Uleiul motor este un lubrifiant lichid, el fiind si o parte vitala a motorului. Fara acest ulei, chiar si cel mai bun motor nu poate functiona mai mult de 5 minute. Alegand lubrifiantul potrivit pentru piesele in miscare ale motorului unei masini si asigurand nivelul corect al acestuia, veti prelungi durata de viata a motorului si veti reduce costurile cu consumul de combustibil.
2. Care este rolul uleiului pentru motor?
Rolul uleiului motor este de a lubrifia componentele interne ale motorului si de prevenire a coroziunii. In plus, datorita circulatiei si a unui volum suficient de mare, uleiul pentru automobile indeplineste functia de transfer de caldura, urmata de racirea pieselor interne ale motorului. Inhibitorii de coroziune si aditivii pentru controlul vascozitatii, ofera o protectie fiabila a interiorului motorului.
Uleiul motor are urmatoarele functii:
Ungerea pieselor de frecare, ansamblurilor si mecanismelor unitatii de putere, pentru a preveni uzura lor intensa.
Racirea suplimentara a celor mai solicitate parti termice – pistoane si cilindri
Indepartarea de pe suprafata partilor de frecare a produselor de ardere a combustibilului, a particulelor de uzura si coroziune si a altor contaminanti (cu separarea lor ulterioara in filtre).
Protejarea partilor unitatii de putere impotriva produselor de ardere a combustibilului, oxigenului din aer si a altor medii agresive (prin crearea unui filtru protector de ulei).
3. Proprietățile fizico-chimice ale uleiului de motor.
Principalele caracteristici fizice si chimice ale uleiurilor lubrifiante, care determina domeniul lor de aplicare, includ urmatorii indicatori:
Densitate – se caracterizeaza prin continutul de masa de ulei pe unitate de volum si se masoara in kg/m3.
Vascozitate – o caracteristica fundamentala a tuturor lubrifiantilor, care determina presiunea din sistemul de lubrifiere, conditie in care se efectueaza regimul de lubrifiere hidrodinamic.
Onctuozitate – capacitatea uleiului de a adera la suprafetele metalice si de a forma pe acestea o pelicula rezistenta de ulei, care sa impiedice contactul direct dintre piesele aflate in mișcare. Astfel, se elimina frecarile uscate, se asigura ungerea si se evita uzura si gripajul.
Numar total alcalin – o caracteristica a proprietatilor neutralizante ale uleiului, capacitatea de a transforma acizii formati in motor ca urmare a combustiei combustibilului si a oxidarii uleiului in sine, in compusi neutri.
Numar total acid – caracteristica a prezentei acide in ulei, care se formeaza in procesul de imbatranire a uleiului si contaminarea acestuia cu produse de ardere a combustibilului.
Temperatura flash – este temperatura la care vaporii de ulei incalziti amestecati cu aer, se aprind la contactul cu o flacara.
Temperatura de racire – este temperatura la care uleiul isi pierde fluiditatea. Pentru a asigura pornirea fiabila a motorului cu ardere interna la rece, temperatura ambianta minima ar trebui sa fie intre 10 si 15 °C.
Continut de cenusa sulfatata – tendinta uleiului de a forma depozite de carbon in conditii de temperatura ridicata.
Contaminanti mecanici – sunt rezultatul contaminarii uleiului din cauza uzurii pieselor lubrifiate si a patrunderii produselor de oxidare profunda a combustibilului si uleiului din cilindri.
Continut de apa – apa din continutul de ulei reduce lubrifierea si favorizeaza coroziunea electrochimica a partilor lubrifiate.
Temperatura de Drop (pentru grasimi) – este temperatura la care esantionul de testat, in conditii specifice, curge prin deschiderea tubului capilar si cade pe fundul vasului de testare.
4. Tipuri de ulei de motor
Exista trei tipuri de uleiuri de motor si anume:
Mineral – fara indoiala, unele uleiuri minerale moderne nu sunt rele, dar datorita metodei de productie au caracteristici slabe. De exemplu, aceste uleiuri se ingroasa la frig, lubrifiaza prost motorul, contin componente naturale care se pot arde in motor, formand depozite in acesta si infundand conductele de ulei, ceea ce afecteaza atat lubrifierea, cat si racirea motorului cu ardere interna. Uleiurile minerale se obtin din distilarea petrolului. La temperaturi ridicate de functionare, uleiurile minerale devin instabile.
Semi sintetic (mineral cu adaos de componente sintetice) – acestea sunt o baza minerala cu o cantitate insemnata de aditivi sintetici, ceea ce face posibila cresterea performantelor uleiului de baza aproape la nivelul sinteticelor. De regula sunt utilizate la motoarele cu un numar mare de km, consumatoare de ulei.
Sintetic – majoritatea soferilor aleg uleiurile sintetice pentru performanta lor excelenta. Uleiurile sintetice nu isi pierd proprietatile la caldura verii, si nici nu se ingroasa la temperaturi negative, insa isi pastreaza aceste performante numai in intervalul de temperatura specificat pentru fiecare tip de ulei. Uleiurile sintetice protejeaza perfect motorul, previn formarea depunerilor de carbon si curata suprafetele interne ale motorului cu ardere interna.
5. Tabel vascozitate ulei motor
Cu mai bine de 100 de ani in urma, in SUA a aparut o comunitate de ingineri auto. In acel moment problema lubrifiantilor de calitate pentru masini era acuta. Rezultatul cooperarii si al schimbului de idei a fost clasificatorul SAE, care astazi este folosit in intreaga lume. Potrivit SAE, fiecare lubrifiant auto are caracteristici precum vascozitatea la temperatura scazuta si ridicata.
Clasificarea uleiului motor implica impartirea in trei grupe, in functie de temperatura ambientala in care este pornit motorul: uleiuri monograd (de vara sau de iarna) si uleiuri multigrad, pentru tot sezonul. La aceste temperaturi vascozitatea motorului este optima; tabelul de mai jos prezinta domeniul lor de aplicare.
Tabelul de vascozitate si clasificarea uleiurilor. In functie de producator, valorile pot varia cu cateva grade:
Marcaj ulei
Limita inferioara de temperatura
Limita superioara de temperatura
Uleiuri monograd
SAE30
-5
+35
SAE40
+10
+40
SAE50
+10
+50
SAE0W
-35
-10
SAE5W
-30
-10
SAE10W
-25
0
SAE15W
-20
+5
SAE 20W
-15
+15
Uleiuri multigrad
SAE 0W-30
-35
+35
SAE 0W-40
-35
+40
SAE 5W-30
-30
+35
SAE5W-40
-30
+40
SAE5W-50
-30
+50
SAE10W-30
-25
+40
SAE15W-30
-20
+35
SAE15W-40
-20
+40
SAE 20W-50
-15
+50
In Europa, datorita variatiei de temperatura vara-iarna, se folosesc uleiurile multigrad. Acestea se pot utiliza pe un interval minim si maxim de temperaturi ale mediului ambiant.
A – uleiuri sintetice
B – uleiuri semi-sintetice
C – uleiuri minerale
Observam in tabel ca lubrifiantii sunt marcati cu litere si cifre.
– Vara cu un numar (ex: SAE30)
– Iarna cu un numar urmat de W (winter, ex: SAE 5W)
– Pentru tot sezonul – denumire alfanumerica (ex: SAE 5W-30).
Sunt prezente doua numere, un numar mic si unul mai mare. Cel scazut indica cat de subtire este uleiul, in timp ce numarul mai mare arata vascozitatea uleiului odata ce motorul s-a incalzit. Astfel, spre exemplu: la SAE 5W-30, 5W inseamna ca uleiul are o vascozitate de 5 cand motorul este rece; acesta va curge inainte ca motorul sa se incalzeasca pentru ca este subtire. Al doilea numar, 30, este grosimea uleiului cand motorul s-a incalzit. Cu cat este mai mica cifra in fata literei “w” (SAE), cu atat este mai mica vascozitatea uleiului la temperatura scazuta si, respectiv, pornirea la rece a motorului este mai usoara. Cu cat este mai mare cifra care se afla dupa cratima (SAE), cu atat este mai mare vascozitatea uleiului la temperatura ridicata si mai sigura ungerea motorului pe timp de canicula.
Clasificarea SAE a adoptat urmatoarele denumiri:
– Primul numar din marcaj indica vascozitatea dinamica a fluidului
– Daca scadeti din aceasta cifra 40 , veti obtine cea mai scazuta temperatura la care pompa va furniza lubrifiant in interiorul motorului catre piesele aflate in contact.
– Daca scadeti 35, veti obtine cea mai scazuta temperatura a aerului la care demarorul poate porni in siguranta un motor rece.
Uleiurile monograd, cum ar fi SAE30, SAE40 sau SAE50, nu mai sunt folosite in cele mai recente motoare pentru automobile, dar pot fi necesare pentru utilizarea in unele motoare vintage sau vechi. Uleiul SAE30 este adesea specificat pentru motoarele mici, in 4 timpi, racite cu aer, pentru masini de tuns iarba, tractoare de gradina, generatoare portabile, motopompe si fierastraie cu lant alimentate cu benzina sau gaz.
6. Cum funcționează uleiul de motor?
Multi dintre noi ar putea crede ca ungerea este necesara pentru a face piesele din interiorul motorului mai alunecoase. De fapt, functiile lubrifiantului sunt mult mai ample, dupa cum urmeaza:
Reduce frictiunea
Minimalizeaza procesul de uzura al pieselor de frecare
Lupta cu coroziunea
Retine contaminantii
Reducerea frecarii si a caldurii generate, sunt sunt doar cateva din motivele pentru care este nevoie de ulei intr-un motor. Daca priviti la microscop suprafetele de frecare, veti vedea ceva similar cu dârele lasate de doua lanturi muntoase care se freaca. Acest lucru duce la smulgerea mai multor particule de metal, care se depun in punctele de contact. Acest lucru poate inceta, daca se creeaza un film lubrifiant. Cele mai frecvente doua tipuri de pelicule lubrifiante sunt:
Hidrodinamice – intre contacte glisante. Straturile microscopice de ulei se freaca unul de altul si formeaza o pana de ulei intre suprafetele de frecare, protejandu-le.
Elastohidrodinamice – presiunea ridicata din zona de frecare determina o crestere semnificativa a vascozitatii uleiului, capacitatea sa de incarcare crescand. Aceasta pelicula elastohidrodinamica are o grosime de 0.1-10 microni.
Unii aditivi din uleiul de motor sunt preocupati cu „captarea” resturilor si reziduurilor, stocarea acestora in filtre si indepartarea din motor; in acest fel, prin functionalitatea sa, uleiul motor are si rol de curatare.
7. Cum sa alegem cel mai potrivit ulei de motor?
Este foarte important sa alegeti corect uleiul motor. Utilizati cea mai buna optiune recomandata de sistemul SAE. O alegere corecta depinde de:
Puterea de lucru a motorului
Usurinta de porinire a unui motor neincalzit
Eficienta motorului
Cantitatea de fulgi de oxid formata in timpul arderii combustibilului
Tipul de combustibil
Consumul si momentul schimbarii uleiului
De asemenea, exista posibilitatea alegerii acestuia in functie de combustibilul utilizat, cum ar fi ulei pentru motoare de benzina, motorina sau gaz.
Conform standardelor actuale, un motor este considerat vechi daca depaseste 180.000 km. Uleiul de motor sintetic nu se recomanda la astfel de motoare, deoarece are caracteristici de scurgere ridicate si putere de penetrare ridicata. Motorului, cu siguranta nu ii va fi mai rau, dar va necesita monitorizarea constanta a jojei de ulei, deoarece exista riscul de pierderi (practic va curge) datorita uzurii garniturilor arborelui cotit. Pentu acest tip de motoare (imbatranite) este recomandat uleiul semisintetic.
Cand circulati cu masina pe vreme rece sau calda, se recomanda asa-numitul ulei de motor arctic si respectiv de vara. Aceste tipuri de uleiuri nu sunt concepute pentru uz universal, ci sunt special fabricate pentru a lucra in nordul extrem si in Sahara.
Toate acestea sunt cazuri particulare, iar posesorul unui asemenea autovehicul se va fi informat din timp despre uleiul de motor adecvat motorului sau, insa pentru marea majoritate a conducatorilor auto, alegerea uleiului de motor se face intreband consultantii de vanzari piese auto, care, pe baza certificatului autoturismului gaseste uleiul compatibil cu marca autoturismului, modelul, motorizarea, gradul de uzura al acestuia, dat de numarul real de km parcursi, si fireste, preferinta clientului pentru o anumita marca de producatori de uleiuri de motor.