utilizarea combustibilului cu plumb
2.1.Depuneri si contaminare
In foarte multe situatii atunci cand sonda lambda este defecta se impune inlocuirea. Aceasta componenta a sistemului auto are un rol important in ce priveste ecologia planetei, dat fiind faptul ca principala sa functie este de a controla nivelul substantelor nocive din gazele de esapament.
Pe piata se gasesc doua tipuri de sonda lambda:
ØCu un aspect pe doua canale. Acest tip a fost instalat pe masinile fabricate acum peste 30 de ani si inca se mai gaseste pe masinile de clasa economica.
ØDispozitiv de banda larga. Folosita la gama de masini clasa medie si premium. Dispozitivul determina mai exact excesul de norma al substantelor nocive si il informeaza pe sofer cu privire la aceasta.
Sonda lambda formeaza depuneri si este contaminata din urmatoarele motive:
Corpul acesteia a fost depresurizat;
In sistemul de alimentare cu combustibil au patruns gaze de evacuare, fum, praf, impuritati etc.
Supraincalzire datorata unei defectiuni la sistemul de aprindere;
Componentele sunt mult prea uzate;
Panoul de alimentare nu trimite semnale catre ECU;
Ruperea acesteia – cauzata de un impact mecanic. Sonda lambda se rupe intr-o clipa. Restul simtomelor indica faptul ca aceasta a esuat treptat.
La inceput senzorul functioneaza intrerupt. Uneori semnalul nu este transmis catre ECU, alteori da. Acest lucru duce la o corectare a vitezei la ralanti. In timp, fluctuatiile se extind pe intervale mai mari. Soferul aude pop-up-uri in interiorul motorului, iar pictograma corespunzatoare de pe tabloul de bord se aprinde.
Apoi senzorul nu functioneaza pe motorul care tocmai a pornit. Puterea masinii este sever redusa si atunci cand apasati pedala de acceleratie veti auzi un sunet de la motor.
Cel mai mare pericol pentru sofer si masina este supraincalzirea motorului, ceea ce provoaca defectarea totala a sistemului.
Nu ignorati un senzor rupt deoarece puteti distruge motorul. Unele masini sunt echipate cu un sistem de blocare a motorului la defectarea sondei lambda.
2.2.Cum stii ca sonda lambda s-a depresurizat?
In interiorul motorului se aude o bataie puternica atunci cand conduceti cu viteza mare. De asemenea acesta defectiune se poate determina si prin analiza vizuala a corpului supapei de evacuare si a bujiilor – acestea sunt contaminate cu depuneri de funingine.
3.Simptome Sonda lambda defecta
Cele mai comune simptome care apar in cazul unei defectiuni a sondei Lambda sunt:
Consum crescut de combustibil
Viteza la ralanti plutitoare
Batai necaracteristice pentru motor
Scaderea puterii motorului
Reactia lenta a motorului la pedala de acceleratie
Supraincalzire severa a motorului
Cresterea nivelului de toxicitate a gazelor de esapament – miros patrunzator.
3.1.Simptome Sonda Lambda defecta la motoare Diesel
Principalele simptome ale unei defectiuni a sondei lambda la motoarele diesel sunt:
Masina se misca cu socuri pe drum
Creste consumul de combustibil
Apar disfunctionalitati in conducerea masinii
Motorul prezinta o instabilitate la ralanti
Imediat dupa oprirea motorului se aude un trosnet in zona in care se afla sonda lambda
La examinarea vizuala sonda lambda s-a incalzit atat de tare ca pare a fi incandescenta (rosie ca focul).
3.2.Simptome Sonda Lambda defecta la motoare pe benzina
In cazul motoarelor alimentate cu benzina, simptomele care denota aparitia unei defectiuni la sonda lambda sunt:
Cresterea semnificativa a consumului de benzina
Functionarea inegala a motorului, mai ales cand pedala de acceleratie este apasata
Cresterea emisiilor toxice ale motorului – din conducta de evacuare apare un miros neplacut si intepator
Functionarea defectuoasa a catalizatorului.
Daca luam in considerare faptul ca senzorul defect creste consumul de combustibil cu cu cel putin 25% , cu un consum mediu de 7 litri la 100 km, kilometraj de 10.000 km va duce la un consum total de aproximativ 700 de litri si uzarea motorului. In situatia in care calculati acest consum, veti realiza ca puteati cumpara 4 senzori fara a risca viata motorului.
4.Unde se afla pozitionat senzorul Lambda?
Masinile pot avea unul sau doi senzori de oxigen. Cand proiectarea implica un element, atunci el este instalat langa motor. Daca este necesara incalzirea, atunci se va plasa mai aproape de motor, daca nu, atunci se va aseza mai departe.
Doua sonde lambda sunt utilizate la masinile cu convector catalitic. Acestea sunt amplasate de ambele parti ale convectorului.
Acesti senzori sunt proiectati pentru a monitoriza performanta motorului, precum si pentru a evalua eficatitatea functiilor catalizatorului.
Cand sunt instalati 2 senzori, primul (orificul de intrare) al catalizatorului ar trebui sa fie un element in banda larga si deja la iesirea din catalizator – un element in doua puncte. Cu toate acestea, ambele pot fi punct la punct.
In mod normal, totusi, sonda lambda se afla in interiorul galeriei de evacuare de langa motor. La masinile cu autodiagnosticare la bord EOBD II (vehicule europene realizate dupa 2001), fiecare convertor catalitic are un senzor suplimentar care verifica eficienta acestuia.
O sonda lambda este un element ceramic intr-o carcasa metalica, care este alimentata prin fire.
Partea ceramica, in functie de compozitia calitativa a gazelor din sistemul de evacuare, trimite un semnal catre unitatea de comanda. Controlul consumului de combustibil este ajustat in functie de citirile senzorului.
Sonda lambda informeaza unitatea de comanda a motorului despre cantitatea de oxigen care nu a intrat in reactia de aprindere din cilindrii de lucru ai motorului.
Pentru o ardere completa a oxigenului, amestecul trebuie format intr-un raport de unu la cinsprezece (mai precis 1 la 14.7) – Unitaea de comanda a motorului monitorizeaza formarea amestecului.
Bosch a introdus prima sonda lambda pe motrorele de benzina in 1976, urmand ca ulterior sa realizeze o unitate similara pentru motoarele diesel. Introducerea acestei sonde in sistem permite optimizarea alimentarii cu combustibil a cilindrilor, reducand astfel toxicitatea gazelor de esapament, precum si consumul de combustibil. Aceasta masura a avut si o alta consecinta favorabila, respectiv cresterea puterii si a cuplului motorului.
In plus sonda lambda impreuna cu sistemul electronic de injectie asigura functiile convertorului catalitic, care sunt indeplinite numai atunci cand amestecul aer-combustibil este corespunzator.
5.Testare
Cand vine vorba despre testare, primul lucru pe care trebuie sa il aveti in vedere este inspactia vizuala.
Acordati o atentie deosebita legaturilor de conectare a senzorului, integritatii firelor si senzorului in sine.
Acest dispozitiv destul de fragil este situat intr-un mediu foarte agresiv, astfel incat functionalitatea lui trebuie testata constant, deoarece daca se defecteaza, utilizarea in continuare a masinii este imposibila.
Verificarea periodica a sondei lambda va garanta functionarea stabila a vehiculului.
Pentru a verifica singuri sonda, sunt potrivite urmatoarele metode:
Inspectie vizuala
Folosirea unui multimetru
Folosind un osciloscop
Metoda de incalzire a sondei
Prin sistemul de la bord
5.1 Testare directa
Puteti afla starea sondei lambda verificand-o cu ajutorul unui echipament profesional. Pentru aceasta se foloseste un osciloscop electronic. Osciloscopul va permite sa determinati parametrii sensibilitatii senzorului afisand un grafic al modificarilor. Intervalul normal este de la 0.1- 0.9 V. Numarul de modificari inregistrate de osciloscop nu trebuie sa fie mai mare de 8-9. O cantitate mica indica un raspuns lent al senzorului si prin urmare este de inlocuit.
Unii experti determina performanta senzorului de oxigen folosind un multimetru. Acesta poate sa afirme sau sa infirme ca sonda este defecta. Sonda lambda este verificata in timpul functionarii complete a motorului, deoarece in repaus senzorul nu va putea transmite pe deplin imaginea performantei sale. In eventualitatea unei usoare abateri de norma, se recomanda inlocuirea sondei lambda.
Cu toate acestea, exista cazuri in care sonda lambda functioneaza cu o anumita eroare din cauza poluarii severe ca urmare a depunerii produselor de ardere pe ea. Pentru a va asigura ca aceasta este de fapt cauza, senzorul trebuie verificat de specialisti, care daca sunt de parere ca aceasta era cauza erorii o vor curata si reasambla.
5.2 Testare cu voltmetru
Luati un milivolmetru electronic de tensiune continua si faceti masuratorile in timp ce motorul se incalzeste (5 -10 minute) – atunci trebuie sa va uitati la acul volmetrului. Ar trebui sa fie periodic intre 0.2 si 0.8 V( adica 200 si 800mV).
Constatare:
Daca tensiunea este tot timpul la 0.2 sau 0.9 ceva nu este in regula cu injectia
Tot timpul 0.1 – semnifica putin oxigen
Tot timpul 0.9 – mult oxigen
n situatia in care sonda este ok, atunci problema se afla in alta parte.
5.3 Testare cu sonda de testare cu clema
O alta metoda garantata 100% a sondei lambda este prin instalarea unei sonde de testare. Cu alte cuvinte, in locul senzorului testat, ar trebui sa instalati unul bun, si daca totul revine la normal, atunci senzorul initial trebuie inlocuit.
In concluzie, trebuie spus ca diferite sonde lambda au o durata de viata diferita:
50.000 km pentru senzori simpli fara incalzire (instalati pe masini acum 20 de ani)
250.000 km pentru senzorii moderni de banda larga
Daca durata de viata a senzorului este determinata de producator (exemplu la 160.000 km) si el a esuat mai devreme, atunci odata cu inlocuirea acestuia trebuie sa verificati cu atentie sistemul de alimentare cu combustibil, sistemul de aprindere al motorului si catalizatorul.
6.Codurile de defect OBD
P0030 – circuit de control al incalzitorului senzorului de oxigen. Pentru functionarea normala a motroului, gazele de esapament trebuie sa aiba un raport aer / combustibil de 14.7 la 1. Acest parametru este determinat folosind senzori de oxigen (HO2S), care masoara cantitatea de oxigen din gazele de esapament. Aceste informatii sunt transmise modulului de control al motorului (ECM) pentru a regla combustibilul catre motor. Eroarea indica functionarea incorecta a sondei lambda.
Codul P0030 este diagnosticat cu un scaner OBD-II . Mecanicul sterge codul de eroare existent, apoi merge cu masina pentru a vedea daca eroarea revine. Daca eroarea apare din nou, este necesar sa verificati atat puterea cat si masa la senzor si, de asemenea, sa va asigurati ca partea de cablaj este intacta. Multe probleme legate de cablajul sondei lambda sunt asociate cu temperaturi ridicate ale gazelor de esapament.
Exista multe masini cu peste 100.000 km care au probleme instantanee cu senzorii de oxigen – care apar de obicei in timpul pornirii motorului. Daca indicatorul luminos (martorul) „verificati motorul” se aprinde si vehiculul functioneaza normal, sistemul OBD-II poate fi resetat la zero cu ajutorul unui scaner si este posibil ca problema sa nu mai apara. Acesta este motivul pentru care este important sa resetati erorile si sa testati vehiculul inainte de a incepe orice reparatie.
Alte coduri de eroare OBDII
OBD2 P00174 – sistem de functionare slab la cilindrul 2
OBD2 P0050 – eroarea circuitului de control al incalzitorului (cilindru 2 senzor 1)
OBD2 P0051 – circuitul de control al incalzitorului cilindru 2 senzor 1 (nivel scazut) – acesta ar putea include o functionare slaba a motorului, o eficienta scazuta a consumului de combustibil, un fum negru din teava de esapament si aprinderea la bord a unui indicator ce arata o defectiune. Printre cauzele posibile pote fi si senzor de oxigen defect, un conector electric defect la senzorul de oxigen, cablajul defect sau un scurt circuit al circuitului senzorului de oxigen, presiunea scazuta sau excesiva a carburantului sau un PCM defect (o defectiune a PCM este mai rara)
OBD2 P0052 – circuitul de control al incalzitorului cilindru 2 senzor 1 (nivel ridicat)
OBD2 P0056 – circuitul de control al incalzitorului (cilindru 2 senzor 2) – functionare slaba a motorului, o eficienta scazuta a consumului de combustibil, fum negru din esapament aprindere indicator de bord defectiune motor.
OBD2 P0057 – printre cauzele posibile se numara senzor de oxigen defect, un conector electric defect, cablaj defect, circuit senzor oxigen defect.
OBD2 P0058 – defectiuni in circuitul sondei lambda
OBD2 P0131 – exista o functionare slaba a motorului din cauza unei disfunctionalitati in circuitul senzorului.
OBD2 P0032 – indica aceleasi defectiuni in sistemul sondei lambda ca si erorile anterioare
OBD2 P0062
OBD2P00 54
OBD2 P0055
OBD2 P0060
7.Anularea sondei Lambda
Multi proprietari de masini se intreaba ce se intampla daca anuleaza sonda lambda. Teoretic acest lucru este posibil, dar exrem de nedorit. Daca anulati sonda lambda, ECU va activa modul autonom de procesare a amestcului. In timp, acest lucru va crea diverse probleme si anume:
Funingine pe pistoane
Funingine in catalizator
Funingine pe supape etc.
Toate acestea vor duce in timp la defectiuni majore in circuitul motorului.
La anularea sondei lambda programul motorului se va adapta pentru a functiona fara senzor. Exista ateliere de reparatii auto care ofera servicii de deconectare a sondei lambda, insa consecintele nu merita.
8.Cum se repara sonda Lambda?
Sonda lambda se poate curata de depunerile acumulate in urmatoarele etape:
Scufundarea sondei lambda intr-un recipient plin cu acid timp de 20 de minute
Curatarea reziduurilor de carbon cu o perie moale
Inspectia vizuala a senzorului
In caz de contaminare puternica se poate incalzi sonda pe un arzator de aragaz, urmand ca apoi sa il racit. Repetati procedura de mai multe ori.
Daca rezultatul este multumitor, asamblati dispozitivul, fixand capacele de protectie prin sudare.
Daca problema nu s-a rezolvat prin curatare, cea mai simpla metoda se va obtine prin instalarea unei sonde lambda cu diagnosticare preliminara si configuratia software ulterioara.
9.Sonda Lambda Universala? SH sau OEM?
Atunci cand decideti sa cumparati un senzor, ar trebui sa tineti cont de avantajele si dezavantajele acestuia.
Tipuri de sonde lambda:
Sonda lambda cu mufa directa (direct fix). Acest tip de sonda vine dotata cu un conector OEM montat, este gata de instalare.
Sonda lambda universala – acest tip de sonda are un sistem patentat de conectori, care permit instalarea. Sistemul de conectori este etans cu protectie la contaminare, rezistent la vibratiile motorului.
Nr.crt.
Tip sonda lambda
Avantaje
Dezavantaje
1
Sonda lambda universala
– Pret – este cu 30-50% mai ieftin decat o sonda lambda echipata cu conector electric
– efectueaza lucrari suplimentare pentru conectarea conectorului electric al senzorului vechi la cel universal.
Necesitatea folosirii unui conector electric vechi – fiind diferenta la mufa.
Toti senzorii universali sunt fabricati folosind tehnologia zirconiu, prin urmare, nu sunt potriviti pentru inlocuirea senzorilor de oxigen din alte modele.
2
Sonda lambda SH
2 versiuni pentru instalare in interior sau exterior
Set complet de instalare rapida
ECU compatibil 100%
Marime mica
Toleranta mare la defectiuni
10.Cat costa sa schimbi sonda Lambda?
Costul schimbarii unei sonde lambda variaza in functie de mai multi factori si anume:
Marca si modelul masinii
Pretul sondei lambda
Pretul manoperei care variaza de la un atelier la altul
Pentru a face cea mai buna alegre informeaza-te inainte de a merge la un service, alege service-ul potrivit in functie de pret si tine cont si de recomandarile clientilor (review-uri).