Timp de aproape 6000 de ani omul s-a folosit de beneficiile pe care le-a adus descoperirea rotii, una dintre treptele importante pe scara evolutiva a societatii. Prima aparitie find sub forma de roata a olarului, apoi ca mijloc de transport de la punctul A la punctul B. Forma initiala de disc de lemn a fost transformata in roata cu spite iar apoi in jante de tabla sau aliaj, lucru care a permis deplasarea cu viteze din ce in ce mai mari. Astazi anvelopele ne ajuta sa ne deplasam cu performanta uluitoare si manevrabilitate in orice conditii de trafic.
Iti oferim un scurt ghid despre cum sa te porti cu anvelopele masinii tale:
Intretinere
Unul dintre cei mai importanti indicatori in intretinerea cauciucurilor auto este cel de uzura, fiind recomandat ca acesta sa nu depaseasca pragul maxim. Pentru o exploatare corecta a anvelopelor trebuie respectata distanta de la primul strat de cord metalic pana la fundul canalului readancit, cu precizarea ca acesta distanta sa nu fie mai mica de 2-3 mm.Presiunea din anvelope trebuie sa fie verificata constant si este recomandat sa nu se depaseasca sarcina maxima permisa. Evitati rulajul pe drumuri denivelate, neamenanjate si linii de tramvai sau suprafete pe care profilul cauciucului nu se poate adapta.
Recomandari:
Nu rulati cu anvelopele in supra/subpresiune, acest lucru provoaca supraincalzirea benzilor de rulare
Nu expuneti cauciucurile la temperaturi inalte, aer sarat, radiatii ultraviolete sau ozon
Orice reparatie a anvelopei trebuie realizata la un service autorizat
Curatati cauciucurile numai cu solutii profesionale (nu cu detergenti concentrati sau motorina)
Echilibrare roti
Acesta operatiune este indicata imediat dupa montarea anvelopelor noi pe masina pentru evitarea uzurii neuniforme a cauciucuriloe si vibratiilor care afecteaza atat confortul conducatorului auto cat si pe cel al pasagerilor.
Aliniament roti
Puteti sa evita problemele de directie ale masinii si uzura neuniforma produse de aliniamentul incorect al celor 4 roti.
Presiune anvelope
Evitati uzura neuniforma si reduceti consumul de combustibil folosind un manometru pentru verificarea presiunii din pneuri. Manometru fiind un echipament de baza in service-urile autorizate.
Rotatie anvelope
In manualul tehnic al autovehicului se gasesc informatii referitoare la intervalul de timp recomandat pentru rotatia anvelopelor, in caz ca aceasta informatie nu este disponibila in manual, va recomandam sa efectuatia rotatia periodica a anvelopelor la fiecare 8000-1000 de km, pentru a evita uzura neuniforma.
Repararea anvelopelor
Procedura corecta de reparare a anvelopelor implica demontarea cauciucului de pe roati pentru a fi inspectat atent starea acestora si detectarea eventualelor deteroirari. Intreg procesul trebuie realizat de catre un service auto dotat cu echipamente de vulcanizare si autorizat pentru aceste operatiuni,
Schimbare
Probabil unul dintre cele mai importante aspecte de discutat, deoarece este strict legat de siguranta soferului si a pasagerilor aflati in masina, precum si a celorlali participanti la trafic. Exista motive multiple pentru care cauciucurile trebuie schimbate,Primul dintre ele fiind: schimbarea anvelopei in functie de anotimp (anvelopele de iarna la temperaturi de sub 7 grade Celsius iar cele de vara pentru sezonul cald). Dupa cum bine stiti exista o lege care obliga conducatorii auto sa-si schimbe cauciucurile de vara cu cele de iarna in luna noiembrie a anului. Al doilea motiv este starea anvelopelor, daca acestea prezinta semne clare de uzura sau deteroriare (fisuri, lovituri, pene, taieturi). Nu in ultimul rand soferul trebuie sa fie atent la orice schimbare de performanta a dinamicii autovehiculului, iar aici putem enumera comportamente precum vibratiile, zgomotul sau pierderea de presiune. In concluzie este foarte important modul in care sunt inspectate si intretinute cauciucurile, acest lucru determinand durata lor de viata.Diferentele dintre cauciucurile de vara si cele de iarna este greu observabila, existand motive clare pentru care anvelopele trebuie schimbate la trecerea dintre anotimpuri. Anvelopele de iarna sunt mai inguste iar aceasta caracteristica ajuta pentru ca in anotimpul rece conducatorii auto au nevoie ca masina sa nu patineze sau sa ramana impotmolita. Cauciucurile de vara sunt mai late decat cele de iarna oferind o stabilitate sporita a autovehiculului (acest lucru se observa cel mai bine in viraje), o aderenta mai buna, o crestere a eficientei de franare pe asfalt si un demaraj mai bun. Ambele tipuri de anvelope au acelasi scop, marirea aderentei, insa in conditii meteorologice diferite.
Verificare
De fiecare data cand un conducator auto are nevoie de informatii suplimentare legate de repararea, inlocuirea sau utilizarea anvelopei, poate sa consulte un serivice autorizat sau un consultant de la magazinele de anvelope. De retinut faptul ca soferul trebuie sa verifice periodic aspectul exterior al cauciucurilor montate pe masina, inclusiv starea anvelopei de rezerva.