1. Funcțiile principale ale anvelopelor
- Mentin greutatea autovehiculului
- Rezista la socurile de pe suprafetele inegale ale drumurilor – presiunea anvelopelor actioneaza ca un arc, atunci cand aceasta presiune se afla in anvelopa la cotele normale.
- Tractiune si franare – folosind forta de frecare dintre anvelopa si suprafata carosabilului, anvelopele ajuta la deplasarea si franarea vehiculului.
- Schimba si pastreaza directia de deplasare a masinii – prin rotirea rotilor directionale, schimba directia tuturor rotilor, permitand masinii sa se deplaseze corect.
Anvelopele corect selectate si instalate, discurile netede, echilibrarea buna, presiunea corecta din acestea si desigur abilitati de conducere, toatea acestea asigura siguranta in trafic.
2. Sfaturi de la specialisti pentru schimbarea anvelopelor
- Alegeti anvelopele in functie de modelul de masina
- Verificati anvelopele in mod regulat, verificati presiunea la fiecare realimentare
- In functie de distanta parcursa, verificati periodic adancimea benzii de rulare si notati varsta anvelopelor, inainte de a schimba setul de roti.
- Cand verificati anvelopele, aplicati regula (4x4x4). Aceasta se refera la adancimea benzii de rulare care trebuie sa fie de cel putin 4 mm, obligatoriu aceasta adancime de 4 mm trebuie sa existe la toate cele 4 anvelope, care nu au mai mult de 4 ani.
2.1 Cand se schimba cauciucurile de iarna?
Specialistii recomanda schimbarea cauciucurilor atunci cand temperatura medie zilnica ajunge la +5 °C, +7 °C. Temperatura medie zilnica trebuie inteleasa ca media aritmetica a sumelor de temperaturi din zi. La anumite masini de generatie mai noua, cand scade temperatura la +4 °C, pe panoul de instrumente apare un avertisment luminos insotit si de un semnal sonor. Din punct de vedere legal, in lunile de iarna: decembrie, ianuarie si februarie, sunt permise numai cauciucuri de iarna, chiar daca temperatura medie zilnica este mai mare. Cu toate acestea, nu este suficient sa prindeti o zi cu astfel de temperaturi si sa va apucati de schimb, trebuie sa fiti sigur ca nu apare o scadere brusca a temperaturii, ninsoare sau alte fenomene meteo extreme. Prin urmare, pe langa exercitiile aritmetice de calcul a temperaturii, important este sa studiati prognozele pe termen lung. Daca va grabiti si treceti la anvelope de vara si exista un (-) constant pe termometru, lasati masina in garaj si folositi alte mijloace de transport.
Vom explica in continuare de ce se schimba cauciucurile in functie de sezon si temperatura.
2.2 Cand se schimba cauciucurile de vara?
De doua ori pe an toti soferii au o intrebare comuna: „cand se schimba anvelopele pe roti”? Nu exista o linie clara intre vara si iarna, astfel incat alegerea datei pentru schimbarea anvelopelor ar trebui abordata foarte responsabil de fiecare sofer. Primavara, alternanta intre zilele calde si cele reci, poate deruta soferii. Atat in cazul cauciucurilor de vara, cat si in cazul celor de iarna, schimbarea acestora depinde de conditiile meteorologice.Trebuie stiut ca in perioada calda, functionarea cu cauciucurile de iarna duce la uzarea mai rapida a acestora. Soferii care au masinile echipate cu anvelope cu crampoane, nu trebuie sa se grabeasca la montarea anvelopelor; ar trebui sa astepte temperaturi de peste 0 °C pe timp de noapte si de aproximativ +10 °C pe timp de zi.
Pentru anvelopele impanzite, situatia este mai complicata; asfaltul uscat uzeaza foarte tare cauciucul: cateva zile de condus sunt egale cu cateva mii de curse pe timp de iarna.
Exista si o optiune universala pentru perioadele de tranzitie dintre vara si iarna si invers, aceasta este anvelopa „pentru toate anotimpurile”. Dar, in acest caz, va trebui sa alocati fonduri din buget pentru un set suplimentar, deoarece „all-season” este, de asemenea, un cauciuc specific, nu functioneaza asa cum trebuie nici vara nici iarna. Anvelopele pentru toate anotimpurile sunt un compromis intre aderenta buna pe gheata si aderenta stabila pe asfaltul uscat si cald. Acest lucru este imposibil la „all season”, acestea fiind totusi niste cauciucuri mediocre.
Daca tii la viata ta, echipeaza masina vara cu cauciucuri de vara si iarna cu cele de iarna.
Sa facem o mica comparatie intre cauciucul de iarna si cel de vara, ca sa intelegeti de ce este obligatorie schimbarea acestora.
- Anvelopa de iarna – compusa din cauciuc moale, modelul benzii de rulare directional sau asimetric. Duritatea pentru anvelopele cu frecare (fara suruburi) este de 50 – 55 de unitati, iar pentru cele de vara este de 65 – 70 de unitati. Aceasta este o diferenta semnificativa. Datorita acesteia, anvelopele de iarna nu se bronzeaza la frig, din aceasta cauza „plutesc” la temperaturi de inghet, transformandu-le intr-un fel de jeleu pentru asfaltul fierbinte. Modelul benzii de rulare la anvelopele de iarna – o canelura frecventa cu „heringbone”- este ascutit pentru aderenta pe zapada si gheata. Suprafata benzii in sine este acoperita cu taieturi inguste (sipes). In zona de contact cu soseaua, sarmele se extind, ca si cum ar fi lipite de gheata, motiv pentru care anvelopele de iarna sunt atat de performante pe drumurile alunecoase.
- Anvelopele de vara sunt concepute intr-un mod complet diferit. Proiectarea lor vizeaza combaterea acvaplanarii – banda de rulare indeparteaza efectiv apa din plasturele de contact, astfel incat roata sa nu alunece pe drum umed. Duritatea compusului de cauciuc este semnificativ mai mare, pentru a asigura stabilitatea pe asfaltul fierbinte.
3. Care sunt riscurile unor cauciucuri neadecvate cu sezonul
Conform mai multor studii, anvelopele de iarna, pot fi periculoase in afara sezonului, deoarece cauciucul moale afecteaza semnificativ distanta de oprire si afecteaza manevrabilitatea pe asfalt uscat si cald.
Cum se comporta anvelopele de iarna vara?
In practica, functionarea anvelopelor de iarna, care sunt nenaturale pentru acest anotimp, are ca rezultat o crestere semnificativa a distantei de franare. Cu cat temperatura creste, cu atat distanta de franare devine mai mare. Datorita compozitiei cauciucurilor moi, care reduc rigiditatea si soliditatea benzii de rulare, anvelopele de iarna se raspandesc literalmente pe asfalt.
La o temperatura a asfaltului de +7 °C, o masina care circula cu 100 km/h, dotata cu anvelope de iarna, se va opri cu 16,5 metri mai tarziu decat o masina dotata cu cauciucuri adecvate de vara. Anvelopele de iarna, folosite pe timp de vara, s-au dovedit a fi cu 38% mai proaste decat cele de vara.
Aceste comparatii se fac foarte frecvent in strainatate. Asadar, finlandezii au efecuat un test similar (franare la 80 km/h) si au ajuns la aceleasi concluzii: masina cu anvelope de iarna (pe timp de vara) a oprit cu 14 m mai tarziu dect normal. In plus, in timpul experimentului, finlandezii au masurat viteza la care a inceput acvaplanarea. La anvelopele de vara, masina a pastrat controlabilitatea pe o pista plina cu apa, pana la 84 km/h, iar masina cu anvelopele de iarna a iesit de pe pista la 69,5 km/h.
In concluzie, este evident ca acesti metri suplimentari pentru distanta de oprire, reprezinta un risc real de a intra in masina din fata care s-a oprit brusc (pe anvelope de vara) sau de a nu avea timp sa franeze inainte de trecerea de pietoni. Si acvaplanarea timpurie este perspectiva pierderii controlului pe un drum umed. In acest context, consumul crescut (pana la 10%) de combustibil si zgomotul anvelopelor, par a fi un fleac, dar le vom mentiona si din motive de completitudine. La fel si despre uzura intensiva: anvelopele de iarna se uzeaza de 2-3 ori mai repede decat cele de vara la temperaturi pozitive ale asfaltului.
Multi soferi continua sa mearga vara cu cauciucurie de iarna care nu mai sunt bune pentru iarna, crezand ca vara sunt inca bune; aceasta este o greseala imensa, dupa cum ati vazut in testul de mai sus, facut pe cauciucuri noi, nu uzate.
4. În ce condiții sunt obligatorii cauciucurile de iarna
- In anumite conditii meterologice (de ex: zapada sau gheata pe drum). Daca doriti sa calatoriti in Europa, pentru fiecare tara sunt norme diferite, asa cum vom prezenta mai jos.
- In cazuri exceptionale (conditii meteo dificile), poate fi permis de la 1 noiembrie pana la 31 martie pentru vehicule cu o greutate de pana la 3,5 tone.
- Anvelopele de iarna sunt obligatorii pentru masinile inmatriculate in Bulgaria, si foarte recomandate pentru masinile cu inmatriculare straina.
Tabelul urmator reprezinta conditiile generale pentru anvelopele de iarna si cu pneuri, pentru vehicule cu o greutate totala care nu depaseste 3,5 tone, din Europa:
TARA |
ANVELOPE DE IARNA |
ANVELOPE CU CRAMPOANE |
LANTURI ANTIDERAPANTE |
Austria |
Obligatoriu
01.11 – 15.04 |
Permis
01.10 – 31.05 |
Permis
01.10 – 31.05 |
Azerbaijan |
Nici o cerinta legala |
Permis |
– |
Albania |
Nici o cerinta legala |
Permis |
Permis
01.11 – 30.04 |
Andorra |
Necesar |
Permis
01.11 – 15.05 |
Permis |
Armenia
|
Obligatoriu
01.12 – 01.03 |
Permis |
Permis |
Bielorusia |
Obligatoriu
01.12 – 01.03 |
Permis |
Permis |
Belgia |
Nici o cerinta legala |
Interzis |
Permis |
Bulgaria
|
Obligatoriu
15.11- 01.03 |
interzis |
Permis
01.11 – 01.03 |
Bosnia si Hertegovina |
Obligatoriu
15.11 – 15.04 |
Interzis |
Permis
01.11 – 15.04 |
Marea Britanie |
Nici o cerinta legala |
Permis |
Permis |
Ungaria |
Nici o cerinta legala |
Interzis |
Permis |
Germania |
Necesar |
Interzis |
Permis |
Grecia |
Nici o cerinta legala |
Permis |
Permis |
Danemarca
|
Nici o cerinta legala |
Permis
01.11 – 15.04 |
Permis |
Irlanda |
Nici o cerinta legala |
Permis |
Permis |
Islanda |
Obligatoriu
01.11 – 14.04 |
Permis
01.11 – 14.04 |
Permis |
Spania
|
Nici o cerinta legala |
Permis
15.11 – 31.03 |
Permis |
Italia
|
Nici o cerinta legala |
Permis
15.11 – 31.03 |
Permis |
Cipru |
Nici o cerinta legala |
Permis |
Permis |
Luxemburg |
Necesar |
– |
– |
Olanda
|
Nici o cerinta legala |
Interzis |
Interzis |
Norvegia |
Nici o cerinta legala |
Permis
01.11 – 15.04 |
Permis |
Rusia
|
Obligatoriu
01.12 – 01.03 |
Permis |
Permis |
Romania |
Obligatoriu
01.11 – 31.03 |
Interzis |
Permis |
5. Ce amenzi risca soferii care nu-si schimba anvelopele de iarna cu cele de vara?
Anvelopele de iarna va pot salva, nu numai masina, dar si viata; la urma urmei, o calatorie pe prima gheata, pe anvelope de vara, se poate transforma in tragedie. Pentru o masina, iarna nu vine pe 1 decembrie, ci in momentul in care temperatura medie zilnica scade la 5 – 7 °C; la aceasta temperatura, anvelopele de vara incep sa isi piarda elasticitatea. Potrivit codului rutier, este interzisa circulatia autovehiculeor pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acestea sa fie dotate cu cauciucuri de iarna. Este vorba despre OG 5 /2011 sau „Legea cauciucurilor de iarna”. Riscul nerespectarii acestei legi este siguranta masinilor participantilor la trafic si pasagerilor din masina, atragand dupa sine, o amenda intre 9 si 20 de puncte, pentru 145 lei punctul, respectiv 1305 – 2900 lei. Mai mult, soferilor li se retine certificatul de inmatriculare ori dovada inlocuitoare a acestuia.
In cazul autovehiculelor de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si a autovehiculelor de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, sanctiunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplica dupa caz operatorilor de transport/intreprinderilor sau conducatorilor auto de catre inspectorii de trafic ai ARR sau reprezentantii Politiei Rutiere conform OUG nr.109/2005, valoarea amenzii fiind de 2500 – 4000 lei si se face venit integral la Bugetul de stat sau bugetele locale, dupa caz. Daca fapta constatata are ca efect si blocarea unui sector de drum, sanctiunea contraventionala este de 5000 – 8000 lei plus costurile aferente interventiei de degajare a sectorului de drum afectat.