1. Ce inseamna check engine?
La masinile moderne, controlul electronic este prevazut pentru monitorizarea si autodiagnosticarea elementului de putere (ECM). Acest lucru permite soferului sa invete in timp util despre despre problemele care apar in functionarea motorului si sa ia masuri.
Martorul „check engine” este indicat de lumina de verificare de pe panoul de bord (pictograma) cu imaginea motorului. Odata cu aprindere acestei pictograme este recomandat sa gasiti un service auto fiabil pentru a efectua diagnosticarea motorului.
Exista si masini in cazul carora se realizeaza o decodificare automata, independenta, a erorii, fara a fi necesara vizita la un service auto.
Mai multe despre semnificatia martorilor de bord puteti gasi si in materialul acesta.
2. Cauzele aprinderii martorului check engine
Aparitia la bord a martorului check engine indica, de obicei, existenta unor probleme tehnice. De cele mai multe ori este vorba de una din urmatoarele 10 cauze:
- Capacul rezervorului de combustibil este deschis – verifica busonul daca s-a inchis bine;
- Alimentarea s-a produs cu benzina de proasta calitate – sistemul poate reactiona la calitatea combustuibilului. Solutia ar fi sa goliti benzina si sa o inlocuiti cu una de calitate;
- Nivelul uleiului – verificati joja de ulei. Verificati sa nu fie pierderi de ulei. Mai mult, pot exista chiar fisuri in bloc;
- Probleme cu pompa de combustibil – verificati daca pompa functioneaza fara probleme si daca emite sunete anormale;
- Duze murdare – in acest caz este recomandat sa curatati duzele;
- Sarme sau bobine de inalta tensiune defecte;
- Probleme cu bujiile – verificati performanta bujiilor si, dupa caz, inlocuiti-le;
- Nu exista nicio scanteie la unul din cilindrii;
- Sonda lambda defecta – problema se elimina doar prin inlocuirea cu alta noua
- Catalizator spart – aceasta problema se rezolva prin inlocuirea catalizatorului.
3. Ce trebuie facut cand se aprinde martorul check engine
Martorul „check engine” este foarte important, motiv pentru care nu este indicat sa il ignorati sau sa amanati diagnosticarea potentialelor probleme pe care le poate semnaliza. Cu siguranta nu va doriti ca neglijenta sa va coste motorul masinii.
In acest sens, pentru a evita orice forma de defectare a motorului, este recomandat sa monitorizati in mod regulat performanta sistemului de racire si sa preveniti scaderea nivelului de ulei.
De asemenea, nu trebuie sa permiteti contaminarea bujiilor si nu ar trebui sa faceti economii folosind combustibil de proasta calitate. Incercarile de a economisi consumabil duc adesea la probleme tehnice serioase pentru masina, iar lampa de control a motorului va va aminti intotdeauna acest lucru.
La fiecare intretinere a masinii se recomanda diagnosticarea ECU pentru functionarea in siguranta a autovehiculului.
4. Ce trebuie verificat cand se aprinde martorul check engine?
Indicatorul luminos „verificati motorul’’ aprins in bord este conectat la sistemul de diagnosticare integrat al vehiculului dumneavoastra si este conceput pentru a avertiza soferul (de obicei pe tabloul de bord se aprine lampa galbena) ca motorul nu functioneaza corect din cauza unor probleme interne sau din cauza defectarii anumitor senzori.
In general soferii sunt constienti de faptul ca daca un indicator similar se aprinde oriunde, este necesara realizarea unei diagnoze de catre un specialist.
Dar o intrebare ii chinuie foarte des pe soferi: Ce sa faca daca martorul check engine se aprinde in timp ce conduce?
Sa aflam impreuna in ce situatie poate continua calatoria si cand este indicat sa opriti masina cu prima ocazie.
Pictograma Check Engine se poate aprinde din mai multe motive, dintre care cele mai frecvente sunt:
Nr crt |
Piesa defecta |
Rolul acesteia |
Ce se intampla daca nu verificam si nu remediem. |
1 |
Senzor de oxigen |
Monitorizeaza cantitatea de oxigen nears din sistemul de alimentare cu combustibil al masinii |
Fara a remedia problema creste consumul de combustibil. Un senzor defect duce la defectarea bujiilor si a convertorului catalitic |
2 |
Probleme la capacul de combustibil |
Capacul are rol de a nu permite evaporarea combustibilului |
Verificati dupa fiecare realimentare |
3 |
Convertor catalitic defect |
Convertorul catalitic are rolul de a transforma monoxidul de carbon in dioxid de carbon la evacuare. |
Daca nu remediati problema la timp, riscati sa va confruntati cu un consum ridicat, pierdere de putere si nici nu treceti ITP-ul. |
4 |
Senzorul debitului de masa MAF |
Monitorizeaza cantitatea de aer care intra in motor |
Acesta poate duce la deteriorarea bujiilor, convertorului catalitic si senzorului de oxigen |
5 |
Bujii sau fire |
Ajuta la aprinderea combustibilului in camera motorului |
Se pot deteriora bobinele de aprindere senzorii de oxigen si poate infunda convertorul catalitic. |
O alta intrebare frecventa pusa de soferi: Este posibil sa se conduca cu lampa de control a motorului aprinsa?
Daca nu ati observat ca odata cu aparitia pictogramei Check Engine de pe tabloul de bord masina a inceput sa se comporte ciudat, chiar daca sunt prezente defectiunile enumerate mai sus, drumul poate fi continuat.
Insa daca masina incepe sa se comporte foarte ciudat, atunci este mai bine sa trageti pe dreapta si sa cereti un ajutor specializat.
5. Ce defectiuni ascunde martorul check engine in functie de marca masinii?
In functie de masina, martorul Check Engine poate ascunde alte defectiuni.
Vedeti in continuare care sunt cele mai comune probleme in functie de marca:
5.1 Check engine Bmw
Nr. crt |
Defectiune |
Simptome
|
Coduri |
1 |
Valvetronic |
Raspuns slab la accelaratie si lipsa de putere. Punctele obisnuite de defectiune sunt un motor electric si un codificator de arbore excentric |
2A61 ;2A63; 2A67; 2A6F, 2A70 |
2 |
Vanos |
Reducerea puterii motorului, zgomot la motor. |
2A82; 2A87 |
3 |
Senzor de oxigen |
Becul pe jumatate galben la bord, consum excesiv de ulei. |
2C9C; sau P0171 pana la P0174 |
4 |
Bobina de aprindere |
Motorul se scutura cand este accelarat |
P0300 pana la P0306 |
5 |
Lant de sincronizare |
Zgomot la motor (prin ruperea a 2-3 dinti). Indicatorul galben ½ aprins. Daca apare lampa rosie ½ aprinsa, opriti imediat motorul si nu-l mai reporniti |
2A82; 2A87 |
6 |
Baterie descarcata sau alternator defect |
Putere redusa a motorului pe ecranul idrive. |
|
7 |
Pompa de combustibil de inalta presiune (HPFP) si injectoarele |
Lumina galbena ½ aprinsa. Puterea si acceleratia grav afectate |
2FBA; 2FBF, 29CD; 29E2 |
8 |
Turbo |
Decelereaza cand accelerati |
30FF |
5.2 Check engine Mercedes
Nr crt |
Defectiune |
Simptome |
Coduri |
1 |
Senzori de lovitura |
Detecteaza detonarea din cilindri si transmite informatii la unitatea de comanda |
52.54 P0325; P0330 |
2 |
Senzori de oxigen |
Creste consumul de ulei |
21 P0130; P0150; P0155 |
3 |
Senzor de temperatura |
Circuit deschis sau scurtcircuitat |
22 P0115 |
4 |
Senzor de presiune absoluta a galeriei MAP |
Probleme in alimentarea cu combustibil |
31, P0105 |
5 |
Supapa de ralanti (IAC) |
Modificari in turatia motorului |
P0505 |
6 |
Senzorul de pozitie al clapetei de acceleratie TPS |
Probleme cu accelerarea |
41 P0120 |
7 |
Senzor de pozitie al pedalei de accelaratie |
Dezechilibre la accelarare |
P1120; P1121 |
5.3 Check engine Vw
Nr crt |
Defectiune |
Simptome |
Coduri |
1 |
Bobina de aprindere |
Motorul tremura; rasapuns slab la clapeta de accelaratie |
P0300; P0301; P0302 |
2 |
Bujii |
Pornire slaba |
PO671 |
3 |
Senzor oxigen |
Rateuri
|
P0136 |
4 |
Senzor de temperatura al lichidului de racire |
supraincalzire |
P2185 |
5 |
Convertor catalitic |
Motorul poate sa nu porneasca, zgomot puternic, scad performantele motorului |
P0420 |
5.4 Check engine Opel
Nr crt |
Defectiune |
Simptome
|
Coduri |
1 |
Debitmetru de aer |
Pierde putere |
P0100 pana la P0104 |
2 |
Circuite senzor temperatura si racire |
Supraincalzirea motorului |
P0115 – P0119 |
3 |
Senzor pozitie clapeta acceleratie |
Modificare turatie |
P0120-P0124 |
4 |
Senzor de oxigen |
|
P0130-P0135
|
5 |
Senzor temperatura ulei |
Probleme la lubrifiere |
P0195-P0199 |
6 |
Defectare turbocompresor (relevant pentru motoare diesel) |
Se pierde compresia |
P0235- P0260 |
7 |
Senzorul transmisiei automate defect |
Probleme la schimbarea vitezei |
P0705 – P0709 |
8 |
Senzorul care masoara viteza arborelui cotit |
Zgomote ciudate la motor |
P0720-P0727 |
9 |
Erori ale unitatilor de control electronic |
Date inexacte |
P0600-P0609 |
5.5 Check engine Toyota
Nr. crt |
Defectiune
|
Simptome |
Coduri (la Toyota codurile sunt din doua cifre) |
1 |
Senzorul de turatie al motorului |
Nu are semnal |
12 |
2 |
Bobina aprindere |
Probleme cu pornirea |
14 |
3 |
Senzor de temperatura al motorului |
Date eronate |
22 |
4 |
Senzor de oxigen |
Probleme in amestecul aer combustibil |
21 |
5 |
Senzor de temperatura aerului |
|
24 |
6 |
Solenoid defect |
Probleme pornire |
46 |
7 |
EGR defect |
Consum mare de combustibil |
71 |
8 |
Senzorul principal de viteza |
|
61 |
9 |
Amestec prea slab |
Probleme la pornire |
25 |
5.6 Check engine Renault
Nr crt |
Defectiune |
Simptome |
Coduri |
1 |
Circuitul senzorului de temperatura a lichidului de racire |
Date eronate catre ECU |
DF001 |
2 |
Circuitul senzorului de temperatura a aerului |
Nu se mai detecteaza corect cresterile de temperatura din motor |
DF002 |
3 |
Circuitul senzorului de presiune de impuls |
Scade presiunea in instalatie |
DF004 |
4 |
Circuit senzor presiune sina |
Presiunea combustibilului nu se mai masoara cu acuratete maxima |
DF007 |
5 |
ECU (unitate de control electronic) |
Sistemul nu mai inregistreaza corect erorile |
DF038 |
6 |
Electrovalva |
Nu mai are loc sistemul de vacuum |
DF054 |
7 |
Amestec ratat in cilindru 1 |
Rateuri
|
DF059 |
8 |
Incendiu |
Miros puternic si fum |
DF065 |
9 |
Senzor oxigen |
Noxele nu mai sunt masurate cu exactitate |
DF 092 |
5.7 Check engine Audi
Nr crt |
Defectiune
|
Simptom |
Coduri |
1 |
Senzor oxigen |
Cresc emisiile de evacuare, mai ales daca sunt probleme si la catalizator |
P0130 |
2 |
Clapeta acceleratie |
Probleme la accelerare |
P0120 |
3 |
Amestec slab |
Pornire grea |
P0174 |
4 |
Amestec bogat |
Udare bujii |
Po175 |
5 |
Transmisie supraincalzita |
Miros de ulei ars |
P0218 |
6 |
Defectiune circuit principal alimentare cu combustibil |
Nu se alimenteaza corespunzator |
P0230 |
7 |
Pompa injectie |
Decalaje in functionarea cilindrilor |
P0251 |
8 |
Cresterea temperaturii uleiului de motor |
Zgomote ciudate, calare motor |
P0298 |
5.8 Check engine Dacia
Nr crt |
Defectiune |
Simptome |
Coduri |
1 |
Pompa de combustibil |
Esecul unitatii in sine |
DF085 |
2 |
Filtru combustibil + electrovalva |
Combustibil de calitate indoielnica |
DF197 |
3 |
Clapeta de admisie a aerului |
Probleme la accelerare |
DF641 |
4 |
Supapa EGR |
Probleme la pornire si putere motor |
DF647 |
5 |
Pompa combustibil |
Lipsa prezentei combustibilului in instalatie |
DF885 |
6 |
Filtru particule infundat |
Pornire grea |
P242F |
7 |
Scurgeri de aer in galeria de admisie |
rateuri |
DF301 |
5.9 Check engine Ford
Nr crt |
Defectiune |
Simptome |
Coduri |
1 |
Pompa combustibil scurtcircuitata |
Probleme in alimentarea cu combustibil |
P0628 |
2 |
Clapeta de acceleratie |
Lipirea mecanismului |
P2119 |
3 |
Regulator temperatura combustibil |
|
P0180- P0188 |
4 |
Exces de vid in rezervorul de combustibil |
Probleme de pornire |
P1450 |
5 |
Electrovalva rupta |
Sistem de distribuire gaze eronat |
P0022 |
6 |
Turbocompresor defect |
Probleme in pornire rateuri |
P2263 |
5.10 Check engine Skoda
Nr crt |
Defectiune
|
Simptome |
Coduri |
1 |
Motor in modul de urgenta |
Defectare injector, cablaj injector, conexiune electrica slaba la injector, defectiune ECM |
P0204 |
2 |
Injector |
Probleme pe circuitul de control al injectorului |
P0200 |
3 |
Senzori de temperatura |
Probleme cu incalzirea |
P0046- P0047 |
4 |
Clapeta acceleratie |
Accelerare necorespunzatoare |
P1171 |
5 |
Actuator clapeta acceleratie nepotrivit |
Zvacniri la ralanti sau in sarcina |
P0638 |
6 |
Injectorul celui de al treilea cilindru defect |
Motorul porneste destul de greu sau deloc |
P203 |
6. Check engine se aprinde si se stinge ce inseamna?
Daca indicatorul luminos al martorului de control clipeste, atunci OBD a detectat un defect la motor. Acest lucru se datoreaza faptului ca in cele mai multe cazuri combustibilul nu arde in cilindrii. Problema este cauzata de o bujie defecta sau de o bobina de aprindere. Totusi, acest semnal poate indica si o garnitura cu cap suflat sau un convertor catalitic infundat.
De asemenea, atunci cand martorul check engine licare intermitent poate fi un semn de ardere anormala. Conducerea cu lumina intermitenta a martorului de bord poate fi devastatoare atat pentru motor cat si pentru convertorul catalitic.
7. Stergere eroare check engine?
Majoritatea soferilor se enerveaza cand lampa la bord „verificare motor” ramane aprinsa chiar si dupa remedierea problemei.
Astfel, va prezentam cateva metode de stergere eroare check engine:
- Utilizarea scanerului – este cea mai simpla metoda de a reseta aceasta eroare de bord, si se desfasoara in 5 pasi :
- Conectati instrumentul de scanare la conectorul OBD de sub coloana de directie. Un suport sau o tableta cu software adecvat este instalata
- Apoi porniti contactul masinii si, in consecinta, porniti toate gadgeturile.
- Pe dispozitivul mobil in sectiunea articolelor apasati butonul CITITI, cautam codurile de eroare ale motorului. Cu ajutorul unui pix scrieti codurile in ordinea aparuta. Acest lucru va folosi ulterior.
- Eliminam codul de eroare: Apasati butonul STERGE de pe scanner. La fel se sterg toate codurile notate anterior.
- Nu uitati sa porniti contactul inainte de a sterge codurile.
- Metoda de deconectare a bateriei:
Trei pasi pentru a restea codurile de eroare cu ajutorul bateriei:
- Se deconecteaza cablurile de la bornele bateriei (+) respectiv (-).
- Descarcati energia ramasa in sistem (tineti claxonul pornit timp de 30 secunde)
- Asteptati 15 minute si reconectati bateria la circuit. La anumite masini aceasta metoda nu functioneaza.
- Pornirea si oprirea contactului – trebuie doar sa porniti si sa opriti contactul masinii de trei ori la rand, cu un interval de o secunda la fiecare pas.
Sfatul specialistilor:
Amintiti-va sa nu intrati in panica atunci cand se aprinde martorul Check Engine. In majoritatea cazurilor motivele activarii sale nu sunt critice. Cu toate astea, este necesar sa se efectueze diagnosticarea de prima prioritate. Aceasta consta in efectuarea pasilor enumerati mai sus, in material.
De asemenea, verificati daca exista vreo schimbare in comportamentul masinii pe drum, sau daca alti indicatori se aprind suplimentar. Daca sunt identificate defecte minore, acestea trebuie corectate.
Daca martorul de bord nu se stinge nici dupa corectar, efectuati diagnosticarea suplimentara folosind un autoscanner de diagnosticare. El va va oferi un cod de eroare care indica cauza defectiunilor si va va ajuta sa depasiti aceasta eroare.