Programeaza-te acum!
Probleme cu mașina? Programează-te la atelierul AUTO VROM din Brasov
Contacteaza-ne
1. Unde se afla Senzorul de turatie al arborelui cotit
Senzorul de turatie al arborelui cotit este situat pe linia discului de marcare, care la randul sau poate fi localizat :
- Pe volanta
- In interiorul blocului de cilindrii de pe arborele cotit (in special la Ford si Opel)
- Pe arborele cotit din partea din fata a compartimentului motor, impreuna cu fulia de actionare pentru unitati suplimentare (la Jaguar, BMV, VAZ si altele)
2. Senzor Turatie Arbore Cotit defect: Cauze
Pentru a putea observa punctual principalele cauze si moduri de solutionare a unui senzor de turatie arbor cotit defect, vedeti urmatorul tabel:
Nr.crt |
Cauza defectiune |
Rezolvare |
1 |
Oxidarea contactelor senzorului |
Spray special de curatare contacte electrice WD, cu care curatati toate contactele din bloc. Sub capac curatati mizeria cu o carpa fara scame (sau cu o carpa de microfibra). |
2 |
Substraturi de senzori uzate |
In cazul in care designul lor prevedea depunerea unui strat rezistiv, luati o penseta si cu mare atentie indoiti usor contactele. |
3 |
Contactul mobil esueaza, varful acestuia se poate rupe |
Se inlocuieste senzorul |
4 |
Ventilul clapetei de acceleratie nu se inchide complet la ralanti |
In acest caz apasati putin scaunele senzorului si supapa ar trebui sa se inchida. |
5 |
Infasurarea rupta, scurtcircuitul sau contactul intrerupt, in urma caruia semnalul de la senzor nu merge la unitatea de comanda electronica. |
Cel mai adesea exista o rupere a infasurarii senzorului, mai rar deteriorarea izolatiei sau o rupere a firului de alimentare. Se incearca refacrea contactului sau schimbarea senzorului. |
6 |
Incalcarea distantei prescrise intre discul de sincronizare si miezul de otel. |
Distanta prestabilita intre ele este de obicei plasata in intervalul 0.5 -1.5mm. Daca acesti parametrii sunt incalcati, senzorul transmite date incorecte la ECU sau nu le transmite deloc. Cauza maririi distantei dintre miez si discul de sincronizare poate fi depunerea de mizerie. Se incerca indepartarea mizeriei sau inlocuirea senzorului. |
7 |
Deteriorarea discului de sincronizare care asigura conditionarea semnalului. |
Inlocuirea senzorului |
8 |
Deteriorarea led-ului sau a receptorului de semnal al senzorului de tip optic. |
Cauzele sunt murdaria, solicitarea mecanica.
Se incearca curatarea sau inlocuirea acestuia |
Senzorul de turatie al arborelui cotit esueaza rar, din acest motiv un propietar de masina nu va putea diagnostica o defectiune. Unii nu stiu nici unde se afla senzorul in sine. Astfel, este recomandat sa realizati o inspectie tehnica anuala, intr-un service in care aveti incredere.
2.1. Senzor de turatie defect simptome
In cazul in care senzorul de turatie al arborelui cotit este defect, masina poate prezenta urmatoarele simptome:
- Motorul nu mai porneste atunci cand este rece, si, de cele mai multe ori, nici cand se supraincalzeste;
- Turatie mare la ralanti – de altfel aceasta este cea mai comuna trasatura a unui senzor de turatie defect;
- O scadere semnificativa a puterii motorului si deteriorarea raspunsului clapetei de acceleratie;
- Detonarea apare in timpul functionarii sub sarcina si in timpul aceelerarii;
- Cand se apasa accelaratia apar smucituri, scufundari si zvacnituri;
- Se prezinta o viteza plutitoare la ralanti;
- La schimbarea vitezelor, motorul se opreste spontan;
- Puterea motorului scade, dinamica dispare;
- Este posibila supraincalzirea motorului;
- Numarul Rpm (rotatii pe minut) sare in timpul conducerii, atfel ca arcul rpm se schimba in mod arbitrar.
Cele mai des intalnite simptome reclamate de catre soferi mecanicilor de service sunt:
Ø Turatii mari
Ø Incapacitatea de a frana motorul
Ø Scuturari in timpul eliberarii pedalei de acceleratie
Ø Scaderea puterii motorului
Ø Cresterea consumului de combustibil
Trebuie stiut ca astfel de simptome apar si in cazul altor defectiuni ale sistemului motor. Din acest considerent, inainte de a incepe interventiile ar trebui excluse alte posibile defectiuni.
De precizat faptul ca defectiunile senzorului de turatie al arborelui cotit pot sa nu apara in mod constant. Altfel spus, exista situatii in care martorul de bord este aprons, dar masina pare sa functioneze numai bine, fara niciun fel de problema. Intr-o astfel de situatie este recomandata efectuarea diagnosticarii computerizate a motorului masinii pentru a determina cauza exacta.
2.2. Autoturisme diagnosticate frecvent cu senzor de turatie defect
Conform statisticilor realizate in service-urile auto, cele mai comune masini care au probleme cu senzorul de turatie sunt urmatoarele:
Categoria masini compacte:
o Fiat Punto
o Skoda Felicia
o Renault clio si Twingo
o Seat Ibiza, seat Cordoba
o Suzuki Swift
Pentu clasa „golf”:
o Fiat Bravo, fiat Marea
o Renault Megane, Scenic
o Ford Escort
o Peugeot 306
Clasa business
o Renault Laguna
o Citroen Xantia
o Opel Vectra
o Volvo S40/V40
o Peugeot 406
o Ford Mondeo
3. Cu ce se curata senzorul de turatie?
Asa cum am mai spus anterior, senzorul de turatie al arborelui cotit se poate curata numai daca mizeria este cauza disfunctionalitatii acestuia. Adesea activitatea senzorului poate fi imbunatatita doar ca urmare a curatarii acestuia.
Pentru o astfel de procedura aveti nevoie de WD-40 sau de o solutie de curatare a instalatiilor electrice sau a carburatorului. Compozitia se aplica pe un bat igenic obisnuit cu tampon de bumbac in capat (betisor de ureche).
Dupa deconectarea cablajului de la senzor, incercati sa stergeti cu grija stifturile si cablajele. Pentru a obtine rezultate in curatarea ansamblului va trebui sa scoateti senzorul de pe scaun si sa curati abundent cu un jet WD-40 sau alt produs indicat pentru o astfel demanevra.
Nu uitati sa uscati senzorul dupa aceea. Apoi totul este instalat la loc si verificat pentru operabilitate.
In situatia in care nu obtineti rezultatele dorite este cel mai bine sa apelati la un service auto de incredere, pentru a va asigura ca masina dumneavoastra se afla pe maini bune si va poate duce in siguranta cat mai multi kilometri.