1.Fum alb sau albastru la diesel / benzina? Vezi cauzele si solutiile
Masina poate fi usor comparata cu un organism viu. Atunci cand apar unele defectiuni, cand se uzeaza anumite componente si ea incepe sa functioneze anormal, apar si simptome specifice, menite sa te puna in garda si sa intelegi ca masina nu se mai afla in stare optima de functionare.
Un astfel de simptom este fumul ce este eliberat pe teava de esapament.
Majoritatea proprietarilor de masini nu acorda intotdeauna o importanta serioasa culorii fumului care iese din teava de esapament, desi acest simptom poate indica anumite defectiuni ale masinii, dintre care unele pot fi de-a dreptul serioase.
In plus, pe langa culoarea fumului este foarte important si momentul cand apare acesta, precum si frecventa cu care apare.
1.1. Cauze fum alb diesel
Fumul alb este, in general, un semn de umiditate ridicata in sistemul de evacuare. Asadar, este normal sa gasiti fum alb la motoarele diesel la rece.
Dupa ce motorul se incalzeste, aburul si condensul dispar. Dar daca observi ca si dupa acest moment continua sa iasa fum alb odata cu incalzirea motorului, atunci nu trebuie sa stai prea mult pe ganduri. Acesta este un semn clar al unei defectiuni a motorului diesel.
Majoritatea problemelor cauzate de fumul alb din teava de esapament se datoreaza supraincalzirii motorului sau a alimentarii deficitate cu combustibil. Acordand atentie nuantei fumului, mirosului acestuia precum si comportamentului general al masinii, se poate identifica cauza reala a aparitiei acestuia.
Dupa ce motorul a atins temperatura optima de functionare, un astfel de fum poate indica::
Ø Condens solar
Ø Arderea incompleta a motorinei
Ø Consum ridicat de combustibil ca urmare a unei defectiuni a injectoarelor
Ø Scurgerea lichidului de racire in colector
Ø Compresie scazuta
Trebuie specificat faptul ca vehiculele care au in dotare filtru de particule FAP/DPF pot prezenta fum alb din toba de esapament in timpul arderii particulelor de funingine.
Pentru a diagnostica o anumita cauza trebuie urmati cativa pasi simpli:
- In primul rand clarificati culoarea fumului: este alb pur sau are ceva nuanta? In general culoarea gri albicioasa indica un amestec gresit, in timp ce fumul alb gros indica prezenta lichidului de racire in cilindri.
- In al doile a rand verificati nivelul lichidului de racire pentru prezenta gazelor de esapament si prezenta uleiului in sistemul de racire.
1.2. Cauze fum alb la benzina
In principiu, daca motorul si restul componentelor din sistemul motor functioneaza corect, atunci evacuarea nu ar trebui sa aiba nicio culoare, deoarece sistemele de evacuare au o componenta speciala – un catalizator care curata evacuarea de diferite gaze.
Totusi, de ce scoate fum alb un motor benzina?
Fum alb benzina, din condens – In caz de umiditate ridicata a aerului sau in timpul sezonului rece, dimineata la pornirea masinii, se poate forma condens pe peretii circuitului condus de evacuare
Astfel, principalele motive pentru care iese fum alb din teava de esapament a unui motor pe benzina sunt:
- Deficienta injector
- Scurgerea lichidului de racire in cilindru
- Benzina de proasta calitate
- Arderea uleiului (inele de fum)
Cum verificam cauza?
Primul lucru scoateti joja si asigurati-va ca nici nivelul uleiului, nici starea acestuia nu sunt schimbate (culoare laptoasa, emulsie).
Folositi un servetel alb curat – aplicat pe teava de esapament in evacuare cu motorul pornit. Daca este curat, fumul este de fapt abur. Totusi, in situatia in care pe servetel apar anumite pete grase, atunci aveti de-a face cu prezenta uleiului nears. Daca, insa, apar pete galbene sau albastrui, acestea indica prezenta antigelului. Antigelul poate patrunde in cilindri fie printr-o garnitura sparta.
Cand soferul porneste masina, toba de esapament se incalzeste, iar umiditatea rezultata se amesteca cu gazele de esapament. Drept urmare din teava de esapament iese fum alb. Acest fenomen presista pana la eliminarea condensului din sistem.
La temperaturi mai mici de 10 grade chiar si cu incalzirea prelungita a motorului vom avea fum alb la rece. In esenta acesta nu este fum ci abur. De asemenea, puteti observa picaturi de apa pe teava de evacuare.
In concluzie, in perioada rece si cu un nivel crescut de umiditate vom avea fum alb la pornire.
In situatia in care evacuarea este complet uscata si fumul alb nu se disipeaza rapid dupa iesirea duin teaza, ci continua sa se emane in aer sub forma de ceata sau nor, atunci este cel mai indicat sa apelati la specialisti pentru o diagnoza completa, profesionala.
2. Fum alb la pornire la rece diesel si benzina
Indiferent ca este vorba despre un motor pe benzina sau de unul pe motorina, la pornirea la rece – asa cum am mai mentionat anterior – este normal ca acesta sa fie prezent ca urmare a fenomenului de condensare (din cauza umiditati). Totusi, daca dupa incalzirea motorului acesta persista, pot fi anumite cauze care merita luate in seama, respectiv:
- Prezenta umiditatii
- Prezenta apei in combustibil
- Functionarea incorecta a sistemului de injectie
- Arderea incompleta a combustibilului
- Lichidul de racire intra in cilindri
- Duza defecta
- Cronometrarea incorecta a pompei de combustibil (la motoare diesel)
Este de remarcat faptul ca unele dintre motivele pentru care fumul alb periculos apare din teava de esapament a unei masini, fie ea diesel sau benzina pot avea origini diferite, asa ca le vom trata separat.
3. Masina scoate fum alb cand accelerez si cand se incalzeste motorul
Am stabilit deja ca odata incalzit motorul, fumul alb datorat condensului trebuie sa dispara. In cazul in care acest lucru nu se intampla, atunci poate fi vorba despre una din cauzele demai sus. Dar cum sa va dati seama despre care este vorba?
Ei bine, in situatia in care la accelararea masinii apare fum alb insotit si de o senzatie de tremurat, atunci mai mult ca sigur este vorba despre una sau mai multe probleme aparute la motor. Daca aceste probleme nu sunt identificate in timp util, iar masina continua sa fie exploatata atunci exista riscul aparitiei mai multor probleme suplimentare, printre care:
- Modificarea unghiului de injectie si intarzierea aprinderii in cilindrii
- Probleme la pornire, motorul nu porneste bine, atat la rece cat si la cald
- La ralanti, motorul incepe sa zvacneasca, iar sub sarcina – troit.
4. Fum albastru la prima cheie
Motivul principal pentru formarea de fum albastru din teava de esapament este patrunderea uleiului in cilindrii motorului. Fumul care apare din acest motiv poate avea o culoare diferita – de la albastru transparent la fum alb-albastru mai gros. De regula cand fumul este uleios (pentru aceasta se recomanda inca o data realizarea testului cu servetelul, amintit anterior) consumul de ulei creste. Mai mult, in functie de gradul defectiunii creste si consumul de combustibil.
Cea mai frecventa cauza de patrundere a uleiului in cilindrii este uzura componentelor grupului cilindru – piston.
Fum albastru se poate forma pe tot timpul incalzirii motorului, dar treptat el dispare.
Daca problema a aparut din cauza etanseitatii reduse a supapelor, atunci culoarea fumului va fi alb-albastru.
Este foarte simplu sa se identifice acest defect – va exista putina compresie sau deloc in acel cilindru si se va forma un depozit negru puternic pe bujie.
Asadar, vezi ca fumul alb poate fi inofensiv, in timp ce fumul albastru reprezinta cel ma adesea un motiv de ingrijorare. Totusi, nu trebuie sa intrati in panica. Daca sunteti din Brasov sau din imprejurimi si ati remarcat ca masina dumneavoastra prezinta simptomele de mai sus, atunci va asteptam in service-ul nostru pentru o diagnoza completa. Programati-va AICI si fiti in siguranta!