Vasul de expansiune actioneaza ca un rezervor de compensare: atunci cand este incalzit, lichidul de racire se extinde vizibil in volum. In masinile foarte vechi, nu exista un rezervor de expansiune separat, iar radiatorul insusi juca acest rol.
Busonul radiatorului a indeplinit aceeasi sarcina ca la masinile moderne cu vas de expansiune, datorita prezentei unei supape de evacuare a aburului (de evacuare) permitand fierberea apei doar la 109-112 grade.
De asemenea, in capacul radiatorului a fost prevazuta o supapa de aer, de regula la vid (0.01 -0.10Kgf/cm2). Sarcina busonului a fost invers – sa previna crearea unei presiuni prea scazute in interiorul sistemului. Atat presiunea scazuta cat si cea crescuta sunt daunatoare sistemului de racire al masinii.
Capacul modern al rezervorului de expansiune – desi arata diferit de capacul radiatorului – este similar cu acesta. De regula, in interiorul carcasei din plastic sunt prevazute doua supape de evacuare si admisie.
Dispozitiv dop vas de expansiune VAZ – 2108:
Arc supapa de evacuare
Supapa de admisie
Arc supapa de admisie
Iesire (supapa de abur)
Bloc de supape din alama
Gatul de umplere al vasului de expansiune.
Principiul de funcționare – buson vas expansiune
Deoarece motoarele moderne au temperaturi de functionare mai ridicate decat cele ale generatiilor anterioare, supapele de evacuare ale busonului vasului de expansiune se pot deschide la presiuni de pana la 1.5Kgf/cm2, iar acest parametru este strict reglementat pentru fiecare motor specific.
Supapa de admisie se deschide la 0.03 – 0.13 Kgf/cm2, ceea ce face sa fie evitat vidul excesiv din sistem. Unii producatori combina constructiv doua supape intr-una singura, dar esenta lor nu se schimba.
Atata timp cat presiunea din sistemul de racire este in limite normale, supapele de pe busonul vasului de expansiune nu functioneaza. De indata ce presiunea depaseste valorile limita, acestea actioneaza. Capacul vasului de expansiune serveste nu numai pentru a impiedica scurgerea lichidului de racire din rezervor, ci el are si rol de regulator de presiune in sintemul de racire.
De cate feluri sunt capacele vasului de expansiune?
De regula pentru majoritatea autoturismelor moderne exista capace pentru vasul de expansiune care sunt concepute pentru a functiona in domeniul de presiune de 0.9-1.1 bar.
Exista si capace de vas de expansiune concepute sa functioneze la presiuni ridicate, in special pana la 1.3 bari. Aceste capace sunt folosite in mod deosebit la masinile sport ale caror motoare sunt proiectate sa functioneze la putere mare, dar pentru o perioada scurta de timp.
Capacele pentru vasele de expansiune sunt de diferite feluri, in functie de dimensiunile lor geometrice (diametrul capacului, diametrul garniturii, forta arcului), cat si preiunea pentru care au fost proiectate.
Capacele difera de la o marca de masina la alta, chiar daca principiul de functionare este identic.
Simptome buson vas expansiune defect
Este destul de dificil de identificat o defectiune a busonului vasului de expansiune si, din cauza problemelor de functionare a supapei, pot aparea adesea probleme grave la unitatea motorului, din aceasta cauza.
Totusi, exista o serie de moduri in care putem identifica defectarea busonului vasului de expansiune. Astfel, este important sa acordati o atentie deosebita urmatoarelor simptome:
Prezenta fumului sub capota (vedeti ca iese fum de sub capota): Cel mai adesea apare atunci cand lichidul de racire intra intr-o galerie de admisie fierbinte. In acesata situatie, temperatura motorului va fi la un nivel normal dar tot va arde antigelul. Problema se manifesta atunci cand supapa functioneaza defectuos, ea trebuind sa scada presiunea atunci cand este depasita, insa nu o face. In acest caz incepe sa elibereze presiunea mai devreme decat valorile de varf, ceea ce duce la stropire cu antigel.
Motorul fierbe – se poate observa temperatura crescuta peste limitele normale, in bord. De asemenea se poate aprinde martorul corespunzator (Vedeti si materialul despre ce indica martorii luminosi din bord).
La pornirea masinii, de la deflectoarele de aer se simte un miros neplacut de ulei ars. Este posibil ca de sub capota sa nu iasa inca fum, dar va puteti astepta ca in scurt timp fumul alb sa isi faca simtita prezenta.
Pe clemele tevilor apar urme de antigel.
Clemele de prindere sunt rupte.
Sistemul de racire este spart.
Tuburile sunt comprimate si nu lasa lichidul de racire sa treaca.
Rezervorul lichidului de racire poate fi, de asemenea, spart.
Circulatia antigelului in sistem este perturbata.
Motorul se supraincalzeste dar radiatorul ramane rece.
Lipsa caldura in masina.
Exista buzunare de aer in sistem care nu lasa antigelul sa circule, din aceasta cauza motorul incepe sa se supraincalzeasca.
Busonul este aruncat afara de pe vasul de expansiune.
De cele mai multe ori intr-o astfel de situatie este necesara nu doar inlocuirea busonului ci si repararea altor componente ale sistemului de racire. De exemplu, daca tubul radiatorului este rupt, atunci acesta trebuie inlocuit cu unul nou.
Cand este cazul sa schimbi busonul vasului?
In practica se poate observa adesea faptul ca supapa de inalta presiune din busonul vasului de expansiune este prima care se defecteaza. De fapt, toosolul sau antigelul este ejectat prin supapa chiar si atunci cand presiunea este normala.
De asemenea, se intampla sa nu elibereze presiunea, capacul sa se rupa, iar lichidul de racire sa curga in zona articulatiilor si imbinarilor. Cand supapele din buson nu mai functioneaza sau, ca in cazul anterior, cand capacul este rupt sau fisurat atunci busonul vasului de expansiune trebuie inlocuit cu altul care sa aiba aceleasi dimensiuni si aceiasi parametri.
In cazul in care masina dumneavoastra prezinta oricare din simtpomele de mai sus, sau daca pur si simplu suspectati ca puteti avea de-a face cu un buson vas expansiune defect, va asteptam sa va programati online la service-ul nostru din Brasov, unde veti fi intampinati de cei mai buni meseriasi!