Fulia alternatorului – numita si rola sau scripete rulare alternator – are rolul de a prelua rotatia de la arborele cotit si transmisa alternatorului. Aceasta fulie trebuie sa aiba atat o geometrie, cat si un echilibru perfect. In caz contrar, regulile sunt incalcate, uzura curelelor creste iar alternatorul nu poate sa trimita puterea necesara la bord.
Fulia alternatorului nu este ultima piesa in designul unei masini. Toti soferii ar trebui sa stie importanta acesteia intrucat de ingrijirea ei corespunzatoare depinde si functionarea neintrerupta a motorului.
1.1 Cum ne dam seama ca trebuie Fulia de la alternator?
Uzura cuplajelor alternatorului nu poate fi detectata totdeauna cu ochiul liber. Utilizati recomandarea specialistilor pentru a preveni o defectiune din timp a dispozitivului.
Daca incercati sa porniti masina si motorul nu reuseste sau acesta se blocheaza dupa ce in compartimentul motor apare un sunet de macinat sau de bataie, cauza poate fi deteriorarea scripetei arborelui cotit. Functionarea neuniforma a motorului sau aparitia la panoul de bord a unu martor (lampa) care indica probleme cu bateria, precum si aparitia simbolului Check Engine pot reprezenta noi indicii in acest sens.
O fulie care trebuie inlocuita de urgenta este o fulie care prezinta fisuri pe suprafata sau care produce vibratii.
1.2 Unde este situata Fulia de la alternator?
Fulia alternatorului este montata pe axul rotorului de la alternator si este proiectata pentru a antrena alternatorul. Fulia, asa cum am mai precizat anterior, primeste cuplul de la scripetele arborelui cotit printr-o transmisie pe curea.
Pe langa functia sa principala, fulia protejaza alternatorul masinii dumneavoastra. In timpul functionarii arborelui cotit se formeaza vibratii care pot afecta negativ functionarea alternatorului. Fulia actioneaza ca un amortizor de vibratii si astfel protejaza alternatorul de influente adverse.
Fulia de la alternator, desi este fabricata din metal, esueaza foarte des. Astfel, pentru a preveni acest lucru este necesar sa cunoasteti bine toti factorii care ii pot altera functionarea corecta.
Metalul din care este fabricata fulia nu este calit. Acest lucru il face un element fragil, care nu rezista la influente mecanice (cum ar fi lovituri sau strangerea slaba a monturii). Daca in timpul instalarii, suportul nu asigura o conexiune fiabila intre fulie si arbore, atunci va aparea un joc, care va genera vibratii in intreaga structura a fuliei. Acest joc repetat duce la aparitia de fisuri, care mai devreme sau mai tarziu vor rupe pur si simplu fulia in jumatate. In plus, aceste vibratii afecteaza negativ rotorul alternatorului, care isi va pierde echilibrul si va incepe sa inchida polii de otel ai statorului.
2. Simptome fulie alternator defecta
Functionarea defectuoasa este cauzata de patrunderea murdariei si a apei in interiorul alternatorului, lucru care duce la uzura rulmentilor si a rolelor care blocheaza miscarea inversa.
Pentru a intelege cum sa diagnosticati cauza defectiunii fuliei trebuie sa determinati ce fel de functionare defectuoasa a ambreiajului cu suprafunctionare a alternatorului este.
De fapt, daca avem in vedere faptul ca exista putine elemente in cadrul dispozitivului care se preseaza la putere, vom vedea ca sunt putine astfel de functionari defectuase care ne pot indica o problema la fulia alternator.
Cea mai obisnuita defectiune care duce la nefunctionalitatea fuliei este ambreiajul alternatorului blocat.
O alta defectiune apare atunci cand clemele se rotesc in mod constant separat una de cealata. Motivul este determinat de uzura elementelor interne (ce se vede in imaginea de mai sus). Dar consecintele sunt diferite: alternatorul dumneavoastra practic nu se incarca.
Cea de-a treia este distrugerea completa – ca urmare a blocarii rolelor care asigura rotatia libera a fuliei – atunci cand viteza arborelui cotit difera de viteza de rotatie a alternatorului, carcasa (cusca) se poate rupe.
Asadar, ca sa intelegeti mai simplificat, vedeti in continuare care sunt cele mai comune simptome fulie alternator defecta:
Fluierat de curea la viteze mari;
Vibratii sau smucituri atunci cand conduceti incet si la turatii mici;
Zgomot ca un trosnet la pornirea si oprirea motorului;
Oprirea completa a alternatorului;
Se aud zgomote nenaturale de la alternator in timpul functionarii;
Cand aparatul de aer conditionat functioneaza sau cand masina incetineste, apare o vibratie vizibila.
Pentru a diagnostica functionalitatea unitatii, roriti motorul pana la 4 mii de rotatii. Apoi trebuie sa puneti contactul. Ascultati cu atentie sunetul rezidual. Daca acesta seamana cu sunetul opririi unei turbine, atunci fulia functioneaza corect. Daca nu, piesa trebuie inlocuita cu intregul sau mecanism de rulare.
Concluzie
Inlocuirea la timp a fuliei alternatorului ajuta la cresterea duratei de viata a curelei, protejand-o de vibratiile inutile. Mecanismul de rulare trebuie schimbat la fiecare 100.000km. Reparatia la timp este o garantie a functionalitatii masini.