Filtrul DPF sau filtrul de particule reprezinta o componenta importanta a procesului de curatare. El are rolul de a minimiza emisia noxelor in atmosfera. Asadar, desi multe persoane considera oportuna anularea lui, din varii motive personale, aceasta masura nu este una sigura pentru motor si pentru natura.
Totusi, exista si cateva exceptii. Haideti sa vedem in continuare cele mai importante aspecte referitoare la anularea filtruilui DPF.
Dezavantaje si posibile consecinte la anularea DPF
De la inceputul secolului, filtrele de particule diesel au fost folosite pentru a reduce cantitatea de emisii nocive in atmosfera, iar din 2010 a devenit un element indispensabil al oricarui vehicul.
Acum multe ateliere si statii de service ofera software si anularea fizica a filtrului de particule. In acelasi timp, folosesc diversi emulgatori sau cip tuning. Cip tuning-ul este periculos pentru ca daca nu salvati (sau pierdeti) corect firmware-ul nativ, atunci pot sa apara probleme serioase care pot duce chiar la necesitatea de a contacta producatorul.
Emulgatorii sunt mai siguri, dar nu sunt disponibili pentru toate tipurile de masini.
Atunci cand decideti sa anulati software-ul filtrului de particule, ar trebui sa gasiti un atelier experimentat in domeniu, altfel exista riscul sa umblati dintr-un atelier in altul si sa nu rezolvati problema.
Anularea filtrului DPF: NU este legal. Cat este amenda pentru anulare DPF?
In imaginile urmatoare avem structura interna a unui filtru de particule nou, precum si pe cea a unuia infundat.
Aceste dispozitive esueaza destul de des. Avand in vedere costul lor ridicat, unii proprietari de masini nu vor sa mai dea bani sa le inlocuiasca recurgand la anularea acestora – considerand ca fac un lucru bun sau inofenziv. De asemenea, altii sunt deranjati de faptul ca prin intermediul filtrului gazele de esapament vor trece cu greu prin sistem. In acest caz, computerul va inregistra o eroare permanenta si va limita functionalitatea motorului (pana la 3000 rpm).
Asadar, gazele de esapament vor contine in acelasi timp o cantitate mare de funingine, care polueaza mediul – lucru de care putini soferi tin cu adevarat cont, din pacate.
Cu toate acestea, dupa anulare, va fi necesara si actualizarea firmwarmuluil masinii, altfel va aparea o eroare de „verificare” pe tabloul de bord.
In aceleasi statii in care se fac aceste anulari de filtre se poate face si curatarea filtrului de particule. Totusi, motivul pentru care putini soferi recurg la aceasta curatare consta in aceea ca reprezinta un procedeu costisitor si care, din pacate, nu dureaza foarte mult.
Avand in vedere faptul ca un filtru DPF poate costa pana la 1500 euro, multi proprietari de autoturisme decid sa il anuleze – operatiune care costa aproximativ 1000 lei, gandind ca realizeaza o economie considerabila de bani. Totusi, noxele care distrug mediul inconjurator pun un pret mult mai mare pe sanatatea lor si a noastra, a tuturor.
Asadar, riscurile anularii filtrului DPF sunt mari atat pentru proprietarul masinii cat si pentru service-urile care efectueaza aceste operatiuni. Masina gasita in trafic de catre RAR cu filtru anulat risca sa nu mai primesc viza ITP, iar amenzile sunt intre 5.000 si 10.000 de lei.
In concluzie, nu este legal sa anulezi filtrul de particule al masinii. Conform legislatiei in domeniu (OG 81/2000 si OG 78/2000) orice modificare intervenita pe vehicul trebuie sa aiba acordul, precum si viza RAR.
Anulare DPF: parerile mecanicilor Auto VROM
Specialistii nu recomanda anularea filtrului DPF, desi sunt si mecani care incurajaza acest lucru pe motiv ca ar creste puterea motorului. DAR: Scoaterea filtrului de particule duce la:
Inlocuirea firmware-ului original al masinii cu unul chinezesc;
Reducerea resursei ICE cu 10-20%;
Cerinte crescute pentru calitatea combustibilului;
Scaderea standardului la EURO 2 si interzicerea calatoriilor in tarile europene;
Imposibilitatea de a trece ITP dupa implementarea directivei UE care nu permite anularea filtrului de particule.
O scadere a pretului de piata al unei masini atunci cand se vinde.
Sfaturi utile pentru proprietarii de masini care sunt dotate cu filtru DPF
Asa cum am mai spus, specialisti nu sunt de acord cu o anulare a filtrului DPF, ci mai degraba vin cu sfaturi utile pentru a creste durata de viata a acestuia.
Pentru a prelungi durata de viata a filtrului DPF si a intarzierii inlocuirii acestuia este necesar sa il diagnosticati periodic si sa efectuati regenerarea activa fortata a acestuia. Dar nu toate service-urile preiau aceasta munca, deoarece inteleg ca daca aceasta curatare activa spontana nu ajuta, atunci o situatie fortata este putin probabil sa il salveze.
Ei bine, acest lucru este foarte periculos, deoarece temperaturile ridicate care apar pot duce la aprinderea lichidelor inflamabile (care nu sunt putine in service-urile auto).
Prin urmare, de regula, statiile de service ofera propriile modalitati de rezolvare a problemei.
Sfaturi utile privind filtrul DPF si parerile mecanicilor Auto VROM
Nu tineti masina inactiva mult timp, mai ales daca opriti imediat motorul dupa aceea. Regenerarea nu va putea incepe, iar filtru se poate infunda mai tare. Mai bine procedati invers: dupa ralanti, accelarati brusc pana la 2000 rpm si conduceti in acest mod permanent.
In situatia in care conduceti in mod constant prin oras, atunci mergeti periodic pe un drum de tara liber pentru a merge in moduri sportive.
Conduceti periodic la viteze mai mari pentru a curata mai bine filtrul.
In situatii dificile, si chiar in scop preventiv, utilizati produse de curatare speciale pentru DPF, concepute pentru spalarea filtrelor. Veti gasi in comert suficiente optiuni.
Avantaje anulare filtru DPF
Asa cum am specificat anterior avantajele anularii filtrului de particule sunt considerabil mai mici raportate la complicatiile care pot sa apara, precum si la cheltuielile neprevazute plus amenzile carora va puteti supune.
In principiu singurul avantaj considerabil este economia de bani pentru inlocuirea filtrului. Dar aceasta economie este falsa, intrucat riscurile sunt prea mari.
Se poate face anularea DPF-ului fara resoftare? Dar cu soft?
Nu se poate elimina filtru doar din soft fara eliminarea fizica a acestuia, la fel de bine cum nu il puteti elimina fizic fara a modifica softul.
Indepartarea DPF fara oprirea software-ului va duce la erori si blocaje si /sau activarea regenerarii premanente.Cu atat mai inacceptabila si mai periculoasa este doar anularea software-ului filtrului de particule, fara indepartarea fizica a acestuia. Acest lucru va duce la eliminarea modurilor restrictive ala ECU, in timp ce depunerea sub forma de funingine impiedica emisia gazelor de evacuare fierbinti, dar nu este controlata de ECU in nici un fel.
Acest lucru poate duce la supraincalzirea sistemului de evacuare, a turbinei, a motorului cu ardere interna in sine si chiar la incendiu.
Asadar, daca aveti probleme cu filtrul de particule si vreti o solutie potrivita pentru masina dumneavoastra, care sa implice cat mai putine sacrificii, va invitam la service-ul nostru din Brasov. Va puteti programa accesand acest link. Nu puneti natura in pericol si nici pe dumneavoastra! Conduceti responsabil!