Epuratorul de gaze al masinii este un dispozitiv in forma de ,,y”prevazut cu un filtru cu rol de separarea uleiului din gazele de esapament, si se afla in sistemul de reciclare a gazelor de carter.
In acest fel gazele de evacuare vor fi purificate ( filtrate) , particulele de ulei se depun in rezervorul de ulei al epuratorului , iar gazele ce urmeaza sa fie evacute vor fi mai putin toxice.
Cum funcționează epurator de gaze?
Epuratorul de gaze este numit si captator de ulei. Elactioneaza ca un filtru care protejaza motorul de poluarea excesiva cu gaze de carter si isi mentine parametrii de functionare prin condensarea vaporilor de ulei care patrund in sistemul de admisie, care apoi sunt aspirati in camerele de ardere.
Desigur, un epurator de gaze eficient este important pentru a minimiza consumul de ulei. In plus, separarea uleiului intr-un sistem de ventilatie a carterului inchis este un proces fundamental pentru indeplinirea standardelor stabilite pentru gazele de evacuare ale motoarelor moderne. Din punct de vedere tehnic, eliberarea uleiului poate provoca depuneri critice:
In sistemul de admisie
Pe suprafetele turbocompresorului
Pe supapele de admisie
In sistemul intercooler
In plus, emisiile de ulei in carterul motorului perturba procesul de ardere pre-aprindere si cresc continutul de particule de funingine prezente in gazele de esapament.
In acest caz epuratorul are un rol crucial in procesele de separare a particulelor si de purificare a gazelor.
Epuratorul este prevazut cu o sita metalica fina si un rezervor. In rezervor sunt colectate particulele de ulei filtrate iar golirea este foarte simpla, si se face prin scoaterea dopului de la rezervor.
Cauzele posibile: filtru epurator infundat
Cauzele care duc la infundarea filtrului epurator sunt:
Diverse daune la furtunuri – cand furtunurile sunt deteriorate, aerul poate fi aspirat. Acest lucru duce la o scadere a performantei dinamice. Supapa trimite gazele catre motor, iar funinginea, impreuna cu uleiul, infunda atat epuratorul cat si supapa de acceleratie.
Ruperea membranei valvei pvc
Infundarea furtunurilor de ventilatie
Incarcarea supapei de carter – chiar si gazele procesate contin particule de ulei. In situatia in care vaportii sunt contaminati cu ulei, miscarea constanta a acestora duce la depunerea particulelor pe suprafata supapei.
Combustibil si ulei de proasta calitate (cititi si materialul nostru despre cel mai bun ulei de motor)
Combustie incorecta
Probleme la aprindere
Kilometrajul mare al vehiculului – mai devreme sau mai tarziu epuratorul inceteaza sa faca fata cerintelor sale, deoarece se ocupa de gazele de carter care transporta particule de ulei si funingine, ducand la epuizarea sa.
Uzura grupului de piston al motorului – un grup de piston uzat al unui motor de masina, permite unui volum mare de gaze din camerele de ardere sa patrunda in carter, crescand presiunea in acesta. Totodata faptul in sine contribuie la aparitia consecintelor negative.
Supapa de ventilatie a carterului infundata sau defecta
Simptome epurator gaze infundat
La motoarele cu injectie directa, epuratorul infundat prezinta urmatoarele simptome:
Prezenta uleiului in blocul motor urmat de consumul ridicat de ulei
Sistemul de pre-aprindere al motorului prezinta daune – aprindere deficitara
Zgomote ciudate din zona motorului
Consum crescut de combustibil
Puterea motorului scade vizibil – deoarece motorul are nevoie de un aer cat mai curat pentru o functionare optima, in cazul in care epuratorul este infundat, implicit si aerul din motor este viciat. De aceea sistemele de filtrare sunt deosebit de importante pentru buna functionare a motorului.
Motor troit, turatia fluctueaza.
Ulei de motor in filtru de aer, conducta de admisie. Motivul un element filtrant infundat
Cresterea presiunii in carter si in motor
Prezenta uleiului in carcasa filtrului de aer al motorului.
Aparitia unui fum negru din evacuare – acest lucru se datoreaza patrunderii particulelor de ulei cu gaze in camera de ardere
Urme de ulei pe gatul de umplere si de-a lungul jonctiunilor capacului supapei.
Cand este cazul sa mergi la un service?
Infundarea epuratorului sau blocarea acestuia duce la ingreunarea eliminarii gazelor din carterul motorului catre tractul de admisie. Ingustarea canalelor (din cauza depunerilor) duce la cresterea presiunii in carter si in motor. Aceasta crestere de presiune face ca uleiul de motor sa se infiltreze sub arborele cotit si simeringurile arborelui cu came, garnitura baii, capacul supapei, capacul de umplere a uleiului.
Cand ati observat toate acestea tentatia este de a inlocui toate etansarile si garniturile, lucru care nu va rezolva problema. Deja este momentul sa va adresati unei staii service de diagnosticare si remediere a problemelor aparute.
Daca sunteti din Brasov si suspectati ca masina dumneavoastra poate avea epuratorul blocat sau infundat, va recomandam sa faceti o programare online sau telefonica la service-ul nostru, unde veti putea lasa masina in cele mai bune maini!
Cum alegi un epurator de gaze în funcție de masina
Odata ce numarul de masini a crescut considerabil atunci si poluarea a urcat direct proportional. Pentru a reduce noxele, firmele de masini au gasit de cuviinta sa doteze masinile cu epuratore de gaze tocmai pentru a scadea gradul de poluare. Insa nu doar pentru mediu este o problema ci si pentru functionalitatea si viata masinii, de aceea este important sa stiti sa alegeti un epurator bun care sa reduca emisia de gaze si uzura masinii.
Exista multe variante de epuratoare si alegerea nu este una prea usoara, insa daca ati hotarat sa achizitionati un epurator terebuie sa tineti cont de cativa factori:
Epuratorul de gaze trebuie sa detina un filtru interior. In caz contrar gazele de admisie risca sa infunde sau sa blocheze EGR-ul sau supapele pistoanelor.
Furtunurile trebuie sa fie fabricate dintr-un material de buna calitate. Cand vorbim de calitatea furtunurilor trebuie sa ne gandim in primul rand la materialele din care au fost confectionate si la rezistenta lor la presiune si temperaturi inalte (care le pot topi).
Cand achizitionati un epurator nu optati pentru unul ieftin deoarece veti fi nevoiti sa faceti anumite modificari pentru a fi performant. De exemplu va trebui sa il dotati cu un filtru de inox rezistent la ardere.
Epuratorul trebuie ales in functie de modelul masininii si de puterea acesteia. Cel mai bine este sa optati pentru un epurator de firma, care este dotat cu supape de scurgere si verificare a nivelului de ulei, acesta fiind foarte fiabil si mult mai usor de folosit.
Cea mai raspandita metoda de filtrare este ciclica si labirint. Majoritatea sistemelor moderne de epurare a carterului folosesc ambele metode de separare a uleiului.
Metoda labirintului – actioneaza ca o etapa de filtrare grosiera si ajuta la separarea particulelor mari de ulei.
In etapa de curatare finala, gazele de carter trec printr-un separator de ulei ciclic (centrifugal). Sub influenta fortelor centrifuge, picaturile de ulei sunt deplasate spre exterior. Dupa separare, cele mai mici particule de ulei curg in conducta de retur.
Unele tipuri de epuratoare folosesc un filtru sintetic, iar cand particulele de ulei trec prin el se depun pe fibre, se aduna in picaturi mari si se scurg in conducta de scurgere de retur.
Asadar, este important ca la alegerea unui epurator sa tineti cont de varianta cu cel mai bun sistem de filtrare.