Un electromotor este un dispozitiv electromecanic care porneste motorul prin generarea cuplului primar al arborelui cotit la numar de rotatii pe minut necesare pentru a crea un raport de compresie, astfel incat sa se realizeze aprinderea amestecului de combustibil.
Electromotorul este un motor electric. El transforma energia electrica din baterie in lucru mecanic, care actioneaza volanta si arborele cotit pentru a incepe miscarea pistonului. Toate motoarele sunt echipate cu un astfel de electromotor (demaror).
Principiul de functionare al dispozitivului se bazeaza pe legile fizicii, care sunt cunoscute inca din scoala generala.
Daca un cadru de sarma cu doua capete este plasat intre doi poli ai unui magnet si apoi este trecut curent prin el, atunci acesta va incepe sa se roteasca. Acesta este cel mai simplu motor electric.
Un eletromotor auto este o carcasa metalica ce gazduieste 4 miezuri magnetice. Acesti magneti din carcasa reprezinta statorul electromotorului. Pe stator se infasoara o bobina de excitatie, la care este alimentat curent electric din baterie. Adica a fost un electromagnet clasic. Pe dispozitivele moderne se folosec magneti obisnuiti.
O alta parte a dispozitivului este ancora. Este un arbore cu miez electric din otel presat. In canelurile miezului se afla chiar cadrele care se vor roti in jurul polilor magnetului. Capetele cadrelor sunt conectate la un colector, la care se potivesc 4 perii – doua pozitive de la baterie si doua negative, care merg la sol.
In capacul din spate, de inchidere, exista suportul de perii cu arcuri, care apasa constant periile de colector pentru a asigura contactul. De asemenea, un manson sau un rulment de sustinere a armaturii este instalat in capacitatea din spate.
Exista un contact de intrare pe carcasa metalica. Terminalul pozitiv a bateriei (+) este conectat la acest contact. Curentul trece prin cadrele armaturii si merge la periile cu masa negativa. Masa este conectata la borna negativa a bateriei (-). Astfel in jurul cadrelor armaturii se creaza un camp magnetic si acesta se roteste.
Firul (+) al bateriei, furnizeaza un curent de pornire de aproximativ 400A.
Principiul de functionare al electromotorului pas cu pas:
a)Soferul porneste contactul si tensiunea de comanda este aplicata releului solenoid. Bobina releului este magnetizata si misca miezul.
b)Miezul aduce bendixul si angrenajul la volant folosind o furca. La sfarsitul cursei sale inchide tampoanele de contact la motorul electric.
c)Curentul de pornire se aplica infasurarii armaturii, care incepe sa se roteasca in campul magnetic al statorului. In acest moment electromotorul a inceput sa functioneze.
d)Motorul a pornit, soferul a rotit cheia din pozitia de pornire. Curentul de control nu a mai fost furnizat releului solenoid, contactul a fost deschis si bendixul cu angrenajul a revenit la pozitia initiala sub actiunea arcului de intoarcere. Electromotorul a incetat sa functioneze.
2. Simptomele unui electromotor defect
Nr.crt
Simptom
Defectiuni
Solutii
1
Electromotorul nu functioneaza
Releu sau comutator de contact defecte
Defectiunea releului solenoid
Scurt circuit in infasurarile bobinajului
Acumulator auto descarcat sau defect
Oxidarea contactelor
Elementele electromotorului defecte trebuie inlocuite
Ordonati cablajul si contactele, incarcati sau inlocuiti bateria
2
Electromotorul este activat dar arborele cotit nu se roteste
Ambreiajul aluneca
Dispozitivul de actionare se lipeste de axa elementului de ancorare
Electromotorul este reparat sau inlocuit cu altul functional
3
Releul solenoid este activat dar electromotorul nu se roteste
Mecanismul periei este uzat in mod critic sau periile se lipesc. Scurtcircuit in armatura sau infasurarea statorului
Articolele uzate trebuie inlocuite
4
Releul solenoid se porneste si se opreste imediat
Contact slab al infasurarii de fixare
Comutator de aprindere defect
Daca motivul este releul, acesta trebuie inlocuit. Daca exista rezistenta, contactele trebuie curatate si stranse bine
5
Electromotorul functioneaza zgomotos
Angrenajul de ambreiaj sau bendix defect
Inlocuiti elementele uzate
6
Electromotorul nu se opreste dupa pornirea motorului
Parghia de actionare este blocata pe arborele armaturii sau contactele releului retractorului sunt blocate
In situatia in care continua sa functioneze, este posibil ca principalele contacte din solenoid sa fie lipite
Schimbarea electromotorului
7
Sunete anormale
Electromotorul nu este fixat corespunzator
Strangeti suruburile de prindere
8
Sunet de macinare
Bendix uzat
Reparati si nu neglijati deoarece riscati sa rupeti volanta si sa cheltuiti mai mult.
9
Se aude un tipat dar motorul nu porneste
Bendixul se roteste dar nu cupleaza pe volanta
Contactele uzate se vor curata
De asemenea, pe langa simptomele unui electromotor defect, este important sa aveti in vedere si simptomele care pot anunta defectarea bobinei electromotorului. Acestea sunt:
Odata cu rotirea cheii in contact, electromotorul fie nu porneste, fie porneste dupa mai multe incercari;
Electromotorul se porneste cu viteza mare dupa pornirea motorului.
Defectarea bobinei electromotorului este unul dintre motivele probabile ale incapacitatii de pornire a masinii.
La randul lor exista mai multe motive posibile pentru defectarea bobinei si anume:
Arderea placilor de contact din interiorul releului;
Ruperea sau arderea infasurarii bobinei;
Curbura arcului de intoarcere sau slabirea acestuia;
Scurtcircuit format in infasurarea bobinei.
3. Cauzele unui electromotor defect
Cand electromotorul nu porneste, cel mai adesea motorul se roteste mult prea incet, astfel incat nu va genera o putere suficienta pentru pornire.
In acest caz, trebuie prima data verificat circuitul electric pornind de la bornele bateriei.
Bateria trebuie sa fie bine incarcata;
Contactele de masa trebuie sa fie fiabile si bine securizate;
Firul de la borna solenoidului trebuie sa fie intact si sa aiba un contact bun;
Grupul de contact al blocarii contactului trebuie sa functioneze corect.
Merita acordata atentie lucrurilor enumerate mai sus, mai ales atunci cand cheia este rotita in contact, dar retractorul nu functioneaza. Altfel spus, armatura nu se roteste. De asemenea, vedeti cele mentionate mai sus atunci cand exista o intrerupere a infasurarii releului de tractiune, precum si un scurtcircuit.
3.1. Principalele cauze ale defectarii electromotorului
Cauzele defectiunilor dispozitivului de pornire se impart in doua categorii:
Electrice
Mecanice
Pentru a depista o problema electrica trebuie sa va asigurati ca:
Bateria masinii nu este descarcata;
Contactul la masa este fixat corect;
Conexiunile de contact sunt realizate corect. De asemenea verificati calitatea acestora;
Componenta de blocare a contactului trebuie sa fie in ordine;
Toate elementele liniei de plecare de la baterie trebuie sa aiba un contact de buna calitate.
Daca in urma rotirii cheii in comutatorul de contact elementul de ancorare nu se misca, problema consta de obicei in:
Inchidere turn – la viraj;
O bucata de fir de impamantare nu este prinsa corespunzator
Scurtcircuit al releului solenoid.
3.2. Cauzele defectiunilor majore si modalitatile de eleiminare a acestora
Nr. crt
Defectiune
Cauze
Optiuni si reparatii
1
Unitatea de pornire nu se activeaza
Descarcarea sau defectarea bateriei
Contact inperfect la conexiunea cablului, intreruperea liniei de alimentare
Oxidarea terminalelor bateriei
Releul pentru activarea mecanismului comutatorului de contact nu functioneaza corect
Defectiunea releului solenoid
Aparitia unui scurt circuit in infasurarile unitatii de pornire
Strangeti contactele libere
Cablurile deteriorate trebuie inlocuite
Curatarea terminalelor bateriei (bornele) si lubrifierea cu vaselina tehnica
Inlocuirea releului dupa demontarea intregului mecanism
2
Unitatea de pornire se activeaza, dar arborele cotit nu se roteste
Este posibila alunecarea ambreiajului care depaseste unitatea de actionare
Este recomandata demontarea intregului dispozitiv si inlocuirea pieslor defecte
3
Releul de tractiune este activat, dar arborele cotit nu se roteste. Derularea ancorei este posibuila dar este lenta
Oxidarea bornelor de la baterie
Contacte slabe pe releul solenoid
Fixare slaba a unitatii de pornire
Uzura sau agatarea periilor cu scurtcircuit la masa
Remedierea etapizata a tuturor defectiunilor
4
Aparitia zgomotului in timpul rotirii
Posibila uzura bucsei cupru – grafit, ruperea ambreiajului de desfasurare sau uzura rulmentilor.
Cheia de contact este blocata in comutator atunci cand este setata in pozitie ACC
Se efectueaza o inlocuire completa a mecanismului
Trebuie oprit motorul si sa scoateti cheia
5
Motorul porneste dar unitatea de pornire nu se opreste
Aparitia unui scurtcircuit pe componenta de contact a intrerupatorului
Defectiuni in unitatea de pornire
Descarcarea bateriei
Rezistenta a crescut in circuitul de control al mecanismului
Inlocuirea dispozitivului
Incarcarea bateriei
Curatarea bornelor
6
Releul face clic dar imediat dupa activare se opreste
Ruperea comutatorului de contact
Defectarea releului solenoid
Contact slab intre infasurare si carcasa releului
Inlocuirea sau repararea mecanismului
Inlocuirea completa a releului solenoid
7
Unitatea de pornire se activeaza fara sa cupleze
Elementul de arc tampon este slabit
Aparitia gropilor pe dintii angrenajului dispozitivului de actionare
Urmele de nichel se pot forma pe dintii inelului volantului unitatii de putere, ca urmare a uzurii prelungite
Inlocuirea completa a unitatii de pornire sau a arcului in sine. Unitatea este complet dezasamblata pentru a efectua reparatii.
Pentru a elimina gropile, unitatea trebuie dezasamblata complet
4. Ce poti face cand electromotorul da semne ca ar fi defect sau chiar s-a stricat
Automobilistii experiementati au intalnit probabil o situatie in care electromotorul nu functioneaza. Pot exista mai multe motive pentru aceasta. Asa cum am mentionat, cel mai adesea este vorba despre o incarcare insuficienta a bateriei, existenta unor probleme cu releul retractorului, a unor probleme de conductivitate electrica pe circuit, sau poate fi vorba chiar despre deficiente mecanice.
In aceasta situatie trebuie inteles clar motivul, deoarece majoritatea lucrarilor de reparatie pot fi realizate independent, fara a recurge la specialisti.
In situatia in care nu aveti notiunile necesare cel mai bine este sa va adresati unui service si, in mod deosebit, unui electrician auto.