Regulatorul de presiune, cunoscut de majoritatea soferilor ca fiind “supapa de presiune”, asigura un grad ridicat de performanta autovehiculului si stabileste un consum de combustibil in cote optime. Regulatorul de presiune poate fi de natura mecanica sau electrica (in functie de tipul motorului), cu rolul de a regla presiunea pompei de combustibil (benzina sau motorina), sa nu treaca de o anumita valoare. Printre simptomele ce anunta aparitia unei defectiuni la regulatorul de presiune combustibil, puteti intalni:
Motorul functioneaza instabil
Masina se smuceste in timpul mersului
Motorul porneste greu sau deloc
Masina accelereaza lent la turatie mare
Motorul se opreste la mersul in gol
Puterea nominala a motorului scade
Fum inchis la culoare pe esapament – acest simptom nu este intalnit doar la defectarea regulatorului, ci si in alte situatii, cum ar fi: carburator defect, injectoare uzate, filtre de aer infundate
Creste consumul de combustibil – cand regulatorul functioneaza prost, motorul este nevoit sa depuna eforturi mult mai mari pentru ca masina sa poata functiona
Probleme la accelerare si decelerare – daca regulatorul este defect, turatia motorului nu trece de 2000 – 3000 de ture, existand un dezechilibru aer – combustibil. Prin acumularea in exces a combustibilului, se va intarzia efectul de reducere a vitezei, ingreunand decelerarea
Pierderi de combustibil – regulatorul este echipat cu garnituri care se pot uza in timp. Defectiunea trebuie remediata rapid, existand risc de incendiu.
Cele mai frecvente cauze ale defectarii regulatorului de presiune
Expirarea termenului de valabilitate
Combustibil de proasta calitate
Imbacsirea filtrului de combustibil
Montarea incorecta a regulatorului, daca s-a incercat o repartie la domiciliu.
Simptome regulator presiune benzina defect
Majoritatea motoarele pe benzina sunt motoare cu injectie indirecta la care combustibilul este injectat fie monopunct, cu un singur injector inaintea supapelor, substituind astfel carburatorul, fie multipunct (MPI), cu cate un injector in fata fiecarei supape de admisie. Constructiv, toate marcile de autoturisme cu motoare MPI (Dacia Logan 1.2 MPI, 1.4 MPI, 1.6 MPI, Audi A3 1.6 MPI, VW Golf 5 1.6 MPI etc) au aceasta varianta de injectie. Diferenta dintre presiunea combustibilului in rampa si cea a aerului de admisie trebuie sa fie permanent constanta, indiferent de cum functioneaza motorul. Acest echilibru este mentinut de regulatorul de presiune. Daca regulatorul de presiune combustibil este defect, nu se mai mentine un nivel constant intre presiunea carburantului si cea a aerului, fapt ce duce la o functionare defectuoasa a motorului, deoarece cantitatea de benzina injectata in cilindri nu mai poate fi controlata.
Debitul de benzina scazut sau blocarea completa a regulatorului
Toate autoturismele GDi, PSi, TSi, TPSi sunt echipate cu motoare pe benzina cu injectie directa – FSI (Fuel Stratified Injection), la care combustibilul este injectat direct in cilindru, in camera de ardere, folosind o rampa comuna pentru toate injectoarele, iar o pompa de presiune va impinge benzina concomitent si egal in toate injectoarele.
Simptome regulator presiune diesel defect
Motoarele diesel clasice sau moderne folosesc injectia directa – care poate fi:
– Injectie PD pompe – diuze (pompe – duse sau pompa – injector) – Ex: motor cu 4 cilindri si 4 injectoare , fiecare fiind alimentat cu pompe de motorina individuale de presiune mica. Acest sistem este cel mai avantajos pentru ca, daca un injector se strica , nu este necesara inlocuirea tuturor, ci doar a celui care s-a defectat.
– Sistem common – rail (rampa comuna), la care se foloseste aceeasi rampa pentru toate injectoarele, fiind necesara o singura pompa de presiune care va impinge motorina concomitent si egal in toate injectoarele.
Simptome
Marci de masini Diesel
Cauze defectiuni
– Fum alb la ralanti
– Pornire grea
– Intreruperi la ralanti
– Consum mare de carburant
– Fum negru in sarcina
– Pornire grea la rece sau la cald
– Putere scazuta la plecarea de pe loc si in sarcina
– Oscilatii la ralanti
– Trepidatii motor
Audi A4, Audi A3, Audi A4 B5, Audi A4 B6, Audi A4 B7,VW Passat B5, VW Passat B6, VW Passat B7, VW Tuareg, VW Caddy, VW Polo, VW Turan, VW Golf 4, VW Golf 5 Plus, VW Multivan T5, VW Sharan, Ford Galaxy, Seat, Skoda Octavia, Skoda Fabia, Skoda Superb etc.
– Combustibil de calitate inferioara
– Alimentarea din bidoane
– Nerespectarea perioadei de inlocuire a filtrului de motorina