Ce este EGR?
EGR-ul (Exhaust Gas Recirculation), numit si supapa EGR, valva EGR sau clapeta EGR, este un sistem ce are rolul de recirculare a gazelor de esapament, facand parte din circuitul esapamentului. Se afla pozitionat in compartimentul motor, intre tractul de admisie si sistemul de esapament. Functie de modul in care este controlat de Unitatea de control a injectiei motorului, poate fi:
- vacuumatic (de regula la Euro 4) , compus din: electrovalva de control a supapei EGR, capsula de vacuum, uneori senzor de pozitie, racitor EGR, tubulatura de vacuum.
- electric (la Euro 5), compus din motoras electric de control pas cu pas al supapei EGR, senzor de pozitie, racitor EGR.
Ce rol are EGR si ce face acesta?
Pe scurt, circuitul functioneaza astfel: aerul din admisie ajunge in cilindrii, unde se produce arderea cu degajare de gaze fierbinti. O parte se elimina prin galeria de evacuare, iar o alta parte ajung in EGR, apoi trec printr-un racitor si revin in admisie.
Rolul supapei EGR este in principal de reducere a oxizilor de azot, care se formeaza la temperaturi de peste 1600 Kelvin (cca.1300 oC), prin scaderea temperaturii maxime din camera de ardere.
Supapa EGR are doua pozitii principale: deschisa si inchisa, desi se poate gasi in orice stare intermediara. Ea este inchisa la pornirea motorului. In timpul mersului in gol si la viteze mici, este suficienta putina putere, deci, o cantitate mica de oxigen, astfel incat supapa se deschide treptat, gradual. La ralanti, poate fi deschisa 90%.
Clapeta EGR nu sta permanent deschisa, ci numai la ralanti, la turatii mici si medii, sau la temperaturi scazute (iarna).
La turatii mari, atunci cand este nevoie de mai mult cuplu si putere, cum ar fi acceleratia completa, supapa EGR este inchisa, pentru a permite sa patrunda mai mult oxigen in cilindru, obtinand un demaraj maxim.
Prin recircularea gazelor arse, scade considerabil temperatura in cilindrii, deoarece aerul curat si rece contine oxigen si hidrogen care produc explozie si ardere la temperaturi foarte mari, spre deosebire de gazele recirculate care nu mai contin nimic, sunt racite puternic inainte de reintroducerea in admisie, pana la o temperatura optima de functionare a motorului si nu mai creeaza conditii de producere de noxe.
La ambele tipuri de motoare, supapa EGR foloseste pentru a controla cand si in ce cantitati vor fi adaugate gazele de esapament in aerul de admisie. Aceasta componenta este alcatuita dintr-o supapa cu butuc si o lama, care fie permite trecerea gazelor de esapament, fie blocheaza drumul spre sistemul de admisie al motorului.
Mai exista si anumiti senzori, cum ar fi contorul de masa de aer MAF, unitatea de comanda a motorului, care calculeaza cantitatea optima si emite comenzile corespunzatoare supapei EGR. Supapa EGR este controlata print-o unitate de vid.
La deschiderea supapei de evacuare (in interior), calea de circulatie a gazelor de esapament prin tractul de admisie este permisa. La un capat al supapei EGR se afla conexiunile electronice care controleaza supapa.
Celalalt capat consta dintr-un conector care conecteaza supapa la cilindrii. In mijloc supapa are o alta parte de conectare. Carcasa mai este numita si camera supapei. Adevarata supapa se afla ascunsa in interiorul camerei supapei.
Tipuri de supape EGR
Sistemele timpurii foloseau o supapa cu vid, in timp ce vehiculele mai noi sunt controlate electronic. Principalele tipuri sunt:
– Supapele EGR pentru sistemele diesel de inalta presiune: deviaza gazele de esapament cu debit mare si continut ridicat de funingine, inainte de a intra in filtrul de particule diesel. Funinginea se combina cu vaporii de ulei si poate forma namol. Gazele de esapament sunt apoi redirectionate inapoi catre galeria de admisie printr-o conducta, sau prin niste orificii interne din chiulasa cu ajutorul unei supape secundare ce creeaza vid in galeria de admisie.
– Supapele EGR pentru sistemele diesel de joasa presiune: deviaza gazele de esapament dupa ce acestea au trecut prin filtrul de particule diesel. Ele au o viteza de curgere mai mica, dar nu contin funingine. Gazele de esapament sunt apoi conduse inapoi la galeria de admisie.
– Supapele EGR pentru motoarele pe benzina redirectioneaza gazele de esapament in mod similar celor pentru sistemele diesel de inalta presiune. Presiunea negativa generata in cilindru aspira gazele de esapament, iar debitul este reglat prin deschiderea si inchiderea valvei EGR.
– Supapele EGR actionate cu presiune negativa utilizeaza o electrovalva de presiune negativa, prin care supapa EGR este deschisa si inchisa.
– Unele supape sunt dotate cu un senzor de feedback care informeaza controlul motorului asupra pozitiei supapei. Supapele digitale EGR au o electrovalva sau un motor pas cu pas si, in majoritatea cazurilor, un senzor de feedback. Ele primesc semnale de reglare a marimii impulsurilor de la comanda motorului, pentru a regla debitul gazelor de esapament.
Recircularea gazelor de esapament la motoarele diesel
La motoarele diesel exista un conflict in ce priveste reciclarea gazelor de esapament. Pe de o parte, emisile reduse sunt obiectivul principal, pe de alta parte emisiile de particule ar trebui reduse cat mai mult posibil. In timp ce o rata mare de reciclare a gazelor de esapament minimizeaza formarea oxizilor de azot, in timpul procesului de ardere creste cantitatea de particule (funingine). Pentru ca exista valori limita maxime in ambele cazuri, este important sa se ia in calcul cantitatea de gaze de esapament recirculate. Motoarele diesel produc funingine in special cand sarcina creste. Pentru a evita emisiile mari de funingine, atunci cand masina accelereaza, supapa de reactie trebuie activata cat mai rapid posibil. Miscarea mecanica se efectueaza electropneumatic sau electric, cu un servomotor (in functie de model).
Recircularea gazelor de esapament la motoarele pe benzina
Aici lucrurile stau putin altfel, obiectivul este diferit. In loc sa se urmareasca minimizarea emisiilor poluante, accentul este pus pe reducerea consumului de combustibil. Acest lucru este influentat negativ, mai ales in functionarea cu sarcina partiala, de pierderile de schimb de gaze. Aceste pierderi pot fi reduse substantial prin adaugarea de gaze de esapament. Vehiculele cu injectie directa fac exceptie. In cazul lor pierderile sunt mult mai mici, deoarece exista un exces de aer chiar si in timpul functionarii cu sarcina partiala. In concluzie, recircularea gazelor de esapament la aceste modele, ca si la diesel, serveste mai mult pentru pentru reducerea noxelor.
Cat de greu este sa anulezi EGR-ul?
Oamenii sunt inventivi cand vine vorba de modificari de orice fel, dar trebuie stiut ca acest procedeu este ilegal. Exista “mesteri carpaci” sau “baieti buni” care vor monta o placuta in interiorul EGR-ului care sa blocheze accesul gazelor si vor face un update la soft prin care se anuleaza existenta supapei EGR. Dupa teoria acestora consumul va fi mai mic, sau crescut cu cel mult 1 litru/100 km, masina va functiona corect, motorul va rula la temperaturi mici si compartimentul motor va fi “farmacie”. Aparent in constiinta lor se da doar lupta: poluare versus motor curat. Realitatea este mult mai alambicata: gazele nerecirculate patrund in habitaclul masinii si otravesc in timp pasagerii. In plus, nu este suficient sa anulezi EGR-ul, pentru ca, daca ai filtru de particule DPF, va trebui anulat si el. Aceasta operatiune constituie fapta penala, nu poate fi mascata si inlaturarea fizica a acestuia se face de catre un mecanic “specializat” in asa ceva, care, in ignoranta sa nu stie ca in timpul decuparii si eliminarii tuturor resturilor ceramice, inhaleaza milioane de particule cancerigene.
Motorul tau are nevoie de EGR?
Dupa unii specialisti raspunsul ar fi NU. El a fost introdus obligatoriu doar pentru a preveni poluarea la nivel mondial, incepand cu anul 1970.
La motoarele pe benzina cu injectie directa, valva EGR prezinta urmatoarele avantaje:
- Scade consumul de combustibil
- Reduce sansele ca motorul sa dea rateuri
- Masina nu mai trebuie sa functioneze cu benzina aditivata
In plus fata de reducerea emisiilor de NOx, supapele EGR pot fi utilizate la motoarele mici cu sistemul GDi pentru a reduce pierderile de pompare, precum si pentru a imbunatati arderea combustibilului si a reduce probabilitatea de a bate.
La motoarele diesel rolul sau este capital. Nu poate fi conceputa circulatia unui autovehicul pe motorina echipat fara EGR, poluarea cu oxizi de azot, monoxid si bioxid de carbon fiind de-a dreptul periculoasa, atat pentru mediul inconjurator, cat si pentru cei aflati in autoturism, intrucat habitaclul este invadat de gazele toxice, fara a fi observate de cei din masina si pe termen lung produce boli severe. In plus, ajuta si la reducerea loviturilor la ralanti.
Curatarea EGR costa intre cateva zeci si 2-300 lei, functie de modul realizarii sau de modelul autoturismului si trebuie realizata cam la 50.000 km. Inlocuirea acestuia, daca e prea tarziu pentru curatare, este intre 250 – 500 lei, functie de model si se face la 150.000 – 300.000 km.
Inainte sa-ti pui problema anularii EGR-ului, e bine sa te gandesti la toate nenorocirile produse de poluarea atmosferica cu gaze de esapament, la viitorul copiilor/nepotilor tai si la faptul ca nu vei trece inspectia ITP, in cel mai fericit caz, sau te vei alege cu dosar penal, sau poate cineva din familia ta va contacta vreo boala pulmonara, chiar in masina ta, in cel mai trist. Poate nu anul asta, dar candva, curand. Intreaba-ti constiinta.