Programeaza-te acum!
Probleme cu mașina? Programează-te la atelierul AUTO VROM din Brasov
Contacteaza-ne
Atunci cand se aud zgomote ciudate la schimbarea vitezelor, sau daca apar scurgeri de ulei de sub cutia de viteze, intotdeauna trebuie luate masurile necesare eliminarii lor. Expertii spun ca pentru a avea o transmisie optima si o functionare corecta a cutiei de viteze, este necesar sa se adauge ulei strict in functie de nivel. Daca nivelul nu este cel corect, atunci apare supraincalzirea componentelor din cutia de viteze si implicit deteriorarea acesteia, iar lipsa de ulei este inamicul numarul 1 al cutiei de viteze.
Simptome lipsa ulei cutie de viteze manuala
Principalele simptome ale lipsei de ulei in cutia de transmisie sunt:
- Cutia face zgomot in punctul neutru si urla in viteza. Principala cauza este data de un nivel al uleiului insuficient. In acest caz lubrifierea nu se poate face corespunzator, frecarea duce la uzarea angrenajelor si la dilatarea termica, apoi, prin frictiunea uscata care are loc, se emit zgomote, vibratii si urlete in timpul condusului. Obligatoriu schimbati uleiul, complet, pentru a indeparta eventualele reziduuri metalice, spanuri.
- Uleiul de transmisie miroase a fum – un miros de arsura poate fi resimtit cand nivelul este scazut, este contaminat sau exista o scurgere care necesita schimbarea acestuia.
- Schimbarea vizibila a culorii uleiului (opac de culoare inchisa)
- Alunecare la schimbarea vitezelor
- Butonul schimbatorului de viteze este suficient de greu de cuplat
- Oscilatii la comutarea manerului cutiei
- O scurgere de ulei din cutia de viteza indica faptul ca trebuie verificata cutia. La transmisia automata, atunci cand se deschide capota se scoate joja si se verifica nivelul de ulei de transmisie din cutie. La cutia de viteze manuala, nivelul uleiului este verificat direct in cutie, de obicei prin orificiul de umplere. Daca suspectati ca exista scurgeri din cutie, contactati un mecanic pentru a identifica si a remedia problema.
- Dificultate in schimbarea vitezelor
- Zgomot puternic la punctul neutru atunci cand apasati ambreiajul cu masina stationata
- Indicatorul de bord se aprinde
Avand in vedere ca uleiul din cutie nu se consuma ca cel din motor, este necesar sa se acorde o atentie deosebita modificarii nivelului optim. Spre deosebire de uleiul din motor, uleiul de transmisie este un participant cu drepturi depline la procedura de conversie a cuplului si a turatiei.
Comparativ cu o transmisie automata, transmisia manuala este supusa unor solicitari ceva mai mici.
Expertii recomanda ca uleiul de transmisie sa se schimbe toamna, astfel incat inainte de aparitia vremii reci, cutia sa contina ulei proaspat. Acest lucru este justificat prin faptul ca uleiul de transmisie isi pierde din proprietati la fiecare schimbare de temperatura.
Simptome lipsa ulei cutie de viteze automata
Cele mai comune semne ale unui nivel scazut de ulei de transmisie din cutie sunt:
- Alunecare la schimbarea vitezelor
- Butonul de schimbare a vitezei este greu de actionat
- Oscilatii la comutarea manetei cutiei
- Vibratii ale cutiei
- Macinarea
- Creste consumul de combustibil
- Uzura angrenajelor creste si uleiul se arde
Aceste simptome pot sa apara si daca din greseala in loc de ulei de transmisie s-a pus altceva (de exemplu antigel)
Cauzele generatoare ale acestor simptome:
- Ulei nepotrivit – adica un ulei care nu are o fluiditate buna, peste nivelul de temperatura de utilizare, protectie fiabila la uzura, sincronizare excelenta, stabilitae ridicata la oxidare si forfecare, tendinta scazuta de spumare, compatibilitate buna a etansarii, eficienta ridicata etc.
Uleiurile de trasmisie nu sunt toate la fel si nu sunt interschimbabile unul cu altul. Fiecare transmisie are nevoie de un anumit tip de ulei pentru functionarea în mod corespunzator. Folosirea unui alt tip de ulei poate provoca defectiuni sau poate anula garantia. Daca tipul de ulei nu este specificat in manualul de utilizare al masinii, il puteti afla pe baza codului de motor, sau al codului VIN al masinii.
In concluzie – exista tipuri diferite de cutii de viteze care necesita uleiuri speciale pentru angrenaje, recomandate de producatori. Un ulei selectat incorect duce la simptomele mai sus mentionate.
Sfatul specialistilor pentru a prelungi durata de viata a cutiei de viteze:
- Se va verifica uleiul de transmisie conform recomandarilor producatorului
- Respectarea schimburilor de ulei conform cartii de service a masinii
- Se recomanda sa se puna masina pe frana de mana in timpul parcarii pentru a redistribui greutatea masinii la franele de la transmisie.
- Dupa ce ati condus inapoi, trebuie facuta o oprire completa a masinii inainte de a pleca.
- Filtrul de transmisie trebuie schimbat la fiecare inlocuirea a uleiului.
Dezvoltatorii de cutii de transmisie automata recomanda verificarea nivelului ATF la fiecare 5-7 mii de km. Aceasta verificare poate determina momentul aproximativ in care noul lichid va trebui umplut. Verificarea permanenta a uleiului de transmisie previne uzura garniturilor si a pompei de ulei.
Schimbul de ulei la o cutie automata de transmisie al carui pret depinde in mare masura de marca autovehicului, se face cel mai bine intr-un service autorizat, din motivul ca o schimbare incorecta a uleiului poate duce la defectarea completa a cutiei de viteze.