Programeaza-te acum!
Probleme cu mașina? Programează-te la atelierul AUTO VROM din Brasov
Contacteaza-ne
Ambreiajul este o componenta a masinii care prin cuplare transmite un moment de putere unei miscari de rotatie, sau intrerupe aceasta miscare de rotatie prin deculpare.
Ambreiajul clasic este format din urmatoarele componente:
- Discul de ambreiaj – conectat la transmisie
- Cablul de ambreiaj – se monteaza intre pedala de ambreiaj si furca
- Mecanismul de articulatie – conecteaza furca la placa de presiune
- Placa de presiune – este conectata la discul de ambreiaj
- Volantul – se conecteaza la motor
- Rulmentul pilot
- Rulmentul de eliberare
- Furca ambreiajului – cu rol modulator intre placa de presiune si ambreiaj prin intermediul mecanismului de articulatie al ambreiajului
Durata de viata a ambreiajului depinde de stilul de condus; dupa unii specialisti ambreiajul de calitate trebuie sa reziste intre 8.000 km si 16.000 km.
Cele mai comune simptome ale unui ambreiaj defect:
- Cand accelerati simtiti vibratii in pedala de ambreiaj
- Cand apasati pedala de ambreiaj se aud sunete ciudate
- Pedala de ambreiaj pulseaza
- Pedala de ambreiaj nu are revenire, ramane blocata pe podeaua masinii
- Pedala de ambreiaj se apasa greu
- Pedala de ambreiaj da senzatia ca este desfacuta de la locul ei
- Zgomot de macinare si scartait la schimbarea vitezelor
- Masina nu intra in viteza
- Ambreiajul s-a rupt – daca este rupt, uzat sau reglat incorect, sincronizarea motor – cutie viteze nu se realizeaza corect. Nu este doar enervant sa vi se intample asta , insa pune in pericol capacitatea de a conduce si siguranta autovehiculului.
- Ambreiajul aluneca – veti simti ca pe masura ce eliberati pedala si accelerati, masina se misca incet, in timp ce motorul isi va mari turatia considerabil. Ambreiajul se va decupla mai rapid fata de normal, fara sa aiba nevoie de presiune.
Cauze alunecare ambreiaj:
- Cablul ambreiajului trebuie ajustat si curatat de rugina
- Indoirea sau deteriorarea mecanismului de articulatie
- Deformarea sau slabirea placii de presiune
- Ambreiajul este afectat de scurgerile de ulei din motor sau cutie
- Montura motorului este rupta
- Piesele componente ale ambreiajului (discul de ambreiaj, placa de presiune, lagarul de eliberare ) sunt uzate.
- Arcurile de torsiune sunt rupte – ambreiajul trebuie inlocuit
Ambreajul este blocat
- Cablul de ambreiaj este intins sau rupt
- Defectiuni ale cilindrilor de ambreiaj, sau scurgeri, care impiedica cilindrii sa creeze presiunea necesara.
- Conducta hidraulica a prins aer; aerul impiedica crearea presiunii necesare prin locul pe care-l ocupa.
- Legare necorespunzatoare – prin apasarea pedalei, legatura transmite o forta gresita
- Componente ale ambreajului nepotrivite (nu toate componentele achizitionate second hand corespund cu ambreiajul masinii)
Din ce cauze se strica ambreiajul?
Ambreiajul se strica din cauza unor erori de conducere a masinii, cum ar fi:
- V-ati format reflexul de a nu apasa complet pedala ambreiajului atunci cand schimbati vitezele.
- Tot din reflex, de multe ori pedala ambreiajului ramane partial apasata, in loc sa fie lasata libera sa se deplaseze in punctul neutru.
- In timpul condusului loviti constant pedala fara sa fie nevoie.
- La deplasarea in coborare, o treapta de viteza este omisa; frana de motor se realizeaza tot din treapta in treapta, ca si la accelerare.
- Cand sunteti la semafor sau in ambuteiaj, evitati sa tineti piciorul apasat pe pedala de ambreiaj; franarea la viteza mica nu se face din ambreiaj.
- Desi motorul este puternic, evitati sa plecati de pe loc din inertie, cu o treapta de viteza superioara; schimbati-le treptat.
- Pe cat posibil, nu urcati pante prea abrupte.
- Evitati sa tractati greutati foarte mari.
Desi constructiv ambreiajele sunt asemanatoare, din cauza pieselor componente, solutiei adoptata de producatorii de autoturisme si/sau a materialelor folosite, diverse marci auto prezinta mai des anumite defectiuni. Iata cateva simptome intalnite mai frecvent:
Nr
|
Simptome ambreiaj defect |
Marca auto |
1 |
- Trecere lenta dintr-o viteza in alta
- Miros deranjant de garnitura arsa
- Pedala de acceleratie, chiar daca este calcata, nu mai ajuta motorul sa tureze corespunzator, micsorand viteza
- Nivel scazut al lichidului de ambreiaj, culoare schimbata
- Pedala ambreiajului are o pozitie anormala (prea moale sau prea rigida)
- Umezeala sub pedala de ambreiaj
- La schimbarea vitezei apare senzatia de “agatat”
|
Dacia Logan |
2 |
- La schimbarea din treapta 1 in 2 si din 4 in 5 se aud pocnituri infundate la turatii mai mari de 2500 rotatii / minut
- Senzatia de “agatare” la schimbarea vitezelor din 3 in 2.
|
Opel Astra H |
3 |
- Zgomote ciudate ca de rasnita
- Scartait si fluieraturi
|
Volkswagen |
4 |
- Alunecare la schimbarea vitezelor
- Cand pedala este eliberata, pornirea este dura, sacadata
- Miros de ars dupa cuplarea ambreiajului
|
BMW |
5 |
- La pornire, cateva secunde se aude un zgomot ca de morisca (volanta defecta)
- Scartait la apasarea ambreiajului (rulment presiune)
|
Audi |
6 |
- Nu intra in viteza 1 si marsarier la plecarea de pe loc
- Zgomot, scartait (rulment)
- Dardait in pedala (volanta)
|
Mercedes |
7 |
- Scurgeri lichid pompa ambreiaj
- Zgomote la intrarea in marsarier
- Debreiaza din ce in ce mai greu
|
Golf 4 |
8 |
- Ambreiajul tine la ½ de cursa prea jos
- Intra greu in primele 2-3 trepte de viteza
- Tremura la plecarea de pe loc
|
Opel Astra G |