Sistemul de distributie este un sistem auxiliar al motorului cu combustie interna, cu rolul de a corela umplerea cilindrilor motorului cu amestec carburant si cu rol de evacuarea a gazelor arse. Acest mecanism de distributie foloseste supape de admisie si de evacuare, care pot fi actionate hidraulic, mecanic, pneumatic sau magnetic de axul (arborele) cu came cu ajutorul unor culbutori.
Dupa locul in care este monat axul cu came avem:
in carter (supape angrenate de culbutori, tijele culbutorilor si tacheti)
pe chiulasa, deasupra supapelor (supape angrenate de culbutori, sau supape angrenate direct).
Conform principiului de functionare al motorului in patru timpi, axul cu came inchide, respectiv deschide supapele de admisie si evacuare. Distributia este responsabila de sincronizarea tuturor componentelor unui motor. Pistonul se misca intr-un cilindru inchis la un capat al chiulasei, aceasta miscare a sa este determinata de rotirea mecanismului biela- arbore cotit, intre doua puncte extreme si anume:
PMI ( punct mort interior) – unde volumul este minim
PME ( punct mort exterior) – unde volumul este maxim
Un ciclu motor are loc dupa doua rotatii ale arborelui cotit, acest ciclu cuprinde patru faze distincte si anume:
admisia amestecului de carburant
compresia (finalizata cu autoaprindere la motorina si producerea scanteii la benzina)
arderea si destinderea
evacuarea gazelor
Cand pistonul este actionat la prima sa cursa de la PMI la PME (1), axul cu came deschide supapa de admisie, permitand alimentarea cu amestec carburant.
In faza a doua pistonul este actionat de la PME la PMI (2) si incarcatura se comprima, deoarece ambele supape sunt inchise. In apropierea punctului PMI se produce scanteia in bujii (in cazul motoarelor pe benzina) sau are loc autoaprinderea in cazul motoarelor pe motorina, in aceasta faza combustibilul arde, crescand presiunea in cilindru.
In cazul in care distributia nu a fost bine reglata, indiferent ca vorbim de distributie pe curea sau pe lant, acest moment este ratat.
Cand pistonul face a doua cursa de la PMI la PME (3) presiunea in cilindru atinge un maxim datorita reactiei restului de amestec combustibil, urmata de destinderea ce se continua pana la deschiderea supapei de evacuare. Acest ciclu motor s-a incheiat odata cu revenirea pistonului de la PME la PMI (4) si evacuarea gazelor arse din cilindru.
In situatia in care distributia nu a fost bine reglata (pusa la punct), axul cu came nu este sincronizat cu arborele cotit, se poate intampla ca supapele sa ramana inchise/deschise in momente nepermise, deteriorand componente ale motorului (strambarea supapelor, culbutori, tacheti, pana la ruperea arborelui cu came, spargerea pinioanelor, sau chiar spargerea blocului motor).
Am facut aceste precizari ale functionarii sistemului de distributie in general, pentru a intelege cat este de importanta schimbarea kitului de distributie la timp, sau la aparitia primelor semne ca ar exista cele mai mici probleme.
Si acum sa revenim la intrebarea:
La cati km se schimba distributia pe lant sau curea?
Daca va uitati pe cartea tehnica/ carnetul de service o sa gasiti de obicei doua valori de km la care se schimba aceste consumabile si anume „uz normal” si „uz intens”.
Majoritatea distribuitorilor incadreaza rulajul unei masini in Romania ca fiind de „uz intens” din cauza traficului (fara autostrazi, deci drum intins si cu mult praf). La fel, in cartea masinii, fiecare model si motorizare are recomandata schimbarea distributiei la intervale diferite, limitate de numarul de km sau numarul de ani (primul la care ajunge autoturismul) intinzandu-se pe o plaja larga, de la 60.000 km sau 5 ani (Ford Fiesta 1989 diesel), la 120.000 km sau 8 ani (Ford Fiesta 2002.25 Duratec 16V), la 160.000 km sau 8 ani (Ford C-Max 2011 – 1,6 Duratec TI-VCT), mergand la 150.000 km sau 10 ani (Ford Fiesta 2002.25 – 1,4 -1,6 Duratorq TDCI), la 180.000 km sau 10 ani (Ford Fiesta 2008.75 1,4 Duratorq TDCI), la 200.000 km 10 ani (Ford C-Max 2011 1,6 Ecoboost SCTI), sau chiar pana la 240.000 km sau 10 ani (Ford B-Max 2012.75 1,0 Ecoboost).
De regula distribuitorii pentru Romania recomanda reducerea acestor perioade la jumatate. Reclama la distributia pe lant care nu se schimba niciodata e un mit pus in anunturi sa dea bine la vanzarea masinii. Inclusiv distributia pe lant se schimba, spre exemplu la numai 150.000 km sau 10 ani (Ford C-Max 2003.75 – 1,8 Duratorq TDCI sau BMW N47).
Dar exista si ceva adevar, intrucat multe modele echipate cu distributie pe lant prevad inlocuirea doar a curelelor de transmisie auxiliare sau a celei de angrenare a pompei de combustibil, fara specificarea schimbarii lantului, ceea ce ar conduce la concluzia ca acesta are o durata de viata egala cu a masinii.
Lantul de distributie functioneaza corect daca este lubrifiat cu ulei de motor. Majoritatea cauzelor unui lant zgomotos provin din acest detaliu. In aceasta situatie este bine sa acordati atentie zgomotelor venite dinspre lantul distributiei si daca varianta constructiva permite vizualizarea lantului, atunci sa solicitati mecanicilor verificarea vizuala, cat si a jocului produs de lant si de rolele intinzatoare, astfel prevenind agravarea defectiunii si salvarea motorului.
La cati km se schimba distributia pe lant?
Dupa unii autori, distributia pe lant ar fi mai durabila decat cea pe curea, producatorii de autoturisme recomanda inlocuirea kitului de distributie la motoarele pe benzina dupa 100,000 km – 180,000 km sau 5 – 6 ani functionare, la motoarele diesel prelungind durata la 180,000 km – 250,000km, chiar 300,000 km, respectiv 10 ani. Realitatea este in functie de felul in care a fost exploatat vehiculul: una este ca masina sa fie exploatata in interes personal, cand distributia anumitor modele se va schimba la 600,0000 km si alta sa lucreze in regim de taxi sau curierat, cand la aceeasi masina va fi necesara schimbarea kitului de distributie la 350,000 de km. Exista si situatii in care masina a circulat peste 600,000 km cu kitul original, acestea fiind insa exceptii.
Distributia pe lant, fata de distributia pe curea, are avantajul ca nu depinde de pompa de apa, deci nu necesita inlocuirea pompei odata cu kitul, in schimb kitul cu lant este mai scump deoarece cuprinde, in functie de modelul constructiv :
intinzator lant
suruburi pentru fulie
suruburi pentru roata dintata a axului cu came
lantul de distributie
Ce simptome intalnim la distributia pe lant?
masina este mai lenesa ca de obicei
apar zgomote cand masina este turata
zgomote in mers
zgomot la schimbarea vitezei
la folosirea franei de motor se aude un zgomot metalic pronuntat ce vine din partea dreapta a motorului.
creste consumul de combustibil
tremura la ralanti
dupa cateva secunde de functionare se aprinde ESP-ul (Electronic Stability Program)
motorul se opreste
raman aprinsi urmatorii martori de bord EPC (Electronic Pedal Control), Engine (motor) si baterie. Acestia se reaprind si dupa ce motorul a fost repornit.
La cati km schimba distributia pe curea
In majoritatea cazurilor primul kit de distributie pe curea se schimba la 90,000 de km, al doilea dupa 60,000 km, iar daca masina nu este prea mult rulata, kiturile se vor schimba la 4-5 ani, dar nu mai tarziu.
Schimbarea kitului de distributie se face intotdeauna inainte de aceste termene, niciodata dupa, pe principiul „las ca mai merge“, deoarece se uzeaza atat rolele agregante, cat si pompa de apa. Trebuie tinut cont ca rolele intinzatoare au la baza un rulment cu durata de functionare limitata, de aceea este recomandata si schimbarea acestuia; aceeasi situatie cu pompa de apa: are o durata limitata de functionare si daca este angrenata de aceeasi curea cu distributia (diferita ca model), blocarea acesteia poate aduce daune motorului, din acest motiv trebuie schimbata odata cu schimbarea rolelor intinzatoare.
Dupa 180,000 km este necesara inlocuirea pinioanelor danturate (ale arborelui cu came si arborelui cotit) care, fiind cuplate la cureaua de distributie, din cauza gradului ridicat de uzura si posibilitatii decalarii cu cateva grade a axelor antrenate, nu mai sunt corespunzatoare din punct de vedere tehnic.
Exista multe marci de curele care nu specifica un termen de viata al acesteia, ci numai garantia acordata produsului (de regula 2-3 ani), fara a avea vreo legatura cu durata ei de viata. Distributia se schimba oridecate ori motorul o semnaleaza, de aceea este bine sa cunoastem simptomele pe care le are un sistem de distributie in suferinta, pentru a evita eventualele pagube mai mari, sau chiar schimbarea motorului.
Ce simptome intalnim la distributia pe curea ?
masina este mai lenesa ca de obicei
motorul se opreste – cauzat de ruperea curelei cu pagube de multe ori ireparabile gen: strambare supape, culbutori , tacheti, ruperea arborelui cu came, spargere pinioane, bloc motor. In cazul unei masini second hand este mai ieftina achizitionarea altui motor, decat reparatia.
vor aparea vibratii
fum excesiv la evacuare la motoarele disel – reglare incorecta a avansului
zgomote la ralanti (cand se ridica capota, acestea se aud din partea dreapta si sunt asemanatoare cu cele facute de cureaua de accesorii)
cureaua prezinta defecte vizibile cauzate de: praf, imbatranirea cauciucului in timpul cat cureaua a stat in depozit, in timpul in care a stat pe masina fara sa functioneze etc.
motorul da rateuri sau zbarnaie – cauzate de uzura curelei de distributie care aluneca pe arborele cu came, determinand inchiderea/deschiderea necontrolata a supapelor, de multe ori chiar dupa schimbarea distributiei, daca cureaua nu s-a montat corect.
ulei prezent in zona distributiei – semn ca s-au slabit suruburile si piulitele de la capacul arborelui cu came, sau uzura garniturii capacului, sau uzura garniturii dintre blocul motor si cureaua de distributie, sau uzura simeringului de etansare de la arborele cotit, sau uzura simeringului arborelui cu came. Prin pierderea permanenta a uleiului, creste temperatura in motor si implicit uzura curelei.
Daca ati schimbat cureaua si zgomotul persista inseamna ca trebuie schimbat kitul de distributie.
In toate variantele de mai sus, daca simptomele s-au depistat din timp vazand cum masina devine mai „ puturoasa“, puteti ajunge la mecanic pentru verificare, deoarece nu pica brusc.
In sectiunea urmatoare exemplificam la cati km se schimba distributia in functie de marca auto, strict informativ, intrucat in Romania este preferabil sa nu se astepte pana la aceste valori:
La cati km se schimba distributia pe lant la BMW
Un capitol special acordam posesorilor autoturismelor BMW si MINI produse intre 2007 – 2011, echipate cu motorul N47, respectiv modelele: 118d; 120d; 123d; 318d; 320d; 520d; X1d si X3d. Un numar tot mai mare de masini care au semnalat ruperea lantului de distributie a determinat grupul BMW, pe 15.01.2015, sa recheme aceste modele pentru inlocuirea intinzatoarelor si, acolo unde se impunea, chiar si a lantului de distributie. Cauzele pentru care acest lant cedeaza ar fi:
aliajul de calitate inferioara duce la slabirea lantului in functionare
din cauza vibratiilor intinzatorul de plastic cedeaza si lantul se slabeste
cand lantul nu mai este perfect intins, apare un zgomot in spatele motorului
cand lantul cedeaza, pistoanele ating supapele distrugand si alte piese din motor
dintii pinioanelor sunt prea ascutiti si uzeaza lantul
sunt avizate in special autoturismele dotate cu Start/Stop, pentru ca se uzeaza mai repede
Specific acestui motor este ca lantul de distributie este montat in partea din spate, intre motor si cutia de viteze, motiv pentru care manopera inlocuirii kitului de distributie este mai mare chiar decat pretul pieselor, deoarece este mult de lucru; motorul este scos din compartimentul sau si abia apoi este inlocuita distributia, insa partea buna este ca piesele after market sunt mai ieftine si mai bune decat cele originale.
Dupa 2011 o parte din probleme au fost rezolvate din faza de proiectare, inclusiv pozitionarea componentelor kitului de distributie în fata motorului. Pentru evitarea distrugerii motorului este recomandata inlocuirea kitului de distributie la cel mult 150,000 km sau 10 ani.
Tot “speciale” sunt si motoarele ce echipeaza BMW X3 F25 fabricate intre 2010 – 2018.
Astfel, modelele pe benzina fabricate pana in 2015 echipate cu motoare de 2 litri turbo de 184CP si 245CP au nevoie de verificare periodica a distributiei, deoarece lantul sare de la punct si produce daune costisitoare.
La motoarele de 3 litri turbo de 245CP si 306CP apar uneori probleme la pompa de apa.
Modelele diesel de 2 litri si 143CP, 150CP, 182CP si respectiv 190CP sunt dotate cu doua motoare foarte diferite: cele pana in 2014 sunt echipate cu N47, despre care am vorbit, iar cele dupa 2014 cu un motor exceptional, B47, care are o singura cerinta: uleiul motor sa fie inlocuit la cel mult 8.000 km.
Modelele diesel de 3 litri de 258CP si 313CP sunt echipate cu motorul N57, care are probleme asemanatoare la distributie cu N47, dar cu o frecventa redusa, insa daca sunteti proprietarul unui astfel de autoturism este bine sa-i inlocuiti kitul de distributie la 150,000 km sau cel mult 10 ani, preventiv si intre timp sa-i acordati o atentie la fiece vizita in service.
La cati km se schimba distributia pe lant la Mercedes
Nemtii spun ca in functie de producatorul motorului si al masinii, lanturile de distributie sunt de obicei instalate ca lanturi cu role individuale sau lanturi duplex si difera foarte mult in ceea ce priveste durabilitatea si uzura.
Daca uneori lanturile cu role individuale trebuie schimbate la 100,000 de km, lanturile duplex au un kilometraj de aproximativ 400,000 la 500,000 km. Totusi, de regula, ele nu raman in vehicul atat de mult timp, deoarece sunt schimbate atunci cand elementele de prindere si de ghidare sunt schimbate.
Producatorul vehiculului specifica ce intervale de schimbare se aplica lantului dvs. de distributie. Recomandarea lor este sa ramanem la ea. Neprogramat, ar trebui sa luati in considerare intotdeauna schimbarea lantului de distributie daca auziti zgomote de la motor.
Daca designul masinii permite o privire simpla asupra lantului de distributie, atunci priviti jocul lantului. Lanturile de distributie trebuie sa ruleze intotdeauna strans. Daca nu este cazul, traseul ar trebui sa duca la atelier cat mai repede posibil. Intrucat posesorii de autoturisme Mercedes cu distributie pe lant din Germania nu pastreaza masina peste 10 ani, este corecta afirmatia ca n-au schimbat distributia niciodata, poate cel mult curelele auxiliare depistate la reviziile periodice.
La cati km se schimba distributia pe curea la Mercedes
Intervalele de testare si inlocuire pentru o curea dintata sunt specificate de producatorul vehiculului. Un schimb are loc dupa un kilometraj intre 40,000 și 240,000 km. Intervalele depind de combinatia dintre tipul curelei, varianta motorului si modelul vehiculului.
Aceleasi curele si motoare din diferite modele pot avea, de asemenea, intervale diferite de inlocuire, motivat de diferite pozitii de instalare, diferite rapoarte de transmisie si/sau de incapsularea motorului. Daca nu este specificat altfel de producatorul vehiculului, va recomandam sa o inlocuiti dupa un termen maxim de sapte ani.
Functia unei centuri vechi nu mai este garantata datorita procesului de imbatranire a materialului. Mercedes prescrie un interval de schimbare de 200,000 de km sau dupa 10 ani pentru Clasa A, Clasa B, Clasa CLA. (Ex: Oricine conduce 50,000 de kilometri pe an trebuie sa aiba instalata o noua curea de distributie in modelul sau de clasa A dupa doar patru ani. Daca conduceti doar 3,000 de kmi pe an, trebuie sa schimbati cureaua de distributie dupa 10 ani, chiar daca ati parcurs doar 30,000 de kilometri cu Mercedesul dvs). Puteti gasi cateva exemple in continuare:
Model W177 – A180 D 1,5 l – 85 kw, se schimba la 200,000 km sau 10 ani;
Model W176 – A180 cDi 1,5 – 80 kw, se schimba la 200,000 km sau 10 ani;
A160 cDi 1,5 – 66 kw, se schimba la 200,000 km sau 10 ani;
Model W242 – B160cDi 1,5 – 66 kw, se schimba la 200,000 km sau 10 ani;
W242 – B180 cDi 1,5 – 80 kw, se schimba la 200,000 km sau 10 ani;
Model W246 – B160 cDi 1,5 – 66 kw, se schimba la 200,000 km sau 10 ani;
W246 – B180 cDi 1,5 – 80 kw, se schimba la 200,000 km sau 10 ani;
Model X117 – CLA180 cDi 1,5 – 80 kw, se schimba la 200,000 km sau 10 ani;
Model C117 – CLA Coupe 180 cDi 1,5 – 80 kw, se schimba la 200,000 km sau 10 ani;
La cati km se schimba distributia pe lant / pe curea la Nissan Qashqai
Nissan prescrie serviciul in diferitii ani de constructie, cu modificarile existente in tranzitia de la primul Qashqai / Qashqai + 2 de tip J10 la Qashqai II din faza de construcție J11. Odata cu anul 2014, Nissan isi reinnoieste seria de SUV-uri si adauga noi motoare benzina turbo si diesel revizuite în gama pentru J11 Qashqai. Kiturile de distributie se schimba la fiecare 150,000 km sau 6 ani, pentru curele si la fiecare 300,000 km sau 10 ani pentru cele pe lant (iar curelele auxiliare la 240,000 km sau 10 ani), spre exemplu:
Nissan Qashqai/Qashqai +2 (J10/JJ10) 1,5 dCi – 76 kw, se schimba la 150,000 km sau 6 ani;
1,5 dCi – 81 kw, se schimba la 150,000 km sau 6 ani, respectiv cele pe lant:
1,6 dCi – 96 kw, se schimba la 300,000 km sau 10 ani;
1,6 dCi – 86 kw, se schimba la 300,000 km sau 10 ani;
2,0 benzina – 104 kw, se schimba la 300,000 km sau 10 ani;
Qashqai II 1,7 dCi – 110 kw, se schimba la 300,000 km sau 10 ani;
1,6 dCi – 96 kw, se schimba la 300,000 km sau 10 ani;
1,3 DIG-T benzina turbo – 118 kw, se schimba la 300,000 km sau 10 ani;
1,2 DIG-T – 85 kw, se schimba la 300,000 km sau 10 ani.
La cati km se schimba distributia pe curea la Dacia
La autoturismele Logan cu motoare pe benzina sau diesel, toate modelele (Euro 3 si Euro 4) kitul de distributie se inlocuieste la 60,000 km sau 4 ani.
Pentru motoarele 1,2 litri 16V si 1,6 litri 16V, distributia se schimba la 90,000 km.
La Dacia Duster PH2 2015 4WD 1,6 litri 16V Euro5 K4M Laureate si respectiv
Duster PH1 2011 4WD 1,5 litri dCi Euro5 K9K Laureate, distributia se schimba 80,000 km sau 4 ani.
Pentru modelele mai vechi, gamele 1300, 1400, Solenza, Super Nova etc., tot 60,000 km sau 4 ani
La cati km se schimba distributia pe curea la Ford
Fordul are extrem de multe modele, fiecare cu un numar mare de motorizari, cu perioade foarte diferite de schimbare a distributiei, asa cum am prezentat cateva exemple la inceputul materialului. Iata si alte variante:
Ford Focus 2015: 1,0 Ecoboost se schimba la 240,000 km sau 10 ani;
1,5 Duratorq-TdCi se schimba la 180,000 km sau 10 ani;
1,6 Duratec-VCT LPG se schimba la 160,000 km sau 8 ani;
2,0 Duratorq-TdCi/MPS6 se schimba la 200,000 km sau 10 ani;
Ford Mondeo 2007.5 – 1,6 Duratec-16V, se schimba la 160,000 km sau 8 ani;
Ford Mondeo 2014.75: 1,5 Duratorq-TdCi, se schimba la 240,000 km sau 10 ani;
2,0 Duratorq-TdCi, se schimba la 210,000 km sau 10 ani;
2,0 Ecoblue, se schimba la 240,000 km sau 10 ani;
Ford Ranger 2012 – 2,0 Ecoblue, se schimba la 240,000 km sau 10 ani;
Ford Transit 2014.5 – 2,0 Ecoblue, se schimba la 240,000 km sau 10 ani;
Ford Ecosport 2017 – 1,5 Ecoblue, se schimba la 180,000 km sau 10 ani;
Ford EdgeVignale 2016.75 – 2,0 Ecoblue/Automatica (cu doua turbine), se schimba la 180,000 km sau 10 ani, iar varianta 2,0 Ecoblue/Manuala (co o singura turbina), se schimba la 240,000 km sau 10 ani
La cati km se schimba distributia pe curea la Jeep
La autoturismele de teren Jeep Compas, kitul de distributie se schimba la 120,000 km sau 6 ani, spre exemplu pentru:
Modelele (MP) 2,0 TD – 125 kw, se schimba la 120,000 km sau 6 ani;
1,4 benzina – 103 kw, se schimba la 120,000 km sau 6 ani;
1,4 – 125 kw, se schimba la 120,000 km sau 6 ani;
2,0 CRD – 103 kw, se schimba la 120,000 km sau 6 ani;
1,6 CRD – 88 kw, se schimba la 120,000 km sau 6 ani;
(MK49) 2,0 CRD – 103 kw, se schimba la 120,000 km sau 6 ani;
Jeep Cherokee ( KL) 2,0 CRD – 103 kw, se schimba la 120,000 km sau 6 ani;
2,0 TD – 125 kw, se schimba la 120,000 km sau 6 ani;
(KK) 2,8 CRDi – 147 kw, se schimba la 100,000 km;
2,8 CRD – 130 kw, se schimba la 100,000 km;
(KJ) 2,5 CRD – 105 kw, se schimba la 100,000 km;
2,8 CRD – 110 kw, se schimba la 100,000 km;
2,8 CRD – 120 kw, se schimba la 100,000 km;
2,4 benzina – 108 kw, se schimba la 100,000 km.
Concluzia este evidenta: nici un blog si nici un forum nu poate sti care este situatia reala a distributie autoturismului dvs. Producatorul poate da doar recomandari, functie de tara in care se comercializeaza masina, dar sunt multi alti factori ce determina uzura precoce a kitului de distributie (sau doar a unor componente) si dauna produsa motorului poate fi considerabila intr-un caz nefericit, de aceea recomandam verificarea periodica a distributiei, odata cu revizia autoturismului in service.
Sursa GIF: De la UtzOn Bike (3D-model & animation: autodesk Inventor) – Opera proprie, CC BY-Sa 3.0,
https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=294641