Ti-ai pus problema ce este unghiul de fuga, cum poate fi acesta reglat, unde se face si, poate, cat costa? Daca da, atunci citeste in continuare pentru a afla tot ce te intereseaza, direct de la specialisti.
Unghiul de fuga: Ce este?
Unghiul de fuga este o denumire folosita de catre mecanici. Acest termen face referire la geometria mecanismului de ghidare a directiei.
Geometria de ghidare are trei unghiuri:
Unghiul de convergenta
- Defineste pozitia rotilor de directie in repaus vazuta de sus.
- Rotile nu sunt paralele iar unghiul de convergenta este facut de prelungirea axelor.
- Acest unghi este necesar in viraje.
Unghiul de cadere
- Pozitia rotilor de directie vazuta din fata sau spate – unghiul de cadere fiind format de axa rotii cu verticala.
Unghiul de fuga
- Este vizibil cand privim roata de ghidare din lateral.
- El se masoara in grade intre axa pivotului si o perpendiculara pe sol.
- Daca unghiul de fuga este negativ atunci masina are o directie usoara si nesigura (masina fuge usor stanga – dreapta: de aici si denumirea de unghi de fuga).
- Daca unghiul este pozitiv, masina are o traiectorie dreapta.
Pret reglarea unghiului de fuga
Preturile de reglare a unghiului de fuga difera de la o statie service la alta. Diferentele sunt date, in general, de tehnologia aplicata, precum si de alte reglaje ce pot sa apara pe parcurs. Uneori chiar si marca autovehicului poate contribui la stabilirea pretului.
De exemplu, pretul pentru reglarea unghiului de fuga, doar pe partea fata, pentru un Logan poate fi de 80 lei. In acelasi timp, pentru un Mercedes ajunge si la 150 lei. Totul depinde si de numarul de reglaje ca pot aparea, sau de timpul necesar efectuarii acestora.
Cand se face unghiul de fuga?
In clipa in care simtiti vibratii puternice in volan, insotite de nementinerea directiei masinii (masina trage intr-o parte), reglarea geometriei rotilor este imperios necesara.
„Geometria rotiilor” este un termen comun, pe care soferii il inlocuiesc de regula cu ideea de „aliniere”.
Unghiul de fuga se corecteaza impreuna cu intreaga geometrie a rotilor. Daca cele trei unghiuri nu sunt in cote atunci si rotile au de suferit deoarece se tocesc neuniform, ducand la deteriorarea mult mai rapida si mai periculoasa a acestora.
Cand se regleaza unghiul de fuga? Cele mai comune cazuri sunt urmatoarele:
- Masina se manevreaza cu dificultate.
- Uzura anvelopelor este vizibila si neuniforma.
- Apare o potentiala manevrabilitate insuficienta.
- Lipsa stabilitate.
- Consum crescut de combustibil.
- Franare suplimentara.
- Derapare in rimpul virajelor.
Ajustarea geometriei rotilor este necesara si in cazurile urmatoare:
- Dupa repararea sasiului – respectiv odata cu inlocuirea bratelor de suspensie, articulatiilor sferice, parghiei pendulului si a varfurilor de directie.
- Dupa efectuarea lucrarilor legate de reglarea inaltimii de rulare – montarea distantierelor, inlocuirea amortizoarelor sau arcurilor cu altele mai lungi sau mai scurte, in functie de situatie.
- Dupa schimbarea rotilor masinii. Verificarea alinierii rotilor este deosebit de importanta daca anvelopele au fost depozitate necorespunzator (intinse pe o parte).
- Dupa lovirea unui obstacol sau in urma unui accident.
- Dupa achizitionarea unui vehicul second hand.
Unde se face unghiul de fuga?
Reglarea directiei si a unghiului de fuga se face in unitati service specializate, de catre specialisti. Acestia utilizeaza echipamente potrivite, care au capacitatea de a regla toate cele trei unghiuri pentru ca masina sa poata avea o conduita dreapta si sa poata lua virajele fara evenimente. Reglarea unghiului de fuga acasa este total contraindicata.
Simptome unghi de fuga dereglat
Incalcarea parametrilor unghiului de fuga este usor de recunoscut, daca aveti in vedere urmatoarele simptome:
- Masina fuge in lateral, volanul vibreaza cand masina se deplaseaza in linie dreapta.
- Masina nu tine drumul, motiv pentru care trebuie sa tineti bine de volan.
- Pe drum alunecos masina derapeaza necontrolat.
- Reactia la volan este incetinita.
- Anvelopele se uzeaza rapid.
- Volanul nu mai revine la pozitia initiala.
Dupa cum se vede, incalcarea geometriei rotilor afecteaza negativ manevrabilitatea si stabilitatea vehiculului pe sosea.
Unghi de cadere: Ce este?
Masina nu are rotile perfect verticale. Ele au o inclinare fata de verticala, iar unghiul format de axa rotii cu verticala se numeste unghi de cadere.
Cand acest unghi este prea mare apare uzura neuniforma a rotilor.
Unghiul de cadere poate fi:
- Pozitiv – cand partea superioara a rotii este usor inclinata spre exteriorul masinii. Daca acesta este prea mare apare uzura pe partile exterioare ale anvelopelor.
- Negativ – cand partea superioara a rotii este inclinata usor spre interiorul masinii. Un unghi negativ prea mare duce la tocirea pe partea interioara a rotilor.
Reglarea unghiului de cadere fata/spate
Alinierea rotilor a incetat sa mai fie o problema pentru soferi. Aproape fiecare statie service are echipamente de reglare.
Standurile moderne pe care se regleaza sunt de mai multe tipuri:
- Cu laser.
- Calculator.
- Optic.
Aceste echipamente ofera o ajustare rapida si precisa a unghiurilor, in doar cateva minute.
Exista si metode mai vechi, practicate de unii mecanici de moda veche. Acestea presupun utilizarea unei rigle telescopice si a unui plumb.
Tote operatiunile se efectueaza intr-un garaj, ceea ce economiseste bani si nervi. Dezavantajul este o eroare mare de masurare (1mm) intre o directie si cealalta.
Cand se face unghiul de cadere?
Unghiul de cadere trebuie reglat atunci cand tocirea rotilor la interior sau exterior este evidenta.
Totusi, acesta nu este singurul semnal de alarma. Din acest motiv specialistii recomanda sa va prezentati la un centru de reglare a directiilor si in oricare din urmatoarele situatii:
- Cand loviti cu roata intr-un obstacol dur.
- Atunci cand anvelopele sunt foarte uzate.
- Cand masina are tendinta de a se deplasa lateral in timpul mersului pe un carosabil uscat.
- Cand dupa viraj volanul nu se repozitioneaza.
- Cand ati facut reparatii la transmisie sau directie.
- Atunci cand inlocuiti anvelopele cu unele second hand.
Unde se face unghiul de cadere?
Asa cum am mai specificat, reglarea unghiului de cadere se face intr-un centru service autorizat de catre specialisti in diagnosticarea si reglarea directiei.
Daca sunteti din Brasov sau va aflati prin imprejurimi, va invitam sa faceti o programare la service-ul nostru!
Simptome unghi de cadere
Valorile negative ale unghiului de cadere reduc stabilitatea masinii, in momentul in care conduceti pe drum drept. Totusi, fiti atenti si la faptul ca ele au tendinta de a se imbunatati la viraj.
Cu valori pozitive supraestimate, opusul este adevarat – se misca bine in linie dreapta, dar derapeaza la viraje.
Cat costa unghiul de cadere?
La fel ca in cazul reglarii unghiului de fuga, pretul pentru reglarea unghiului de cadere variaza in functie de mai multi factori. Generic, valoarea medie se afla intre 100 -200 lei.
Totusi, tineti cont de faptul ca fiind vorba de geometria rotilor nicodata nu va fi nevoie de un singur reglaj.
Unghi de convergenta: Ce este?
Unghiul de convergenta este unghiul format dintre directia de miscare si planul de rotatie al rotii. Foarte des se vorbeste despre convergenta totala a doua roti pe aceeasi axa. La unele masini convergenta se poate regla din fata si din spate.
Convergenta reglata incorect este principala (dar nu singura) cauza a uzurii accelarate a anvelopelor. Cu o convergenta de 5mm sau mai mult, anvelopa va fi stearsa complet in mai putin de 1000 km.
Reglarea unghiului de convergenta
Dintre toate unghiurile amintite, acesta este singurul care se poate regla fara a fi necesare dispozitive auxiliare speciale.
Si de aceasta data putem vorbi despre un unghi de convergenta pozitiv: cand exista o apropiere mai mare a partilor anterioare ale rotilor. Masina nu va vira satisfacator, iar anvelopele se vor toci la extarior.
In cazul unui unghi de convergenta negativ, apropierea este mai mare in partile posterioare. Ca o consecinta veti vedea o supravirare in curbe, si o uzura dintre interior spre exterior.
Cand se face unghiul de convergenta?
Recomandarile producatorilor pentru instalarea rotilor ar trebui luate in calcul cu responsabilitate. Pentru fiecare model, recomandarile difera. Reglarea acestor unghiuri ofera cea mai buna stabilitate si performanta de manevrabilitate, precum si o uzura minima a anvelopelor.
Periodic, in timpul functionarii unei masini (dupa 30.000km parcursi), este util sa faci o revizie a acestor unghiuri de aliniere a rotilor. Mai mult, daca pe masina au fost inlocuite elemente individuale de suspensie sau aceasta a suferit un impact major, atunci este imperios necesar sa va prezentati la un service pentru efectuarea operatiunii.
Trebuie stiut ca reglarea unghiurilor rotilor directionale este operatia finala a reparatiei suspensiei, sasiului si directiei.
Unde se face unghiul de convergenta?
Convergenta se regleaza la centre autorizate service, pe aparatura speciala, unde trebuie ca unghiurile sa corespunda cotelor standard.
- unghiul de cadere 0°±30′.
- convergenţă 0°00’±10′ (0±1 mm).
- unghi de rotire 1°30’±30′.
Unghiurile de aliniere a roților vehiculului în ordinea de mers:
- unghiul de cadere 0°30’±30′.
- convergenţă 0°15’±10′ (1,5±1 mm).
- unghi de rotire 0°20’±30′.
Simptome unghi de convergenta
Exista doua tipuri de convergenta asa cum am mai precizat: pozitiva si negativa.
Ea este usor de determinat: trebuie sa desenati doua linii drepte de-alungul rotilor masinii.
Daca aceste linii se intersecteaza in fata masinii, atunci convergenta este pozitiva, iar daca se intersecteaza in spate, este negativa.
In situatia in care convergenta este pozitiva, atunci masina intra mai usor in viraj si dobandeste, de asemenea, subvirare suplimentara. In plus, ea va fi mai stabila atunci cand conduceti in linie dreapta.
In situatia opusa, in care convergenta este negativa, atunci masina se deplaseaza inadecvat, intr-o parte si in cealalta.
Cat costa unghiul de convergenta?
Pretul difera in functie de autovehicul. Geometria pe fata costa intre 95-125 lei, in timp ce pe spatepoate fi aproximativ 80-95 lei.
Pentru SUV -uri /autoutilitare, alinierea rotilor fata costa in jur de 150-160 lei iar pe spate 80-100lei.
Sfatul specialistului:
Verificati chiar si o masina noua. Cumparand o masina din showroom, primiti o masina cu toate setarile necesare. Dar dupa un anumit timp are loc o reducere prin rulare a tuturor pieselor, din care cauza aceste unghiuri se modifica.
In cazul repararii sau inlocuirii elementelor de suspensie se recomanda verificarea si reglarea geometriei rotilor. Singurul lucru care nu afecteaza acest parametru este instalarea de noi bucse stabilizatoare.
O schimbare a geomeriei rotilor are loc atunci cand loviti cu roata obstacole gen borduri inalte sau treceti peste anumite gropi.