1. Clasificarea uleiurilor de motor
Fiecare ulei de motor, chiar daca este o linie diferita a aceleiasi marci, are proprii parametrii distinctivi.
Pentru ca multi proprietari de masini intampina dificultati in alegerea celui mai bun ulei pentru motorul autoturismului lor, expertii au dezvoltat trei clasificari oficiale, dupa cum urmeaza:
- Dupa gradul de vascozitate SAE – aprobat de societatea inginerilor auto
Vascozitatea uleiului din acest sistem este exprimata in unitati conventionale – grade de vascozitate. Cu cat este mai mare numarul inclus in denumirea SAE, cu atat vascozitatea uleiului este mai mare. Specificatia descrie trei game de vascozitate: iarna, vara si toate anotimpurile (all seasons).
Astfel, clasa SAE informeaza consumatorul despre intervalul de temperatura ambientala in care uleiul va furniza:
- Pornirea motorului cu demaror (pentru uleiurile de iarna si uleiurile multigrade)
- Pomparea uleiului printr-o pompa de ulei prin sistemul de lubrifiere a motorului sub presiune in timpul pornirii la rece intr-un mod care nu permitefrecare uscata in unitatiile de frecare (pentru uleiurile de iarna si pentru toate anotimpurile)
- Ungere fiabila vara in timpul functionarii pe termen lung la viteza maxima si modul de incarcare (pentru uleiul de vara si de sezon)
- Dupa performanta API – introdus de American Petroleum Institute
Clasificarea API – imparte uleiurile de motor in doua categori:
- S (service) – pentru motoarele pe benzina ale autoturismelor, camioanelor usoare si camionetelor.
- C (comercial) – pentru motoarele diesel ale vehiculelor comerciale (camioane, tractoare industriale si agricole, echipamente pentru constructii de drumuri).
- Dupa performanta ACEA – dezvoltat de o asociatie de producatori europeni.
Clasificarea ACEA imparte uleiurile de motor in 3 clase:
- A/B – pentru motoarele benzina si diesel ale autoturismelor si camioanelor usoare
- C – compatibil cu convertoarele de gaze de esapament
- E – pentru motoarele diesel puternice ale camioanelor
Pentru a selecta lubrifiantul potrivit trebuie sa cunosti in detaliu si sa intelegi fiecare dintre specificatiile enumerate.
2. Cum alegi cel mai bun ulei de motor in functie de specificatiile tehnice si vascozitate
Recomandari de selectie a uleiului de motor date de specialisti:
- Daca vehiculul ruleaza mai putin de 50% din resursa planificata (motor nou), trebuie sa alegi ulei din clasele 5W30 sau 0W20. Motoarele noi nu au uzura, toate jocurile sunt minime, astfel incat rulmentii functioneaza la o vascozitate mai mica;
- Daca vehiculul ruleaza cu un kilometraj de peste 50% din resursa planificata (motor tehnic solid), este recomandata utilizarea uleiurilor din clasa 5W40. Cu o uzura ridicata, capacitatea portanta este compensata de cresterea vascozitatii.
Motoarele moderne necesita ulei cu vascozitate redusa, deoarece acesta are proprietati reduse de economisire a energiei si a combustibilului.
2.1 Specificatii API ulei de motor
Standardele de performanta API sunt indicate folosind abrevierile API SJ si API CE:
- Prima litera indica tipul motorului (S= benzina si C= motorina)
- A doua litera indica nivelul de performanta: cu cat nivelul de performanta este mai mic, cu atat este mai mare litera din alfabet.
La motoarele pe benzina avem urmatoarele abrevieri: API SA; API SB, API SC; API SD; API SE; API SF; API SG; API SH; API SJ; API SL; API SM; API SN.
Specificatii API ulei motor benzina
Nr/crt |
Categorie ulei motor |
Motor benzina /motorina |
Categorie
ulei |
Observatii folosinta |
1 |
API SA |
Benzina si diesel |
Invechita |
Uleiurile din aceasta categorie trebuie utilizate numai daca sunt recomandate in mod special de producatorul echipamentului |
2 |
API SB |
Benzina de putere mica |
invechita |
Compozitii de uleiuri din 1930. Doar cu recomandarea producatorului poate fi folosit |
3 |
API SC |
Benzina 1964
Motorina 1964-1967 |
invechita |
Reduce depunerile de carbon la temperaturi ridicate si scazute uzura, rugina si coroziune |
4 |
API SD |
Benzina 1968 |
invechita |
Cu recomandarea producatorului |
5 |
API SE |
Benzina 1972 – 1979 |
invechita |
Ofera protectie suplimentara in comparatie cu uleiurile SC si SD |
6 |
API SF |
Benzina 1980-1989 |
invechita |
Poate inlocui categoriile anterioare SC, SD, SE |
7 |
API SG |
Benzina 1989 |
Moderne |
Indeplinesc cerintele motorului API CC si pot fi utilizate acolo unde sunt recomandate uleiurile SF; SE/CC |
8 |
API SH |
Benzina 1994 |
Moderne
|
Pot inlocui uleiurile SG |
9 |
API SJ |
Benzina 1996 |
Moderne
|
Pot fi utilizate unde este recomandata categoria SH |
10 |
API SL |
Motoare produse dupa 2000: multivalve si turbocompresor |
moderne |
Pot fi folosite unde sunt recomandate clasele SJ si anterioare |
11 |
API SM |
Motoare produse dupa 2004 |
moderne |
Posibilitatea certificarii in categoria energetic ILSAC |
12 |
API SN |
Motoare produse dupa 2010 |
moderne |
Asigura protectie ridicata importiva uzurii si coroziunii. Pot indeplini specificatiile ILSAC GF-5 si se califica drept eficiente energetic |
13 |
API UE |
Clasificari Gasoline Energy Saver – UE1995 |
|
Imbunatatesc consumul de combustibil in timpul testelor standard cu cel putin 1.5% comparativ cu uleiurile conventionale, iar TEC-IIU – cu cel putin 2.5% |
Specificatii API ulei motor Diesel
|
1 |
API CA |
Motorina /ocazional benzina |
invechita |
Utilizat la scara larga in anii 40 si 50 |
2 |
API CB |
Motorina 1949 |
invechita |
Aceasta categorie mai este numita „supliment 1 uleiuri” subliniind conformitatea cu reglementarea militara SUA MIL-L-2104A |
3 |
API CC |
Motorina1961/benzina la motoare puternice |
Mai veche |
Ofera protectie impotriva depunerilor de carbon, la temperaturi ridicate si coroziunii lagarelor. |
4 |
API CD |
Motorina 1955 |
|
Denumite „Caterpilar seria 3” datorita conformitatii lor cu certificarea caterpilar Tractor company Superior Lubricants (seria 3) |
5 |
API CD II |
Motorina 1985 motor doi timpi sarcini grele |
|
Indeplineste toate cerintele de lucru pentru categoria CD |
6 |
API CE |
Diesel 1983 |
invechite |
Pentru motoare cu turbocompresie si compresie suplimentara poate inlocui CD |
7 |
API CF |
Diesel cu injectie directa CF1994 |
moderne |
Pot inlocui uleiurile CD |
8 |
API CF-4 |
Diesel 1990 motoare in 4 timpi de mare viteza |
|
Ofera consum imbunatatit de ulei. In combinatie cu APIS corespunzatoare, acestea pot fi utilizate si la motoare benzina daca recomanda producatorul |
9 |
API CF-2 |
Diesel in 2 timp, motoare grele 1994 |
moderne |
Poate inlocui alte uleiuri |
10 |
API CG-4 |
Diesel de mare viteza 1995 |
moderne |
Inlocuieste uleiurile din categoriile CD,CE, CF-4 |
11 |
API CH-4 |
Diesel in 4 timpi de mare viteza1998 |
moderne |
Inlocuiesc uleiurile din categoria CD,CE,CF-4,CG-4 |
12 |
API CI-4 |
Diesel 2002 |
– |
Rezistenta mare la oxidarea termica in comparatie cu clasa CH-4 |
13 |
API CI-4 Plus |
– |
– |
Categorie de servicii pentru motoare diesel cu cerinte mai stricte de funingine. La primirea acestei calificari, uleiul de motor este testat in 17 teste de motor |
14 |
API CJ-4 |
Pentru motoare in 4 timpi de mare viteza pentru a respecta reglementarile din 2007 privind emisiile.Sut recomandate masinilor echipate cu filtre de particule diesel si alte sisteme de tratare a gazelor de esapament |
moderne |
Depaseste proprietatile de performanta ale uleiurilor din categoria CI-4, CH-4, CF-4 |
2.2 Specificatii ACEA pentru ulei de motor
Standardele europene de calitate pentru uleiurile de motor sunt mai exigente decat cele americane, astfel incat specificatiile ACEA si API nu pot fi comparate direct.
ACEA imparte uleiurile in 3 grupe principale:
- A/B pentru motoarele benzina sau motorina. Astazi sunt definite 4 clase: A1/B1 -04; A3/B3-04’; A4/B4 -04; A5/B5 -04.
- C – o noua clasa care a aparut in clasificare abia in 2004. Aceasta se adreseaza motoarelor diesel cu combustie interna si benzina care indeplinesc cerintele de mediu. Pana in prezent exista trei clase: C1-04;C2-04;C3-04
- E – motoarele diesel ale camioanelor. De la sfarsitul anului 2004 exista 4 clase : E2-96; numarul 5, E4-99, numarul 3, E6,E7.
Calitatea uleiului de motor din categoriile anterioare este indicata printr-un numar imediat dupa litera. Cu cat este mai mare numarul, cu atat sunt mai mari cerintele pentru produs. De asemena, celelalte doua numere reprezinta anul introducerii celei mai recente versiuni a claselor de uleiuri de motor ACEA.
Marca europeana a uleiurilor de motor ACEA, similara API-ului american, include mari producatori precum: Volkswagen, DAF, Rolls-Roice, BMW, SAAB, Fiat, Ford-Europe, MAN, Porsche, Volvo, Renault, Iveco, Rover, GM-Europe.
2.3 SAE
In momentul in care te intereseaza alegerea unui ulei de motor in functie de vascozitatea sa vei vrea sa intelegi mai bine specificatia SAE.
SAE descrie proprietatile vascozitatii si fluiditatii, respectiv capacitatea uleiului de a curge si in aceelasi timp de „a se lipi” pe suprafata motorului.
Conform acestei clasificari se deosebesc 11 categori mari. Sase din ele sunt specifice uzului de iarna, respectiv 0w,5w,10w,15w,20w,25w, iar celelalte 5 sunt specifice veriiL: 20, 30, 40, 50, 60.
Litara W reprezinta iarna iar numarul dublu indica uleiul multigrad (ex. 5w30). In acest raport, primele cifre indica temperatura de pornire sigura in timpul iernii (se accepta in general utilizarea de la -40 grade celsius, adica uleiurile 0w pot fi utilizate la -40, 5W la -35 etc), iar cele ce urmeaza caracterizeaza mentinerea performantei uleiului in zonele cu temperatura ridicata ale motorului.
Cu cat ultimele cifre sunt mai mici, cu atat este mai lichida consistenta uleiului. Uleiul lichid functioneaza cel mai bine iarna. Uleiul mai gros este mai fiabil atunci cand motorul se supraincalzeste. Totodata, motoarele mai vechi, cu un grad ridicat de uzura necesita un ulei mai gros.
2.4 Indicativul A
Indicativul A este pentru motoarele care functioneaza pe benzina.
Uleiurile sunt impartite in actegori pentru benzina A1, A2, A3 si A5.
2.5 Indicativul B
Indicativul B este specific uleiului folosit la motoarele diesel.
Categoriile de uleiuri pentru motorina au indicativul: B1, B2, VZ, B4.
2.6 Indicativul C
Desi pana de curand existau doar clasele A si B, recent a fost introdusa o noua clasa, cu un nou indicativ: C. Uleiurile din aceasta clasa sunt potrivite atat motoarelor ce ruleaza cu benzina, cat si celor pe motorina.
Acestea sunt motoarele ce apartin claselor Euro 4 si Euro 5.
2.7 Indicativul E
Indicativul E corespunde clasei E de uleiuri, clasa creata special pentru camioane si vehicule comerciale.
Indicativele E ale camioanelor sunt: E1, E2, EZ, E4, E5 si E7.
2.8 Indicativul W
Precum aminteam anterior, „W” vine de la „winter” si apartine uleiurilor utilizate pe timp de iarna.
Aprobarile API si ACEA sunt niste orientari generale.
Daca uleiul motor are tolerante corespunzatoare, atunci acestea vor fi prezentate pe eticheta uleiului de motor. Fiecare producator le specifica diferit.
Exemplu: Mercedes serie MB 229.3, Volkswagen VW505/507.
3. Vascozitatea uleiului de motor
Vascozitatea este un indicator care ne arata performantele in ce priveste lubrifierea.
Un ulei vascos lubrifiaza mai bine, dar nu este potrivit pentru temperaturi scazute deoarece se ingroasa mai rapid.
Uleiurile subtiri sunt folosite in conditii de iarna. Astfel, aceasta caracteristica imparte vascozitatea in doua:
- Cinetica – descrie modul in care functioneaza uleiul in timp ce motorul este pornit. De obicei, se ia in calcul o temperatura de 100 de grade, asa incat un numar mai mare este preferabil;
- Dinamica – decrie comportamentul uleiului cand motorul este rece, demonstreaza cum se va comporta pe tim de iarna.Acest indicator nu este trecut in tabele deoarece este specific vascozitatii pe timp de iarna.Un indiciu de clasa este de obicei suficient.
4. Recomandari pentru a sti cum sa alegi cel mai bun ulei de motor
Pentru a te asigura ca alegi cel mai bun ulei de motor pentru masina ta, tine cont de utmatoarele lucruri:
- Respecta intotdeauna recomandarile producatorului vehiculului, in cazul in care acestea sunt trecute in cartea tehnica sau in fisa de service;
- Cand alegi uleiul, ia in considerae marca celui utilizat anterior – daca masina este second hand intreaba fostul proprietar ce tip de ulei a introdus ultima oara, deoarece uleiurile au compozitie chimica diferita si pot intra intr-o reactie chimica nedorita, afectand totodata motorul. In principal poti urmari cartea tehnica sau cartea service pentru a vedea mentiunile anterioare.
- Opteaza doar pentru un ulei de motor certificat. In Romania majoritatea service-urilor auto opteaza pentru Castrol, Liqui Moly, Ravenol.
- Nu uita sa acorzi o atentie deosebita tipului, gradului si vascozitatii uleiului.
5. Diferenta dintre uleiul sintetic, uleiul mineral si amestec sintetic
In momentul in care trebuie sa faca schimbul de ulei, multi soferi se intreaba ce diferenta exista intre uleiurile sinteticele si cele semisintetice. Expertii au mai multe raspunsuri: in general diferenta consta in compozitia acestora. Ea da o serie de proprietati specifice si isi determina propriul domeniu de aplicare.
Poate ca un lucru important care il difera pe cel sintetic de cel semisintetic este ca are o gama mult mai larga de utilizare datorita faptului ca tolereaza mult mai usor fluctuatiile de temperatura. In plus, uleiul de motor sintetic are o vascozitate mai buna si calitati de penetrare superioare, ceea ce face posibila imbunatatirea sigurantei motorului, economisirea de combustibil si creste viata motorului.
La randul sau semisinteticul este mult mai indicat pentru motoarele de tip turbo, precum si pentru masinile uzate, cu un kilometraj foarte mare.
6. Cum sa recunosti uleiul contrafacut
Pentru a recunoaste uleiul contrafacut trebuie sa ai in vedere urmatoarele aspecte:
- Bidonul in care este uleiul – producatorii de uleiuri se respecta si acorda o atentie deosebita ambalajului. Bidoanele fiecarei marci se diferentiaza prin forma caracteristica, plastic de inalta calitate si suprafata neteda. Daca imbinarile (sudurile) sunt vizibile, exista bavuri sau miros de plastic, ai in maini un fals.
- Eticheta – Autocolantele de pe recipientele reale sunt lipite cu constiinciozitate iar imprimarea este de inalta calitate. Poti refuza uleiul cand eticheta este plasata inegal, se dezlipeste usor iar imaginea este de calitate slaba.
- Capacul – daca este original are fie un inel de fixare, fie o combinatie de mai multe elemente de protectie. Capacele sunt gravate cu siglele si hologramele producatorilor, iar acestea stralucesc in lumina.