Cel mai complex element al servodirectiei este pompa acesteia.
In prezent, este de neimaginat o masina care sa nu fie dotata cu servodirectie. Booster-ul poate fi electric (EUR), hidraulic (GUR) sau electrohidraulic (EGUR). Cu toete acestea, servodirectia ramane cel mai comun tip in acest moment.
Pompa de servodirectie este montata pe motorul masinii si este antrenata de o curea de transmisie de la scripetele arboreului cotit. Are doua sarcini importante si anume:
Asigura circulatia fluidului in sistem;
Mentine nivelul optim de presiune.
Daca pompa de de servodirectie este defecta, atunci masina va ramane orientabila, insa virajul va fi dificil. Acest lucru este valabil mai ales la viteze mici.
Condusul cu pompa de servodirectie defecta nu este recomandat.
Care este rolul pompei de servodirectie?
Pompa servodirectiei este necesara atat pentru a mentine presiunea dorita in sistem, precum si pentru a circula uleiul. Cele mai comune pompe sunt cele cu palete. Acestea se caracterizeaza prin eficienta mare si rezistenta la uzura.
O astfel de pompa de servodirectie este realizata dintr-o carcasa metalica cu un rotor cu palete care se misca in interiorul sau.
In procesul de rotatie, paletele capteaza fluidul de lucru si il trimite sub presiune catre distribuitor si apoi catre cilindrul hidraulic. Pompa este antrenata de un scripete al arborelui cotit, in asa fel incat performanta si presiunea sa depinda de numarul de rotatii ale motorului. Pentru a mentine o presiune optima in servodirectie se foloseste o supapa speciala. Presiunea creata de pompa in sistem poate sa ajunga pana la 100-150 bar.
In functie de tipul de control, pompele de servodirectie sunt impartite in reglabile si nereglabile, astfel:
Pompele de servodirectie reglabile – mentin o presiune constanta prin schimbarea partii productive a pompei;
Pompele de servodirectie nereglabile – caracteristica principala a acestora consta in faptul ca presiunea constanta este mentinuta de o clapeta pneumatica sau hidraulica care functioneaza automat si controleaza nivelul presiunii uleiului.
Dezavantajul pompei antrenate de arborele cotit este modificarea presiunii generate in functie de rotatia motorului. Din aceasta cauza, forta generata de servodirectie la viteze mici este insuficienta, iar la viteze mari este excesiva, ceea ce duce la aparitia unui astfel de efect ca un „volan liber” (altfel spus, „feedback-ul” directiei este absent).
Pentru a elimina acest dezavantaj, un regulator de presiune este inclus in dispozitivul pompei hidraulice de rapel, care il mentine la o valoare data. Functionarea este foarte simpla: atunci cand presiunea este depasita, regulatorul, in miscare, deschide canalul bypass intre canalele de intare si de evacuare, iar o parte din presiune este eliberata.
Rolul si functiile pompei de servodirectie:
Creeaza si modifica presiunea in sistem
Redirectioneaza lichidul catre bobina distribuitorului de cremaliera de directie, care atunci cand volanul este rotit, distribuie amestecul in camera dorita a cilindrului hidraulic.
Usureaza conducerea
Simptome pompa servodirectie defecta
Starea pompei de servodirectie afecteaza functionarea altor unitati si ansambluri, astfel incat defectiunea pompei devine o problema serioasa ce nu trebuie, sub nicio forma, ignorata.
Principalele simptome si defectiuni ale pompei de servodirectie:
Nr.crt
Simptome
Defectiune
1
Arborele joaca, pompa urla si bazaie
Rulment uzat
2
Uzura neuniforma a paletelor rotorului
Palete rotor uzate
3
Cureaua aluneca de pe scripete
Tensiunea curelei este slabita
4
Zumzet puternic al pompei, spuma si bule de aer in rezervorul servodirectiei, cresterea nivelului in rezervorul servodirectiei, vizibil la deschiderea capacului
-Fisurare carcasa pompa, conducta, element de legatura
-Uzarea unei piese separate (priza, garnitura inelara, furtun de cauciuc). Daca rezervorul este atasat direct la pompa, uzura inelului de etansare din cauciuc poate fi cauza.
5
Pompa bazaie constant si creste zgomotul odata cu turatia motorului
Rulment defect
6
Pompa bazaie constant
Partea interioara a statorului este uzata neuniform.
7
Pompa fluiera cand se roteste volanul
Perechea de lucru a unitatii s-a uzat
8
Daca volanul nu se roteste deloc
Zgaraieturi si uzura grava a supapei de reducere a presiunii
Defectiune completa a pompei
Uzura inelara a carcasei distribuitorului sinelor
IMPORTANT!
Daca exista o suspiciune ca pompa de servodirectie ar fi defecta sau daca aceasta nu functioneaza corect, contactati de urgenta un service auto. Chiar daca ati reusit sa identificati singur defectiunea, cel mai probabil nu va functiona sa o reparati singur si calitativ. In plus, o defectiune a pompei de servodirectie, este un semnal serios pentru a verifica intregul ansamblu al directiei, deoarece defectiunea unei singure componente afecteaza functionalitatea intregului sistem.
Astfel, daca sunteti in Brasov sau prin imprejurimi, va puteti programa online sau telefonic la service-ul nostru, stiind ca veti lasa masina in cele mai bune maini!
Cauze defectiuni pompa servodirectie mecanica sau electrica
Exista o multime de factori care pot duce la defectarea pompei de servodirectie. Totusi, cele mai comune cauze sunt urmatoarele:
Durata de viata a pompei de servodirectie depinde de respectarea regulilor de functionare a unitatii. Un ulei vechi cu produse de uzura infunda pompa si distruge elementele ansamblului;
Stilul de condus. La conducerea agresiva, in special in off-road, elementele pompei se uzeaza si se blocheaza.
Tensiunea curelei de transmisie. O curea prea stransa uzeaza rulmentul si bucsea – in cazul pompelor cu bucsa.
Daca rotiti volanul in pozitie extrema mai mult de 5 secunde, apare o suprasarcina critica pe pompa.
Caracteristicile uleiului, neinlocuirea la timp al acestuia (Vedeti si materialul nostru despre cel mai bun ulei de motor).
Aceste cauze duc atat la defectarea prematura a pompei de servodirectie, cat si la stricarea amplificatorului hidraulic.
Defectiuni majore ale pompelor de servodirectie mecanica sau electrica
Nr.
crt
Defectiune
Cauza
Semne
Cum puteti rezolva problema
1
Pierderea mobilitatii, deteriorarea si uzarea supapei bypass
Ulei uzat sau contaminat
Volanul este tinut in pozitii extreme mai mult de 5-10secunde
Zumzetul se aude in pozitia extrema a volanului
Inlocuiti supapa deteriorata si scaunul acesteia
2
Scurgeri ale pompei din cauza deteriorarii garniturilor de etansare
Nivel scazut de fluid in rezervorul pompei sau lipsa acestuia
Coroziunea arborelui pompei
Urme de scurgere, zumzet, culoare necaracteristica si miros de ulei incins in rezervor
Inlocuiti garniturile si mansoanele de etansare
3
Mansonul pompei si rulment uzat
Joc in elementele de fixare a pompei, tensiune excesiva pe cureaua de transmisie
Spumare a fluidului de lucru in rezervor
Inlocuiti rulmentul si daca bucsa este uzata trebuie inlocuita si carcasa
4
Uzura arborelui
Zumzait in timpul functionarii, posibile scurgeri
Inlocuirea arborelui
5
Generare in perechi (rotor -stator)
Ulei contaminat
Lipsa ulei
Pompa supraincalzita
Presiune insuficienta a uleiului in sistem
Spumare ulei
Zgomote in pompa
Inlocuirea perechii de lucru
6
Uzura pe placa de lucru superioara si inferioara cat si pe rotor
S-a lucrat cu ulei insuficient, pentru o perioada indelungata de timp
Supraincalzire
Ulei inchis la culoare sau cu miros de ars
Inlocuirea placilor de sus si jos si inlocuirea rotorului
7
Paleta rotorului se lipeste
Utilizare fluid de lucru murdar
Efort sporit pe volan
Senzatie de „volan greu”
Cresteti turatia motorului la 3000 rpm. Verificati starea uleiului si il inlocuiti daca este necesar
8
Tensiune insuficienta sau excesiva a curelei de transmisie
Fluierat, zumzet, precum si pulsatia de presiune in sistemul de servodirectie
Slabiti tensiunea curelei sau inlocuit-o
Cum poti diagnostica o pompa de servodirectie defecta și cand este cazul sa mergi la un service auto?
Orice om este obisnuit cu masina sa si isi va da seama cu usurinta cand exista probleme cu pompa de servodirectie, fara a sti insa, neaparat, cum sa determine defectiunea acesteia. Astfel, in cazul in care suspectati ca este ceva in neregula cu pompa de servodirectie, puteti diagnostica si dumneavoastra defectiunea, stiind ca este vorba despre o pompa de servodirectie stricata atunci cand:
La intoarcerea volanului s-a produs automat si o intoarcere a mainii
Este nevoie de un efort mai mare pentru a roti volanul
Fiind in pozitia de mijloc, directia devine mai dificila, soferul trebuie din nou sa depuna mai mult efort pentru a vira
Este greu sa va intoarceti intr-o parte
In timpul functionarii amplificatorului hidraulic apare un zgomot nespecific.
Pentru a putea sa diagnosticati o pompa de servodirectie trebuie sa stiti sa faceti deosebirea intre aceste semne.
Chiar si stiind sa verificati pompa de servodirectie cel mai recomandat este sa va adresati unei statii de service autorizate. Mecanicii vor efectua inspectii si diagnosticari si vor avea grija, totodata, sa rezolve problema.
Sfatul specialistului. Cum sa evitati defectarea pompei de servodirectie
Pentru ca pompa sa functioneze in parametrii optimi si sa isi atinga perioada de viata prestabilita din cartea tehnica trebuie sa faceti urmatoarele lucruri:
Verificati si schimbati la timp uleiul servodirectiei. Starea acestuia trebuie verificata o data la 15.000 km.
Utilizati numai lichid de inalta calitate si adecvat, conform tolerantelor
Monitorizati nivelul de ulei din rezervorul servodirectiei
Iarna, nu rotiti volanul timp de 1-5 minute. Asteptati pana cand sistemul se incalzeste
Daca apare o scurgere, nu utilizati etansanti si aditivi, ci contactati un service auto
Daca auziti zgomot sau sunet strain – faceti diagnosticare
De retinut ca starea si durata de viata a componentelor masinii depind de atitudinea dumneavoastra fata de masina, de regularitatea cu care faceti inspectia tehnica, de calitatea pieselor de schimb, a fluidelor tehnice si combustibililor si lubrifiantilor folositi.
Abordati problemele cu intelepciune si nu veti avea griji in trafic.