1. Rolul filtrului de motorina
Rolul filtrelor de combustibil este de a nu permite impuritatilor sa patrunda in acesta. Filtrul de motorina este unul dintre elementele sistemului de alimentare cu combustibil al vehiculului. El este responsabil cu filtrarea ruginii si murdariei continute in rezervoarele de stocare a motorinei, precum si cu indepartarea apei din combustibil.
Cand filtrul de motorina se infunda, creeaza o rezistenta hidraulica prea mare si perturba functionarea normala a sistemului de alimentare cu combustibil.
O scadere a capacitatii filtrului va provoca daune echipamentelor sensibile pentru combustibil – este vorba aici despre injectoare, pompa de combustibil de inalta presiune -. Aceasta este cea mai scumpa reparatie care il ameninta pe proprietarul unui motor diesel, si se datoreaza in totalitate neglijentei sale.
2. De ce se infunda filtrul de Motorina
Un filtru de combustibil infundat poate deteriora motorul si poate cauza oprirea autovehiculului.
Principalele cauze ce duc la infundarea filtrului de motorina sunt:
- Acumularea de praf si murdarie;
- Coroziune datorita condensarii apei
- Acumularea de depozite rasinoase
- Blocarea conductelor echipamentelor de combustibil cu cristale de apa inghetata.
3. Filtru motorina infundat simptome
Un filtru de motorina infundat prezinta urmatoarele simptome:
- Creste consumul de combustibil;
- In urcare exista senzatia ca masina se smuceste brusc;
- Cand masina functioneaza, motorul incepe sa trepideze;
- Vehiculul se opreste in timpul mersului in gol;
- Masina poate frana fara ca soferul sa apese pedala de frana;
- Cand turatia motorului creste, scade puterea in motor.
- Imposibilitatea de a porni la prima cheie.
- Puterea redusa a motorului – acest lucru se datoreaza faptului ca motorul are un grad de curatare de pana la 5-10 microni. Prin urmare, particule mai mici se scurg in sistemul de injectie al combustibilului. Nu il deterioreaza, dar afecteaza semnificativ performanta motorului.
La masinile pe benzina, filtrul se infunda treptat si aproape imperceptibil pentru soferul masinii. Acest lucru se datoreaza gradului ridicat de purificare a benzinei. Are 15-20 microni, deci particulele mari de contaminanti practic nu intra in conducta de combustibil si nu dauneaza sistemului de injectie.
Intreruperile filtrului de combustibil nu apar brusc. La inceput simptomele par nesemnificative, dar in nicun caz nu trebuie ignorate, altfel dispozitivul poate esua complet. Pentru a preveni acest lucru este necesar sa fiti atenti la orice schimbare care apare in functionarea motorului si sa schimbati filterele la timp, conform recomandarilor producatorului.
Daca filtrul de motorina este infundat, este recomandabil sa contactati un service autorizat pentru a-l inlocui. Sigur, daca aveti echipamentele, cunostintele si rabdarea necesara, puteti face aceasta manopera si singur.
3.1 Sunetele neobisnuite ale filtrului imbacsit
O alta modalitate de a determina cand este timpul sa schimbati filtrul de combustibil este sa monitorizati indeaproape toate zgomotele, alaturi de comportamentul general al masinii.
- Scaderea fluxului de filtrare este indicat de urmatoarele semne:
- Motorul nu porneste din prima;
- Motorul pierde vizibil din putere, mai ales la urcarea in rampa;
- Motorul prezinta zvacniri, precum si anumite sunete neobisnuite;
- Apare asa numita „viteza de ralanti plutitoare”;
- Se observa un raspuns intarziat la actionarea pedalei de acceleratie;
- Se pot simti sacadari si o anumita instabilitate atunci cand masina functioneaza sub sarcina;
- Creste consumul de combustibil.
3.2 Puterea pe care o are motorul este diminuata
Exista adesea situatii in care motorul nu isi dezvolta puterea maxima. Acest lucru poate aparea chiar si in absentei fumului alb, negru sau albastru.
Principala cauza cunoscuta pentru aparitia acestor simptome o reprezinta scaderea permeabilitatii filtrului grosier de combustibil din rezervorul masinii, alaturi de scaderea permeabilitatii filtrului fin de combustibil.
Desigur, majoritatea utilizatorilor de autovehicule considera drept cea mai eficienta modalitate de a preintampina aparitia problemelor de functionare a masinii aceea de a urmari indicatiile producatorului. Pe filtru este trecut numarul de kilometri ce ar trebui parcus cu acesta, sau perioada de timp. Astfel, daca inlocuiti filtrele de buna credinta, atunci cand ati ajuns la termen, sansele de a avea probleme sunt foarte mici.
Totusi, nu putine sunt situatiile in care problemele apar din cauza ca producatorii nu au luat in calcul prezenta apei sau a murdariei din motorina. In acest caz, prima si cea mai importanta regula daca doriti ca motorul sa aiba putere maxima este sa schimbati filtrul de combustibil cel putin dupa jumatate din kilometrajul specificat de producator.
3.3 Motorul incepe sa se opreasca brusc
Daca masina se opreste in miscare sau imediat dupa pornire pot exista urmatoarele cauze:
- Conducta de combustibil este deteriorata;
- Pompa de rapel s-a rupt;
- Defectarea actionarii separatorului de pistoane, a pistoanelor sau a rotorului pompei de injectie din cauza uzurii semnificative;
- Ajustarea avansului injectiei este incalcata;
- Filtrul de aer este infundat;
- Filtrul de combustibil este infundat.
3.4 Motorul incepe sa dea „rateuri”
Daca filtrul de combustibil este complet blocat sau infundat pana la punctul in care fluxul de combustibil catre motorul vehiculului este intrerupt, vehiculul nu va porni. Pentru ca masina sa porneasca este esential ca aerul si combustibilul sa se poata aprinde in conditii optime.
Astfel, un filtru de combustibil partial blocat sau infundat face ca autovehiculul sa fie dificil de pornit si sa dea „rateuri” in repetate randuri. Debitul redus sau limitat de combustibil cauzat de un filtru infundat va impiedica pornirea normala a motorului.
3.5 Sunt intampinate probleme cand este pornit motorul
Decalajul motorului este un simptom obisnuit al unui filtru de combustibil infundat. Prin provocarea unui flux anormal de combustibil catre motorul vehiculului – o afectiune care are ca rezultat arderea anormala a amestecului si puterea redusa a motorului – un filtru de combustibil infundat poate face ca motorul sa se clatine sau sa intampine probleme cand este pornit.
3.6 Oscileaza ralantiul de la masina
Pentru a putea functiona normal este important ca motorul sa aiba parte de o alimentare stabila cu motorina/benzina. Astfel, un filtru de combustibil infundat restrictioneaza fluxul de combustibil care se deplaseaza catre motor. In felul acesta apar asa zisele oscilatii la ralanti.
Cu cat aceste simptome apar mai des cu atat grija pentru inlocuirea filtrului de combustibil trebuie sa creasca.
3.7 Dinspre teava de esapament provine un miros de fum sau ulei
Daca filtrul de combustibil este murdar, combustibilul ajuns in motor este contaminat, iar masina nu va functiona la fel de eficient ca inainte.
Acest simptom specific poate fi dificil de recunoscut la inceput deoarece este posibil sa se obtina performante bune apasand puternic clapeta de acceleratie sau conducand la viteza autostrazii.
Chiar si cu un filtru de combustibil murdar, combustibilul poate ajunge la motor daca exista debit. La turatii mari, presiunea motorului va oferi conditii ideale pentru o conducere eficienta dar nu va lipsi mirosul de fum dinspre teava de esapament, fum cu miros de ulei ars.
Asa ca daca observati ca dinspre teava de esapament apare un miros de fum sau ulei, opriti intr-un service si cereti realizarea unei diagnoze. Este foarte posibil sa fie necesara inlocuirea acestui filtru.
4. La cati km se schimba filtrul de motorina
Majoritatea meseriasilor recomanda ca inlocuirea filtrului de motorina sa se realizeze undeva in intervalul 15.000-20.000 km, in cazul filtrelor externe si pana la 40.000-60.000 km pentru cartusele de filtru (asamblate).
Exista filtre de combustibil la care durata de viata indicata de producatori este de 15.000-40.000 km, in functie de tipul de filtru:
- Pentru filtrele externe conventionale (butoaie) vorbim despre o durata de viata de pana la 20.000-30.000 km;
- Pentru cartusele filtrante aceasta este mai mare, ajungand pana la 60.000-120.000 km.
Sfatul specialistului:
Este recomandat ca inlocuirea filtrelor de combustibil sa se realizeze toamna, inainte de aparitia primelor simptome ale sezonului rece. In felul acesta, debitul noului filtru va fi mai mare – cu siguranta va fi suficient pentru a trece ingrosarea combustibilului rece – ceea ce nu se poate spune despre filtrul care colecteaza impuritatile din motorina pentru unul sau doua sezoane.
Nu este suficient sa inlocuiti doar filtrul. Astfel, trebuie golita toata motorina din rezervor si sa se realizeze curatarea acestuia.
In plus, atunci cand achizitionati o masina second hand cu motor diesel, este esentiala inlocuirea filtrului de motorina imediat dupa ce ati intrat in posesia acesteia.