1. Ce este senzorul de temperatura al unui motor?
Motorul unei masini este un sistem complex, vizitat de o gramada de indicatoare. Unul dintre acestea este senzorul de temperatura care monitorizeaza temperatura si impiedica supraincalzirea motorului. Senzorul de temperatura este format din doua contacte conductoare electric si un element de lucru in forma de con, realizat dintr-un material sensibil. Schimbarea gradului de conductivitate electrica este inregistrata, si astfel, senzorul furnizeaza informatii despre temperatura si atingerea pragurilor critice ale acesteia.
In mod conventional, se pot distinge doua tipuri de senzori de temperatura si anume:
- Mecanic – informatiile despre rezistenta materialului se realizeaza „analogic” prin intermediul unui semnal electric.
- Digital – ca si design nu difera prea mult de cel mecanic, insa informatia despre temperatura este transmisa prin magistrala, direct catre unitatea de control digitala ECU.
2. Cum functioneaza senzorul de temperatura?
Functionarea senzorului de temperatura se realizeaza pe baza proprietatilor fizice ale materialului senzorului, pentru a-si modifica propria rezistenta electrica in functie de gradul de incalzire.
Senzorul de temperatura este un dispozitiv care controleaza incalzirea lichidului de racire. Cand ajunge la temperatura maxima (critica), acesta trimite un semnal la unitatea ECU, care la randul sau porneste suflanta radiatorului. In acest fel excesul de temperatura este resetat, ceea ce impiedica supraincalzirea motorului aducandu-l in stadiul de functionare normala.
Acest senzor care trimite informatii despre „incalzire”, participa indirect la formarea amestecului de combustibil, deoarece un motor rece are nevoie de mai mult combustibil decat unul fierbinte.
3.Unde se afla senzorul de temperatura?
Senzorul de racire se afla totdeauna in lichid, pentru a furniza informatii corecte. Daca nu este cufundat intr-un mediu lichid, inseamna ca nu va functiona corect! Producatorii au inteles acest lucru si, prin urmare, le instaleaza numai in acele locuri care vor fi intotdeauna (chiar si cu depresurizare), „langa” lichidul de racire. De regula aceasta este carcasa termostatului, in blocul cilindrilor, mai rar in capul blocului. Din motive de siguranta, este recomandat ca pe unele masini straine din segmentul premium, sa existe 2 senzori simultan, fixati in locuri diferite: unul pe termostat, celalalt pe blocul motor. Acestia indeplinesc sarcini diferite, de exemplu, unul transmite informatii despre temperatura lichidului catre unitatea ECU si catre panoul auto, celalalt poate controla functia de pornire a ventilatorului de racire.
4. Ce rol are senzorul de temperatura?
Intreg ansamblul din care face parte senzorul de temperatura al motorului genereaza temperaturi ridicate, cu o rapiditate foarte mare. Procesul prin care se realizeaza arderea combustibilului si oxigenului se repeta de cateva mii de ori pe minut, producand in camera de ardere temperaturi de peste 2000 °C. Astfel, este evident ca motorul (diesel sau pe benzina), functioneaza cu un lichid de racire, catre care se transfera cu rapiditate caldura din partile metalice. Lichidul de racire patrunde in blocul motor printr-un sistem de conducte, apoi ajunge in radiator, unde este evacuata caldura colectata in intregul circuit. Pe tot acest parcurs, senzorul de temperatura are rolul de a monitoriza temperatura lichidului si de a o transmite calculatorului de injectie. Masurarea precisa a temperaturii mentine turatia motorului la un nivel constant, printr-un amestec optim de aer-combustibil in camera de ardere. Elementul care permite senzorului sa detecteze variatiile de temperatura din motor se numeste termistor, si este un dispozitiv a carui rezistenta electrica scade odata cu cresterea nivelului de caldura. Fiecare producator prescrie o valoare optima a rezistentei termistoarelor senzorilor fiecarui model de motor.
Un alt rol al senzorului de temperatura este evitarea dezechilibrului survenit in procesul de ardere a amestecului carburant, care influenteaza nivelul de emisii poluante, depistat la ITP.
5. Ce simptome are masina daca senzorul de temperatura e defect?
Cel mai adesea, astfel de senzori de tempertura sunt monobloc, prin urmare, in caz de defectare se inlocuiesc cu altii noi. Acest lucru se aplica tuturor tipurilor de masini. Verificarea unui senzor este o operatiune simpla. In 90% din cazuri, apar doar cateva defectiuni care se pot identifica vizual, astfel:
- Unitatea terminala a senzorului poate sa se oxideze din cand in cand – se scoate senzorul si se curata
- Exista coroziune. Uneori contactele putrezesc.
- Fisuri in carcasa si urme de scurgere. Senzorul trebuie schimbat.
Acestea sunt doar cateva operatiuni pe care oricine le poate face, insa mai sunt si altele care necesita interventia specialistului, cand este nevoie sa apelati la un service autorizat. Iata cateva dintre acestea:
- O eroare pe tabloul de bord care indica senzorul de lichid de racire
- Dificultati la pornirea motorului chiar si la cald; motorul fierbinte se opreste la ralanti, urmat de o pornire dificila.
- Creste mult consumul de combustibil.
- Apar erorile de CO sau erorile de catalizator de pe tabloul de bord.
- Supraincalzirea constanta a motorului, cu un volum normal de lichid si cu functionare corecta a ventilatorului de racire.
Toate aceste informatii converg catre o defectiune a senzorului.
6. Diagnosticarea circuitului de masura a temperaturii
Pentru diagnosticarea circuitului de masura a temperaturii la aparitia codului de eroare P0180, este nevoie de un voltmetru digital/ohmetru digital, osciloscop, termometru cu infrarosu si informatii despre vehicul. Prima diagnosticare a circuitului de masura a temperaturii incepe cu o inspectie vizuala a tuturor cablajelor si conectorilor asociati, dupa care se inlocuiesc elementele uzate.
Senzorul de temperatura a combustibilului (incorporat in senzorul de compozitie a combustibilului), este furnizat cu o referinta de 5 volti si impartit. Utilizati DVOM pentru a verifica tensiunea de referinta si impamantarea la conectorul senzorului de temperatura a combustibilului. Daca nu exista nici o referinta de tensiune folositi DVOM pentru a testa circuitele corespunzatoare conectorului PCM. Remediati circuitele daca exista un semnal de referinta de tensiune la conectorul PCM. Daca nu exista tensiune la PCM exista suspiciunea ca acesta este defect, sau o eroare de programare. Inlocuirea sau reprogramarea PCM va avea nevoie de specialist. Daca temperatura indicata de termometru nu corespunde cu cea afisata de senzorul de temperatura, atunci senzorul de temperatura este defect.
Nota de diagnosticare suplimentara:
- Utilizati DVOM pentru a testa rezistenta senzorului de temperatura a combustibilului in conformitate cu recomandarile producatorului.
- Detectati toate controlerele relevante inainte de a testa rezistenta circuitului cu DVOM.
7. Codurile de defect OBD ale circuitului de masura a temperaturii
P0180 – defectiune senzor de temperatura combustibil circuit
Acest cod de diagnosticare a erorilor (DTC) este un cod de transmisie generic care apare la vehiculele echipate cu OBD-II ( Nissan, Ford, Fiat, Chevrolet, Mercedes, Dodge …etc).
Daca la masina ta a aparut cod de eroare P0180 inseamna, pur si simplu ca modul de control al grupului de propulsie (PCM) a detectat un semnal de tensiune de la senzorul de temperatura a combustibilului. Senzorul de temperatura se afla intr-o singura carcasa (impreuna cu senzorul flexibil de combustibil, cunoscut sub numele de senzor de compozitie a combustibilului). Combustibilul care trece prin senzorul incorporat este monitorizat pentru a determina gradul de contaminare al acestuia. Acest senzor trimite un semnal electric catre PCM care reflecta, nu doar ce poluanti sunt prezenti, ci si gradul de contaminare. Gradul de poluare a combustibilului este asumat de PCM in forma de unda dreptunghiulara de tensiune. Forma de unda isi schimba frecventa in functie de gradul de contaminare al combustibilului. Pozitia orizontala a formei de unda, sau latimea impulsului, indica temperatura combustibilului. Cu cat latimea inpulsului este mai mare, cu atat temperatura combustibilului este mai mare. P0180 va stoca si indicatorul luminos de defectiune (MIL) care se poate aprinde.
Codul |
Descriere |
|
P0115 |
Circuitul senzorului de temperatura al motorului 1 |
|
P0116 |
Circuitul senzorului de temperatura al motorului 1 – semnal in afara limitelor |
|
P0117 |
Circuitul senzorului de temperatura al motorului 1 – semnal sub limita minima |
|
P0118 |
Circuitul senzorului de temperatura al motorului 1 – semnal peste limita maxima |
|
P0119 |
Circuitul senzorului de temperatura al motorului 1 – semnal incoerent / discontinuu |
|
P011A |
Circuitul senzorilor de temperatura ai motorului 1/2 – incoerenta intre semnalele celor doi senzori |
|
In funcție de arhitectura motorului, circuitul de masura al temperaturii lui poate sa contina si al doilea senzor, care are alocate urmatoarele coduri OBD2.
Codul |
Descriere |
|
P2182 |
Circuitul senzorului de temperatura al motorului 2 |
|
P2183 |
Circuitul senzorului de temperatura al motorului 2 – semnal in afara limitelor |
|
P2184 |
Circuitul senzorului de temperatura al motorului 2 – semnal sub limita minima |
|
P2185 |
Circuitul senzorului de temperatura al motorului 2 – semnal peste limita maxima |
|
P2186 |
Circuitul senzorului de temperatura al motorului 2 – semnal incoerent / discontinuu |
|
8. Ce disfuncții pot fi provocate de defectarea senzorului
Defectarea senzorului de temperatura poate duce la distrugerea motorului. Informatiile transmise de un senzor de temperatura cu probleme catre unitatea ECU sunt incorecte, in consecinta, alimentarea cu combustibil si aprinderea combustibilului se fac incorect. Un motor supraincalzit poate sa nu mai porneasca, sau sa se opreasca in mers. De asemenea, motorul se poate supraincalzi, ajunge la stadiul de fierbere, dar datele transmise catre ECU sunt incorecte. In concluzie motorul se poate cala.
9. Cum acționezi când ai probleme cu senzorul de temperatura
Este demn de remarcat faptul ca senzorul de temperatura se defecteaza destul de rar, daca masina este bine intretinuta, de cele mai multe ori transmit informatii eronate la ECU. Senzorul de temperatura este un dispozitiv destul de simplu si verificarea functionalitatii acestuia nu necesita cunostinte si experienta speciale. Pentru verificare este suficient sa aveti un instrument pentru demontare (o cheie) si un multimetru. Prin urmare cel mai simplu lucru este sa comparati cele doua temperaturi de pe tabloul de bord cu cea obtinuta de la senzorul de temperatura a lichidului de racire, in conformitate cu tabelul urmator. Daca aceste date difera, este logic sa scoateti acel senzor, iar daca nu va pricepeti, va adresati unui service pentru a efectua o diagnosticare suplimentara si a-l inlocui.
Citirile senzorilor versus schimbarea temperaturii
Temperatura lichidului (°С) |
Rezistenta conductorului (ohm) |
Temperatura lichidului (°С) |
Rezistenta conductorului (ohm) |
5 |
7.280 |
45 |
1.188 |
10 |
5.670 |
50 |
973 |
15 |
4.450 |
60 |
667 |
20 |
3.520 |
70 |
467 |
25 |
2.796 |
80 |
332 |
30 |
2.238 |
90 |
241 |
40 |
1.459 |
100 |
177 |
Este de remarcat faptul ca un motor rece va avea o rezistenta a conductorului (ohm) ridicata, in timp ce un motor fierbinte va avea o rezistenta a conductorului mult mai mica.