Programeaza-te acum!
Probleme cu mașina? Programează-te la atelierul AUTO VROM din Brasov
Contacteaza-ne
Cand conduceti “sportiv”, facand manevre dificile, sau schimbati vitezele cu ambreiajul decuplat, dar “ratati” momentul si auziti un carait, sau porniti in treapta mare de viteza ca aveti motor puternic, mai devreme sau mai tarziu trebuie sa va asteptati sa aveti probleme cu volanta.
Volanta (volantul) masinii, este un disc greu de metal de 30 – 40 cm cu dinti caracteristici, cu un gol in mijloc, care face legatura motorului cu transmisia. Intr-un capat se afla arborele cotit al motorului, iar in celalalt ambreiajul format din placa, disc si rulment de presiune. Cand soferul calca pedala de ambreiaj, discul se ridica de pe volanta si cutia de viteze nu mai preia miscarea de rotatie a motorului. Cand elibereaza pedala, ambreiajul se cupleaza, discul se uneste cu volanta, invartindu-se la unison si, datorita inertiei data de greutatea sa mare, invarte vilbrochenul. Volantul are si rol in pornirea motorului, fiind actionata de catre electromotor. Majoritatea autovehiculelor au volanta cu masa simpla, adica un singur disc din otel, dar pentru atenuarea vibratiilor si pastrarea rotatiei motoarelor diesel de putere mai mare, care au un cuplu urias chiar si la ralanti, au aparut si volantele cu masa dubla, fara de care motoarele ar strica mult mai repede kitul de ambreiaj.
Cele mai obisnuite defectiuni intalnite la volanta sunt:
- Angrenajul inelar se uzeaza. Absenta mai multor dinti se simte prin lovituri, trosnituri si alunecari la pornirea motorului.
- Bataie – vibratii la viteze mici, cauzate de uzura naturala, iar componenta trebuie inlocuita
- Suprafetele adiacente s-au uzat din cauza exploatarii incorecte a ambreiajului
- Defecte aparute la suprafata adiacenta a discului sub arborele cotit, cauzate de uzura datorata timpului indelungat de functionare.
Simptome volanta defecta masa dubla
Volanta cu masa dubla este o volanta echipata cu doua carcase mobile, realizate in mod traditional din otel si fixate pe aceeasi axa. Elementele speciale pentru amortizare si lagarul sunt instalate intr-o singura carcasa.
Volantul cu masa dubla a devenit popular la motoarele diesel prin anii ‘90, desi el a fost inventat cu mult mai devreme si a fost utilizat ulterior si la motoarele pe benzina.
Scopul introducerii “masei duble” in sistemul de propulsie, a fost protejarea acesteia de cuplurile tot mai mari realizate de motoarele de ultima generatie.
Defectiunea volantului cu masa dubla este una dintre cele mai costisitoare defectiuni.
Simptome deteriorare volanta cu masa dubla
- La ralanti se aud zgomote anormale emise de cutia de viteze, si vibratii excesive, sunet metalic in zona ambreiajului
- Probleme la pornirea lina si la schimbarea vitezei
- Vibratiile cresc la turatii reduse, incat se simt pe propriul corp
Simptome volanta defecta cutie automata
Simptomele sunt confundate cu defectiunea ambreiajului:
- Scartait cand motorul merge, sau zgomot de macinare
- Tripletul motorului (la functionarea fara un cilindru) scade imediat ce viteza creste
- Vibratii si tremuraturi resimtite si in interiorul masinii
- Scurgeri de lubrifianti
- Distrugerea arcurilor
Cauzele principale sunt: fisuri, zgarieturi la suprafata volantei, kilometrajul mare al motoarelor moderne care sunt asamblate din aliaje usoare, cu o rezistenta scazuta la suprimarea vibratiilor.
Cum se verifica o volanta?
In timpul functionarii, masina este cuplata intr-o viteza inalta.
Se reduce turatia motorului la 1300 -1500 rpm, turatia scade.
Pedala de acceleratie este apasata in podea.
Daca dupa aceste manevre nu se aud zgomote, inseamna ca totul este in regula.
Simptome volanta defecta in functie de marca auto:
Nr/crt |
Simptome |
Marca Auto |
Durata de viata volant |
1 |
– Scartait la pornire
– Zgomote neobisnuite
– Pe masura ce turatia creste, motorul opreste tripletul
La acest tip de masina nu prea apar defecte la volanta, exista doar un esec complet. |
BMW |
180.000 km |
2 |
– Sunete neplacute din directia punctului de control
– Zgomote puternice cand masina incepe sa se miste
– Socuri la schimbarea vitezelor
– Vibratiile cresc in caroserie
– Sunete de macinare metale, lovire, crapare, la conducerea in treptele reduse 1-3.
– Zgarieturi la conducerea cu turatie mica (pana in 1300rpm) |
Ford Focus
Ford C MAX 1.8D |
100.000-150.000 km |
3 |
Functionarea uniforma si lina a motorului se descompune in fluctuatii puternice in intervalul 1500-1800 rpm. Restul simptomelor sunt comune |
VW Passat B6
VW Passat B7
VW Transporter T5 |
165.000 km
Cod BKP la 185.000 km |
4 |
– Sunete suspecte in zona de transmisie
– Antrenarea motorului, turatie la ralanti instabila
– Dificultare la schimbarea vitezelor, ambreiajul aluneca
– Acceleratie excesiva sau invers, lenta |
Skoda DSG Superb |
120.000 – 150.000 km |
5 |
Simptome comune |
Opel Astra H |
100.000 -120.000 km |
6 |
Simptome comune |
Mercedes- Benz |
120.000 km |
7 |
Simptome comune |
Audi |
150.000-200.000 km |
Ce se intampla daca mergi cu volanta stricata?
Defectiunea minora a volantei nu dezactiveaza masina. Ea continua sa mearga desi este frustrant acest lucru, prin zgomotul produs la pornirea demarorului, vibratii neobisnuite si patinare a discului. Continuand sa conduceti cu o volanta defecta, se vor creea probleme sistemului de transmisie, sau va duce la uzura prematura a motorului si va limita transmisia puterii, iar cuplul va fi insuficient.
Daca simptomele sunt ignorate pentru mult timp, volanta cu masa dubla se poate prabusi, impiedicand transmisia brusc, in ciuda motorului care continua sa functioneze, insa masina nu se va mai misca de pe loc. Defectiunile nu apar la o functionare corecta a autovehiculului, ci numai la o conducere defectuoasa, iar pretul inlocuirii nu justifica acest tip de comportament. Este preferabil sa va inlocuiti … stilul de condus.