Programeaza-te acum!
Probleme cu mașina? Programează-te la atelierul AUTO VROM din Brasov
Contacteaza-ne
Pompa de ulei este un element esential in sistemul de lubrifiere al unui motor de masina. Sarcina sa principala este de a crea presiune uleiului in sistemul de lubrifiere, facand posibila alimentarea cu ulei de motor catre partile mobile ale motorului cu ardere interna.
Pompa de ulei este antrenata de catre arborele cotit printr-un angrenaj sau poate fi folosita si o transmisie prin curea. In orice caz, functionarea pompei de ulei este sincronizata cu turatia motorului. Singura exceptie este ca unele motoare puternice cu combustie interna supraalimentate pot avea o pompa electrica de ulei care furnizeaza ulei turbinei chiar si dupa ce motorul se opreste pentru a raci turbocompresorul.
Defectiunile pompei de ulei pot deteriora semnificativ motorul unei masini, deoarece interfereaza cu circulatia normala a uleiului motor prin sistem.
Simptomele unei pompe de ulei defecte
Exista mai multe simptome tipice ale unei pompe de ulei defecte, respectiv:
- Scaderea presiunii uleiului de motor: Acest lucru este semnalizat prin aprinderea semnalului din bord cu bidonul de ulei
- Cresterea presiunii uleiuleui in motor: Din cauza presiunii excesive a uleiului, masina refuza sa mai porneasca. Acest lucru se intampla deoarece ridicatoarele hidraulice nu isi mai indeplinesc functiile si in consecinta supapele functioneza prost.
- Consum crescut de ulei: Apare din cauza scurgerilor pe la elementele de etansare deteriorate sau din cauza reziduurilor din uleiurile de proasta calitate.
Vedeti si materialul despre cel mai bun ulei de motor.
Cauzele defectarii pompei de ulei
Motivul pentru care pompa de ulei este defecta poate fi aflat prin verificare si diagnosticare.
Exista cel putin 8 cauze care duc la defectarea majora a acesteia si anume:
- Sita rezervorului de ulei infundata – la fel ca in cazul filtrului de ulei al sistemului, aceasta se infunda treptat cu resturi fine si zgura (deseori aceasta zgura se formeaza ca urmare a spalarii motorului in diverse moduri nepotrivite).
- Supapa de limitare a presiunii pompei de ulei defecta. De obicei, pistonul si arcul incluse in designul ei esueaza.
- Uzura pe suprafata interioara a pompei, asa numita „oglinda”. Apare din motive naturale, in timp.
- Uzura suprafetelor de lucru (lame, caneluri, osii) ale angrenajelor pompei de ulei. Se intampla atat din cauza timpului indelungat de functionare cat si din neefectuarea schimburilor de ulei la intervalele prescrise in manualul masinii sau atunci cand apar probleme.
- Folosirea uleiului de motor murdar sau nepotrivit sau de calitate scazuta.
- Pompa asamblata incorect.
- Filtre de ulei imbacsite, neschimbate la timp. Un filtru murdar face pompa de ulei sa depuna eforturi semnificative, ducand la uzura ei partiala sau chiar completa.
- Scaderea nivelului de ulei. In acest caz pompa poate functiona si se va supraincalzi ducand la o defectare prematura.
Indiferent ca este vorba de defectarea partiala sau totala a pompei de ulei este necesar sa realizati o verificare detaliata. Astfel, in urma acestui control se poate sa fie necesara repararea sau chiar inlocuirea completa a pompei.
Pompa de ulei defecta benzina
Cele mai comune defectiuni ale pompei de ulei ce apar la motoarele benzina sunt:
- Deterioraea garniturii
- Filtru ulei infundat
- Filtrul nu este bine fixat
- Uzura crerescuta a pieselor principale
- Defectarea supapei de reducere a presiunii
Cauzele defectarii pompei de ulei motor benzina
- Scaderea nivelului de ulei din carte
- Deteriorarea dispozitivelor de control si presiune
- Utilizarea de ulei necorespunzator
- Utilizarea uleiului inferior din punct de vedere calitativ
- Defectarea supapelor de lubrifiere sau de siguranta
- Contaminarea filtrului de ulei
- Rezervor de ulei infundat si blocaj in carcasa pompei.
Daca vorbim despre simptomele defectarii pompei de ulei la masinile cu motor benzina, cel mai concludent model in baza caruia putem discuta este VW Golf IV.
Simptomele intalnite frecvent la masinile Golf IV cand pompa de ulei se deterioreaza sunt urmatoarele:
- Reducerea presiunii uleiului
- Cresterea temperaturii de functionare a motorului
- Aparitia unui zgomot nefiresc
In general simptomele sunt in mare parte aceleasi la orice tip de masina cu motor benzina.
Pompa de ulei defecta diesel
Ca si in cazul pompelor de la motoarele pe benzina si pompele de ulei diesel se pot defecta. Defectiunile din sistemul de ulei vor fi semnalizate de lampa de presiune a uleiului din tabloul de bord.
Semnele problemelor cu sistemul de lubrifiere sunt:
- Scaderea presiunii uleiului
- O crestere a consumului acestuia
Defect Principal: Designul pompei de ulei, indiferent de tipul de care apartine, este relativ simplu, ceea ce asigura fiabilitatea si durata de viarta lunga. Si totusi sunt defectiuni, sau mai degraba este una majora – o scadere a performantei, ceea ce duce la o scadere a performantei in sistem. Si acest lucru atrage dupa sine defectiuni mai grave, deoarece unitatile care nu sunt suficient lubrifiate incep sa se uzeze intens. Acest lucru se poate intampla din varii motive. Cele mai frecvente, insa, sunt urmatoarele:
- a) Infundarea instalatiei rezervorului de ulei cu mizerie;
- b) Scaderea presiunii din cauza componentelor uzate;
- c) Supapa bypass poate crea si ea probleme: Din cauza mizeriei se poate bloca in pozitia deschisa, fapt ce va determina uleiul sa se scurga in mod constant. O astfel de problema se poate rezolva prin spalarea pompei, precum si a instalatiei.
Diferentele dintre sistemele de lubrifiere ale motoarelor pe benzina si diesel
Nu exista diferente speciale de proiectare in sistemele de lubrifiere ale motoarelor pe benzina si motorina. Cu toate acestea, deoarece functionarea diesel este supusa unor temperaturi mai ridicate, principala diferenta este uleiul de motor utilizat. Substanta de baza la motorina este similara cu cea utilizata la uleiurile de motoare pe benzina, diferenta constand in pachetul de aditivi diferiti care ii permit sa aiba urmatoarele functii:
- Curatare ridicata – Motoarele diesel sunt predispuse sa faca funingine si prin urmare necesita o curatare intensa
- Stabilitatea la oxidare – datorita raportului de compresie ridicat, gazele de esapament pot patrunde in carterul unui motor diesel, ceea ce duce la oxidarea uleiului de motor si la epuizarea prematura a acestuia.
Sfaturi de la Mecanicii Auto Vrom
Este foarte important sa nu ignorati simptomele care pot anunta defectarea pompei de ulei, indiferent de motorul pe care il are masina dumneavoastra. Insa, mai important decat sa tratati este sa preveniti aparitia oricarei probleme. Si desi ar putea suna complicat, sunt doar cateva lucruri care, efectuate cu regularitate si constiinciozitate va pot ajuta sa aveti o pompa de ulei „sanatoasa” cat mai mult timp.
Asadar, cele mai importante lucruri pe care sa le aveti in vedere pentru a nu avea pompa de ulei defecta sunt:
- Intretinerea sistemului de lubrifiere cutat – acest lucru se traduce prin spalarea regulata a pompei si a instalatiei;
- Efectuarea schimburilor de ulei in termenele stabilite de producator;
- Schimbarea filtrelor de cate ori este cazul;
- Folosirea uleiurilor corespunzatoare diesel/motorina;
- Folosirea uleiurilor de calitate;
- Folosirea filtrelor corespunzatoare si de calitate;
- Verificarea periodica a uleiului cu joja, pentru a vedea in ce stadiu se afla uleiul, atat din punct de vedere al nivelului, cat si al calitatii. Un ulei negru trebuie schimbat pentru ca va duce la cresterea uzurii.
- Nu completati nivelul cu alt tip de ulei decat cel obisnuit deoarece intra in reactie componentele acestora.
In cazul in care nu puteti realiza aceste operatiuni recomandate, adresati-va service-urilor autorizate.
Daca sunteti din Brasov, va invitam sa va programati la service-ul nostru, cu un click aici.