Debitmetrul este un dispozitiv conceput pentru a estima cantitatea de aer care intra intr-un motor cu ardere interna.
In mare parte debitmetrele au in componenta doua filamente de incalzire foarte sensibile (termistori). Aceste filamente sunt fabricate din platina sau tungsten si sunt alimentate cu un curent electric pentru a fi incalzite pana la o anumita temperatura. Un filament se afla direct in linia de aer, iar cel de al doilea este protejat de fluxul direct de aer cu un ecran. Cand motorul este pornit, fluxul de aer trece prin senzor si raceste mai mult filamentul expus. Ca urmare se produce o diferenta de temperatura intre termistori si se cere un curent mai mare pentru ca filamentul deschis sa restabileasca temperatura necesara.
Tinand seama de intensitatea de racire a termistorului si diferenta de citiri intre filamente, unitatea electronica de control (ECU) calculeaza cantitatea de aer care intra in tractul de admisie si determina cantitatea necesara de combustibil pentru o functionare optima a motorului. Foarte multe debitmetre au in plus si un senzor de temperatura incorporat, pentru aerul care intra in tractul de admisie, ceea ce creste precizia citirilor.
Unele modele de debitmetre, in loc de filamente foarte sensibile, folosesc fie un element de incalzire din ceramica pulverizata, fie un film semiconductor, insa principiul de functionare ramane acelasi, ca in exemplul urmator:
Cand debitul este aproape de zero, RT (filament de platina sau tungsten cu grosime cuprinsa intre 5-20 microni) este incalzit la o anumita temperatura de curentul care trece prin el, ceea ce permite ca podul sa fie mentinut in echilibru. De indata ce fluxul amestecului de aer creste, termistorul incepe sa se raceasca, ceea ce duce la o schimbare a rezistentei sale interne, si in consecinta, la un dezechilibru in circuitul podului. Procesul descris va permite sa calculati debitul amestecului de aer, in termeni de magnitudine a curentului care trece prin pod. Pentru ca ECU sa perceapa semnalul, acesta este convertit in forma digital sau analog. Primul va permite sa determinati debitul in functie de tensiunea de iesire, iar al doilea – dupa nivelul sau.
Aceasta implementare are un dezavantaj semnificativ – o eroare de temperatura ridicata, astfel incat multi producatori adauga un termistor similar cu cel principal la proiectare, dar nu il expun la efectul unui flux de aer.
Pe parcursul functionarii se pot acumula depozite de praf sau murdarie pe termistorul de sarma; pentru a preveni acest fenomen, acest element este supus incalzirii pe termen scurt la temperaturi ridicate.
2. Cauze ale defectarii unui debitmet de aer
Cea mai frecventa cauza de defectiune permatura a debimetrului este murdaria de pe elementul de incalzire: praful si uleiul de motor distorsioneaza citirile si provoaca supraincalzirea. Cauza problemelor enumerate anterior nu va fi neaparat o defectiune a debitmetrului, acestea pot fi determinate mai precis numai dupa diagnosticare. Pe cont propriu puteti inspecta doar punctul de conectare al debimetrului (uneori poate sa apara o defectiune in functionarea motorului din cauza deteriorarii conductei de aer). Apa, intr-un timp scurt, poate duce la defectarea debitmetrului de aer. De exemplu, cand conduceti cu viteza pe o ploaie torentiala, apa poate trece prin filtrul de aer si poate merge direct la debitmetru, producand o defectiune specifica a debitmetrului. In plus, debitmetrul se poate defecta rapid si din cauza scurgerilor din sistemul de admisie, sau din cauza inlocuirii tarzii a filtrului de aer. Cert este ca, daca nisipul sau alte murdarii patrund adesea pe debimetru, de pe strada sau din filtru, atunci in mod natural nu va putea functiona corect pentru prea mult timp.
In concluzie, cele mai comune cauze de defectiune ale debitmetrului sunt:
Contact slab la conexiunile electrice
Elemente de masurare deteriorate
Daune mecanice (vibratii, accidente)
Deplasarea elementelor de masurare (iesire din cadrul de masurare)
3. Simptome ale defectarii debitmetrului de aer
Daca debitmetrul incepe sa furnizeze date incorecte, atunci apar probleme in sistemul de pregatire al amestecului combustibil-aer, proportiile de combustibil-aer sunt eronate. Prin urmare, apar urmatoarele simptome de defectiune:
Viteza de ralanti instabila
Indicatorii de acceleratie sunt incalcati, scaderile apar la cresterea vitezei.
Pornirea dificila sau imposibila a motorului
Rularea anormala a motorului (rotatie prea mare sau prea mica)
Deteriorare perceptibila a dinamicii vehiculului
Consum crescut de combustibil
Lampa galbena „verificati motorul” de la bord nu se mai stinge
4. Sfaturi pentru evitarea defectarii debitmetrului de aer si ce trebuie sa faci
Daca s-a rupt, debitmetrul nu mai poate fi reparat, ci se inlocuieste cu altul nou. Avand in vedere ca aceasta nu este cea mai ieftina varianta, nu va fi de prisos sa va ocupati de intretinerea acestuia si de marirea duratei sale de viata.
Sfaturi pentru evitarea defectiunilor debitmetrului si ce trebuie sa verificati periodic:
Starea filtrului de aer – daca filtrul este defect sau nu indeplineste cerintele tehnice, defectarea debitmetrului va parea o bagatela in comparatie cu valoarea reparatiei motorului.
Starea motorului – vaporii de ulei pot sa patrunda in conducta de aer cand motorul functioneaza. Depozitele de ulei care contamineaza elementul de platina accelereaza uzura. Starea inelelor pistonului si a garniturilor supapei afecteaza concentratia uleiului de motor din gazele carterului.
Starea cablajului – unul din motivele posibile pentru defectarea debitmetrului este incarcarea contactelor electrice. Aceasta problema poate fi remediata fara daune majore.
Verificarea conectorului mufei – verificati fisa pentru atasare si contact corect
Verificarea elementelor de masurare – cea mai banala metoda de verificare a debitmetrului (daca este sau nu defect), consta in demontarea de pe masina a acestuia si montarea pe o alta masina; daca acea masina functioneaza la parametrii optimi, inseamna ca debitmetrul este bun, iar daca nu functioneaza inseamna ca este defect.
Verificarea debimetrului de aer pentru a sesiza anumite deteriorari vizibile. Soferii cu experienta pot determina defectiunea debimetrului MAF prin aspectul sau. Primul pas este indepartarea debitmetrului si apoi examinarea acestuia cu atentie. Se poate sesiza patrunderea lichidului in conducta de aer, sau prezenta unor deteriorari mecanice. Cel mai adesea lichidul poate ajunge in senzor din diferite motive:
Nivel crescut de ulei in carter; intr-o astfel de situatie, uleiul patrunde in senzor
Separator de ulei infundat al sistemului de ventilatie, a carterului
Mentinerea permanenta a aceluiasi filtru de aer, din cauza caruia intra murdaria in termometrul DMRV.