Dupa cum se stie, intercooler-ul este necesar pentru a raci turbina. In consecinta, in cazul esecului si neluarii in seama a semnelor de defectiune aparute in timpul functionarii, puterea turbinei va scadea uneori chiar si instantaneu.
In cele din urma, daca se merge cu intercooler-ul spart se poate ajunge chiar la deteriorarea unitatii de alimentare. Asadar, cand va confruntati cu asemenea defectiuni, este necesar sa rezolvati imediat problema pentru a evita aparitia unor potentiale complicatii.
Drept urmare, este important sa cunoastepti simptomele pe care le prezinta fisurarea sau chiar spargerea intercooler-ului, iar daca aveti dubii si sunteti in zona Brasovului, va puteti face o programare pentru o vizita in service, unde veti gasi cei mai bine pregatiti meseriasi!
Cel mai adesea reparatia intercooler-ului trebuie sa fie efectuata atunci cand acesta s-a defectat.
Intercoolerul este situat in partea din fata a masinii – prin urmare este supus adesea solicitarilor mecanice. Ca rezultat, de cele mai multe ori pot sa apara fisuri in carcasa. Daca nu se actioneaza in vederea repararii defectiunii, exista nesansa aparitiei unei suprapresiuni in sistem care poate provoca chiar si o explozie, ce are ca rezultat o scadere semnificativa a puterii motorului cu ardere interna si o crestere a consumului de combustibil.
1.1 Ce rol are radiatorul intercooler?
Intercooler-ul este un element intermediar al turbocompresorului care serveste la racirea aerului comprimat furnizat de turbina. Aerul din camerele de ardere trebuie sa fie racit pentru a atinge randamentul necesar.
Scopul intercoolerului este sa raceasca aerul care intra in turbocompresor. In principiu, atunci cand el functioneaza corespunzator, ce se intampla este ca aerul care trece prin dispozitiv ajunge sa isi scada temperatura pana in jur de 50-60 grade celsius. In acelasi timp nu doar ca devine mai rece ci isi creste si calitatea, fapt ce va determina cresterea puterii si performantei motorului.
Radiatorul de aer special (racitorul) care este necesar pentru functionarea eficienta a unui motor diesel se numeste intercooler. Echiparea motorului cu un sistem de turboalimentare duce la o crestere a temperaturii aerului in amestecul de combustibil cu pana la 200 grade celsius.
Astfel, intercoolerul este in esenta un set de tevi cu un nivel ridicat de conductivitate termica, datorita caruia excesul de caldura este indepartat, iar oxigenul racit intra in motorul diesel.
1.1.1 Ce circula prin intercooler?
Toate schimbatoarele de caldura pentru sistemele de turboalimentare ale motoarelor de automobile sunt prezentate in doaua tipuri:
Versiunea standard racita cu aer – prin intercooler circula aer;
Schema care implementeaza principiul racirii cu apa a aerului. Astfel de dispozitive au dimensiuni compacte si performante ridicate.
Mai putin frecvent sunt intalnite modele in care principiul racirii aerului se face folosind gheata. Astfel de dispozitive sunt concepute pentru masini sport, motiv pentru care costul lor poate fi destul de ridicat.
1.2 Ce se poate strica la un intercooler?
Una dintre cele mai comune defectiuni care, de altfel, apare chiar foarte des la intercooler este formarea fisurilor in carcasa. Acest lucru nu este surprinzator, avand in vedere pozitia acestuia (asa cum am spus anterior).
Pe principiul ca intotdeauna lucrurile fragile sau subtiri sunt cele mai predispuse avarierii, este de asteptat si faptul ca odata cu marirea presiunii din sistem, intercooler-ul sa se poata rupe pur si simplu.
In cazul in care acest lucru se intampla in cazul masinii dumneavoastra, aveti, de regula, doua optiuni:
Fie lipiti intercoolerul;
Fie inlocuiti cu o piesa noua.
Ce se poate strica la un intercooler este simplu de aflat stiind ca acesta este in fapt un radiator: asadar, se pot distruge celulele, se pot fisura ori chiar sparge conductele ori furtunele, sau se poate distruge etanseitatea – prin slabirea colierelor de prindere de la nivelul furtunului.
1.3 Intercooler spart sau fisurat simptome
Cand vine vorba despre simptomele care pot aparea ca o consecinta a spargerii sau fisurarii intercoolerului, acestea pot fi:
Accelerare lenta
Fum negru din teava de esapament
Emisii de carbon in dreptul intercoolerului
Cresteterea consumului de combustibil
Supraincalzirea motorului
Suieraturi sub capota de la presiunea aerului evacuat
Atentie, totusi! Pentru multe din aceste simptome pot exista și alte cauze, cum ar fi defectarea turbinei. Din acest motiv, daca nu sunteti sigur, cel mai bine este sa va prezentati cu masina intr-un service, inainte de a fi prea tarziu!
2. Simptome furtun turbo spart
Conducta intercooler este un element structural, realizat in principal din silicon, care conecteaza intercoler-ul la turbina.
Conducta superioara a intercoolerului este cel mai vulnerabil element al intregului sistem de turboalimentare (care consta in filtru de aer, unitate de acceleratie, turbocompresor si galeria de admisie).
Eficienta intercooler-ului depinde in mare masura de lungimea furtunului: cu cat furtunul este mai mic, cu atat creste puterea motorului. Diametrul acestuia trebuie sa corespunda cu viteza fluxului de aer din interiorul sau. Prin urmare, pentru functionarea eficienta si pe termen lung a intercooler-ului, este foarte important sa se calculeze corect dimensiunile sa.
Principalele simptome ale unui furtun turbo spart sunt:
Suieratul de sub capota
Scaderea puterii motorului
Fum de evacuare intunecat
Printre perincipalele defectiuni ce pot aparea la acest nivel se numara:
Prezenta scurgerilor;
Fisurarea sau chiar spargerea furtunului;
Aparitia urmelor de ulei pe inele;
2.1 De ce se sparge furtunul intercooler
Furtunul intercooler se sparge din mai multe cauze. De cele mai multe ori, insa, este vorba depre una din urmatoarele:
Infundarea intercooler-ului (patrunderea impuritatilor in sistem);
Presiune ridicata in furtun;
Cauze mecanice;
Existenta unui defect de fabricatie;
Prezenta lubrifianului in conducta ce duce la intercooler (presupune inlocuirea inelului O);
Prezenta unei presiuni ridicate in sistem.
2.2 Furtun intercooler (turbo) spart simptome
O defectiune a acestei componente genereaza urmatoarele simptome:
Microclimat slab. Inainte ca furtunul intercooler (turbo) sa se sparga acesta este infundat, fapt ce face ca aerul sa nu mai poata poate sa treaca liber prin sistemul de ventilatie si, prin urmare, eficienta acestuia este redusa;
Supraincalzirea motorului – ca urmare a incetinirii procesului de racire (sau chiar lipsa racirii);
Furtunul fiind spart se aude suieratul aerului care iese din el;
Masina scoate fum negru;
2.3 Ce se intampla daca mergi cu furtunul de la intercooler spart?
Un intercooler spart este la fel de bun ca unul absent. Asadar, este ca si cum nu ar exista. Sa ne imaginam ca nu exista intercooler in sistem: turbina trage aer si, ca urmare a presiunii generate, acesta incepe sa se incalzeasca.Testele facute de sepecialisti au aratat ca aerul se poate incalzi pana la 200 grade, ceea ce este foarte nesigur pentru functionarea turbinei.
In momentul in care temperatura aerului creste, densitatea acestuia scade. Drept urmare, aerul mai putin dens da o crestere mult mai mica a puterii de la turbina.
2.4. Ce sa faci cand ai furtunul de la intercooler spart – solutii de la specialisti
Pentru prelungirea duratei de viata a intercoolerului specialistii recomanda:
Curatarea periodica exterioara a fagurelui intercooler este o masura preventiva si imbunatateste eficienta sistemului de turboalimentare;
Aparitia chiar si a unei cantitati nesemnificative de ulei de motor in racitor necesita intreruperea functionarii motorului cu ardere interna pana la elimnarea cauzei;
Utilizarea activa a unei masini cu un sitem de turboalimentare defect cu buna stiinta poate duce la avarierea grava a altei unitati de alimentare;
Nu trebuie sa accelarati brusc dupa ce ati stationat intr-un ambuteiaj; Intercoolerul, turbina si motorul fiind incinse exista riscul ca o manevra brusca sa determine o supraincalzire severa a unitatii;
Urmariti cu atentie indicatiile de la bord, nu supraincalziti antigelul si uleiul;
Schimbati uleiul si antigelul in timp util. Lichidele murdare vor disipa caldura in mod ineficient;