1. Ce este chiuloasa?
Chiuloasa, numita si „capul” motorului, se afla in partea sa superiora. Ea este conectata la blocul de cilindrii cu ajutorul unor suruburi. Chiuloasa este una din partile principale ale motorului, care sta la baza constructiei acestuia.
Chiuloasa se poate compara cu un capac care acopera cilindrii unui motor. La montaj imbinarea dintre chiuloasa si motor este sigilata cu mare grija si atentie folosind o garnitura (popular cunoscuta sub denumirea de „garnitura de chiuloasa”), speciala, de sertizare, cu rolul de a asigura o compresie ridicata a amestecului de combustibil in timpul cursei de lucru. Deteriorarea acestei garnituri poate distruge motorul.
Piesele componente ale chiuloasei sunt responsabile pentru procesul de amestecare si furnizare a combustibilului in camera de ardere. Un raport corect dintre combustibil si aer poate fi realizat numai prin functionarea sincronizata a tuturor elementelor componente ale chiuloasei.
In functie de cat de bine sunt reglate componentele acesteia se va determina si buna functionare a motorului.
Chiuloasa este construita din fonta sau aliaj de aluminiu.
2. Ce rol are chiuloasa?
Chiuloasa are urmatoarele functii principale:
- Asigurarea formei si etanseitatii necesare a camerelor de ardere
- Efectuarea functiilor de distributie a gazului – chiuloasa serveste ca o carcasa pentru intregul mecanism de distributie a gazului, in timp ce canalele de admisie si evacuare sunt situate in cap.
- Asigurarea unei rezistente mecanice si termice suficiente
- Ungere si sincronizare
- Racirea camerelor de ardere cu intreaga parte superioara a motorului (precum si asiguraea etanseitatii invelisului de apa al motorului)
- Furinizarea unei instalari fiabile pentru montarea bujiilor, a elementelor de distributie externe si a altor echipamente.
Astfel, chiuloasa (capul) joaca un rol foarte important in motor, facand in principu posibila functionarea. Asadar, orice defectiune, deformare sau deteriorare a chiuloasei sau a componentelor sale individuale implica pierderea performantelor motorului si, in unele situatii, o deteriorare completa a unitatii de putere.
3. Ce este garnitura de chiuloasa
Garnitura de chiuloasa este responsabila de etanseitatea conexiunii dintre blocul de cilindrii si chiuloasa. Ea face posibila realizarea etansarii camerei de ardere si a canalelor invelisului de racire, de-a lungul carora se misca lichidul de racire. Garnitura de chiuloasa poate fi realizata din metal subtire sau din parontiu armat (care are in plus o margine in acele locuri in care sunt facute gauri in garnitura pentru camera de ardere).
4. Simptome chiuloasa fisurata
In majoritatea cazurilor uzura motorului are loc in partea superioara a acestuia, adica pe chiuloasa (cap). Exista mai multe cauze care produc fisurarea acesteia insa cea mai comuna este supraincalzirea motorului.
Fisuri in chiuloasa mai apar si cand stifturile chiuloasei nu sunt stranse corespunzator.
Simptome chiuloasa fisurata:
- Lichidul motor spumega si face bule. In situatia in care capul este crapat, lichidul de racire patrunde in ulei iar nivelul acestuia va scadea din vasul de expansiune. Cand se va forma o pelicula de ulei in vasul de expansiune acesta este semn clar al aparitiei microfisurilor in chiuloasa. Temperatura motorului va scadea sau va creste. Astfel ca daca observati ca sageata de pe senzorul de temperatura coboara si creste din nou, atunci acest lucru va trebui sa va alerteze.
- Motorul vibreaza foarte mult, in special la urcare. Acest simptom este consecinta formarii microfisurilor. Daca antigelul patrunde in ulei si acesta spumeaza, atunci exista suspicunea existentei unei fisuri. Pentru a putea demonstra acest lucru trebuie sa demontati lumanarea (bujia) si sa o priviti. Urmariti daca exista lichid pe ea. Apoi stergeti cu degetul si puneti pe limba. Nu inghititi! Antigelul are gust dulce. Daca este asa, atunci stiti sigur ca s-a format o fisura pe chiuloasa.
5. Chiuloasa fisurata se poate repara?
Chiuloasa fisurata se poate repara prin sudare – aceasta metoda este cea mai eficienta si mai fiabila. Operatiunea se face in 4 pasi:
- Mai intai taiati o bucata de material care se potriveste cu dimensiunea fisurii. Adancimea canalului trebuie sa fie de cel putin 8mm, iar forma trebuie sa fie de pana.
- Inainte de a incepe reparatia chiuloasa trebuie sa fie incalzita la 200 de grade.
Pentru aceasta se poate folosi o lanterna de acetilena .
- Pentru reparatie, utilizati o instalatie de gaz cu aditivi. Cele mai eficiente rezultate s-au obtinut cu sudura in argon.
- Dupa realizarea sudurii, aceasta trebuie finisata printr-o curatare atenta a sudurii. Daca nu exista defecte, atunci suprafata chiuloasei trebuie slefuita.
6. Verificare chiuloasa fisurata
Simptomele amintite anterior indica prezenta microfisurilor in capul blocului. Cu toate acestea, exista multe situatii in care este dificil de determinat cu exactitate locatia fisurilor. Ba mai mult, uneori este de-a dreptul imposibil.
Totusi, exista mai multe metode de verificare a chiuloasei pentru fisuri. Inainte de a incepe procedura de verificare, este necesa sa efectuati lucrarile pregetitoare si anume: clatiti si curatati zona.Verificarea chiuloasei fisurate se face prin:
- Diagnosticarea particulelor magnetice – acesta verificare dureaza cel mai putin timp. Se instaleaza magnetii in jurul chiuloasei, iar suprafata acesteia este presarata cu mici aschii de metal (pilitura de fier). Jetoanele vor incepe sa se deplaseze spre magneti. Daca exista fisuri, jetoanele vor incepe sa se blocheze intre ele. Este o metoda des folosit deoarece poate depista si fisuri mici.
- Verificarea cu lichid – se foloseste un lichid special de vopsire. Aceasta metoda se foloseste pentru a verifica produsele din material nemagnetic. Procedura se desfasoara in mai multe etape:
Ø Curatarea si degresarea suprafetei cu un solvent
Ø Aplicarea unuei solutii cu un colorant special pe suprafata testata
Daca exista fisuri, acestea vor deveni vizibile: pentru a spori efectul, suprafata poate fi presarata cu orice pulbere alba.
- Testarea sub presiune – Pentru a face acest test se vor astupa toate orificiile cu dopuri speciale, iar aerul comprimat este furnizat canalului invelisului de apa. Capul este scufundat in apa pentru a controla scurgerile. Se foloseste o baie speciala, cu apa incalzita la 70 grade celsius. Natura fisurilor poate fi stabilita in functie de intensitatea cu care ies bulele de aer.
7. De ce se arde garnitura de chiuloasa?
Arderea garniturii de chiuloasa este o defectiune grava si destul de frecventa.
Cele mai des intalnite cauze ale defectarii sau epuizarii garniturii chiuloasei sunt:
- Supraincalzirea motorului
- Instalarea incorecta a acesteia la inlocuire
- Consecintele reglarii puterii motorului cu ardere interna
- Capul de strangere necorespunzator al suruburilor chiuloasei
- Combustibil de calitate scazuta, care este insotita de detonare
Primul semn indirect de ardere a garniturii de chiuloasa este supraincalzirea motorului. O defectiune a camerei de ardere bordurata pe garnitura are drept consecinta patrunderea gazelor fierbinti in sistemul de racire a motorului. Drept urmare antigelul se va incalzi.
Se pare ca supraincalzirea motorului dezactiveaza adesea garnitura, iar apoi distrugerea acesteia provoaca o crestere a temperaturii motorului.
8. Simptome garnitura chiuloasa arsa
In situatia in care garnitura de chiuloasa este arsa, masina prezinta urmatoarele simptome:
- Gazele arse intra in sistemul de racire si incalzesc rapid antigelul, formand bule de gaz in vasul de expansiune;
- Tot in vasul de expansiune pot aparea si primele picaturi de ulei;
- Daca garnitura chiuloasei este arsa atunci amestecul de combustibil dintr-un cilindru se va combina cu gazele de esapament ale celuilat cilindru. In aceasta situatie apar probleme la pornirea motorului. Dupa incalzire motorul incepe sa functioneze constant.
- In zona jonctiunii blocului de cilindrii si a capului, se pot vedea dungi uleioase.
- Fumul alb din toba de esapament indica faptul ca antigelul patrunde in camera de ardere.
9. Care sunt semnele si simptomele unei garnituri de chiuloasa arse?
Printre semnele care necesita o examinare amanuntita a garniturii de chiuloasa sunt:
- O spuma alb-maronie pe joja si o emulsie alba pe capacul de umplere a uleiului indica faptul ca lichidul de racire intra in sistemul de lubrifiere a motorului. Lichidul de racire poate patrunde in sistemul de lubrifiere in doua moduri: prin fisura din garnitura chiuloasei si, de asemenea, in cazul unei fisuri in blocul de cilindri. Lichidul de racire ajuns in ulei il dilueaza, ceea ce duce la deteriorare semnificativa a proprietatilor sale de lubrifiere si protectie a componentelor din motor.
- Daca motorul emana in mod constant un fum alb gros (dupa ce s-a incalzit si a atins parametrii de functionare), atunci exista o mare probabilitate de patrundere a lichidului de racire in cilindrii unitatii de putere. Acest lucru se intampla datorita faptului ca lichidul trece in spatiul dintre canalul garniturii si canalul camasii de racire a motorului si camera de ardere a unitatii de putere. In acelasi timp nivelul lichidului din vasul de expansiune scade, deoarece o parte din lichid s-a evaporat in timpul functionarii motorului. In prima faza motorul functioneaza adesea stabil, lichidul de racire pleaca incet, dar dupa un timp defectul devine mai grav. In alte cazuri, o patrundere abundenta de antigel in cilindrii poate forma efectul unui ciocan cu apa, deoarece aproximativ 40-50% din apa distilata este continuta in antigel in sistemul de racire.
- Prezenta petelor de ulei in lichidul de racire la desurubarea capacului de la rezervorul de expansiune, precum si in radiatorul de racire.
- Patrunderea gazelor de esapament in lichidul de racire determina formarea de bule, care sunt in mod constant vizibile .
- Clococtirea lichidului de expansiune este un alt semn care poate indica faptul ca garnitura chiuloasei este arsa.
10. Ce se intampla daca mergi cu garnitura de chiuloasa arsa?
In situatia in care s-a demonstrat prin diagnosticare faptul ca masina are garnitura de chiuloasa arsa, atunci este cel mai bine sa va opriti in service (sau sa mergeti pana la cel mai apropiat service) si sa realizati demersurile necesare pentru a solutiona problema.
Potentialele consecinte pentru motor si costurile eliminarii acestora pot fi de zeci de ori mai mari in comparatie cu costul unei garnituri de chiuloasa si cu munca de inlocuire a acesteia.
Ce trebuie sa stiti este ca o garnitura de chiuloasa arsa, neschimbata la timp duce la blocarea chiuloasei si distrugerea motorului. Asadar nu amanati interventia!