Programeaza-te acum!
Probleme cu mașina? Programează-te la atelierul AUTO VROM din Brasov
Contacteaza-ne
1. Simptome termostat defect si cauze
Termostatele sunt paznicii sistemului de racire. Ele monitorizeaza constant temperatura lichidului de racire si regleaza cu precizie debitul catre radiator. Acest fenomen asigura si mentine o temperatura optima de functionare a motorului. Termostatele, ca si alte piese auto, nu pot rezista la infinit. Exista doua tipuri de defectiuni cunoscute ale termostatului si anume:
- Cand termostatul se blocheaza pe „deschis”, lichidul de racire curge continuu prin radiator, impiedicand motorul sa atinga temperatura optima de functionare. Un motor permanent rece nu functioneza eficient, lucru care duce la cresterea consumului de combustibil si a emisiilor, precum si la cresterea uzurii pieselor componente ale motorului. Nu mai vorbim de ambientul din interiorul masinii, care va fi permanent rece.
- Cand termostatul se blocheaza pe „inchis”, lichidul de racire este blocat, nu poate intra in radiator, iar motorul se supraincalzeste. Efectele unui termostat blocat pe „deschis” pot fi mai putin devastatoare decat efectele unui termostat blocat pe „inchis”, dar sunt totusi nedorite pentru proprietarul autovehiculului. Nu in toate cazurile poate fi identificata clar uzura termostatului prin semne evidente, de aceea AUTO VROM recomanda intretinerea preventiva a termostatului.
Nr / crt |
Simptome |
Cauze |
Solutii |
1 |
Lichidul de racire picura sau se scurge in jurul suprafetei de sedere sau pe carcasa |
Setarea incorecta a termostatului, sau utilizarea necorespunzatoare a garniturilor, sau a etansantului. |
In cazul unui termostat nou, sau nou instalat, indepartati cu atentie, verificati si resetati termostatul. Respectati cu strictete normele de strangere. Asigurati-va ca garniturile sunt integre si instalate corect pe spatiul de etansare. Cand se recomanda aplicarea etansantului, curatati marginile piesei si suprafata de asezare si aplicati etansantul uniform de-a lungul marginii piesei. Daca scurgerea nu se datoreaza unei instalari incorecte a noului termostat, acesta trebuie inlocuit imediat. |
2 |
Rugina si coroziune pe suprafetele termostatului |
Agent de racire contaminat, incompatibil, sau amestec de fluide cu o compozitie chimica diferita. O alta cauza posibila este deteriorarea capacului etans. Acest lucru duce la formarea bulelor de aer, care accelereaza coroziunea. |
Inlocuiti termostatul. Spalati foarte bine sistemul de racire inainte de a schimba termostatul cu unul nou. Umpleti doar cu lichidul de racire recomandat de producatorul masinii. Verificati capacul sigilat si inlocuiti-l daca este defect. |
3 |
Depozite de carbon, rasinoase si minerale depuse pe suprafetele interne, infundand termostatul si interferand cu buna functionare . |
Agent de racire contaminat. |
Inlocuiti termostatul si spalati instalatia de racire. |
4 |
Termostatele controlate electronic raman de regula blocate pe inchis sau deschis. |
Conexiuni electrice deteriorate, sau defectiuni ECM ale motorului. |
Verificarea conectorului pentru deteriorari sau coroziune si inlocuirea acestuia. Daca acest lucru nu rezolva problema, verificati codurile de eroare din sistemul de gestionare al motorului. Intr-un ultim caz, se trece la inlocuirea termostatului. |
2. Ce se intampla cand un termostat este blocat pe inchis si ce sa faci?
Blocarea termostatului pe „inchis” duce la supraincalzirea motorului. In mod normal, in timpul deplasarilor, si mai ales cand este in regim de mers in gol cu motorul pornit in blocaje vara, soferul trebuie sa monitorizeze sageata temperaturii de pe tabloul de bord. In conditii normale temperatura ar trebui sa fie de 75-90°C; o crestere a temperaturii cu 5-10°C peste, este deja considerata potential periculoasa si trebuie depistata cauza, care de cele mai multe ori este blocarea termostatului pe inchis.
Cum verificati?
Este necesar sa incalziti motorul, astfel incat sa nu atinga zona rosie de pe senzorul de bord. Apoi opriti contactul, deschideti capota, gasiti furtunul superior al radiatorului. Gasiti si furtunul inferior de la radiator, care arata ca cel superior, atingeti furtunurile, dar aveti grija ca poate fi fierbinte. Daca senzorul de temperatura al motorului arata ca este cald, dar un furtun este fierbinte, iar celalalt este rece, cel mai probabil supapa este inchisa si lichidul de racire nu trece prin radiator. Schimbati termostatul cu unul nou.
Cum actionezi daca masina s-a supraincalzit?
Exista doua scenarii si anume:
- motorul s-a supraincalzit, dar inca nu a fiert. Primul lucru care trebuie facut intr-o astfel de situatie, este parcarea masinii intr-un loc sigur, nu opriti motorul ci il lasati la ralanti. In caz contrar, lichidul de racire nu se misca prin sistem si antigelul fiert poate deteriora piesele motorului.
- motorul s-a supraincalzit si fierbe (iese abur pe sub capota). Daca aburul curge pe sub capota, acest lucru inseamna ca lichidul de racire intra in blocul de cilindri fierbinti. In acest caz masina trebuie oprita cat mai curand posibil.
Atentie!
Nu deschideti capacul rezervorului de expansiune sau al radiatorului – acest lucru duce la arsuri grave.
Masina trebuie luata pe rampa si dusa la un service specializat, pentru a identifica exact cauza si a remedia problema.
3. Ce se intampla cand un termostat este blocat pe deschis si ce sa faci?
De obicei termostatul va esua treptat. Vara aceasta defectiune este mai greu de observat, dar iarna va afecta incalzirea masinii. Cand masina obisnuia sa se incalzeasca rapid si era cald in interior, atunci totul era in ordine, dar daca sageata indicatorului de temperatura nu atinge intervalul de functionare pentru o perioada lunga de timp, atunci termostatul s-a blocat in pozitia „deschis” iar lichidul de racire circula in permaneta fara oprire. In cazul unei deschideri incomplete, temperatura nu va creste peste 70 °C.
Exista o metoda empirica, populara de verificare. Se introduce termostatul in apa fierbinte (100 °C). In mod normal supapa ar trebui sa se deschida, in caz contrar metoda indica un termostat blocat.
In situatia in care nu aveti cunostinte de depanare, sau timpul necesar, apeleati la un service autorizat care va rezolva problema rapid.