Imobilizatorul este un dispozitiv electronic antifurt, a carui functie este de a impiedica pornirea sau conducerea masinii in cazul unei tentative de furt.
Din punct de vedere structural imobilizatoerele pot fi diferite – de exemplu, unele pot deschide circuitele electrice ale masinii responsabile cu aprinderea si alimentarea cu combustibil, in timp ce altele pot functiona prin magistrala CAN, blocand programatic pornirea motorului.
Cu toate acestea, din punct de vedere functional, toate dispozitivele de imobilizare au un singur scop: sa asigure imposibilitatea pornirii motorului si deplasarea masinii in caz de furt. Inutilizarea de zi cu zi, functionarea imobilizatorului este invizibila pentru proprietarul masinii. De regula se foloseste o cheie pentru a debloca, care intrand in raza de recunoastere a unitatii de imobilizare, se roteste.
De cate feluri sunt imbilizatoarele masinii
In general cand ne gandim la tipurile de imobilizatoare ale masinii, avem automat in minte doua: manuale si electrice. Totusi, in practica exista mai multe tipuri de imobilizatoare auto si anume:
Imobilizatorul cu cod – acest tip de imobilizator are o interfata de cod – dial pentru introducerea codului de dezactivare. Interfata pote fi diferita prin executie: poate fi o tastatura numerica speciala cu un set complet de numere sau o tastatura de 6, 5, 4, 3, 2 butoane si chiar si cu un singur buton.
Metoda de apelare cod poate fi, de asemenea, diferita. Astfel, poate fi o simpla apelare digitala directa sau se poate solicita introducere unui numar anume, dupa ce s-a epuizat numarul admis de apasari ale butonului.
De exemplu: la un cod de apelare cu doua butoane, un buton este pentru a forma un numar: de 5 ori (5) de doua ori (2) si al doilea buton pentru a introduce numarul format (cum ar fi tasta enter pentru computer).
Sau o alta varianta: codul se introduce prin schimbarea butonului prin alternarea lor.
De exemplu: codul pentru dezactivarea imobilizatorului este 254. Pentru a-l introduce, apasati primul buton de doua ori, apoi pe al doilea de 5 ori, apoi din nou primul de 4 ori.
La introducerea codului la cele cu un singur buton, se foloseste un interval de timp si de regula, o indicatie LED ajuta. Formam prima cifra dupa numarul de apasari succesive ale butonului si asteptam ca LED -ul sa clipeasca, ori se poate astepta un timp de 1.5 secunde pana la formarea urmatoarei cifre… si asa mai departe.
Daca numarul este introdus gresit de cateva ori, imobilizatorul nu il va accepta deloc, chiar daca este valid.
Contact imobilizatoare (imobilizatoare cu cheie de contact) – acestea sunt primele modele de imobilizatoare. Metoda de a le controla a fost de a inchide una sau doua perechi de contacte cu o cheie secreta.
In timp au fost modernizate: cheia de control a devenit parte a circuitului de imobilizare, asa ca exista o serie de dispozitive a caror metoda de control este implementata folosind tehnologia Dallas.
Aspectul cheii de contact poate fi diferit: arata atat ca un dop, in anumite cazuri, cat si ca o tableta de contact sau orice altceva – esenta consta in inchiderea contactelor cu o cheie si procesarea semnalului electric la un circuit incorporat in cheie.
Imobilizatoare cu scanarea amprentelor – Sistemul este configurat tinand cont de „degetul de alarma”. Daca se citeste o imprimare „alarmanta”’ sistemul se deblocheaza, motorul porneste, iar dupa un timp foarte scurt, motorul se opreste.
Ca exemplu de dispozitive: VOODO WD-800W, imobilizator BIOCODE AUTO M10.
Imobilizatoare fara contact (imobilizatoare cu transponder cu raza scurta de actiune)
Acest model de imobilizator este controlat de un transponder asemanator unui imobilizator obisnuit, printr-o antena inelara. Antena este ascunsa sub captuseala interioara, iar controlul imobilizatorului nu necesita contact direct cu eticheta. Trebuie doar sa il introduceri in cititor (antena) la o distanta de cativa centimetri.
In clipa in care eticheta intra in campul magnetic al antenei, transponderul incorporat in eticheta este activat si incepe un schimb electromagnetic de informatii intre acesta si antena. In acest moment vi se dezvaluie ca sunteti dumneavoastra sau altcineva. Daca sunteti dumneavoastra atunci imobilizatorul este dezarmat dezactivand toate incuietorile. Unele modele au incuietore externa incorporata si suplimentara, de exemplu Guard GT-25.
Imobilizatoare cu raza lunga de actiune (cu canal radio) – raza de actiune a antenei de imobilizare ajunge la 1-5 metri. Prin urmare soferul nu trebuie sa aduca eticheta direct la antena de imobilizare, ceea ce este cu siguranta convenabil si creste gradul de siguranta. La dispozitivele Pulsar 12, o eticheta pentru cheie emite in mod constant (la fiecare 2.3 secunde) un cod care se schimba dinamic la o frecventa de 433.92 MHz.
Numarul de combinatii este de 280 de trilioane.
Toate aceste imobilizatore implementeaza un algoritm numit „protectie in miscare”. Daca soferul este aruncat din masina si ii sunt luate cheile si documentele, dar eticheta (daca este depozitata corespunzator) ramane la proprietar, atunci cand masina pleaca pe o distanta, se va bloca si infractorii nu vor mai putea perchizitiona proprietarul sau ameninta pentru a le da transponder-ul.
Imobilizator cu raza lunga de actiune cu senzor de miscare
Algoritmul „protectie in miscare” despre care vorbeam mai sus este valabil si in cazul imobilizatoarelor cu raza lunga de actiune, numai ca de aceasta data el functioneaza diferit, in baza unui algoritm special. Acesta ofera posibilitatea de a porni motorul si de a misca masina fara eticheta transponder. Acest algoritm are trei obiective si anume:
Daca Hijakerul a pornit motorul, masina a inceput sa se miste, dar dupa cativa zeci de metri parcursi motorul incepe brusc sa functioneze intermitent si se opreste. Intr-o astfel de situatie, este posibil ca masina sa fie abandonata de acesta.
Proprietarul masinii poate lua in siguranta masina care ruleaza cu eticheta in buzunar, fara sa isi faca griji ca cineva va sari in masina si va pleca.
Pornirea motoarului de la distanta. Alarma poate porni cu usurinta motorul de la distanta, iar imobilizatorul nu interfereaza cu acest lucru in timp ce masina sta pe loc.
Aceasta logica de functionare este asigurata de imobilizatoarele BLACK BUG 71L cu tehnologie WAIT-UP. Imobilizatoare ce functioneaza la o frecventa de 2.4 GHz cu cod dialog: PANDECT IS -570, GERION -10 si altele.
Elementul principal care ofera un astfel de algoritm este un accelerometru electronic care sesizeaza miscarea in spatiu si acceleratia masinii.
Principiul de funcționare al imobilizatorul auto
Principiul de functionare consta in intreruperea circuitului electric sau dimpotriva , alimentarea cu energie a mecanismelor speciale care blocheaza deja motorul. Cu alte cuvinte motorul nu va putea fi pornit sau se va opri dupa un timp. Practicile de furt a masinilor ce implica fire rupte, dezasamblarea dispozitivului in sine, nu functioneaza cu imobilizatorul. Daca sistemul detecteaza incercarea de a sparge sau deschide elementele de imobilizare, va bloca automat toate sistemele auto disponibile.
Imobilizatoarele, de regula, sunt echipate cu un sistem de activare automata, adica daca masina nu a fost folosita in nici un fel pentru un anumit timp (setat de producator), atunci sistemul de protectie va arma automat masina.
Piesele importante ale imobilizatorului
Piesele importante ale unui imobilizator sunt:
Unitatea de comanda sau „creierul” sistemului de protectie: acesta reprezentant partea „inteligenta” a sistemului, are capacitatea de a procesa toate semnalele care vin de la senzori si ia decizii, transmitand mai departe comenzi.
Unitatea de control a motorului ECU
Releu electromagnetic (microimobilizator) – acest bloc produce o intrerupere directa a circuitului.
Bobina de citire
Cheia proprietarului masinii. Acest element serveste ca parola pentru sistemul de mai sus, in cazul in care cheia este recunoscuta. Cheia are un cip sau o eticheta care contine un semnal sau un cifru codificat pe care „creierul” il va recunoaste sau nu.
Destul de des, functionarea sistemului de imobilizare este confundata cu blocarea centralizata (controlul incuietorii usii). In ciuda faptului ca transponderul se afla in cheie, acestea sunt doua sisteme diferite si functionarea lor nu se influenteaza reciproc.
Simptome imobilizator defect
Imobilizatorul, ca orice componenta electronica, se poate defecta. Printe cele mai frecvente defectiuni se enumera:
Cand cheia este pusa in contact demarorul nu functioneaza
Cand cheia este rotita in contact demarorul se roteste dar masina nu porneste.
Aparitia unei lumini intermitente la bord pe martorul chei cu cip
Lipsa de raspuns a masinii la butonul cheie apasat.
Defectiunile imobilizatorului sunt de doua tipuri:
Software, o defectiune a modului in care raspunde imobilizatorul la comenzile prestabilite. Acest lucru poate presupune desincronizarea componentelor (unitatea motorului si cheia). Problema se poate solutiona prin restaurarea softeware-ului.
Hardware, avand o cauza mecanica. Apare atunci cand firele de comunicare, contactele sau elementele placii sunt deteriorate. Aceasta problema poate fi eliminata prin repararea imobilizatorului.
Cele mai intalnite cauze ale defectarii
Principalele cauze pentru care imobilizatorul nu vede cheia originala si modalitati de rezolvare a acestor probleme se gasesc in tabelul urmator:
Nr. crt
Probleme
Cauza
Solutii
1
Defectiuni la sursa de comanda a alimentarii motorului
Baterie descarcata,
Rupere in cablaj
Siguranta arsa
Contacte ECU imperfecte, detasate sau oxidate
Incarcati sau inlocuiti bateria
Inspectati sigurantele si le inlocuiti pe cele arse
Bloc de bypass defect in sistemul de securitate cu pornire automata
Inghetarea componentelor electronice
Verificati crawlerul imobilizatorului, cipul instalat in el si antenele crawler
Incalziti cheia
9
Bateria cheii descarcata
Durata de viata a bateriei a expirat
Schimbati bateria
10
Unitatea de bypass a imobilizatorului nu functioneaza sau nu functioneaza corect
Defalcarea blocului de ocolire
Decalaj eticheta in crawler
Reparati blocul de bypass
Fixati eticheta
La unele masini, dupa un accident sistemul de securitate poate bloca pompa de combustibil. In acest caz protectia trebuie dezactivata. Metoda pentru fiecare model este diferita. De exemplu: pe Ford Focus, trebuie sa apasati butonul pentru pornirea pompei de combustibil in nisa de langa piciorul stang al soferului.
Majoritatea cheilor de masina cu imobilizator sunt pasive: nu au baterii si sunt alimentate prin inductie de la o bobina instalata in zona incuietorii usii masinii.
Care sunt pericolele unui imobilizatorul defect la masina?
Nu putem vorbi de pericole in ce priveste defectarea unui imobilizator auto, ci despre neplacerile provocate de aceasta defectiune, deoarcece maisna nu va functiona, iar in acest caz va fi nevoie sa realizati tot felul de interventii pentru deblocarea ei.
In primul rand cel mai mare inconvenient consta in aceea ca va trebui sa utilizati o platforma auto pentru a misca masina la service-ul autorizat dorit.
Daca dispozitivul de imobilizare s-a defectat si nu recunoaste cheia, sistemul trebuie restartat. Pentru a prescrie jetoane noi sau vechi se foloseste o cheie principala, care de obicei are un semn rosu.
Ce trebuie sa faceti in situatia in care cheia de imobilizare s-a defectat:
Urcati-va in masina si inchideti toate usile
Introduceti cheia principala in contact, porniti-o si asteptati 10 secunde.
Opriti contactul, in timp ce toate indicatoarele de pe tabloul de bord ar trebui sa clipeasca
Scoati cheia principala din incuietoare
Introduceti imediat noua cheie care urmeaza sa fie legata si asteptati bipul triplu
Repetati pasii 4-5 pentru fiecare cheie noua
Dupa ce ati prescris ultima cheie, introduceti cheia principala si asteptati apoi un semnal triplu si apoi dublu
Scoateti cheia principala.
Sfaturi utile
Pentru a evita problemele cu imobillizatorul, specialistii recomanda sa urmati aceste sfaturi:
Nu dezactivati cheia imobilizatorului si ECU
Nu aruncati cheile, nu le udati si nu le expuneti la unde electromagnetice
Utilizati blocuri de ocolire de inalta calitate atunci cand instalati alarma de urgenta cu pornire automata
Atunci cand cumparati o masina second hand cereti proprietarului toate cheile, o foaie pe care este trecut codul imobilizator scris (pentru a putea instala codurile noi si, de asemenea, pentru a clarifica informatiile despre caracteristicele alarmei instalate).
Cand achizitionati o masina veche cu o singura cheie principala, nu se pot lega jetoane noi la bloc. Doar inlocuirea imobilizatorului sau a ECU va mai pot ajuta dar va costa foarte mult.
Daca sunteti din Brasov si aveti probleme cu imobilizatorul masinii, va recomandam sa faceti o programare online sau telefonica la service-ul nostru, unde veti putea lasa masina in cele mai bune maini!