Programeaza-te acum!
Probleme cu mașina? Programează-te la atelierul AUTO VROM din Brasov
Contacteaza-ne
Prezenta uleiului in vasul de expansiune nu este foarte imbucuratoare. De obicei, un sofer afla despre aceasta problema cand verifica cantitatea de antigel din sistemul de racire cu lichid. Asadar, haideti sa vedem care sunt principalele semne, cauze si moduri in care uleiul poate dauna aflat in acest vas.
Semene care indica prezenta uleiului in vasul de expansiune:
- Aparitia pe gatul rezervorului a unei emulsii (rezultata din combinatia uleiului cu antigelul)
- Prezenta unei pelicule de ulei care pluteste pe suprafata antigelului. De obicei filmul are o nuanta inchisa si reflecta bine razele de lumina in diferite culori (efect de difractie);
- Schimbarea culorii antigelului si consistentei lichidului de racire. Antigelul este un lichid limpede de culoare albastra, galbena, rosie sau verde – toate culori clare.
- Miros neplacut in vasul de expansiune – antigelul nu are un miros proeminent, cel mult un miros slab si dulceag. Daca a intrat ulei in antigel, atunci este foarte probabil ca mirosul sa devina puternic (un miros de ars) si intepator.
- Lichidul de racire se va simti uleios la atingere. Antigelul nu va fi niciodata uleios in starea lui naturala.
- Supraincalzirea frecventa a motorului. Datorita faptului ca uleiul reduce performanta antigelului, acesta din urma nu mai este capabil sa raceasca motorul in mod natural. Acest lucru duce, de asemenea, la reducerea punctului de racire a antigelului. Din acest motiv, majoritatea specialistilor considera in acest punct ca antigelul sa fie diluat si scos pe sub capacul radiatorului sau pe sub capacul vasului de expansiune al sistemului de racire. Vara, cand este deja cald, fenomenul devine mult mai vizibil. In plus, motorul fiind supraincalzit se va observa mult mai usor functionarea neuniforma a acestuia – care cu siguranta va va da de gandit.
- Pe peretii rezervorului de expansiune al sistemului de racire sunt vizibile pete de ulei;
- Pe capacul de la radiator si vas de expansiune se vede o depunere de emulsie (amestec de ulei cu antigel).
- Odata cu cresterea turatiei motorului, in vasul de expansiune sunt vizibile bule de aer care ies din lichid.
Dupa sesizarea semnelor de mai sus concluzia este clara si fara dubii: exista ulei in antigel!
Cum se testeaza prezenta uleiului in vasul de expansiune?
In situatia in care ati sesizat unele din semnele de mai sus, dar nu sunteti sigur ca este cu adevarat vorba despre ulei in antigel, atunci puteti testa ipoteza in felul urmator:
Se ia un servetel curat si uscat care se va scufunda in vasul de expansiune. Procedeul va fi rapid, cat sa poata prelua substanta. Apoi se scoate si se arde.
In situatia in care exista ulei, acesta va arde. In cazul in care solutia nu ia foc, atunci este vorba doar de antigel (de ce? pentru ca antigelul nu arde)
Faptul ca aceste doua lichide au ajuns sa se combine inseamna ca etanseitatea a cedat si trebuie verificat tot sistemul punct cu punct. Prin urmare, intarzierea reparatiilor poate duce la infundarea radiatorului, supraincalzirea si defectarea motorului, precum si la alte consecinte nefericite.
Care sunt defectele de duc la intrarea de ulei in antigel?
Pentru a fi mai usor de urmarit, va propunem acest tabel cu simptome si moduri in care puteti verifica defectiunea:
Nr. crt. |
Simptome defectiune |
Cum se verifica defectiunea |
1 |
Schimbarea culorii si consistentei lichidului de racire |
Inspectia vizuala sau cu servetelul a lichidului de racire |
2 |
Prezenta uleiului pe suprafata lichidului de racire (antigel) |
Verificarea tactila a lichidului de racire. Verificati suptrafata interioara a capacelor vasului de expansiune si a radiatorului sistemului de racire. |
3 |
Antigelul miroase a ulei |
Mirositi lichidul antigel |
4 |
Supraincalzirea frecventa a motorului, |
Verificati nivelul antigelului din sistem, starea acestuia, presiunea lichidului de racire, dupa care realizati scoaterea antigelului din instalatie si curatarea instalatiei. Pentru cele mai bune rezultate se recomanda remedierea etanseitatilor si inlocuirea cu antigel nou. |
5 |
Scaparea bulelor de aer din vasul de expansiune al sistemului de racire |
Cu cat viteza de functionare a motorului este mai mare, cu atat sunt mai multe bule de aer. In orice caz, acest lucru indica o depresurizare a sistemului. |
Cauzele patrunderii uleiului in antigel
Exista mai multe cauze ale patrunderii uleiului in antigel. Astfel, vedeti lista de la cele mai rare la cele mai comune:
- Garnitura chiuloasa arsa
- Uzura garniturii sau defectarea schimbatorului de caldura (racitor de ulei)
- Crapatura in captuseala cilindrului (mai ales la exterior)
Metode de eliminare a cauzelor care duc la patrunderea uleiului in antigel:
Inlocuirea garniturii cu una noua, strangerea corecta a suruburilor la cuplu folosind o cheie dinamometrica
Slefuirea capului blocului folosind masini speciale – existente in cadrul unui service auto
Puteti incerca sa lipiti schimbatorul de caldura, dar acest lucru nu este intotdeauna posibil si va trebui schimbata piesa cu una noua
Curatarea suprafetei cu o rola de slefuit, tesire, etansare cu paste epoxidice. In etapa finala, suprafata a fost realizata cu bare din fonta. In cel mai rau caz, o inlocuire completa a blocului de cilindri va rezolva problema.
Consecintele patrunderii uleiului in antigel
O mare parte din soferii incepatori sunt interesati de intrebarea daca este posibil sa conduca atunci cand a intrat ulei in antigel. In acest caz, totul depinde de cat de mult ulei a intrat in lichidul de racire.
In cazul ideal in care a patruns o cantitate mica de ulei in antigel trebuie sa contactati imediat un atelier sau un service pentru a remedia problema cat mai rapid. Doar in cazul unei cantitati mici de ulei mai puteti parcurge o distanta mica cu masina (eventual chiar pana la service).
Trebuie inteles ca uleiul nu doar ca reduce performantele antigelului, dar dauneaza intregului sistem de racire.
Urmari are intrarii uleiului in antigel:
- Supraincalzirea frecventa a motorului
- Infundarea elementelor din sistemul de racire
- Deteriorarea elementelor sistemului de racire
- Uzura grava a motorului
Daca intra ulei in antigel dar si antigel in ulei atunci motorul se poate defecta partial sau complet scazand drastic nivelul de lubrifiere al acestuia.
In astfel de situatii este mai bine sa incepeti imediat lucrarile de reparatie pentru a minimiza impactul negativ al lubrifiantului – nu numai asupra sistemului de racire, ci si pentru un efect negativ asupra motorului masinii in ansamblu.
Astfel, daca sunteti din Brasov sau din imprejurimi, va invitam sa realizati o programare online la service-ul nostru, unde puteti fi sigur ca masina dumneavoastra este pe mana profesionistilor.
Concluzie
Este posibil sa folositi o masina cu ulei in sistemul de racire doar in cele mai extreme cazuri, de exemplu, pentru a ajunge la un service auto. Lucrarile de reparatie trebuie efectuate cat mai curand posibil, cu identificarea cauzei si eliminarea acesteia.
Utilizarea unui vehicul cu amestec de ulei si antigel pe termen lung duce la defectiuni ce necesita reparatii foarte complexe si costisitoare.