Programeaza-te acum!
Probleme cu mașina? Programează-te la atelierul AUTO VROM din Brasov
Contacteaza-ne
Simptome EGR defect motorina (diesel) si benzina
Defectiunile supapei EGR se pot simti in moduri diferite:
Clapeta EGR poate sa ramana blocata pe Inchis sau pe Deschis, producand depuneri de particule carbon. Ambele situatii pot duce la daune serioase ale motorului, intalnind simptomele de mai jos:
- Porniri greoaie ale motorului
- Fum negru si funingine la accelerare
- Smucituri ale motorului in timpul accelerarii
- Poate sa scada cuplul si implicit puterea motorului
- Fluctuatii la ralanti
- Creste nivelul de oxid nitric din gazele de esapament
- Se activeaza programul de functionare de urgenta
- Lampa de control a motorului “check engine” se aprinde
- Fum negru pe esapament
- Creste consumul de combustibil
Pe langa depunerile de carbon in supapele EGR, mai exista si cauze conexe de defectare a acestora cum ar fi:
- Linii electrice sau contacte defecte ale conectorului
- Fisuri sau etansari rupte pe linia externa de reciclare a gazelor de esapament (conducta EGR)
- Pierderi de ulei in zona chiulasei sau a turbocompresorului, vaporii de ulei produsi in timpul arderii pot infunda supapa
- Sistemele de furtunuri de vid fisurate duc la o deschidere incorecta a supapei
- Contor de masa de aer rupt
- Un traductor de presiune defect
- O supapa termica ce functioneaza incorect
- Mers perdominant urban, in special la diesel
- Mers subturat
- Ardere incompleta in camera de ardere (combustibil slab calitativ, filtre murdare)
Se poate merge cu EGR defect?
Pe termen scurt efectele unei supape EGR defecte nu sunt de temut, insa daca defectiunea este atat de grava incat este activat programul de urgenta, atunci masina trebuie dusa la service imediat. Cand supapa EGR este permanent inchisa, nu mai este permisa reintroducerea gazelor arse in sistemul de admisie. Acumularile de particule carbon vor afecta intregul circuit, in special catalizatorul. Cand supapa EGR este permanent deschisa (motorul pierde din performanta in sarcina maxima), alimentarea permanenta a gazelor de esapament in tractul de admisie este indoielnica. Recircularea crescuta a gazelor de esapament dincolo de o circulatie a vehicolului in sarcina, poate duce la cantitati incorecte de combustibil injectat, in situatii extreme autoturismul se opreste. Sub o sarcina maxima in functionare, exista si o ardere incompleta cu formare excesiva de funingine.
Semne EGR infundat la motoarele Diesel
Supapa EGR este intalnita atat la motoarele pe benzina, cat si la cele pe motorina, dar cele mai multe probleme cu EGR-ul sunt intalnite la motoarele diesel, pentru ca exista depuneri mult mai mari fata de motoarele pe benzina, deci mai multe particule care-l infunda, supapa EGR pierzand vacuum. Motoarele diesel prezinta urmatoarele semne care conduc catre un EGR infundat si anume:
- Un interval mare de timp pana se stinge martorul de bord “avertizare bujii” care indica temperatura scazuta (rezistenta galbena)
- Turatie neregulata la ralanti
- La temperaturi scazute apare o functionare imprecisa a motorului
- Lipsa de viata a propulsorului in mers
Cand EGR-ul unui motor diesel are un grad mare de deteriorare, se resimt urmatoarele simptome:
- Miros intepator de combustibil
- Motorul moare la ralanti
- Se aprinde martorul de bord “check engine”
- Motorul functioneaza zgomotos, cu detonatii si turatii reduse.
Ce se intampla daca EGR-ul este infundat?
Cea mai frecventa cauza de blocare a supapei EGR este infundarea acesteia cu funingine, care are loc in timpul arderii amestecului combustibil –aer. Aceasta infundare are loc frecvent la masinile diesel. In functie de pozitia in care se blocheaza atunci cand este infundata cu funingine, apar diferite simptome si anume:
- Blocata pe deschis – motorul atrage o mare parte din gazele de esapament, in timp ce cantitatea de aer captata scade
- Unitatea electronica de control a motorului reduce cantitatea de combustibil injectat, scazand puterea motorului
- Anumite masini indica acesta defectiune (EGR infundat) prin aprinderea lampei de control a motorului “check engine”
- Atunci cand valva EGR acumuleaza depuneri de carbon in exces, temperaturile din cilindrii si din circuitul de admisie raman foarte mari, parametrii de functionare ai motorului se vor deregla, iar consumul si emisiile de dioxid de azot vor atinge valori exagerate
Mergand cu un EGR infundat (plin de funingine), se va infunda si filtrul de particule, a carui inlocuire este scumpa, posibil si a catalizatorului, iar ulterior se poate ajunge la deteriorarea turbocompresorului, a carui remediere este costisitoare.
Simptome EGR murdar
O supapa EGR murdara nu permite gazelor de esapament sa revina in camera de ardere la niveluri si timpi corespunzatori functionarii. Ea nu isi mai indeplineste atributia de mentinere a temperaturilor de ardere scazute si de prevenire a acumularilor de oxizi de azot, monoxid si bioxid de carbon, gaze nocive atat pentru sanatatea umana, cat si a mediului in general. Functionarea cu o supapa EGR murdara duce la acumulari si mai mari de funingine, care in timp produce infundarea si blocarea acesteia, cu simptomele deja prezentate. Simptomele unui EGR murdar sunt urmatoarele:
- Aceleratia nu mai este atat de sensibila ca pana atunci
- Odata pornit si incalzit motorul are momente cand pierde din putere
- Martor in bord “Check engine”
- Fumul scos pe esapament este alb
Aceste simptome se pot confunda cu defectiunea turbinei, de aceea este preferabil sa apelati periodic (dupa cca. 50.000 km) la un service specializat, care poate curata ansamblul din care face parte aceasta supapa cu substante chimice, sau prin procedeul de decarbonizare, masina revenindu-si la performantele anterioare.
Foarte multi soferi isi pun urmatoarea intrebare:
Daca EGR–ul este infundat am un consum mai mare?
Cand EGR-ul nu este curatat la timp, clapeta actioneaza brusc, dintr-o data, nu mai lucreaza gradual, motorul nu doar ca pierde cativa cai putere dar creste si consumul de combustibil in regim urban aglomerat, la folosirea preponderenta a treptelor 1 si 2 de viteze. Atunci cand valva EGR acumuleaza depuneri de carbon in exces, temperaturile din cilindrii si din circuitul de admisie raman foarte mari, parametrii de functionare ai motorului se vor deregla, iar consumul va creste simtitor.
Ce se intampla daca scot mufa de la EGR?
In primul rand vor aparea doi martori la bord: “check engine” si “avertizare bujii”. O data ce mufa a fost scoasa, sistemul electronic ECU va depista lipsa supapei EGR si va modifica debitul de motorina injectat in anumite regimuri de functionare, crescand consumul de combustibil si ulei. Ciclul de lucru al EGR-ului este monitorizat in primul rand de circuitul electric si in cel de-al doilea rand de variatiile informatiilor furnizate de MAF (debimetrul de aer), la diferite comenzi ale supapei (la ratanti, EGR deschis trebuie sa scada cantitatea de aer si invers). EGR-ul este o piesa care, daca este blocata, creste nivelul noxelor, lucru periculos pentru mediu si pentru oameni, deoarece emisiile de gaze sunt cancerigene.
In statele civilizate, eliminarea supapei EGR este ilegala si poate duce la sanctiuni foarte severe (de la sechestrarea masinii, la anularea licentei si amenzi costisitoare), deoarece creste nivelul emisiilor de gaze in atmosfera.
Sursa foto: AutoFella.com