O bobina de inductie defecta sau necorespunzatoare poate crea un dezastru si va poate lasa cu masina pe marginea drumului.
Rolul bobinei de inductie
Bobina de inductie este o componenta importanta a sistemului de aprindere a motoarelor cu ardere interna. Rolul acesteia este de a ridica tensiunea de la bord, care este relativ scazuta (12V), la una inalta de pana la 30.000V. Aceasta tensiune uriasa alimenteaza bujiile, in asa fel incat sa produca scanteia. Bobina de inductie mai poate fi numita si transformator, avand un rol foarte asemanator.
Bobina de inductie este compusa din:
- conducta de inalta tensiune
- bobina primara
- bobina secundara
Cele mai comune simptome ale unei bobine de inductie defecta
Deoarece bobina de inductie este supusa permanent la socuri mecanice si termice, pot sa apara defecte anuntate de urmatoarele simptome:
- motorul nu porneste
- motorul functioneaza zgomotos (se opinteste)
- accelerare deficitara
- motorul pierde din putere
- consum mare de combustibil
- martorul de bord “probleme motor” se aprinde
- batai ale motorului la turatii mici si mari
- motorul da rateuri cand este ambalat
- aprindere neregulata la turatie mare
- aprinderea nu are loc
Daca sesizati astfel de simptome, chiar daca masina circula in continuare, chiar si cu bobina de aprindere rupta, ar fi cazul sa apelati la servicii de specialitate, altfel riscati sa aveti daune majore.
Care sunt cauzele care duc la defectarea bobinei de inductie?
- Scurtcircuitele interne – supraincalzirea bobinei imbatranite
- Eroare la sursa de alimentare cu curent – baterie slaba, cablare defecta, uzura prematura datorata supraincalzirii circuitelor
- Contacte cu depuneri din cauza umiditatii crescute
- Oxidarea ruptorului
- Daune mecanice – cauza fiind rozatoarele
- Blocarea ciocanelului (trebuie foarte bine curatat)
- Dereglarea ruptorului cu rol de blocarea a contactelor in pozitia normal
- Izolarea necorespunzatoare a condensatorului (atunci cand necesita schimbare)
- Deteriorarea conductorilor de inalta tensiune
- Slabirea legaturilor conductelor de aprindere
- Murdarirea capacului izolant, permitand scurgeri
- Contactele nu fac o presiune suficient de mare (se verifica arcul si eventual se inlocuieste)
- Functionarea defectuoasa a bujiilor – pentru ca bujia sa functioneze in parametrii optimi, trebuie ca temperatura lumanarii sa fie intre 500 – 900 grade Celsius. La temperaturi mai mari au loc aprinderi secundare, iar motorul pierde din putere si functioneaza cu intermitente.
De retinut!
Pentru a alege bujiile potrivite trebuie sa tineti cont de cateva aspecte: pentru motoare cu raport de compresie si turatie mare se aleg bujii reci, pentru motoare mai lente se vor alege bujii calde, pentru a se evita depunerile de ulei pe electrozi, sau poluarea crescuta. Pentru motoarele uzate se recomanda folosirea tot a bujiilor calde.
Simptome bobina de inductie defecta diverse marci
Simptomele pe care le prezinta bobina de inductie defecta difera. Uneori sunt mai violente si totodata mai usor de sesizat, alteori este necesara o analiza mai amanuntita pentru a depista cauzele . Spre exemplu: simptomele care indica defectiunea bobinei de inductie pentru o masina Dacia Logan, VW Golf 4, Opel Astra G, BMW, Fiat Punto, Opel Corsa C, Ford Focus, VW Polo, desi functional comune, difera de la un model la altul si pot fi, sau nu, evidente, in special din perspectiva testarii lor pe diverse softuri (testere marca).
Simptome bobina de inductie defecta comune masinilor mentionate mai sus:
Nr |
Simptome bobina inductie defecta |
Cauze posibile |
1 |
Martorul de bord (motor) se aprinde |
Daca bobina este defecta poate fi o cauza a aprinderii martorului (motor) |
2 |
Creste consumul de combustibil |
Consumul poate creste si din cauza unor filtre murdare, dar si daca bobina are probleme |
3 |
Dificultati la pornirea motorului |
Pornirea greoaie poate fi provocata si de alte defectiuni la sistemul electric, cum ar fi bateria. Luand prin eliminare puteti ajunge si la bobina de inductie |
4 |
Posibile erori ale motorului |
Din cauza lipsei de energie necesara prin degradarea elementelor de aprindere |
5 |
Oprirea motorului in timpul accelerarii |
Puterea din motor este direct proportionala cu numarul bujiilor defecte. O alta cauza poate sa vina de la injectoare (trebuie luata in calcul si aceasta problema) |
6 |
Intreruperea motorului in timpul accelerarii |
O bobina de injectie defecta sau necorespunzatoare va slabi considerabil puterea motorului |
7 |
Miniexplozii (rateuri) |
Particulele de combustibil care nu au ars in camera de combustie cum ar fi fost normal, vor ajunge in teava de esapament cu o incarcatura mare de energie, energie care se va dezlantui in esapament creand senzatia de miniexplozie. |
8 |
Emisii crescute de gaze |
O bobina de inductie defecta, sau cu probleme va creste considerabil emisiile de hidrocarburi |
9 |
Miros de gaze nearse in conducta de evacuare |
Arderea incorecta si incompleta a combustibilului in camera de combustie |
10 |
Masina se opreste in mers, sau nu mai porneste dupa ce s-a oprit |
Daca bobina incepe sa se raceasca, va trimite curenti electrici neregulati la bujii |
11 |
Sunete puternice |
Bobina de injectie necorespunzatoare |
Simptome bobina de inductie defecta VW Golf 4
Testarea unui Volkswagen Golf da mai multe coduri de eroare, unele care se refera la defectele comune din tabel, posibile/probabile cu referire la defectiuni ale bobinei de inductie, iar altele care pot avea si o alta cauza, cum ar fi:
P0300 – indica o ratare aleatorie (poate exista si o alta cauza)
P0301 pana la P0304 – rateu la un cilindru ( ex: P0304 cilindrul 4)
Avand in vederea ca simptomele sunt cam aceleasi la toate masinile, este necesara testarea cu testerul sau cu scanerul pentru a identifica cu precizie problemele reale.
Simptome bobina inductie defecta VW Polo
P0300 – indica o ratare aleatorie (poate exista si o alta cauza)
P0301 pana la P0304 – probleme la un cilindru ( ex: P0303 cilindrul 3)
P0351 – bobina inductie A, defectiune in circuitul primar/secundar
P0352 – bobina de inductie B defectiunea circuitului primar/secundar
Simptome bobina inductie defecta Opel Astra, Opel Astra G, Opel Corsa C
Problema frecventa o reprezinta bujiile
P0300 – indica o ratare aleatorie (poate exista si o alta cauza)
P0301 pana la P0304 – rateu la un cilindru ( ex: P0302 cilindrul 2)
P0308, poate insemna ca una, sau mai multe dintre urmatoarele s-a intamplat:
– Bujie sau fisa defecta
– Bobina inductie defecta
– Senzor oxogen defect
– Injector de carburant defect
– Supapa de evacuare arsa
– Convertor catalitic defect
– Combustibul putin in rezervor
– Compresie slaba
– Calculator defect
P0351 pana la P0354 – indica o defectiune in circuitul primar/secundar al bobinei de inductie a unuia din cilindrii
Simptome bobina inductie defecta Fiat Punto
P0351 – bobina de aprindere A nu functioneaza
P0301 – arderea gresita, lipsa de putere sau oprire motor, la ralanti motorul ruleaza in gol daca cilindrul 1 nu primeste suficienta scanteie, miros de combustibil brut. Cauze defectiune bobina de injectie Fiat Punto:
- Probleme de cablare (masa scurta, deschisa sau defecta)
- Pachet Bad Coil
- Conexiune slaba la bobina
- Modul control propulsie (PCM) defect
Simptome bobina inductie defecta Ford Focus
Unele modele de Ford folosesc un pachet de bobine, iar altele folosesc bobine individuale.
P2303 – acest cod de diagnosticarea a erorilor (DTC) este un cod generic de propulsie si se aplica la o gama larga de vehicule cum ar fi: Mercedes, Ford, Mini, GMC, Sprinter, Chevrolet si nu numai.
P2303 impreuna cu lampa indicatoare (MIL) inseamna ca modulul de control al grupului de propulsie (PCM) a detectat o tensiune neasteptat de mica in circuitul de control primar al bobinei de aprindere, iar motorul pierde putere.
Cauze cod P2303:
- Releu defect sau siguranta fuzibila defecta
- Esec PCM
- Cabluri scurtcircuitate sau intrerupte
Daca nu aveti experienta, nu incercati sa verificati singuri sau sa schimbati bobina de inductie, deoarece acest lucru implica tensiuni foarte mari, fiind necesare echipamente speciale, indemanare si pricepere. Pentru a nu va expune pericolelor, sau chiar a va risca viata din cauza tensiunii ridicate, ar trebui sa lasati aceasta operatiune pe seama expertilor.
Sursa foto: ziaruldebucuresti.ro