Supapa PCV (Positive Crankcase Ventilation), este un sistem de ventilatie fortata a carterului. Pe scurt: elimina gazele de esapament din carter, impiedicaindu-le sa intre in contact cu uleiul.
In cazul in care nu functioneaza cum trebuie, se poate ajunge chiar la distrugerea simeringurilor.
Supapa este declansata de fiecare data cand se creeaza un vid in galeria de admisie, iar gradul de deschidere a supapei depinde de cantitatea de vid. In total are 3 moduri de functionare:
Inactiv – Vid mare, debit scazut;
Accelarare – vid scazut, debit mare;
Motor oprit – presiune fara debit.
In concluzie, supapa PCV are urmatorele sarcini:
Utilizeaza vidul motorului pentru a extrage gazele de purjare din carter;
Impinge gazele in jos pe galeria de admisie si inapoi in camerele de ardere, unde vor fi arse din nou.
Cand supapa este declansata, gazele care au intrat in carter intra din nou in galeria de admisie (conform principiului de functionare EGR).
1.1 Cat de des trebuie inlocuita supapa PCV?
Foarte multi soferi se intreaba cat de des trebuie schimbata supapa PCV, insa ese bine de stiut faptul ca aceasta supapa nu are un termen stabilit de viata. Ea poate dura in functie de modul in care intretineti masina, de felul in care o conduceti si de drumurile pe care circulati.
Din estimarile facute de catre mecanici se apreciaza ca daca masina a mers pe autostrada mai tot rimpul, supapa PCV rezista pana la 150.000km, insa daca masina a fost rulata pe distante scurte, sau cu drumuri pietruite, aceasta cedeaza in jur de 50.000km.
In cazul masinilor care circula pe drumuri scurte explicatia este clara: uleiul nu are timp sa atinga o temperatura la care sa poata evapora umezeala, lucru care duce la oxidarea mai rapida a supapei si automat la blocarea acesteia. O alta explicatie ar fi ca uleiul se degradeaza mult mai rapid, pierzandu-si proprietatile lubrifiante.
1.2 Unde este situata supapa PCV?
Pozitionarea supapei PCV este diferita in functie de masina. De obicei, insa, ea este incorporata in capacul supapei motorului cu ardere interna, dar poate fi localizata si intr-o zona mai ascunsa si greu de accesat.
Ea este plasata pe carter, arata ca un dop de plastic mic, undeva in jumatatea superioara a motorului.
In alte cazuri supapa este localizata intre doua furtunuri de cauciuc. Poate fi chiar deasupra motorului. Totul depinde de modelul masinii.
In aceasta imagine puteti vedea unde este localizata supapa PCV la Matiz.
1.3 Verificare valva PCV
Pentru verificare valva PCV urmati urmatorii pasi:
verificati integritatea pieselor de cauciuc
verificati sita de sub supapa si dupa caz inlocuiti-o
deconectati furtunurile si verificati-le cu atentie
scoateti supapa si agitati-o bine. Daca nu scoate sunete similare unui zdranganit, atunci este defecta si trebuie sa o inlocuiti.
Pe langa verificarea vizuala a diferitelor modele de supape PCV este recomandat sa realizati si o verificare a sistemului cu motorul in stare de functionare.
In situatia in care nu sunteti initiat in astfel de operatiuni auto, atunci probabil cea mai buna idee ar fi sa mergeti la un service autorizat, pentru ca daca incurcati furtunurile la montaj riscati sa aveti pe urma si alte probleme.
Daca sunteti din Brasov sau imprejurimi, puteti face o programare online si va asteptam in service-ul nostru!
Verificare valva PCV cu motorul pornit:
Prima data se testeaza vidul:
Porniti motorul si il lasati la ralanti pentru 20 de minute, pentru a obtine temperatura de functionare.
Apoi deschideti capota si detasati supapa de pe capac si blocati capul supapei cu degetul. Veti simti vidul din sistemul de aprindere in varful degetului si veti observa cum scade turatia motorului la aproximativ 40 – 80 rpm.
Daca la ralanti turatia va scadea mai mult, atunci inseamna ca supapa este blocata pe deschis.
Daca nu simtiti vidul in varful degetului, verificati furtunurile sa nu fie blocate cu mizerie. Daca este nevoie, curatati supapa si furtunurile cu diluant de lac si o perie fina.
Testarea alternativa
Prindeti furtunul conectat la supapa PCV si strangulati-l. Viteza de mers in gol va scadea de la 40, urmand ca dupa ce eliberati furtunul sa revina la normal. In situatia in care acest lucru nu se intampla, atunci mai mult ca sigur fie supapa, fie chiar furtunul sunt restrictionate.
La unele motoare accesul la PCV este dificil. In cazul in care si dvs aveti un astfel de model, atunci puteti scoate joja de ulei, dupa care acoperiti orificiul jojei cu o bucata de banda. Asteptati aproximativ un minut. Veti observa ca aspiratorul aspira si apasa banda pe orificiu. In caz contrar, exista scurgeri sau sistemul este infundat. Verificati starea furtunurilor, a conexiunilor, respectiv a garniturilor acestora.
2. Simptome valva pcv defecta
Cele mai comune simptome ale unei valve PCV defecte sunt:
consum excesiv de ulei
pierderi de ulei – presiunea carterului creste fortand uleiul sa iasa prin garnituri
prezenta vaporilor de apa prin aerisire – din cauza cresterii presiuni in carter
Acest martor se aprinde ori de cate ori apar disfunctii ale motorului. Defectarea valvei PVC poate constitui o astfel de situatie.
Astfel, daca vrei sa fiti siguri, puteti folosi scannerul OBD2 sau alt tester auto multimarca de calitate.
Cu ajutorul diagnozei prin scanare veti obtine urmatoarele coduri de eroare aferente: PO52E, PO171, PO300, respectiv PO53A.
2.2 Ralanti ridicat
Luand in considerare faptul ca supapa PCV are rolul de a controla fluxul de aer dintre carter si galeria de admisie, daca valva este defecta, simptomele sunt aceleasi ca atunci cand se pierde aerul de admisie, crescand turatia la ralanti.
2.3 Amestec prea bogat
O crestere a presiunii din carter datorata unei supape PCV defecte impinge vaporii de apa prin aerisiere. Acesti vapori amestecati cu gazele de ardere, lasa depuneri de hidrocarburi si ulei pe filtrul de aer, ceea ce poate duce la cresterea consumului de combustibil.
Oxigenul in exces ce patrunde in camera de ardere dilueaza amestecul aer / combustibil, formand un amestec de combustibil mult prea concentrat. Un astfel de amestec bogat poate creste contrapresiunea in sistemul de evacuare, ceea ce poate duce la oprirea motorului sau la reducerea performantei acestuia.
2.4 Rateuri
O supapa PCV defecta duce, asa cum am mai precizat, la obtinerea unui amestec necorespunzator. Rateurile (atat la ralanti cat si in timpul acceleratiei) au drept cauza exact acest amestec necorespunzator.
2.5 Accelerare grea
La fel ca si in cazul rateurilor, vinovat de accelerarea grea a masinii se face tot amestecul aer/combustibil necorespunzator, indiferent de turatie.
Totusi, in ce priveste acest simptom, este foarte important sa fiti atenti. In general este usor sa diagnosticati o problema cu supapa PCV printr-o accelerare greoaie la turatii mari. Problema apare, insa la turatii mici unde ea se poate comporta normal, lasand impresia ca nu exista nicio problema.
2.6 Consum crescut de ulei si scurgeri de ulei
Atunci cand furtunurile sunt infundate, in camera motorului se produce o supraincarcare si, implicit, o crestere a presiunii. Aceasta se va intinde inclusiv asupra cilindrilor, determinand scurgerea uleiului pe la garnituri.
In aceasta situatie apar pierderi de ulei si, implicit, un consum mult mai mare.
2.7 Fum alb-negru-albastru pe toba de esapament
Uleiul care patrunde in camerele de combustie va arde inauntrul motorului, iar fumul din teava de esapament va fi albastru.
Este important, insa, cand vreti sa diagnosticati o astfel de problema sa acordati o atentie deosebita tuturor simptomelor ce apar, intrucat multe din ele pot masca si alte defectiuni.
3. Cum se poate diagnostica problema si cum se poate testa supapa PCV?
Exista scanere speciale pentru a diagnostica erorile care apar in cazul unei supape PCV defecte. Ele se gasesc in orice service autorizat, sau pot fi achizitionate individual (in cazul in care considerati ca aceasta investitie este justificata).
Despre codurile de eroare aferente am vorbit mai sus.
3.1 De ce se incalzesc anumite supape PCV?
In supapa PCV si in furtune se strange condens. Atunci cand temperaturile sunt scazute acesta poate ingheta, blocand intregul proces. In aceasta situatie presiunea din interiorul carterului va creste.
De aici apar problemele intrucat o presiune mare in carter duce la distrugerea garniturilor de etansare, cresterea presiunii uleiului si implicit incalzirea acestuia (in conditiile in care sistemul consuma energie pentru a derula aceasta lupta).
3.2 Codurile comune ale problemelor cu supapa PCV
Unele coduri comune de eroare apar atunci cand valva PCV functioneaza defectuos. Daca vedeti codurile de eroare de mai jos este 100% vorba de o valva PCV defecta. Aceste coduri pot sa indice si alte defectiuni dar daca apar este cel mai indicat sa verificati mai intai valva.
Codurile comune cu supapa PCV sunt:
PO52E – probleme cu functionarea supapei de ventilatie a carterului
PO171 – amestec sarac aer combustibil
PO 300 – ratari accidentale/aprindere
PO53A – incalzitor ventilatie carter – circuit deschis
Pentru a diagnostica masina si a afla erorile legate de valva PCV va putei adresa service-urilor specializate care va vor explica ce reprezinta fiecare eroare aparuta in timpul diagnozei.