Programeaza-te acum!
Probleme cu mașina? Programează-te la atelierul AUTO VROM din Brasov
Contacteaza-ne
Ce este rulmentul de presiune si ce rol are?
Rulmentul de presiune este o parte componenta a ambreiajului cu rolul de a transmite presiunea de la pedala de ambreiaj la placa de presiune. Principalul scop al acestuia este de a decupla si cupla ambreiajul astfel:
Cand se apasa asupra pedalei de ambreiaj, forta se transmite prin parghia cu furca la mansonul rulmentului de presiune si invingand forta dezvoltata de “petalele” elastice ale placii de presiune, departeaza discul de frecare, iar momentul motor nu se transmite mai departe; aceasta este pozitia decuplat a ambreiajului.
Cuplarea din nou a ambreiajului se realizeaza prin eliberarea lina a pedalei, dupa care arcurile vor apasa din nou rulmentul de presiune pe discul de frecare, iar acesta pe volant. Cata vreme nu exista o apasare energica intre suprafetele de frecare ale discurilor si volantului, forta de frecare ce ia nastere intre aceste suprafete este mica. In aceasta situatie nedorita, ambreiajul nu va putea transmite intregul moment motor, va exista o alunecare intre volant si discul de frecare, discul va avea o turatie mai mica si ambreiajul va patina. In perioada de patinare a ambreiajului, o parte din energia mecanica se transforma in energie termica, ambreiajul se incalzeste si produce uzura mai rapida a garniturilor de frecare ale discului condus. La eliberarea completa a pedalei ambreiajului, forta de apasare dezvoltata de arcuri este suficient de mare pentru a se transmite in intregime momentul motor. Aceasta este pozitia cuplat a ambreiajului.
Deosebim doua tipuri de astfel de rulmenti si anume:
- Rulment de presiune simplu (cu bile) – acest tip de rulment functioneaza pe baza unei legaturi rigide intre tije, cu ajutorul careia aceste unitati mecanice transmit forta la lagar.
- Rulment de presiune hidraulic – la acesta forta este creata de sistemul hidraulic. Avantajul este ca nu necesita prea multa forta de apasare pentru a fi actionat.
Ce simptome sunt pentru un rulment de presiune defect?
Numit si rulment de eliberare a ambreiajului, acesta se afla in repaus in timpul miscarii autoturismului, actionand numai la schimbarea vitezelor. Defectiunea acestuia face imposibila functionarea masinii, in concluzie trebuie schimbat imediat.
Semnele defectarii rulmentului de presiune sunt aceleasi pentru orice tip de vehicule. Defectiunea este destul de comuna, deoarece acesta este supus unei sarcini grele constante, ceea ce inseamna ca se uzeaza mai repede decat celelalte componente.
Simptomele caracteristice unui rulment de presiune defect:
- Daca porniti motorul ascultand zgomotul emis, apoi apasati ambreiajul, si zgomotul nu dispare, ba chiar devine mai puternic, se poate afirma ca aceasta problema este creata de catre rulment. Daca zgomotul dispare, se poate presupune ca defectiunea este din alta parte si anume de la cutia de viteze.
- Cand motorul este la ralanti, in timp ce eliberati ambreiajul se aude un suierat; daca masina este in miscare acesta este mai strident, ca un urlet.
- Daca distrugerea rulmentului este partiala, sunetul de urlet este inlocuit de o lovitura.
- Daca se aude un fluierat in cutia de viteze, este semn ca rulmentul a ramas fara lubrifiant, si daca se lubrifiaza fluieratul dispare.
- Sunetul sub forma de urlet se aude cel mai adesea la aparitia de fisuri sau aschii in carcasa rulmentului, eventual distrugerea uneia sau mai multor role.
- Daca rulmentul este grav deteriorat, se aude un zgomot de lovitura la pornirea motorului. La sesizarea unor astfel de zgomote, motorul nu trebuie sa mai functioneze, deoarece frictiunea resturilor provoaca incalzirea puternica a metalului, iar rulmentul pur si simplu se sudeaza pe arbore, ceea ce ar conduce la inlocuirea ambelor componente.
Care sunt cauzele pentru care rulmentul de presiune se poate strica?
- Stricarea acestei componente se poate produce din cauza denivelarilor, gropilor, sarcinilor pe care le intampina rulmentul in momentul apasarii ambreiajului, ceea ce duce la deplasarea acestuia inapoi. In situatii extreme rulmentul se poate chiar si sparge.
- Defectarea lui se poate produce si din cauza condusului necorespunzator la soferii incepatori sau nepriceputi.
- Aparitia unui zgomot pe timp de iarna, indica faptul ca exista o modificare obisnuita a standardelor liniare ale filmului continuu autoportant (lubrifiantul rulmentului), printr-o scadere a nivelului de temperatura a aerului.
- Cand se tine apasat mult timp ambreiajul intr-o treapta de viteza – in acest moment rulmentul revine din aceasta pozitie, luand si discul condus. Zabovind intr-o pozitie atat de neobisnuita, el este supus unor sarcini incredibile.
- Utilizarea necorespunzatoare duce la uzura prematura a rulmentului.
Cum se face o schimbare de rulment de presiune?
Pentru un necunoscator, inlocuirea rulmentului de presiune la o masina clasica, cu cutie de viteze manuala, se desfasoara astfel:
- Se demonteaza planetarele
- Se goleste cutia de viteze
- Se decupleaza cutia de viteze de la motor si se indeparteaza
- Se scoate siguranta surubului de fixare a furcii de actionare a rulmentului
- Se scoate axul de ghidare al furcii
- Se scoate rulmentul de presiune si bucsa lui de ghidare de pe axul cutiei de viteze
Montarea
- Se lubrifiaza axul cutiei de viteze si rulmentul de presiune
- Se introduce rulmentul cu bucsa sa de ghidare pe axul cutiei de viteze
- Se monteaza furca in spatele rulmentului
- Se trece axul de ghidare al furcii prin aceasta, se strange furca cu ajutorul surubului conic si se asigura acesta cu o siguranta
Presupunand ca restul componentelor kitului de ambreiaj aflate pe motor (placa de presiune, disc de frecare condus) sunt bune si nu s-a dereglat ambreiajul, urmeaza operatiunea inversa de montare a cutiei de viteze, cuplarea ei la motor, reumplerea ei cu ulei de transmisie, montarea planetarelor.
Desigur, volumul de munca este prea mare pentru o piesa atat de mica, de aceea este de preferat sa conduceti cat mai corect, pentru a preveni deteriorarea prematura a rulmentului de presiune si sa-l inlocuiti (eventual, daca este cazul) odata cu kitul ambreiajului.
Pentru initiati, schimbarea rulmentului de presiune se face in urmatorii pasi:
- se demonteaza punctul de control
- se deconecteaza capetele clemei arcului de ambreiaj
- se scoate rulmentul din mansonul de ghidare
- se desprinde suportul arcului
- se scoate rulmentul din cuplaj, dupa care se monteaza altul nou.
Atentie! Noul rulment, dupa ce a fost montat, ar trebui sa se roteasca cat mai usor posibil, orice tensiune sau joc sunt nepermise.
Inainte de a se instala rulmentul pe bucsa de ghidare, suprafetele lor trebuiesc lubrifiate.
Pentru ca ambreiajul este o componenta foarte importanta a masinii, la primele semne ca rulmentul de presiune cedeaza, adresati-va unui service autorizat, pentru a evita deteriorarea intregului sistem.
Rulmentul de presiune al ambreiajului ar trebui sa reziste pana la 150.000 km, in conditii de exploatare corespunzatoare, altfel se va ajunge sa fie schimbat la fiecare 50.000 km.