1. TOP cele mai bune motoare pe benzina
Pentru o clasificare mai obiectiva, specialistii s-au raportat la motoare de dimensiuni diferite. Principalul criteriu de alocare a locurilor in top este durata totala de viata a motorului. In plus s-a luat in calcul fiabilitatea sistemelor si componentelor lor individuale, precum si calitatea fabricarii pieselor. Un criteriu suplimentar de comparatie a fost costul si disponibilitatea pieselor de schimb. Motoarele pe benzina atmosferice cu volum de 2.0 litri sunt un grup destul de inventiv, dar nu sunt cele mai problematice; multe motoare din aceeasi familie, dar cu volum mai mare (de exemplu 2.3-2.5 litri) sunt mult mai capricioase.
Locul 1. Subaru
Cel mai de incredere motor din seria EJ20, cunoscut inca de la sfarsitul anilor 90, inca mai este folosit pe piata japoneza. In Europa, era acestuia s-a incheiat in 2001, cand a fost inlocuit cu un motor din seria FB, cu transmisie pe lant de distributie in loc de curea. Printre cele mai noi modele Subaru Mainstream, Forester si a treia generatie Impreza sunt echipate cu motorul EJ20. Acest motor atinge un kilometraj de 250.000 km. Calitatea pieselor este la fel de ridicata ca a celor de la 1-AZ Toyota si, in plus, EJ20 mai are si un alt ATU. Acesta este singurul motor cu cel putin o dimensiune supradimensionata din fabrica, o raritate pentru motoarele din anul 2000.
Pe langa avantaje, prezinta si dezavantaje. Desi exista o alternativa la mansonul bloc, piesele de schimb originale sunt scumpe si exista foarte putini analogi. Printre „Big Four” japoneze, motorul Subaru va necesita cele mai ridicate costuri de revizie. Avand in vedere fiabilitatea si durata lunga de viata, merita banii.
Locul 2. Toyota 1-AZ.
Acest motor bine lucrat, a functionat sub capota la doua generatii Avensis si penultima generatie RAV4 crossover. Duce pana la 200.000 km, iar manopera elementelor componente este buna. In acest clasament exista doi lideri clari la acest indicator, si anume: Toyota si Subaru. Motorul 1- AZ a depasit R20-ul de la Honda intr-un alt mod: piesele originale pentru acesta sunt printre cele mai ieftine de pe piata. Pretul de reconstructie al unui motor 1-AZ este cel mai mic din acest top.
Locul 3. Honda
Motorul Honda R20 a fost instalat in principal pe generatiile a 6-a si a 8-a din Accorf si pe CR-V din ultimele doua generatii. Are o durata de 200.000 km, iar manopera pieselor este putin mai mare decat cea a motorului Mitsubishi. Motorul R20 are un design simplu, dar foarte fiabil. O schema simpla de reglare a supapei „cu surub’’ nu necesita selectarea si inlocuirea robinetelor supapelor. Daca se respecta reglementarile pentru aceasta operatiune (la fiecare 45.000 km), R20 nu va cauza probleme pana la uzura naturala a grupului cilindru-piston. Piesele de schimb la acest motor nu sunt tocmai ieftine, deci revizuirea este una dintre cele mai scumpe din subgrupul japonez.
Locul 4. Mitsubishi
Motorul din seria Mitsubishi 4B11 deschide grupul de motoare cunoscute pentru lipsa de probleme grave. A fost montat pe generatia anterioara Outlander si Lancer X din primii ani de productie. Motorul are o resursa de 180.000 -200.000 km. Manopera de lucru este buna. Fiabilitatea generala a motorului se datoreaza simplitatii designului, lipsit de sisteme capricioase. Motoarele ajung la service datorita uzurii firesti, naturale a grupului cilindru – piston. Costul de restaurare a motorului 4B11 este comparabil cu al motoarelor Renault, Nissan, Ford, Mazda.
Locul 5. Renault – Nissan
Motoarele producatorilor de la Renault–Nissan ale famililor M4R/MR20 sunte cele mai familiare din crossover-urile japoneze. MR20 a fost dotata cu X- Trail din generatia anterioara, iar Qashqai nu sa despartit de ea nici pana in acest moment. Omologul francez a apartinut celei de a 3-a generatii Megan si inca este disponibil pentru Fluence. Durata de viata a aliantei fratilor motori este 180.000-200.000 km. Calitatea pieselor este mai buna decat a celor mai apropiati concurenti – motoarele pentru masinile Mazda si Ford, dar exista si cateva dezavantaje:
- Fisuri pe jantele arborelui cotit, producand deformarea celui de al 4-lea cilindru.
- Lantul de distributie este de scurta durata (se intinde inainte de 80.000km).
Piesele de schimb originale sunt disponibile separat. Costurile acestora la revizie sunt comparabile cu cele de la Ford si Mazda.
Locul 6. Ford – Mazda
Alianta Ford-Mazda a creat motoarele Duratec HE/MZR . Aceste motoare sunt raspandite si instalate pe modelele de serie precum Mazda 3 si Mazda 6 din primele doua generatii, Focus si Mondeo din generatiile anterioare. Aceste motoare ajung la 150.000 -200.000 km. Ele sunt sensibile la lipsa de ulei si supraincalzire. Condusul sportiv creste semnificativ consumul de ulei. Acest tip de motoare nu sunt supradimenionate. Pentru Ford, piesele de schimb nu sunt disponibile separat. Din fericire exista piese Mazda similare la vanzare. Exista de asemenea piese de schimb negociabile pe piata. Costul revizuirii motoarelor este mediu.
Locul 7. Volkswagen
Motoarele 2.0 FSI au fost instalate pe foarte multe modele ale concernului VW, cele mai frecvente fiind Golf V, Passat B6, Skoda Octavia si a doua generatie Audi A3. Durata medie de viata a motorului este de 150.000 km. Inginerii evalueaza calitatea componentelor la un nivel mediu. La fel ca motoarele BMW, motoarele VW 2.0 FSI, datorita designului complex din punct de vedere tehnic, nu stralucesc in privinta fiabilitatii. Echipamentele cu combustibil pe injectie directa sunt capricioase. Injectoarele si pompele de injectie sunt scumpe si de scurta durata, cedand la 100.000 km. Si mai mult, datorita unei erori de proiectare a sistemului de alimentare cu energie, apare o uzura inegala a cilindrilor. Deja dupa 120.000 km cilindrul are forma de butoi din cauza uzurii. Un alt neajuns privind injectia directa ar fi: combustibilul nu elimina depunerile de carbon din supapele de admisie. Mai devreme sau mai tarziu, acest lucru duce la inchiderea incompleta si la o pornire instabila la rece a motorului, mai ales pe timp de iarna. Situatia este agravata de uzura rapida a ghidajelor supapelor (ca la motoarele BMW), lucru ce duce la cresterea consumului de ulei. Piesele originale ale acestui motor au preturi ridicate, dar nu sunt mai scumpe decat cele pentru BMW.
Locul 8. BMW
Motoarele BMW din seria N43, N45 si N46 apartin aceleiasi familii, desi sunt diferite ca structura.Transportatorii lor principali – modelele 381i, 320i(E90) si 520i(E60) – sunt reprezentanti ai penultimelor generatii de BMW-uri din seriile a 3-a si a 5-a. Durata medie de viata in ce priveste uzura grupului cilindru-piston este estimata ca fiind sub 150.000 km, calitatea pieselor nu este remarcabila. Motoarele sunt complexe din punct de vedere tehnic pentru vremea lor, poate chiar mai mult. Au multe sisteme si ansambluri care devin capricioase chiar inainte de uzura naturala a cilindrilor si a inelelor pistoanelor. Motoarele sunt predispuse structural la consumul de ulei, unele defectiuni agravand situatia. Datorita defectarii diafragmei de cauciuc a supapei de ventilatie a carterului, uleiul incepe sa intre in galeria de admisie, masina scotand fum ca o locomotiva pe carbune. La 100.0000 km de rulare, din cauza uzurii bucselor de ghidare, are loc un joc crescut al supapelor sistemului de distributie, ca urmare a patrunderii uleiului prin elementele de etansare a tijei supapei, intrand direct in camera de ardere. Mai mult de atat, inchiderea incompleta a supapei duce la defectiuni si intreruperi in timpul pornirii la rece a motorului iarna. Componentele sistemului de distributie nu ajung pana la 150.000 km. Sistemul de ridicare a supapei de admisie (Valvetronic) este capricios. Motoarele BMW nu au dimensiuni de revizie din fabrica, ci doar cota normala. In cazul uzurii peretilor cilindrilor, acestia se alezeaza mentinand in acelasi timp dimensiunea nominala a grupului de pistoane. Din pacate, piesele de schimb pentru motoarele BMW sunt de departe cele mai scumpe si nici nu exista analogi pentru acestea. Revizuirea acestor motoare este cea mai costisitoare.
2. Cele mai bune motoare pe benzina aspirate
Performanta si fiabilitatea motoarelor aspirante este cunoscuta de mult timp. Motoarele pe benzina aspirate sunt motoare cu ardere interna in care admisia aerului depinde doar de presiunea atmosferica, neavand nici o componenta auxiliara (turbina sau compresor) care sa bage mai mult aer. Avand mai putine componente, acestea au un risc mic de defectiune.
Alegerea masinilor cu aspiratie naturala este suficient de larga in intervalul de 1.4-2.0 litri Aceste motoare le intalnim la masinile:
- VW Group – 1.4 16v si 1.6 8v
- Opel – 1.6 si 1.8 Ecotec
- PSA Group – 1.6 TU5 si 2.0 EW
Designul acestor motoare a fost dezvoltat in anii ‘90.
In multe privinte, dezvoltarea motoarelor cu aspiratie naturala depinde de respectarea standardelor de mediu. Daca vor reusi constructorii sa reduca emisiile in conformitate cu standardele din ce in ce mai stricte, atunci grupurile de propulsie aspirate natural vor continua sa se dezvolte, iar daca nu, vor ramane doar o amintire.
Nr crt |
Motoare / marca auto |
Capacitate
in litri |
CP |
Puncte forte |
Puncte slabe |
1 |
BMW N46 |
2.0 |
129, 143,150 si 170 |
Performante ridicate
Consum rezonabil de combustibil
Motor de succes in special varianta 2 l |
Zona cu probleme este tensorul de sincronizare. Dinamic si cu sunet melodic, demonstrand o durabilitate decenta |
2 |
BMW M54 |
2.5 – 3.0 |
170 |
Unul din cele mai bune motoare germane din ultimii ani, il gasim pe BMW seriile 1, 2, 3, precum si X3, X5 si Z4 |
Consum crescut de ulei care uneori este ars chiar de motor |
3 |
Volkswagen |
1.4 16V |
86 |
Motor imbunatatit, excelent pentru utilizarea zilnica |
– |
4 |
Volkswagen |
1.6 8V |
102 |
Motor frumos cu design simplu |
Consum ridicat de combustibil. Deteriorarea bobinelor de aprindere |
5 |
Citroen/Peugeot |
1.6 TU5, JP4 |
109 |
Combinatie armonioasa intre consum si dinamica |
Scurgeri de ulei |
6 |
Citroen/Peugeot |
2.0 EW |
140 |
Functionare stabila, fara probleme |
– |
7 |
Ford Zetec |
1.6 |
|
Ieftin de reparat si durabil |
– |
8 |
Ford Duratec |
2.0 |
|
Unitate de sincronizare fiabila |
Consum ridicat de combustibil |
9 |
Honda |
1.8 si 2.0 R |
140 si 155 |
Au arbore cu came si lant durabil si aprope niciun dezavantaj |
– |
10 |
Honda K24 |
2.4 |
200 |
Un motor puternic, in special seriile K24A2 si K24A3 |
Consum mare de ulei |
11 |
Lexus AR |
2.5 |
208 |
Este fiabil, lantul rezista la stres grav |
Pompa de lichid de racire |
12 |
Mazda |
2.0 |
120-165 |
Fiabil economic si dinamic |
– |
13 |
Mazda |
2.5 |
192 |
Dinamica decenta |
– |
14 |
Mitsubishi 4B1 |
1.8 si 2.0 |
143-190 |
|
Distrugerea vasului de ulei prin coroziune
Consum crescut de combustibil |
15 |
Nissan HR |
1.6 |
113 |
Motor cu recenzii coplesitor de pozitive |
– |
16 |
Nissan MR |
2.0 |
133-147 |
Motor de succes, dinamic economic si durabil |
– |
17 |
Opel Z/A16XER |
1.6 |
115 |
Consum redus de combustibil, intretinere cu costuri reduse |
– |
18 |
Opel Z/A18XER |
1.8 |
140 |
Consum redus de combustibil intretinere la costuri mici |
– |
19 |
Subaru (EJ/FB20) |
2.0 |
150 |
Durabilitate, fiabilitate si consum mic |
– |
20 |
Toyota ZR |
1.6 -2.0 |
98-217 |
Fiabil si durabil |
Uzura prematura a impingatorilor |