1. Cele mai bune testere auto universale
Dupa cum spun profesionistii din domeniul reparatiilor auto, toate produsele de diagnosticare pot fi impartite in doua mari grupe si anume:
- Testere hardware – un astfel de dispozitiv se conecteaza la computerul de bord si citeste toate datele de unul singur
- Testere adaptoare
Majoritatea modelelor moderne sunt prevazute cu un conector pentru a se adapta la un computer (laptop) personal. Profesionistii prefera astfel de testere. Cu toate acestea, trebuie stiut ca este necesar sa fie actualizat periodic softul acestui echipament si acest lucru se face doar in centre service autorizate. Pentru o functionare optima si completa, adaptoarele necesita un smartphone sau laptop destul de modern. Cele mai frecvente astfel de echipamente sunt testerele multibrand, care sunt folosite pentru majoritatea vehiculelor. Cand achizitionati un astfel de echipament, trebuie stiut ca pretul lui este direct proportional cu calitatea software-ului. Cu cat este mai amplu software-ul, cu atat este mai mare plaja de operatiuni pe care le poate face dispozitivul respectiv.
2. Top testere auto universale pe care le-am testat la AUTO VROM
Categoria cele mai bune modele de testere auto profesionale:
Nr/crt |
Marca tester |
Avantaje |
Dezavantaje |
1 |
Autel MaxiSYS Pro MS908P
|
Dispozitiv 100% profesional
Ultra puternic, ofera o crestere de 50% a vitezei de diagnosticare comparativ cu alte dispozitive
Sistem complex de diagnosticare
Diagnosticheaza chiar si defectiunile cele mai ascunse si dificile
Acest tester auto universal este compatibil pentru o gama larga de marci auto, chiar si pentru cele mai noi modele. |
Tradus in multe limbi, mai putin in romana |
2 |
Autocom CDP Pro |
Capabil sa lucreze cu orice software pentru masini si camioane
Pret bun pentru o generatie
Compatibil cu o gama larga de marci auto
Durata lunga de viata
Modul Bluetooth puternic |
Plata suplimentara pentru livrarea actualizarilor dupa primul an de functionare |
3 |
BOSCH KTS 340
|
Functionalitate foarte larga, puteti chiar sa scoateti blocarea imobilizatorului, sau sa reglati farurile
Diagonala ecranului tactil este de 8.5 inch
Dispozitivul poate determina prin mijloace proprii marca autovehicului si data lansarii acestuia
Descrie in detaliu toate codurile de eroare |
Cost ridicat |
Categoria pret mediu
Nr/ crt |
Marca tester |
Avantaje
|
Dezavantaje
|
1 |
Autel Autolink
|
Viteza mare de lucru
Durata lunga de viata
Autoactualizare
Exista o aplicatie convenabila pentru computer
Suport pentru un numar mare de protocoale |
|
2 |
Delphi TCS CDP+USB+Bluetooth |
Model fiabil si durabil
Interfata usor de utilizat
Diagnosticare in timp real datorita celei mai recente tehnologii Delphi |
Perioada mica de garantie |
3 |
VAS 6154 Wi-Fi ODIS
|
Analizeaza starea tuturor senzorilor de pe masina
Transfera instantaneu toate datele primite catre utilizator
Compatibil cu majoritatea sistemelor de operare disponibile astazi |
|
Categoria pret mic
Nr/crt |
Marca tester |
Avantaje |
Dezavantaje |
1 |
Orion ELM 327 Wi-FI micro
|
Erorile identificate sunt resetate aproape instantaneu
Informatiile trimise de la acest dispozitiv sunt destul de exacte
Se poate conecta prin canal Wireless |
La conectarea pe smartphone sau tableta apar probleme cu internetul |
2 |
Delphi DS150E |
Functionalitate foarte larga
Poate fi folosit pentru aproximativ 100 de marci auto, indiferent de model |
|
3 |
ELM 327 USB |
Software-ul OBD II permite sa utilizati PC-ul si o interfata hardware pentru a obtine toate informatiile de pe computerul masinii. Permite citirea si stergerea codurilor de eroare. |
|
3. Informații tehnice despre testele auto
Cu ajutorul dispozitivelor de diagnosticare, specialistul primeste informatii detaliate despre vehiculul in sine si sistemele sale. Cu acest dispozitiv se poate afla versiunea Software a dispozitivelor care controleaza functionarea motorului si a altor dispozitive electrice ale masinii. Testerele arata VIN-ul masinii, tipul de motor si clasele diferitelor sisteme de control. Dispozitivele de diagnosticarea analizeaza starea sistemului de operare, furnizeaza informatii despre acesta sub forma de tabele si grafice. Cu ajutorul testerului, puteti afla temperatura exacta a fluidelor tehnice, viteza de rotatie a arborelui cotit, valoarea efectiva a tensiunii in reteaua electrica, greutatea maselor de aer din interiorul motorului, pozitia supapei de combustibil , compozitia combustibilului care intra in cilindri etc. Testerul colecteaza datele de la toti senzorii din sistem. Datele colectate pot spune multe lucruri despre functionalitatea unui autovehicul. Prin compararea si analizarea datelor colectate, specialistul identifica acele defectiuni care nu sunt disponibile pentru functiile de autodiagnosticare standard.
Un exemplu, despre o situatie intalnita de specialistii auto: sistemul de alimentare cu combustibil este verificat. Testerul indica precum ca supapa de acceleratie este pe jumatate in jos, dar pedala de gaz nu este apasata. Ce poate sa insemne asta? Discrepanta detectata indica o defectiune a senzorilor de pozitie a clapetei sau prezenta deteriorarii mecanice.
O alta functie importanta a acestor testere este citirea datelor din memoria controlerului. Unitatea de comanda electronica are functia de auto-colectare si stocare a datelor privind functionarea diferitelor sisteme de pe vehicul. De asemenea, inregistreaza locatia si natura defectiunilor care apar. Instrumentele de diagnosticare citesc aceste informatii si le afiseaza sub forma de coduri.
Exista un singur standard de codare in intreaga lume.
Exemplu: codul P0125 indica temperatura insuficienta a lichidului de racire a motorului.
Semnificatie cod:
,,P’’- este litera care indica locul defectului (motor)
,,0’’ indica faptul ca eroarea este inclusa in tabelul standardelor stabilite
Numerele „1”, „2”, „3” sau „12”, ca in cazul de fata – localizeaza defectiunea componentelor suplimentare (senzor oxigen), iar ultima cifra „5” indica faptul ca senzorul nu isi face treaba.
Un alt concept pe care trebuie sa il cunosti atunci cand lucrezi cu un tester de diagnosticare este steagul de stare. Acest cuvant indica informatii suplimentare despre defectiunea detectata. Steagul de stare indica starea curenta a erorii.
Modul Freeze Frame
Acesta este modul de fixare a parametrilor sistemului in momentul in care eroarea a fost activa. Testerul furnizeaza aceste informatii intr-o lista care ajuta sa identificati date suplimentare despre eroare. Se afla viteza masinii, viteza arborelui cotit, temperatura ambientala in clipa aparitiei defectului. Aceste informatii ajuta la depistarea cauzei defectiunii. In timp ce se face diagnosticarea, este necesar sa verificati activitatea unitatilor executive ale sistemului. Testerul face acest lucru folosind comenzi pentru a porni si opri dispozitivele.
Exemplu: starea injectoarelor este verificata numai in functionare (atunci cand exista presiune in sistemul de alimentare cu combustibil). Pentru a face acest lucru, trebuie sa porniti si sa opriti periodic pompa de combustibil. Testerul face automat acest lucru monitorizand releul pompei de combustibil.
Instrumentele de diagnosticare pot „invata” cu usurinta orice releu sau senzor din sistem, injector, bloc de aprindere si chiar o supapa de purjare.
Masinile moderne nu se pot descurca fara proceduri speciale de diagnosticare. Autodiagnosticul va permite sa gasiti aproape orice defectiune in cel mai scurt timp. In acelasi timp, nu exista interferente mecanice in unitatile de lucru si sistemele de masini, ceea ce faciliteaza foarte mult aceste diagnosticari.
4. Cand ai nevoie de un tester auto universal?
Daca esti pasionat de masina ta si-ti place sa detectezi si sa repari singur defectiunile minore, care n-au nevoie de elevator sau aparatura de service, atunci trebuie neaparat sa achizitionezi un tester dedicat masinii tale, sau unul multimarca, cu ajutorul caruia poti realiza:
- Identificarea / Stergerea codurilor de eroare
- Economie de timp si bani pe care i-ai fi dat la Service
- Activari/ Dezactivari functii realizate cu functia coding helper
- Scapi de programarile si testarea auto periodica etc
5. Sfaturi utile și concluzii
In concluzie : Cand diagnosticati o masina, puteti verifica vizual: sasiul, caroseria, directia, sistemele de combustibil, de franare, sistemul de lubrifiere si altele, dar pe o masina de ultima generatie este practic imposibil, fara un tester, de aceea aveti trei optiuni:
- Sa cumparati acest dispozitiv de diagnosticare
- Sa-l imprumutati de la un prieten
- Sa contactati un centru de diagnosticare autorizat
Sfaturi:
Primele doua variante sunt valabile doar pentru persoanele care stiu sa le foloseasca si dispun de suma necesara achizitiei, care poate fi una modica, sau una consistenta, in functie de cat de mult va place sa va implicati in astfel de activitati: doar pentru autoturismul propriu, sau si pentru ale prietenilor si cunoscutilor, daca faceti asta doar ca hobby, sau ca mijloc de castig suplimentar.
A treia varianta este mai realista, intrucat intr-un service auto, pentru o taxa moderata si in scurt timp, se face diagnosticul complet al masinii de catre persoane specializate, care pot oferi recomandari utile si sfaturi despre reparatia masinii, nu doar prin citirea codurilor, ci si prin interpretarea lor din anii de experienta.
Cel mai important lucru in diagnosticarea auto nu este „sofisticarea”’ testerului, ci profesionalismul persoanei care il foloseste. Prin urmare, atunci cand achizitionati un tester auto pentru uz personal, ar trebui sa va ganditi daca nu faceti o risipa de bani, cand mult mai comod este sa apelati la un service auto specializat.