Programeaza-te acum!
Probleme cu mașina? Programează-te la atelierul AUTO VROM din Brasov
Contacteaza-ne
1. Posibile cauze de defectiune aer conditionat auto
Aparatul de aer conditionat este un sistem climatic, care raceste aerul dintr-o masina. Acest lucru se datoreaza agentului frigorific, care circula intr-un sistem inchis. Indiferent de marca autovehiculului si de costul acestuia, designul aparatului de aer conditionat este acelasi, diferenta constand doar in elementele sale structurale, principiul de functionare fiind asemanator.
Cauzele posibile de defectiune ale aparatelor de aer conditionat la autovehicule, in functie de simptomele externe sunt:
Simptome externe |
Cele mai probabile cauze |
Eficienta racirii a scazut semnificativ
Se observa spuma in geamul vizor al receptorului-uscatorului |
Sistemul si-a pierdut etanseitatea din cauza coroziunii
Uzura garniturilor de etansare, uzarea conductelor si furtunurilor |
Aparatul de aer conditionat auto se opreste spontan, in special cand conduceti cu viteza redusa sau in ambuteiaje |
Contaminarea condensatorului |
Aerul rece este furnizat cu intermitente
Conductele evaporatorului sunt inghetate
Aparatul se opreste instant
Se aude zgomot in compresor cand aparatul de aer conditionat este oprit |
Sistemul este infundat cu produse de uzura |
Miros neplacut in cabina la pornirea aerului conditionat |
Evaporator infundat (praf, bacterii)
Conducta de scurgere infundata |
Zgomot constant in compresor |
Rulmentul arborelui de antrenare uzat |
Ventilatorul face zgomot |
Rulmentul ventilatorului condensatorului uzat |
Alimentare intermitenta cu aer rece
Aerul conditionat se opreste, se porneste si tot asa |
Functionarea defectuoasa a senzorului de presiune |
2. Senzor presiune AC defect simptome
Senzorul de presiune AC este proiectat pentru a proteja sistemul impotriva daunelor cauzate de suprapresiune. Cand acest senzor este defect apare eroarea P0533.
Principalele cauze care duc la defectarea senzorului de presiune sunt:
- Prea mult sau prea putin agent frigorific
- Functionare necorespunzatoare
- Defectarea ventilatorului de racire
- Senzorul este scurcircuitat
- Deteriorarea firelor si contactelor acestuia
- Umiditate ridicata in sistemul de racire
3. Simptome compresor AC defect
Compresorul este componenta principala a unui aparat de aer conditionat auto. Acesta comprima freonul si il circula prin tuburile evaporatorului.
Simptomele unui compresor de aer conditionat auto defect sunt:
- Zgomot strain – cel mai frecvent, zgomotul sub forma de zumzet apare cand rulmentul de la fulie este defect. Aceasta este o defectiune grava, ce poate duce la ruperea ambreiajului electromagnetic, deteriorarea capacului frontal al compresorului, craparea garniturii si scurgerea de agent frigorific.
- Ambreiajul electromagnetic nu functioneaza corect atunci cand i se aplica tensiunea corect. Blocarea ambreiajului duce la intreruperea functionarii compresorului de aer conditionat.
- Lipsa de etanseitate. – defectiune care se poate remedia cu usurinta
- Aer cald in loc de rece, chiar daca aparatul a fost setat pe o temperatura mica – clapeta sau robinetul electric blocate.
- Scurgeri de lichid – daca s-au uzat rulmentii compresorului acestia nu mai pot mentine lichidul in momentul presurizarii agentului de racire.
- Volumul de freon din sistem nu corespunde normei, fiind prea mult sau insuficient.
- Radiatorul este foarte murdar, sau ventilatorul de racire este defect. Prin urmare uzura este accelerata.
- Supapa de expansiune termica blocata
- Deformarea tuburilor conductoare
4. Simptome lipsa freon aer conditionat
Orice masina care are sistem de climatizare sau aer conditionat, mai devreme sau mai tarziu se va confrunta cu reincarcarea instalatiei cu freon. Freonul este un amestec de gaze cu proprietatea de a se vaporiza la temperaturi foarte mici, chiar foarte mici fata de incinta ce urmeaza a se raci.
Simptomele care indica lipsa freonului din instalatie sunt:
- Racirea aerului este incorecta
- Unitatea interioara si/sau exterioara a aparatului nu functioneaza corespunzator
- Fisurile din conductele de racire strapunse pot duce la pierderea rapida a freonului
- Ambreiajul compresorului nu cupleaza
- Gheata pe compresor
5. Simptome lipsa ulei compresor AC
Foarte multi oameni uita un lucru foarte important si anume, ca uleiul utilizat in sistemul de aer conditionat este destinat in principal lubrifierii componentelor in miscare, adica compresorului si acului supapei de expansiune. In plus, uleiul asigura racirea compresorului. Ca si in cazul freonului, uleiul din sistemul de aer conditionat trebuie sa fie rezistent chimic, de aceea nu trebuie sa se neglijeze calitatea si proprietatile chimice ale acestuia. O lubrifiere necorespunzatoare indusa de folosirea unui ulei inferior, este a doua cea mai frecventa cauza de deteriorare a compresorului de aer conditionat. Profesionistii din industria de reparatii ale aparatelor de aer conditionat pentru autovehicule folosesc termenul de „Moarte neagra”. Aceasta apare din lipsa de lubrifiere a sistemului de aer conditionat. De obicei atunci cand uleiul lipseste, apar particule de metal care se raspandesc in intregul sistem, infundand alte componente ale sistemului, care ulterior necesita o spalare completa si inlocuirea componentelor. De exemplu: compresoarele din sistemul de aer conditionat la vehiculele Ford sunt cele mai sensibile la lipsa de lubrifiere. Probleme similare apar si la compresoarele gasite la vehiculele GM si Chrysler.
Simptomele lipsei de ulei in compresorul de aer conditionat al masinii sunt:
- Compresorul functioneaza corect, dar uneori incepe sa faca zgomot in timpul functionarii
- Daca placa de presiune a compresorului este rotita manual, aceasta opune o oarecare rezistenta
- Cand sistemul este partial dezasamblat, urmele de aschii metalice sunt vizibile pe conductele de expansiune si pe componentele compresorului.
6. Cauze ambreiaj compresor AC defect
Pentru a intelege din ce cauza se defecteaza ambreiajul compresorului AC trebuie mai intai sa stiti ca se compune din:
- Electromagnet
- Fulie cu rulment
- Disc de presiune
Cauzele care duc la defectarea ambreiajului compresorului de aer conditionat sunt:
- Functionarea defectuasa a rulmentului, care a provocat supraincalzirea cuplajului
- Blocarea compresorului, in urma careia presorul s-a oprit din rotire, iar fulia a continuat sa se roteasca , pana cand electromagnetul s-a ars din cauza incalzirii si a deschis circuitul.
- Presiunea crescuta in sistem a supus ambreiajul la sarcini maxime.
7. De ce nu cupleaza compresorul de aer conditionat?
Adesea, compresorul aparatului de aer conditionat auto nu cupleaza, deoarece se scurge freon. Motivele acestor scurgeri sunt:
- Deteriorare mecanica
- Functionarea defectuoasa a rulmentului si fuliei
- Functionarea defectuoasa a ambreiajului electromagnetic
- Defectiune in grupul pistonului
- Fisuri in corpul compresorului
- Uzarea garniturilor de cauciuc
- O curea de tensionare slabita
- Ruperea sigurantelor
- Intreruperea circuitului electric
- Acumularea de produse de uzura si alti contaminanti
8. Miros urat de la aer conditionat auto – iata ce sa faci!
Este un paradox, dar sistemul responsabil pentru climatul confortabil din masina poate deveni o sursa de disconfort. Mirosul aparut in interiorul masinii este „meritul” aparatului de aer conditionat. Exista diferite tratamente pentru vaporizator, cum ar fi: aerosoli in cutii, spuma, bomba de fum etc. Cel mai bine este sa va adresati unui service auto, care va scoate vaporizatorul afara, il va curata si il va cosmetiza corespunzator, indepartand toata mizeria si bacteriile acumulate. Se recomanda o astfel de operatiune, deoarece mirosul urat este de fapt un aer imbacsit cu praf si bacterii, care poate afecta sanatatea plamanilor persoanelor din masina.
9. Solutii pentru cele mai comune simptome ale unui aer conditionat auto defect!
Nr.crt |
Simptome comune |
Solutii de remediere |
1 |
Functionarea defectuoasa a condensatorului |
Un condensator murdar devine ineficient, rezultand o racire insuficienta, determinand inchiderea automata a aparatului de aer conditionat. Intr-o astfel de situatie, este necesar sa curatati urgent radiatorul pentru a evita supraincalzirea si acumularea de presiune in intregul sistem de aer conditionat. Daca se defecteaza condensatorul in sine, acesta este inlocuit cu altul nou. Scurgerile de freon din circuite sunt eliminate prin inlocuirea partilor deteriorate ale structurii sistemului, inlocuirea garniturilor uzate, sau instalarea de plasturi speciali. Pentru a localiza scurgerile de freon din compresor, se poate utiliza un analizor de gaz sau o lampa ultravioleta care va identifica scurgerile. |
2 |
Functionarea defectuoasa a compresorului de aer conditionat auto |
Aparitia zgomotului si a picaturilor de ulei, indica o problerma a compresorului cauzata de uzura garniturilor. Solutia este refacerea etanseitatii. |
3 |
Functionarea defectuoasa a evaporatorului |
Simptomele frecvente sunt mirosul urat in interiorul masinii, scaderea performantei aparatului, din cauza dezvoltarii procesului de coroziune, care deterioreaza canalul de scurgere pentru lichidul de racire. |
4 |
Functionarea defectuoasa a uscatorului receptorului |
Sistemele de filtre din uscator au rolul de indepartare a umezelei si curatarea fluidului de lucru. Daca observati inghetarea furtunurilor, solutia este schimbarea filtrelor. |
5 |
Supapa de expansiune termostatica defecta |
Simptomele care apar sunt: opriri neplanificate, inghet pe conductele evaporatorului si alimentare neregulata de aer rece. Solutia este inlocuirea acesteia. |
6 |
Ventilator defect |
Cauza poate fi data de:
– paletele ventilatorului defecte
– motor ventilator defect
– condensatorul motorului ventilatorului defect
Solutia este identificarea cauzei principale si remedierea acesteia sau inlocuirea componentei defecte. |
7 |
Functionarea defectuoasa a senzorului de presiune |
Are rolul de a opri echipamentul in caz de crestere brusca a presiunii in sistem. Solutia este inlocuirea acestuia. |
Dupa efectuarea oricarei lucrari de reparatii legate de restaurarea sistemului de aer conditionat al masinii, expertii recomanda efectuarea unei spalari preventive a ambelor circuite inainte de realimentarea cu freon. Aceasta solutie va elimina tot felul de contaminari cu grasimi si/sau lichide care interfereaza cu functionarea eficienta a aparatului conditionat din masina.
Aerul conditionat este destul de scump, iar defectarea aparatului de aer auto implica costuri serioase. Pentru a evita astfel de defectiuni, solutia cea mai la indemana este preventia, urmand sfaturile de mai jos:
- Acordati putin timp pentru intretinerea periodica a aparatului de aer conditionat al masinii dumneavoastra. De regula, intervalul de service este de un an si este mai bine sa efectuati aceste lucrari in primavara, odata cu inceperea sezonului de functionare activa a aparatului de aer conditionat.
- Este indicat sa porniti periodic aparatul de aer conditionat, indiferent de vreme sau anotimp; el trebuie pornit timp de 10-15 minute, macar o data pe luna, astfel veti asigura o circulatie constanta a uleiului in sistem, reducand probabilitatea de corodare si infundare din cauza stagnarii pe instalatie. Facand acest lucru aparent banal, veti asigura mentinerea elesticitatii etansarilor, reducand riscul scurgerilor de agent frigorific.
- Spalati si curatati in mod regulat condensatorul de murdaria acumulata, inspectati componentele aparatului de aer conditionat.
Ingrijirea adecvata a aparatului de aer conditionat de pe masina dumneavoastra va asiguta functionarea sa lunga si fiabila.